Kiinteä ruoka

pombomushu

Satasella mukana keskusteluissa
Milloin ootte aloittaneet? Millä ootte aloittaneet? Miten ootte saaneet ruoan suuhun? Miten siihen on reagoitu?

Ajattelin, että ehkä mekin aletaan viikon tai kahden päästä kokeilemaan :)
 
Me annettiin ensimmäisenä peruna-porkkana sosetta. Se oli tuttu maku jo pojille kun olivat juoneen porkkana-peruna velliä. Sen jälkeen pikkuhiljaa lisäiltiin aamulle hedelmäsoseita; ensimmäisenä ruusunmarja-vadelma. 
Yhtä sosetta annetaan aina kerrallaan n. viikon verran. Eli päiväsoseet on tällä hetkellä menny näin:

Aamulla Aurinkoista
Iltapäivällä Bataattia ja kesäkurpitsaa
Illalla Aurinkoista

Noita hedelmä soseita mä vaihtelen tiuhempaan kun noita kasvissoseita. Nyt aattelin seuraavaks laittaa ton bataatin ja kesäkurpitsan tilalle perunan ja kukkakaalin.
Sit välillä annan luumusosetta ja siitähän se miehen riemu repee kun paskaa tulee joka välissä.
Muita hedelmäsoseita mitä oon antanu tai koittanu antaa on mangosose ja päärynäsose.
Tänään kaveri tuo mulle kassillisen hedelmäsoseita, et saas nähä mitä pojille illalla tarjotaan riisipuuron ohessa. :)
 
Tänään lääkäri sanoi että voi pikku hiljaa alkaa maistattaan kiinteitä neitillä(4kk) mut ei tartte kiirettä pitää. Sit se jännä juttu: lääkäri sano et velleihin ei kannata sekaantua. kuulemma höpö höpö juttuja. Paras kuulemma on et suoraan soseisiin ja nestemäisenä ruokana pelkkä maito. Ne on kuulemma kehtitelty vaan pisneksen takia et kuluttajat niihin lankeais. et ei oo todettu et lapsi jotenkin hyötys niistä. Tämmönen oli lasten lääkärin mielipide vauvan ravinnosta.
 
Me ollaan aateltu että alotellaan parin viikon sisällä kiinteiden tarjoaminen. Tarkotus on jättää kokonaan vellit väliin, ja tarjota riisipuuroa ja hedelmäsoseita alkuun :)
 
No kieltämättä, en mä tosta vellistä mitään iloa oo huomannu. Samat unet ne nukkuu vaikka velliä antais..
 
En tiennytkään tommosta velleistä! Entä jos keittää itse...? Toisaalta kun itte ajattelee eipä se velli kovin nälkääpitävää ole. Onko kaurapuuro muuten vielä liian heviä näin pienille vai miks annatte riisipuuroa? Vaik meillä nyt ei vielä vähään aikaan mietitä kiinteitä muuta kuin porkkana- ja kukkakaalisoseiden pakastamisen verran...
 
Mä oon kans antanu jo noita makuelämyksiä täs parisen viikkoa ja eilen tein sitte ite porkkana-perunaa neidille. Tykkäs siitä kyllä, kaupan oman sylki vaan suusta pois ja oma kelpas ku mössäsin sen maidolla, vedellä ei kelvannu :) Siis korvikemaidolla :) Ja hedelmiä oon ite kans tehny, banaania ja päärynää ja omenaa, kaikkia vähä sekasi ja hyvin on maistunu. Oon kans ottanu suoraa banaania ja rapsuttanu sitä lusikkaan. Hyvää on :) Mutta eipä noi oo paljon tissiin vaikuttanu, sama määrä tissillä ollaan ku ennenki, niinku ajattelinki. Semmosia makujuttuja vaan tarjoan ku oma rintamaito riittää tytölle niin hyvin ettei olisi periaatteessa tarvinnu vielä edes antaa. Noita puurojuttuja oon kans miettiny että koskahan jotai kevyttä puuromössöä voi koittaa antaa..
 
En mä tiedä onko se kaurapuuro liian heviä vai ei. Riisille vissiin harvempi on allerginen niin ajattelin aloittaa sillä. Meinasin että ostan niitä tavallisia riisipuurohiutaleita ja laitan sauvasekottimella vähän hienommaks (ei tarvii ostaa kalliita vauvapuuroja) ja teen korvikkeeseen sen puuron. Ensiks vähän löysempää ja vaan muutaman lusikallisen antaa..
 
Mä aloitin esikoisen kanssa kiinteät vasta 6kk ikäisenä. Ei edes maisteltu aiemmin. Ja aion toimia tän toisen kanssa samoin, jos vaan onnistuu. Ajattelin vain tuoda toistakin näkökulmaa tähän kiinteiden aloittamiseen =)

Tuo on kyllä totta, että kaupan puurot on kalliita. Mutta vasta ne 'isommille' tarkotetut. Eli ei musta tullut kalliiksi ne 4kk riisi- ja kaurapuurot, vasta sitten 6kk+ tarkoitetut puurot. Ehkä tuossakin yritetään koukuttaa äidit kaupan vauvapuuroihin ensin ja sitten vasta rahastaa ;-p Mä en saanut itse tehtyä kaurahiutaleista niin sileetä puuroa, että se olis neidille kelvannut, joten me syötiin noita 4kk puuroja ja sitten myöhemmin siirryttiin tavallisiin puuroihin.
 
Mulle myös sanottiin neuvolassa, että vellit voi jättää väliin. Siinä pitäis opetella tuttipullon käyttö ja viljatuotteita suositellaan kai vähän kehittyneemmälle masulle, eikä ensimmäiseksi ruoaksi. paljonko ootte laittaneet maitoa/korviketta niihin soseisiin? suhteessa 50/50?
 
Me aloteltiin pari viikkoa sitten bataatilla ja ite tein soseeksi ja pakastin jääpalamuottiin. Alotin sillai et laitoin yhen kuution maidon sekaan ja lisäsin pikkuhiljaa määrää. Nyt ollaan syöty lisänä luumusosetta kun  toi vatsan toiminta on aika hidasta. Luumua syödään ihan lusikasta. Tänään kokkailin porkkanasosetta ja päärynäsosetta pakkaseen, että pikkuhiljaa lisätään makuja ..
 
Meillä alotettiin kanssa reilu kaks viikkoa sitten kiinteiden maistelut. Ensin annettiin porkkanaa, sitten perunaa (mut se ei maistunu oikeen, irvisteli aina kun sitä sai suuhunsa), ja sitten peruna-porkkana sekasin. Ite ollaan tehty soseet ja omaa maitoani olen laittanut sekaan. Reissussa tosin sai kaupan purkista peruna-porkkanaa ja ukollehan se maistu! Ilman maitoa meni ja kylmänä :D

Nyt oon antanu sosetta jo kaks kertaa päivässä (noin puoliltapäiviltä ja iltapäivällä viiden maissa). Ollaan maisteltu myös kaupan maissia, joka uppoo ihan tosi hyvin, ja bataatti-kesäkurpitsaa.

Onneks ei oo menny maha sekasin viel mistään. Eikä vissiin oo mitään allergisia oireita saanu. Tosin vatsa on alkanu toimia kaks kertaa päivässä sen vanhan yhden kerran sijaan.

Harmi vaan, ettei soseilla oo ollu vaikutusta yöuniin, yhä siis herätään tunnin välein. Tää täti alotti tänään unikoulun kotiversion pojan kanssa!
 
Hattiainen, eikö sitä sanota, että kiinteiden aloitus voi huonontaa öitä aluksi... Mut siis meillä on toi sama tilanne, et ei paljon huonommaksi voi enää mennä kun tunnin välein heräillään. :D Millastas unikoulua meinasit? Annatko tissiä yöllä (ei sillä että se liittyisi unikouluun)? Menee nyt vähän ohi aiheen mut tässä on käytettävä kaikki keinot... :)
 
Sofi: Mä kävin itseasiassa kuuntelemassa oikean unikoulun pitäjän kertomia vinkkejä nukkumiseen. Ja heh, todella olen tehnyt ne kaikki virheet, jotka voi nukkumisen kanssa tehdä!

Olen ensinnäkin nukuttanut vauvan tissille illalla, ja sitten vaivihkaa kantanut sänkyyn -> väärin! Pitäisi viedä omaan petiin hereillä ja saada sinne nukahtamaan yksin. Muuten herää paniikissa, että missä minä olen!

Olen reagoinut yöllä jo sellaiseen pieneen ähinään ja ottanut heti tissille, ettei vain rupea kovasti itkemään -> väärin! Pienet ähinät voi olla vaan unen vaiheesta toiseen siirtymiseen kuuluvaa pinnallista vaihetta, joka toistuu vauvalla noin tunnin välein.

Noin pientä kun meilläkin on (reilu 4 kk) ei tietenkään saa itkettää yksinään, mutta nyt ollaan yritetty siis viedä hereillä sänkyyn ja kokeilla tassutteluja, kun alkaa itkemään. Sen myös päätin, että syötän vain 3 tunnin välein, en useammin. Eli jos herää useammin, sitten tassutellaan vaan takaisin uneen. Aloin myös syöttää istualleen, en enää makuultaan (jolloin useasti nukahdan kesken syötön ja poika jää viereen).

Mä aloin jo aikaisemmin huomata, että heräilyt eivät taineet pelkkää nälkää olla, kun tissille päästyään ei kuitenkaan olisi jaksanut syödä, vaan kävi heti nuokkumaan.

Unikouluun liittyy, että lapsi siirrettäisiin omaan huoneeseen nukkumaan, mutta meillä se ei ole mahdollista (kun ei ole yhtään ylimääräistä huonetta). Toivoisin, että olisi, koska mä en nuku enää ollenkaan, kun kuuntelen, joko se herää ja herääkö se vai ähiseekö unissaan yms..

Eka yö sujui suht. ok. Ei tainut tosin poika ihan hereillä olla enää sänkyyn viedessä, mutta hyvät yöt sanottiin ja peiteltiin. Nukkui eka 3 tuntia, kun heräsi, syötin. Sitten heräsi 1,5 tuntia edellisestä syötöstä, noin puoli tuntia tassuttelin, välillä otin myös syliin rauhoittumaan, kun ei meinannut itku loppua, sitten nukahti. Kun seuraava kerran heräsi, syötin. Sitten nukkuikin sen 3 tuntia, tosin välillä ähisi, mutta nukahti itsekseen, kun en reagoinut. Kun heräsi, syötin, mutta siitä ei nukahtanutkaan enää sänkyyn, vaan alkoi itku. Vaikka kuinka otin syliin välillä ja tassuttelin, ei mikään auttanut. Tosin kello oli syöttäessä jo 6.30, että ei varmaan enää väsyttänyt tarpeeksi. Kasiin asti yritin vielä nukuttaa, mutta ei onnistunut. Noustiin sitten ylös.

Meillä tää "unikoulu" ei rajoitu vain öihin, vaan myös päivällä oon tehny sitä virhettä, että oon antanu nukkua tissillä. Eli lutkuttaa vaikka 1,5 tuntia putkeen. Se on ollu meijän päiväunet, kun tuo poika on muuten niin huono nukkumaan päivällä. Eli enää en ollenkaan anna nuokkua tissillä. Kyllä sen huomaa, kun aktiivinen imu on ohi ja lutkuttelu alkaa. Mutta voin kertoa, että ei ole helppoa. Kovin on itkuinen vauva ollut meillä koko päivän. Lohdukseen haluaisi roikkua rinnalla. Yritän pitää vaan muuten lähellä ja sylissä ilman tissiä, mutta sekin on aika heikkoa, kun poika haistaa maidon musta ja kääntyy väkisin hamuamaan tissiä.

Anteeksi kun tuli näin pitkästi ja ihan off-topic, mutta mua ahistaa tää tilanne ihan sikana! Väsynyt äiti ja känkkis vauva on huono yhdistelmä. Ja kun kaiken uuden opettelussa tärkeintä ois olla johdonmukainen. Sitten mietin vaan, miten töllösti oon toiminu ja nyt tuo pienikin tavallaan kärsii äidin virheistä. Ois pitäny alusta asti tehä ihan selkee ero ruuan ja lohdun välille. Huoh, ei sitä ykkösen kohdalla tiedä vielä mistään mitään!
 
Ehkä munkin pitäis ruveta rajoittamaan noita yösyöttöjä... Mut Arttu kyllä syö ihan kunnolla joka kerta! Kamalan vaikeeta kun pitäis olla lapsentahtinen mut kun tiedä siitä sitten koska sillä on nälkä ja koska ei. :O Meillä toi nukkumaanmeno on nykyään aika helppo juttu, just ton tassuttelun ansiosta - jossain vaiheessa lakkasin heijailemasta sitä uneen olkkarissa, nykyään annan vimpan tissin kyllä makuuhuoneessa, mut yleensä on hereillä kun nostan sänkyyn tai ainakin herää siirrettäessä joka kerta. Nyt ei ole viikkoon varmaan tarvinnut käydä laittamassa tuttiakaan uudestaan suuhun, kun nukkuu iltayön niin hyvin. Mutta SITTEN! Kun mun pitäis mennä nukkumaan... Sais edes yhden yli 2h pätkän olis kiva (auttais tietty jos itte menis nukkumaan myös sillon kun tuo menee mut kiva saada tunti omaakin aikaa). Viime yönä annoin panadolia (sai rokotteet maanantaina ja oon miettinyt että jos nää superlyhyet välit ja yöitkuisuus johtuu niistä) mut ei se kyllä mitään auttanut, joten hieno asia sinänsä ettei ainakaan kivuista johdu tuo heräily.

Mä niin tiedän miltä susta tuntuu. Väsyttää ja ärsyttää! Etenkin kun kaikkien muiden vauvat tuntuu nukkuvan "täysiä öitä".

Missä kävit kuuntelemassa? Mä saan kaverilta lainaksi sen "lempeä matka höyhensaarille", en nyt muista tekijää eikä se nimikään ihan tollanen ollut mut kuitenkin. :D Yhden tyylin unikoulu ilmeisesti pehmeämmästä päästä. Meilläkin on kaksio, mut en kyllä haluiskaan laittaa silti eri huoneeseen. Sitten vasta varmaan valvoisin kun miettisin että hengittääkö se.

Ja siis varmaan saadaan ny lainata vähän tätä foorumia että saadaan yöt sujumaan. :)
 
Just toi sama oli meillä, että ensimmäinen unipätkä oli se pisin (yleensä 2-3 tuntia), mutta just kun olis ite pitäny mennä nukkumaan, ni alko heräilyt.

Mä oon kanssa niin tosi pihalla, nyt kanssa mietin koko ajan, että jos sillä oikeesti onkin nälkä. No, silleen kyllä päätin, että yhtään en huudata. Jos ei muuten rauhotu yöllä, niin sitten vaikka pikkasen sitä tissiä annan. On tuo niin pieni vielä, että pitää toteuttaa kaikki muutokset pikkuhiljaa ja mä alotan siitä, etten enää anna nukkua tissillä.

Toinen yö meillä menikin sitten jo tosi hyvin. Nukutus sujui ihan hyvin, hereillä vein sänkyyn ja sinne sammui ittekseen. Yhet itkut kävin lohduttamassa ennen nukahtamista. Sit kun nukahti, niin nukkui 21-04 heräämättä kertaakaan! Olin laittanut myös ekaa kertaa itelle korvatulpat, että en alkais kuunnella jokaista pientä ähkäsyä. Ite sit heräsin puol neljä, tissit räjähtämäisillään ja kauheeseen pelon tunteeseen, että mikä sillä on kun se ei oo heränny! Eli neljältä syötin ja sit poika nukkukin sinne kasiin, jolloin heräsin pieneen ähinään. Siellä se jo täys meno päällä mahallaan leikki peitonkulmalla.

Tohon yöhön saattoi kyllä vaikuttaa sekin, että annoin iltapäiväsoseen vasta lähempänä kuutta ja se oli maissia, josta poika pitää ihan hulluna. Söikin sitä reilusti. Järkeilin, että maissi pitäis paremmin nälkää tärkkelyksensä takia, kun joku peruna-porkkana yms. Aion kyllä alottaa iltapuuron hetimiten kunhan tulee se 5 kk ikää täyteen.

Unikoulun pitäjä oli vierailemassa sellasessa MLL:n järjestämässä "vertaisuutta vauva-arkeen" ryhmässä, jossa olen käynyt pojan kanssa. Se on kerran viikossa kokoontuva ryhmä, jossa meitä on vissiin 6 äitiä, kaikilla synty lapset toukokuussa. Sattui vielä niin mukavasti, että kolmella muullakin äidillä on alkanut ihan samantyyliset yöheräilemiset suurinpiirtein samoja aikoja. Kyllä heräilyt varmaan osittain siihen nälkäänkin liittyy. Sen verran liikkuvainen tapaus on ainakin tuo meidän kaveri.
 
Sofi; Mä aattelin vähä kans et lainaisin tai ostasin ton kirjan. Ku toi poika kitisee niin paljon kesken päikkäreiden ja tuntuu heräävän väsyneenä ja siinä kirjassa mun mielestä kehotetaan jatkamaan lapsen unia keinolla millä hyvänsä (imettämällä, vaunuja työntämällä) jos lapsi ei oo nukkunut kauaa (päiväunia). Ja että kun päikkärit sujuu hyvin niin sit nukuttas yölläkin paremmin. Täältä luin siitä: http://arktinenappelsiini.blogspot.com/2009/01/vaihe-1-pivunet-pitemmiksi.html Ei oikeen nappaa vaan työnnellä ulkona vaunuja montaa tuntia mutta jos se auttaa niin... Kerro sit miltä kirja vaikuttaa!
 
Olipa hyviä kirjoituksia! Etenkin silmään osui tämä... "Pantley itse kertoo opettaneensa yhden lapsistaan heräämään, kun nosti vauvan syötettäväksi ja hoidettavaksi, aina kun hän itki tai ähisi unissaan." Ja myös pisti rintaan. Tätähän mä teen. Hattiainen, mäkin viime yönä nyt annoin tissiä vaan 3h välein, muuten kun heräs rauhoitin tutilla tai ilman mutta tassutellen sen uudelleen uneen. Sain ainakin pari 2h pätkää jee! :D Arttu syö vielä pelkästään tissiä. Mä olen ajatellut samoin, että jos ei rauhoitu ja alkaa tosissaan itkeä annan sitten kyllä maitoa, että en nyt tiukkaan pidä tuosta kolmesta tunnista kiinni. Nukuin myös viime yön toisella puolella parisänkyä kuin missä pinnis on, ehkä sekin auttoi etten tuoksu maidolle siinä vieressä? Mies kun tulee kotiin ens ke laitetaan kyllä sänky niin, että hän nukkuu pojan vieressä ja mä kauemmalla laidalla. Onneks mies on lomallakin niin ei haittaa vaikka hänkin joutuu valvomaan.

Ihanaa kun on vertaistukea täällä...
 
Tuli mieleen et ku mä nukuin yhen yön soffalla niin meil oli vaan yks herätys yöllä! Yleensä siis 2-3 herätystä, joten ehkä tossa maidontuoksussa voi olla jotain perää...
 
Täytyykö sitä ruveta käärimään itsensä johonkin kelmuun ettei maito haise? :D
 
Takaisin
Top