Kiinteät ruoat + hysteerinen huuto 😵‍💫

syllogismi

Asioista perillä oleva
Elokuiset 2025
Normaalisti oikein aurinkoiset ja yhteistyöhaluiset hieman alle 7 kk vanhat kaksoseni muuttuvat huutohirviöiksi, kun yritetään syödä kiinteitä ruokia (säännöllisiä aterioita toistaiseksi lounas + iltapuuro).

Ruoka maistuu hyvin ja osaavat syödä jo mallikkaasti, vaikka ei ole vielä kovin pitkään harjoiteltu. Mahavaivoja ei ole mainittavasti ollut. Mutta suunnilleen joka hetki, kun lusikka ei ole suussa, huudetaan naama punaisena ja selkä kaarella. Yleensä vähintään toinen, välillä molemmat yhteen ääneen.

Ei tunnu olevan mitään vaikutusta, kuinka kova nälkä on (imetän 3-4x/vrk ja lisäksi aina kiinteän aterian jälkeen) tai mitä ruokaa on tarjolla. Välillä jo ruokalapun pukeminen nostattaa huudon. Tämä on aivan järjettömän kuluttavaa mulle, kun toistuu lähes jokaisella aterialla, ja muuten eivät juuri ilman ilmeistä syytä itke. Mun kiintiö höpötellä lempeästi/laulaa/tjsp rauhoitella myös täyttyy aika äkkiä, kun vaikutus on aivan olematon.

Mitä ihmettä tässä oikein tekisi? Pelkään, että syömisestä tulee ongelma pojille jos on jotenkin epämiellyttäviä assosiaatioita, vaikka ruoka tosiaan maistuu varsin hyvin. Itse en oikeasti jaksa tätä enää kovin kauan.

Millainen syöttötuoli? Syötä sylissä, jos sama reaktio, he ei viihdy syöttötuolissa.
Olen syöttänyt sylissä ja menee huutamatta, mutta viihtyvät kyllä hyvin syöttötuolissa kaikissa muissa tilanteissa paitsi silloin kun minä syötän. Tyytyväisenä siis esim. natustavat kurkkua tai räpläävät leluja.

Entä oletteko kokeilleet sormiruokailua tms? Meillä lapsi ei tykkää ollenkaan siitä että häntä syötetään vaan pitää itse saada syödä eli annetaan esitäytetty lusikka käteen ja hän laittaa sen sitten itse suuhun ja antaa uudellen täytettäväksi. Jos menet tekemään sen virheen, että laitat lusikallisen suoraan hänelle suuhun niin ensin yökkii ruuan ulos ja sitten alkaa raivokas itku.

Meillä esikoinen kieltäytyi juurikin syöttämisestä edelliseen viestiin viitaten. Lopulta ei avannut suutaan ollenkaan lusikalle ja luovutettiin. Oli pakko väsätä kaikki ruoka itse. Eli sormiruokaili siitä eteenpäin. Olihan siinä homma, mutta jotain meni sentään alas. Myös ruokalaput ovat olleet ihan hirveyttä meidän lapsille. Mieluummin siis ollaan pesty tahraiset vaatteet kuin taisteltu lappujen kanssa.😅

Takaisin