Kielitaito

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Sohwia
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Sohwia

Sanavalmis juttuseppä
Marraskuunmammat 2015
Elomammat 2017
Mitä kieliä te osaatte puhua? Mistä olette oppineet puhumaan muuta kieltä kuin äidinkieltänne? Ja miten paljon te käytätte ylipäätänsä muuta kuin äidinkieltä?

Itsehän olen aivan surkea puhumaan muuta kieltä kuin suomea. Ymmärrän jonkin verran toki englantia ja ruotsia, mutta puhuminen tuottaa vaikeuksia. Nyt olisi tarkoituksena opetella englantia, jotta ymmärtäisin sitä vielä paremmin ja osaisim myös puhua sitä.:)

Puhun aika montaa kieltä, enkä voi sanoa, että kouluopetuksesta olisi missään kohtaa ollut hyötyä.

Englannin opin katsomalla telkkua ilman tekstitystä 12-vuotiaana ja sen jälkeen aloin lukea englanninkielisiä kirjoja, koska niitä ei ollut vielä käännetty suomeksi. Sitten pari vuotta myöhemmin opettelin saksan samalla tavalla, ja lukion jälkeen opettelin jälleen uuden kielen muuttamalla maahan, jonka kieltä en osannut. Espanjan opin jo lapsena, koska perheellämme oli kesämökki Espanjassa, ja se tarttui siellä päähän. Sittemmim olen oppinut ymmärtämään vielä paria kieltä lisää ihan vain puolen vuoden aktiivisuudella, eli olen pyrkinyt katsomaan telkkua vain sillä kielellä ja lukemaan pari kirjaa sillä kielellä.

Koulussa en koe oppineeni mitään kieltä kunnolla, vaikka aina sainkin hyvät numerot kielistä. Veljen lapset puhuivat sujuvaa englantia jo ennen kouluikää, koska olivat katsoneet lastenohjelmat englanniksi suomen sijasta. Eli suosittelen telkun katsomista kohdekielellä ilman tekstejä, sillä tavalla oppii parhaiten.

Takaisin