Kiinteä ruoka

Meillä taas tuo syöminen melkoista taistelua[:(] suu aukeaa kyllä ja kaikki soseet ovat maistuneet, mutta ruuan kaveriksi tahtoo mennä aina ne sormet[:D]
mites teillä, jotka annatte jo soseita, niin annatteko maidon lisäksi muutaman lusikallisen vai jo omana aterianaan?
 
Tuo sormien laittaminen suuhun oli meilläkin väliaikaista, mutta heti kun tehtiin siten, että sanoin pojalle että "ei sormia" ja siirsin niitä pois suun läheltä niin aika pian ymmärsi, että vellin/soseen saanti kestää kauemmin jos sormia alkaa laittamaan perään. [:D] Eipä pikkuisella kauan mene kun ymmärtää miten pitää toimia jotta ruokaa saa nopeasti.

Me annetaan omana ateriana vellit ja soseet eli velli johon on laitettu muutama teelusikallinen sosetta joukkoon. Taisi tosin olla virhe. Nyt ei poika meinaa enää syödä velliä pelkästään vaan pitää laittaa joukkoon omenasosetta, mistä on tullut hänen suosikkinsa. Kaksi-kolme kertaa päivässä annetaan velliä ja sitten myös pelkkää korviketta nopeeseen nälkään.
 
heipsis! Mä jo kovasti kyselin 3kk neuvolassa kiinteiden aloittamisesta, mutta terkka sanoi että jutellaan siitä sitten 4kk neuvolassa. Meillä Aina on täysimetyksellä, ja on nukkunut 1kk ikäisestä asti joka yö putkeen 9-12h ja kasvaa erinomaisesti käyrillä, joten käsitin että meillä ei kai sitten ole kiire? Toisaalta päiväsyöttöjen väli on kyllä tihentynyt niin että välillä syödään 1,5h välein. Toivoisin että saatais neuvolan siunaus edes pienelle maistelulle, mä pelkään että tuo tyttö ei ikinä suostu syömään muuta kuin tissiä... oon koittanut välillä antaa äidinmaidonkorviketta  pullosta, mutta neiti ei suostu tuttipulloa imemään yhtään, saa vain raivarin. Oisko vinkkejä tähän? meillä kun ei ikinä olla edes tuttia huolittu...
 
Durina kannattaa kokeilla erilaisia pullontutteja, jos ette oo vielä kokeillu. Meillä menny alas tasan yhenlaisesta tutista (Aventin pumpun mukana tullu, muotoiltu muistutamaan rintaa) nälkään ja jonkun muun, kun miun syöttämänä. Tai toinen vaihtoehto nokkamuki jota meinasin meän ipanalle kokeilla, kun taas pitäs pikkusen opetella pulloa, että päästäs miehen kans elokuviin sunnuntaina. 
 
Täytyypä kokeilla! vai voi se olla siitäkin kiinni, kuka syöttää... Ois kyllä ihana päästä miehen kanssa jonnekin hetkeksi kaksin. Tai edes itse jonnekkin yksin. en uskalla edes kampaajalle lähteä kun ipana ei pulloa huoli
 
Meillä ainakin ipana tuntuu olevan sitä mieltä, että mitä sit äitiltä muuta, kun voi rintaakin saaja.. 
 
Durina,
meilläkin neiti huolii tosi huonosti pullosta yhtään mitään, melkeimpä alusta asti ollaan hörpytelty lasista, seä velli, että korvike. sillain on menny tavaraa hyvin alas, kun ei tissit ole saatavilla[:D] Soseet me aloitettiin jo 3kk, ihan ominpäin, koska syöttövälit tiheni niin kovasti. Neuvolassa kun mainitsin asiasta niin kehui kun olen niin oma-aloitteinen ja sanoi, että äiti kyllä parhaiten tietää milloin ne soseet kannattaa lapselleen aloittaa, ei siihen neuvolan lupaa tarvita.. Näin meidän neuvolassa[:)]
 
Täällä on alkanu kiinteet uppoomaan oikein hyvin, annetaan pari kertaa päivässä sen verran, ku tyttö ite haluaa syödä ja loput sit maitoa... maidon määrä kiinteen ruuan perään on noin 120-130 ml, pelkkä maitoannos 180-200ml. Maidolla nälkä pysyy pois noin. 3 tuntia, mutta kiintee-maito-yhdistelmällä jopa 6 tuntia, siksipä meidän ruokailukerrat onkin vähentyneet 4-5 kertaan päivässä aina samoihin aikoihin (+mahdollinen yömaito).[:D]

Ollaan tehty ite pakastimeen noita kasvis/juures soseita, ovat maistuneet tosi hyvin, mutta eilen, kun olin kaupungilla ostoksilla kävin kaupasta ostamassa jonkun peruna-porkkanamuussi purkin ja tyttö työnsi sitä kielellä ulos suusta minkä kerkesi... nooh, maistoin sitä itse, ja hyi hemmetti miltä p*skalta se maistui... et en yhtään ihmettele noiden meidän pakastimen tuoreherkkusoseiden jälkeen tytön haluuvan enää kaupan valmista sosetta. Hyi! [:'(]
 
miellä taas neiti sellanen hienokurrku, että mummin tekemät soseet (ei edes marja) ei maistu, vaikka kuinka soseuttaisi, jää silti karkeammaksi kuin kaupan ja alkaa kakominen. Olen koittanut tehdä soseita myös tissimaitoon, mutta ei siltikään. Joten kaupansoseilla mennään, vaikka ne eivät kyllä äipälle maistuisi[:D]
 
Mä olen nyt reilun viikon antanut Saulille perunasosetta korvikkeeseen sekoitettuna ja kerran seassa oli myös porkkanaa. Sauli ei vaan tunnu tottuvan uuteen makuun ja koostumukseen, on edelleen pulauttanut suuren osan pois ja välillä tuntuu ettei masuun mene mitään. Mutta ei kai tässä auta kiirehtiä..Jos sillä porkkanalla jatkaisi, se kun tuntu uppoavan vähän paremmin.
 
Täällä maistuu edelleen kiinteä ruoka, ja annettavat maut lisääntyy vaan... nyt on annettu bataattia, perunaa, porkkanaa, palsternakkaa ja kesäkurpitsaa, makeista ollaan annettu toistaiseksi vaan luumua ja päärynää ja nekin ovat uponneet hyvin. [:D]

Nyt on vaan parina päivänä ollu tytöllä tosi tuhtia kakkaa, ihan kuin pökäleitä olis ollu vaipassa... hirvee ähellys ja tuntuu et kakkaa kauan ja et tulis paljon tavaraa, mut sit siellä vaipassa onkin vaan pienet pökäleet... ilmeisesti menny vatsa vähän kovalle. [:@] Tänään yritin tehä soseista tosi ohutta maidolla ja antaa vielä luumua päälle, toivottavasti auttaa... ihmettelen kyllä kovasti asiaa, kun maitoakin menee edelleen hyvät määrät, et sen vähenemisestä tuo kovuus ei voi johtua... mutta pääasia kai kuitenki et se kakka ulos tulee ja parikin kertaa päivässä... täytyy seurailla asiaa...
 
elaisah: meilläkin meni soseiden jälkeen vatta kovalle, ja on edelleen, vaikka joka soseeseen laitan vähän luumua. aina joutuu autttamaan siinä kakkaamisessa aluksi vanupuikolla, mutta sitten kyllä tulee kunnolla[:D]
 
Annalle myös menee hyvin kiinteät, suu auki odottaa lusikallista ja ruoka menee jo oikeaan suuntaan [:D] Ei enää työnnä kielellä pois suusta. Anna tykkää kasviksista, varsinkin tuo peruna ja porkkana on hyvää. Mutta hyvin menee myös bataatti, kesäkurpitsa ja kukkakaali. Myös marjat ja hedelmät on alkaneet maistua.

Annalla on myös nyt kiinteämpi kakka, mutta ei tuo onneksi liian kova vielä ole. Joka päivä yhdet ellei kahdet kakat putsataan pois.
 
Mekin on nyt viikon verran maisteltu kiinteitä. Aluksi soseutin itse perunaa ja sekoitin äidinmaitoon tai korvikkeeseen mutta en saanut siitä kyllä lähellekään niin hyvin soseutettua kuin kaupan ruuat. Ei oikein lapsi tykänny... pilttipurkkiruuat taasen on kyllä namia :P En tiedä mistä johtuu, mutta kiinteiden antamisen jälkeen Aina on nukkunut yönsä huonommin. Ei ehkä liity asiaan mitenkään, mutta juuri siitä päivästä kaikki alkoi kun alettiin antaa kiinteitä. Pitäskö vauvan kakata nyt jotenkin useammin? Meidän neiti väsää ehkä kolmen päivän välein tortun, mutta piereskelee kyllä naapureidenkin edestä. Mä oon jotenkin ihan ulalla tässä kiinteidensyöttöasiassa. Kuinka monta kertaa päivässä syötätte ja mitä syötätte ja kuinka paljon? Kertokaa urpolle joka ei tiiä mistään mitään [:D]
 
Meillä Enny syö kiinteää kerran päivässä... en tiedä onko liian vähän vai miten... oon iteki vähän pihalla vielä noiden kiinteiden kanssa vaikka kuukauden päivät niiden kanssa on väsäilty nyt. Noo, keskiviikkona neuvola, jos sieltä kyselis sitten vähän lisää... Muksu merkkistä kaurapuuroa totuttelin parina aamuna tytölle ja nyt on annettu jo parina iltanakin vähän... hyvin uppoaa...

Enny maistoi mieheni tekemään kana-kasvis sosetta eilen ekaa kertaa lusikallisen ja tänään toisen... hyvin meni alas sekin. [:D]
 
ALKUPERÄINEN: Durina

Mekin on nyt viikon verran maisteltu kiinteitä. ----- Pitäskö vauvan kakata nyt jotenkin useammin? Meidän neiti väsää ehkä kolmen päivän välein tortun, mutta piereskelee kyllä naapureidenkin edestä.


Täällä ei siis edelleenkään ole kiinteisiin koskettu eli kokemusta vieläkin vähemmän. [:D] Mutta mun mielestä asia on juurikin toisinpäin eli kun vauvat alkaa syömään kiinteitä niin se kakka muuttuu kanssa kiinteämmäksi ja hyvinkin voi olla muutaman päivän tulematta. Vauva kun joutuu tekemään enemmän töitä kakkaamisen eteen.
 
täällä on nyt viitenä päivänä syöty kaupan peruna-porkkanaa.. päätin kokeilla et tartteeko lisäruokaa ku alko iltasin nii roikkumaa tissillä [:D]
mutta nii ekaks annoin vaa muutaman lusikallisen ja eilen vetäs jo yli puol purkkia..pitäs varmaa ajottaa ne soseen annot samoihi aikoihi, muttaku en minäkää oikee tiiä millo niitä pitää aina antaa [:D] tänää en ookkaa syöttäny ollenkaan.kokelen josko oma maito vielä riittäis ettei ihan viel tartte alkaa soseilla sähläämää.. [:)]
 
Meillä Henna saa soseita kolmesti päivässä: lounas n. klo11.00 porkkanaa tai perunaa välipala 14.00 banaania tai luumua ja päivällinen klo 17.00 . Lisäksi maitoa tissistä tai pullosta tarpeen mukaan. Soseet ollaa luumua lukuunottamatta tehty itse. Velliä sitten saa 20.30  maissi tai peruna. Peruna-porkkana -yhdistelmä ei kelpaa ollenkaa neidille ei kaupan eikä itetehtykään.
 Seuraavaksi tarkotus kokeilla sitä bataattia.

Meillä siksi nuo kellonajat ku "aatellaa tulevaisuutta": Kouluissa ja päiväkodeissa lounas on suurin piirtein yhentoist aikoihin.
 
meillä aikalailla samanlailla kun söpsöttimellä.. paitsi et aamupalaksi saa myös hedelmää, sit puolen päivän aikaan kasviksia, kolmen maissa hedelmää ja iltapäivällä kasviksia, sekä iltapalaksi puuroa tai velliä.. toisinaan jää päiväunien takia toi kolmen välipala välistä, mut ainakin neljä kertaa päivässä saa soseita puoli-kokonaisen purkin kerrallaan ja päälle maitoa tai vettä ja öisin sit herää 2-3krt juomaan maitopullon.. Hirveesti toi neiti syö ja silti mennään -10 käyrällä..[:-]

meillä kakkaaminen vähenty 1krt päivässä, kun tissimaidolla kakkas 3krt päiväs.. et kyl se vähenee kiinteiden myötä.. piereskely kylläkään ei vähene[:D] mutta eihän noin pieneen keralla paljoa mahdu, tarvii jotain päästää pihalle[:D]
 
Meillä mennään vain korvikkeella ja iltavellillä.. Kokeilin kaurapuuroa (valmista sellaista 5kk ikäiselle)mut eipä siitä syöttämisestä lusikalla oikein mitään tullut.. tai aluksi söi sen 3-4 lusikallista ihan hienosti mut sit tytöllä meni hermot- ei tulekaan niin nopeasti kuin pullosta. Joten kokeillaan taas sitten muutaman viikon päästä uudestaan..
 
Takaisin
Top