Kielletyt ruoka-aineet

Mä en vielä ole hyvää alkoholitonta valkoviiniä löytänyt, enkä kyllä montaa edes viitsinyt maistaa. Parempi sitten olla kokonaan ilman. Siiderit ym on kaikki liian makeita mun makuuni.

Mä kans luovutin hyvän alkoholittoman punaviinin suhteen :/
Oluistakin tykkään, niin nyt on edes joku alkoholiton siedettävä löytynyt. Siiderit on kyllä tosi makeita, joten mulla ei sellasille oo tarvetta, kun limukoita ei muullonkaan juuri juo.
 
Siis lakritsin ja salmiakin kielto ei enää mitenkään liity verenpaineisiin, vaan suositus välttämisestä perustuu niiden sisältämään glykyrritsiiniin. Itse siis vedän aika tiukkaa linjaa lakujen ja salmiakkien kanssa. Olen syönyt ihan muutamia yksittäisiä mustia karkkeja. https://www.helsinki.fi/fi/uutiset/...hjeen-valttaa-lakritsin-syontia-raskausaikana

Luulen, että Evira on ottanut aika yksinkertaisen linjan noiden pehmeiden juustojen suhteen ja laittanut kaikki ei suositeltujen listalle. Olisi vähän ongelmallista, jos viranomainen ohjeistaisi, että tämän valmistajan tuote on ok ja tämän taas ei. Itse uskallan syödä tosiaan Valion tuotteita, kun pakkaus on vasta avattu. Listeria voi kuitenkin siirtyä tuorejuustoon myös esim. omasta jääkaapista ja käsittääkseni tuorejuusto on listerialle hyvä kasvualusta.

Rakastan graavilohta ja kylmäsavustettua lohta, mutta nyt raskausaikana olen suosiolla jättänyt ne pois. Ei niistä tiskiltä ostetuistakaan voi mennä takuuseen. Olen syönyt nyt kerran kasvisusheja ja ne ovat ihan jees paremman puutteessa. Joulu tulee kyllä olemaan vähän tylsä, mutta herkuttelen sitten ensi vuonna tämänkin vuoden edestä.
 
Juu, se lakujen ja salmiakin välttely liittyy tuohon glylyrritsiiniin, joka suurina määrinä voi vaikuttaa mm. lapsen älykkyyteen ja tyttölapsilla aikaisempaan puberteetin. Eli ei suositella syötäväksi, mutta toisaalta muutamalla lakun palalla ei merkittävää haittaa saa aikaseks.
 
Ja jouluruoat mietityttää täälläki! oon niin joulukalojen fani, ja nehän nyt kaikki perinteiset jää, kun ovat kypsentämätöntä kalaa.
Ehkä hyvä ois joku hieno lämmin kalaruoka, joka ei sais kuitenkaan olla liian arkinen. Ehkä pasteija, joita joskus joulusin on ollukin.
 
Mä olen syönyt satunnaisesti valion tuorejuusto a, mutta kotiin en osta. Myös fetaa olen käyttänyt, jos lukenut että on tehty pastöroidusta maidosta. Kahvinjuonnin olen vähentänyt max 2 pieneen kupilliseen (n.1dl/kuppi) päivässä, ja jos en ole juonut kahvia niin olen sallinut Pepsi Maxin itselleni. Siihen oli aiemmin addikti, joten tätä olen joutunut työstämään :inpain: Muuten vältän kaikkia makeutusaineita sisältäviä tuotteita. Kalojen suhteen taas olen hyvin tarkka. Lakuja ja salmiakkia olen muutamia napsinut, jos on tarjolla jossain ollut.:) välillä sitä pohtii pitäiskö olla tarkempi, mut tää on tuntunut itselle ok menettelytavalle.
 
Kuinka tarkkoja olette olleet majoneesien suhteen? Iso osa teollisesti valmistetuista sisältää pastöroitua kananmunaa, mutta osassa on vain maininta kananmunajauheesta tms...
 
Kuinka tarkkoja olette olleet majoneesien suhteen? Iso osa teollisesti valmistetuista sisältää pastöroitua kananmunaa, mutta osassa on vain maininta kananmunajauheesta tms...
Majoneesia löytyy myös kananmunatonta jos epäilyttää :)
 
Kaupan majoneesia oon syöny, omatekemää en. Luotan siihen, että ne on joko pastöroitu, tai tehty siitä jauheesta, joka mun mielestä on ok. Omatekemästäkään tuskin salmonellaa saa, kun ei sitä juuri suomalaisissa munissa esiinny, mut jotenki tuntuu varmemmalta ne teolliset, jos sattuu tarviimaan johonki.
 
Takaisin
Top