Kestovaippapyllyt

Oon just noita villahousuja tässä sunnittelut, en vaan vielä löytänyt hyvää ohjetta! Kokeilen ulkomuistista aloittaa sellaisia mitä aikanaan tytöille tein ja hyväksi havaitsin, nuo tuntuu vaan niin älyttömän pieniltä että pitää saada ohje josta tarkistaa silmukkamäärät...
Hahtuvasta ehkä sellainen vinkki valittelevalle neulojalle, että kannattaa kokeilla sitä miten se katkeaa, jos vedät höllästi, se katkeaa heti, mutta jos otat tiukan napakan otteen, et saa sitä mitenkään poikki. Eli mun mielestä sitä ei pidä käsitellä hellemmin ku muuta lankaa, vaan ehkä just hiukkasen napakammalla asenteella niin ei katkeile koko aikaa :happy:

Ylipäänsä tuntui että on ehkä jotenkin laantunut/tasoittunut tämä kestovaippailu, 11 vuotta sitten vaippakauppoja oli netti pullollaan ja villahousuohjeissa oli mistä valita....tiedä sitten onko vaan mun kokemus :grin
 
Paljonko teillä täyskestoilijoilla on vaippoja per koko? Kattelin netistäkin käytettyjä vaippoja ja näkyis olevan paljon sellaisia oransseja totsbots vaippoja myynnissä. Minkälaisia käyttökokemuksia näistä?
 
Paljonko teillä täyskestoilijoilla on vaippoja per koko? Kattelin netistäkin käytettyjä vaippoja ja näkyis olevan paljon sellaisia oransseja totsbots vaippoja myynnissä. Minkälaisia käyttökokemuksia näistä?

Meillä on öisin ja ulkona kertikset käytössä mutta nyt on varmaan parikymmentä vaippaa mitkä on käytössä, vaippapyykit pestään suunnilleen kaksi kertaa viikossa.

Jos tarkoitat sitä joskus äitiyspakkauksessa ollutta oranssia totsbotsia niin oli eka taskuvaippa joka sopi, eli hyvin pientä kokoa. Ei mahtunut meillä kauaa, ja imun riittävyys tuli myös vastaan pian, kun vaipan mukana tulleet imut oli aika pieniä, toki niitä voi lisätä muita. Mutta ihan hyvä ekaksi taskuvaipaksi vastasyntyneelle.
 
Just eilen tästä puhuttiin miehen että paljonko niitä tarviikaan...muistelen että riippuu paljon iästä ja siitä, kuinka usein haluaa vaippoja pestä. Muistelisin että meillä oli vanhemmilla lapsilla alkuun harsoja ja vaippoja n. 8 per päivä + yövaipat ja isommalla sit muutama vähemmän, viitisen vaippaa päivälle ja yölle kun ovat molemmat aikaisin käyneet myös potalla ja vaipan tarve ollut vähäisempi...
Toisillehan tästäkin tulee intohimoinen harrastus ja vaippojen määrä saattaa nousta yllättävän suureksi :grin
 
Helmikuisista tulin kurkkimaan ketjuunne ja ilahduin, kun täällä on puhetta kestovaipoista. Toivottavasti että pahastu tunkeiluani.

Nuorempi poikani ennen tätä raskautta on syntynyt v.2008 ja hänet kestovaipatin. Kymmenen vuoden jälkeen kestovaippojen tullessa taas ajankohtaiseksi yllätyin miten vähän enää on kestovaippa nettikauppoja jäljellä. Olisi luullut, että päinvastoin innostus kestovaipoista olisi vain lisääntynyt ajan kuluessa.

Luonnollisestikaan mitään vaippoja en ole säästänyt. Kankaita ja kaavoja onneksi sentään löysin varastosta.

Olen nyt ostanut vaippoja käytettynä kirpputoreilta (uusiakin äityispakkauksen vaippoja löytänyt kirppareilta) sekä ottanut vastaan lahjoituksena kuminauhojen vaihdon tarpeessa olevia vaippoja. Jänniä kiksejä saanut siitä , et muuten vaipat olisivat roskiskamaa, mut kuminauhat uusittua ovat taas täysin käyttökelpoisia :)

Minunkin vinkkini on ostaa monen mallisia vaippoja. Ei tiedä tuleeko rimppakinttu vai pulleareisinen, kaikki vaipat ei vaan istu kaikille.

Huomiota kiinnittäisin myös vaippojen sisäkankaan materiaaliin. Suosittelen ostaa tai tehdä vaippoja usealla eri sisäkankaalla ja katsoa mikä sopii. Coolmax ja kuivaliinakangas käy yleensä kaikille. Fleese aiheutti pojalleni pyllyyn ihottumaan, monelle tiedän senkin kuitenkin käyvän. Joku lapsi ei voi sietää märkyyttä harson tai bambukankaan muodossa, meillä poika ei välittänyt märkyydestä.

Tähän todellakin jää koukkuun.:grin Villaimuja ja pöksyjä olen nyt jo usean hahtuvarullan verran kutonut. Vaikka mitä on vielä tavoite tehdä. :)
 
Olen myös huomannut, etteivät kestot ole enää niin suosittuja/esillä, kuin silloin 10v sitten.

Ompelin äsken ensimmäisen vaipan ottobren kaavalla. En tykkää. Joku toinen kaava pitää etsiä. Hankalaa kun ei ole sitä vauvaa vielä jolle koesovittaa aina ensimmäinen kappale.:grin
 
Helmikuisista tulin kurkkimaan ketjuunne ja ilahduin, kun täällä on puhetta kestovaipoista. Toivottavasti että pahastu tunkeiluani.

Nuorempi poikani ennen tätä raskautta on syntynyt v.2008 ja hänet kestovaipatin. Kymmenen vuoden jälkeen kestovaippojen tullessa taas ajankohtaiseksi yllätyin miten vähän enää on kestovaippa nettikauppoja jäljellä. Olisi luullut, että päinvastoin innostus kestovaipoista olisi vain lisääntynyt ajan kuluessa.

Luonnollisestikaan mitään vaippoja en ole säästänyt. Kankaita ja kaavoja onneksi sentään löysin varastosta.

Olen nyt ostanut vaippoja käytettynä kirpputoreilta (uusiakin äityispakkauksen vaippoja löytänyt kirppareilta) sekä ottanut vastaan lahjoituksena kuminauhojen vaihdon tarpeessa olevia vaippoja. Jänniä kiksejä saanut siitä , et muuten vaipat olisivat roskiskamaa, mut kuminauhat uusittua ovat taas täysin käyttökelpoisia :)

Minunkin vinkkini on ostaa monen mallisia vaippoja. Ei tiedä tuleeko rimppakinttu vai pulleareisinen, kaikki vaipat ei vaan istu kaikille.

Huomiota kiinnittäisin myös vaippojen sisäkankaan materiaaliin. Suosittelen ostaa tai tehdä vaippoja usealla eri sisäkankaalla ja katsoa mikä sopii. Coolmax ja kuivaliinakangas käy yleensä kaikille. Fleese aiheutti pojalleni pyllyyn ihottumaan, monelle tiedän senkin kuitenkin käyvän. Joku lapsi ei voi sietää märkyyttä harson tai bambukankaan muodossa, meillä poika ei välittänyt märkyydestä.

Tähän todellakin jää koukkuun.:grin Villaimuja ja pöksyjä olen nyt jo usean hahtuvarullan verran kutonut. Vaikka mitä on vielä tavoite tehdä. :)

Tämä just!
Mulla myös 2008 syntynyt täysin kestovaipatettu lapsi, ollaankohan oltu kestovaippainfossa molemmat? :grin
 
Miekin tunkeilen teidän ketjuun... :grin

Kuinka monta kertaa uusia sisävaippoja ja imuja pitää pestä, ennen kuin niistä tulee tarpeeksi imukykyisiä? Nyt oon ehkä 3-4 koneessa, riittääköhän mihinkään
 
Tämä just!
Mulla myös 2008 syntynyt täysin kestovaipatettu lapsi, ollaankohan oltu kestovaippainfossa molemmat? :grin

Luultavasti ollaan oltu. :grin
Kestovaippainfo oli niin hyvä opastus alkuun ja sieltä sai parhaat vinkit muutenkin kestottamiseen. TSI- puolella pyörin varmaan eniten :rolleyes:
 
Muakin kovasti kiinnostaa kestovaippailu :) eka lapsi tulossa, niin kokemusta ei kyllä ole ja kummilapsetkin on käyttäneet vaan kerttiksiä. Mutta oon jo aloittanu netin selaamisen ja tiedon etsimisen. Yhdet villavaippahousutkin jo kudoin :happy: ja kirpparilta tarttui mukaan tänään muutamia kestovaippoja myös. Luultavasti tuun hamstraamaan niitä ihan liikaakin kun nyt jo aloitin :grin

Olisiko teillä vinkkejä hyvistä kaavoista, joiden avulla itse ommella vaippoja?
 
Luultavasti ollaan oltu. :grin
Kestovaippainfo oli niin hyvä opastus alkuun ja sieltä sai parhaat vinkit muutenkin kestottamiseen. TSI- puolella pyörin varmaan eniten :rolleyes:

Se oli ihan loistava paikka, aktiivista keskustelua! Harmittaa oikeen nykymammojen puolesta ku ei oo sellasta turvasatamaa vaippojen osalta enään!

Mun vinkki aloittelevalle on ehkä se että mieti millanen pesu- ja kuivatusmahdollisuus sulla on ja satsaa vaippoihin sen mukaäan. Allinone vaipat kuivuu hitaasti ja leveesti, taskuvaipat kuivaa nopsaan ja pienessä mut vaatii imut, täyttämistä jne eikä siis oo ihan niin simppeli kun aio:t on!
Isommat lapset käytti vauvana harsoja + imuja ja villiksiä, sit kun liikkuivat niin sisävaippoja/sisätäyttövaippoja ja villiksiä ja sit lähempänä kuivaks oppimista taskuja ja harkkareita ja ihan tavallisia housuja!
Tuossa ois voinut vetää suoremmaks ja vaipattaa lähinnä harsoilla ja taskuvaipoilla, mut mä jotenkin ite tykkäsin niistä sisävaipoista villahousujen kans ja niitä meillä määrällisesti aina on ollut eniten! Jos vielä vähän mainostan niin nallenöttöset oli mun suosikkeja pienemmälle vauvalle ja sit sen tyyppiset mitä esim Tirsokas edelleen tekee :happy: nyt mennään aika samoin, harsot ja imut hankin valmiiks ja sit kun näkee minkämallinen pylly sieltä tulee niin hankin sit harsojen tilalle jotain ennen kun vauva alkaa liikkumaan...

Ottobren vaippakaavaa on kehuttu ja jotain oon bongannut netissä, mtös kaupunkien kestovaippalainaamot usein tietää kaavoista ja joissain kirjoissakin on ollut muistaakseni!
 
Miekin tunkeilen teidän ketjuun... :grin

Kuinka monta kertaa uusia sisävaippoja ja imuja pitää pestä, ennen kuin niistä tulee tarpeeksi imukykyisiä? Nyt oon ehkä 3-4 koneessa, riittääköhän mihinkään

Kokeile kaataa vettä imujen ja vaippojen päälle imeekö ne. Jos vesi tuntuu jäävän pinnalle käytä vielä pari kertaa pesussa. Uusia vaippoja olisi hyvä käyttää alkuun muutenki hieman lyhyemmillä vaihtoväleillä. Joku imumateriaali voi vaatia yli kymmenen pesua ennenku on täydessä iskussaan.
 
Kokeile kaataa vettä imujen ja vaippojen päälle imeekö ne. Jos vesi tuntuu jäävän pinnalle käytä vielä pari kertaa pesussa. Uusia vaippoja olisi hyvä käyttää alkuun muutenki hieman lyhyemmillä vaihtoväleillä. Joku imumateriaali voi vaatia yli kymmenen pesua ennenku on täydessä iskussaan.
Kiitos! Tätä kokeiltava :)
 
Tässä Ottobre villahousuohjeella tekemiä pöksyjä:). Ohje löytyy helposti googlettamalla villavaippahousu ohje.
20190908_143444.jpg

Olen hieman muokannut ohjetta jokaiseen.

Pienimmät on tehty 32 silmukka määrällä. Ne taitaa olla kokoa nukke :grin

Keskimäiset on 38 silmukalla ja korkeutta on lisätty niin et tein ainaoikein kierroksia taka- että etuosaan 28 kierrosta. Olen tykännyt että housuissa saa olla enemmän korketta, jotta sisävaippa sopii varmasti kokonaan alle.

Isoimmat on 42 silmukalla ja 30 kierrosta korkeutta.
 
Miekin tunkeilen teidän ketjuun... :grin

Kuinka monta kertaa uusia sisävaippoja ja imuja pitää pestä, ennen kuin niistä tulee tarpeeksi imukykyisiä? Nyt oon ehkä 3-4 koneessa, riittääköhän mihinkään

Pese pari kertaa ennen käyttöä, kyllä ne alkaa käytössä keräämään niitä pesukertoja siinä määrin että oon kokenut aina aika turhaks pestä ylimäärästä...:joyful:
 
Hain viikonloppuna pakettiautomaatista ruskovillan hahtuvalanka paketin ja heti eilen oli pakko alottaa neulominen. :) Tein sillä ottobren ohjeella yhdet housut ja nyt on tulossa samasta kiekosta jo toiset. :p
Ihan turhaan pelkäsin, että lanka katkeilisi tai että olisi jotenkin vaikea tehdä näitä.
Tähän neulomiseen jää kyllä koukkuun. Sormet on ihan kipeenä ja silti tekis mieli jatkaa taas. :grin
Millä langalla ootte ommellu housujen etusaumat? Käykö esim. 7-veljestä lanka?
 
Hain viikonloppuna pakettiautomaatista ruskovillan hahtuvalanka paketin ja heti eilen oli pakko alottaa neulominen. :) Tein sillä ottobren ohjeella yhdet housut ja nyt on tulossa samasta kiekosta jo toiset. :p
Ihan turhaan pelkäsin, että lanka katkeilisi tai että olisi jotenkin vaikea tehdä näitä.
Tähän neulomiseen jää kyllä koukkuun. Sormet on ihan kipeenä ja silti tekis mieli jatkaa taas. :grin
Millä langalla ootte ommellu housujen etusaumat? Käykö esim. 7-veljestä lanka?
Mä oon ommellu ihan sillä hahtuvalla, laittanu kaksinkerron vaan :)
 
Tässä Ottobre villahousuohjeella tekemiä pöksyjä:). Ohje löytyy helposti googlettamalla villavaippahousu ohje.
View attachment 81915

Olen hieman muokannut ohjetta jokaiseen.

Pienimmät on tehty 32 silmukka määrällä. Ne taitaa olla kokoa nukke :grin

Keskimäiset on 38 silmukalla ja korkeutta on lisätty niin et tein ainaoikein kierroksia taka- että etuosaan 28 kierrosta. Olen tykännyt että housuissa saa olla enemmän korketta, jotta sisävaippa sopii varmasti kokonaan alle.

Isoimmat on 42 silmukalla ja 30 kierrosta korkeutta.

Tulin kommentoimaan omaa julkasuani, kun arvelin et pienimmät villahousut olisi nukenkokoa.

Yllättäen poika syntyikin rv 35+6 ja villahousut olivatkin hänelle 2,5kg kokoiselle sopivat
Toisetkin samankoiset tuli jo kudottua.

Imsevimse flanellivaipat on sopivat myös. Kiinnitys maalarinteipillä niin pysyy villahousujen kanssa. Napatynkä lähti irti eilen ja nyt olen uskaltautunut käyttämään myös vanhoissa äitiyspakkauksissa tulleita oransseja vaippoja. Kaikki muut hommaamani vaipat ovatkin liian isoja. :grin

Tästä se kestovaipatus taas lähtee. :)

Taikaa ja poika 10 vuorokautta
 
Vauva eilen 1 viikon ikäinen niin sen kunniaksi kokeilin kestoja nyt ekaa kertaa :) kokeilin ensin harsoja mutta tuntui että ei riitä mihinkään. Seuraavaks laitoin imsevimsen flanellin plus pari pientä lisäimua, tuntuu toimivan :smiley-bounce012 yöksi en vielä uskalla laittaa. Onneksi noita ilmaisnäytekertiksiä on vielä jäljellä. Ostaa en niitä aio, joten en tiedä mitä keksisi yöksi pienelle?
 
Meillä heräilee yöllä vielä tiuhaan niin vaippaa on vaihdettu myös öisin kun kakkaa tiuhaan, niin tuunatun i(yks lisäkerros froteeta ulkopinnlla ja lisäläppä imukyky on riittäny sen max 4h. Jos sulla on villahousut niin yövaippaan lisövarmistusta saa vetämällä villapöksyt paketin päälle. Imsen flanuja voi laittaa vaikka 2 tai joku villaimu uloimmaksi lisäämään imutehoa. Mulla on muutama yövaippa mut ne on aika isoja, sopivia joskus 6kk tienoilla.. kunhan tuo kakkaaminen rauhottuu niin alan testaileen noita olemassa olevia sisävaippoja et minkälainen imukombo tälle neitille riittää, vauvat on niin yksilöitä, tää nyt ainaki syö ja pissaa vielä niin reilusti et jos senmosen 4-5h unet riittävön paketin nyt alkuun löytäs :) mut paljon imua ja ne villahousut niin sillä pääsee jo pitkälle.
 
Takaisin
Top