Kestovaippapyllyt

Minäkin juuri täällä googlailin frixxan kysymyksen innoittamana pul-kankaita ym. ja vähän jo suunnittelin ompelemistakin.:grin
 
Me ollaan osakestoiltu esikoisen kanssa:) Varmaan tuleva vauva myös kestotetaan. Vanhat vaipat on vielä säilössä mut vois aloittaa nyt kestoilun jo heti alussa ja hommata joku newborn koon setti tai harsoja ja villapökiä valmiiks:joyful:

Vinkkinä kestoilusta kiinnostuneille: kannattaa vuokrata vaipat kestovaippalainaamosta jos sellainen on kotikaupungissa tai lähistöllä. Eri merkin vaippoja ja erilaisina komboina saa vuokralle ni tietää mikä omalle vauvalle sopii eikä tarvi ostaa sikaa säkissä. Me testattiin joskus kun esikoinen 6-8vko vanha ja oli kiva et silloin jo kakkavaipat vähän vähentyneet ja tullut reisiä niin helpompi testata vaippoja:wink Vuokra viikolta tais olla 5€ ikeakassillisesta vaippoja tms.

Kestoilusta tulee nopeesti yhtä luonteva osa arkea kuin muukin pyykinpesu kun vaan sopiva vaippamalli löytyy. Kannattaa rohkeesti testata:happy:
 
Jee! Meillä on täällä välillä yhden yhdistyksen pitämiä kestovaippainfoja, pitää katella syksyllä joku kerta jos pääsis paikan päälle typeriä kyselemään :D
 
Mun pitää alkaa hankkiin uusiks pikkuvaipat, kun ehdin myydä kaikki pienet eteenpäin :banghead: muutama Pilvi-vaippa mitä oli pari vuotta sitten pakkauksessa on vielä mut yhtään pienempiä ei ole kun nuo Pilvetki vaatii jo reisiin vähän fylliä :rolleyes: onneks noita yhdenkoon taskuja on hyvä määrä viel käytössä nuoremmalla mut flanut tms pienet sisävaipat uupuu. Ite olen tykänny molemmilla käyttää ensiviikkoina imsevimsen flanelletteja joihin oon ommellu ylimääräsen joustofroteekerroksen tuomaan ilosempaa ilmettä ja lisää imua kun pelkiltään ne on kyl aika onnettomia :)
 
Mun pitää alkaa hankkiin uusiks pikkuvaipat, kun ehdin myydä kaikki pienet eteenpäin :banghead: muutama Pilvi-vaippa mitä oli pari vuotta sitten pakkauksessa on vielä mut yhtään pienempiä ei ole kun nuo Pilvetki vaatii jo reisiin vähän fylliä :rolleyes: onneks noita yhdenkoon taskuja on hyvä määrä viel käytössä nuoremmalla mut flanut tms pienet sisävaipat uupuu. Ite olen tykänny molemmilla käyttää ensiviikkoina imsevimsen flanelletteja joihin oon ommellu ylimääräsen joustofroteekerroksen tuomaan ilosempaa ilmettä ja lisää imua kun pelkiltään ne on kyl aika onnettomia :)
Tää kaikki on ihan hepreaa :D
 
Mä oon kestoillu kotona päivisin molempien lasten kans, yöllä ja kodin ulkopuolella kertikset käytössä. Itse oon kokenu taskuvaipat helpoimmiksi, kuivuvat myös nopeasti, kun imun saa erilleen kuivumaan. Niitä on meillä esim juuri äitiyspakkauksissa olleita Pilvi-vaippoja, joita löytyy hyvin kirppareilta ja 2017 äitiyspakkauksen valkoista Rhymetime-vaippaa. Nämä ovat neppareilla pienemmäksi säädettäviä ja menivät jo muutaman viikon ikäiselle ja tuo Pilvi jäi pieneksi joku aika sitten meidän 1,5-vuotiaalle, toinen sopii vieläkin. Lisäksi meillä on Myllymuksujen taskuvaippoja ja Kushies-vaippoja (löytyy Prismasta) ja Bumgeniuksen all in one-vaippoja, joissa on siis kiinteä imu sisällä mutta myös voi ja kannattaa lisätä imuja. Nuo Bumgeniukset ja Kushiesit ovat L-kokoa, ei siis yhden koon. Yleensä koot ovat S/M 5-10-kiloiselle ja L 10-14 kg. Sitten on newborn-koko mutta meillä ei niitä juuri ole ollut.

Lisäimuja saa ihan ostaa tai voi tehdä itse leikkaamalla vanhoja froteepyyhkeitä pienemmiksi ja huolittelemalla reunat. Meillä suurin osa imuista on vaippojen mukana tulleita mikrokuituimuja. Niitä laitan nykyisin 2-3 kpl per vaippa vähän imun paksuuden mukaan.
 
Muokattu viimeksi:
Tää kaikki on ihan hepreaa :D

Hihih, näin kahden kestopepun jälkee ne ei enää onneksi ole, mut kannattaa lueskella kestoblogeja ja hmm, olikohan kestovaippayhdistyksen tms nettisivut missä oli todella perusteellisesti kerrottu mitä mikäki termi tarkottaa ja miten mitkäki vaipat toimii. Ja sit tosiaan jos lähistöllä on lainaamo niin sieltä saa hyvän perehdytyksen.

Nuo imsevimsen flanut on pieniä vaippoja joita on ollu äitiyspakkauksissa joskus 7-10v sitten mut niitä kiertää kestovaippakirpuilla edelleen. Ne on hyviä alkuvaiheen vaippoja mut kokoa 3-6kg niin ei mahdu pitkään.
Mä oon suosinu säädettäviä yhdenkoon taskuvaippoja ja sit noita vanhoja äitiyspakkausvaippoja jotka pääasiassa kans taskuja (myllymuksut, totsbots, Pilvi ja Rhymetime, jälkimmäiset myös säädettäviä ja pitkäikäsiä) kun niitä liikkuu kirpputoreilla suht halvalla jopa käyttämättömiä :) ihana olis panostaa suomalaisiin, mut ei mun vaippabudjetti oo riittäny.
 
Mä olen yrittänyt kestoilua joka lapsen kohdalla, mutta aina se on jäänyt vain kokeilu asteelle eteen tulevien ongelmien takia ja edellisen raskauden jälkeen myin kaikki vaipat pois pilkkahintaan.
Nyt taas kun ympäristöasiat ja kemikaalikuorma painaa mieltä, mun tekis mieli koittaa uudestaan. Niinpä vinkit olis enemmän kun tarpeen. Miten säilytätte vaipat likaisena? Meillä oli ongelmana haju vaikka tietysti käsin aina huuhtelin vaipat heti käytön jälkeen. Märkänä niitä oli inhottava pistää pyykikoriin ja pyykkikorin reuna täyttyy aika äkkiä. Kannellinen sanko ei myöskään onnistunut, siellä vaipat rupes haisemaan vaan entistä pahemmalta. :wtf:Pesettekö vaipat muun pyykin seassa vai odotatteko aina täyttä koneellista vaippoja? Meillä on nyt uusi 8kg kone, joten kestäisi todella kauan että kone tulisi täyteen pelkistä vaipoista. Mies ei myöskään suostu kestovaippoja vaihtamaan, kun ovat kuulemma niin vaikeita. Joten mun hommat lisääntyy siinä tapauksessa todella pajon. Onkohan mun ihan turha edes haaveilla kestovaippailusta? :grin
 
Meillä vaipat on säilytetty kannellisessa ikean metalliämpärissä, haiseehan se kun kannen avaa mut kyllä ne koneessa lähtee. Ekan kanssa kokeilin esikuivatusta sukkatelineessä/mustekalassa tms mut se hau kirveli silmissä jo vessan ovella et kannellinen ämpäri siinämielessä käyttäjäystävällisempi. Vaipat suositellaan pesemään runsaassa vedessä suht väljästi eli kun ämpäri on tullu täyteen niin oon pessy koneellisen. Pesuväli max 3pv, joten jos ämpäri ei oo täys ni sit sekaan pyyhkeitä/harsoja/ kestorättejä yms 60asteen pesua vaativia :) varsinki taskuja mies vaihto ihan mielellään, alun ihmettelyn jälkeen, mut minä hoisin vaippojen täytön ja valmiiksi laiton kun mies ei niistä ole oikein päässy jyvälle :angelic:
 
Mä laitan huuhtelun jälkeen vaipat kuivumaan ämpärin reunalle ja sitten, kun ne on kuivunut niin siirrän ämpärin pohjalle. Ei haise yhtään. Vähintään kolmen päivän välein pesen ne omassa koneellisessa peppuharsojen kanssa.
 
Uusia vaippoja en aijo ostaa, mutta jos löydän kirppikseltä, taidan kuitenkin vielä kerran kokeilla. Onko jotain sellaisia merkkejä/malleja mitkä on ihan huonoja ja joita ei kannata edes kokeilla?
 
Minusta kannattaa ostaa eri merkkejä, kun ei voi tietää etukäteen mikä omalle vauvalle istuu. Mutta itse tykkään käyttää taskuvaippoja kun ovat niin helppoja, ja viime vuosien äitiyspakkauksissa olleita pilvi- ja rhymetime-taskuja on usein kirpparilla käyttämättöminä saatavilla.
 
Nuppunen, olen samaa mieltä MaRillan kanssa. Mitä on kuullut kavereilta joilla on useampia lapsia niin mallien istuvuus riippuu lähinnä vauvan kropasta: yhdelle istuu yksi malli ja toiselle toinen. Esim. yhdellä kaverilla on kolme lasta ja keskimmäiselle meni eri merkin vaipat kun muille. Saattaa myös olla että aiemmin epäsopiva merkki alkaakin istua kun lapsi kasvaa.

Meillä kestoiltiin täysin esikoisen kanssa, kahta lomareissua ja vaippa-ajan lopun putkiremppaa lukuun ottamatta (oltiin ilman pesukonetta).
Meillä oli käytössä kannellinen roskis vaipoille, ei minusta haissut sieltä pahasti. Vaipat pestiin 2 - 3 päivän välein. Huuhteluaineeksi kannattaa laittaa etikkaa. Se haisee hetken pahalta mutta haju haihtuu pian ja se vie tehokkaasti hajut vaipoista. Jos oltiin kylässä esim isovanhemmilla, meillä oli likaisille vaipoille iso retkikäyttöön tarkoitettu vesitiivispussi.

Ymmärrän jos ei halua kestoilla ajan ja jaksamisen puutteen takia, mutta sitä en ymmärrä että kestovaipat olisivat vaikeita pukea. Ok, no nepparillisissa on enemmän työtä, mutta jos on tarravaippa, niin eikö se ole aivan sama kuin teippivaippa? Meillä ei kenelläkään sukulaisilla/kavereilla ollut ongelmaa pukea (valmiiksi täytettyjä) kestoja, annettiin hoitajille aina tarravaipat. Päiväkodissakin ihastelivat kuinka helppoja olivat käyttää.
Tosin pakko myöntää että kun puolen vuoden jälkeen ekan kerran joutui pukemaan kertsejä, ne oli musta kamalan hankalia, eli paraskin puhuja. :oops:

Kestoillaan toki myös toisen lapsen kanssa, uskon että menee hyvin koska esikoinen on jo ilman vaippoja kokonaan. Keskikoon ja isoja vaippoja meillä on paljon edelleen, mutta ihan vastasyntyneen vaipat (ImseVimsen oli parhaita pienelle) oli kaverilta lainassa. Nyt hänelle tulee uusi vauva, niin pitää löytää vaippoja jostain muualta.
 
Kädet syyhyää tekemistä niin tilasin ruskovillalta pari hahtuvalanka kerää. Aiemmin en ookkaan kokeillut villavaippahousuja, joten nyt aattelin itse tehdä, kun tuo ottobren ohje oli niin yksinkertainen ja vaikuttaa ainakin helpolta. :happy: Ruskovillalta tulee langan mukana kanssa ohjeita. Jos nää oliskin se puuttuva palanen tähän kestoiluun hurahtamiseen. :)
 
Jee, ekat imut ommeltu :happy:
Saisinpa itsekin aikaiseksi:rolleyes:
Ostin pätkän sitä jotain tosi imukykyistä Zorb:a Jyväskylän kangaskaupassa. Jotenkin tosi hankala yrittää mitoittaa, että montako kerrosta mitäkin materiaalia imuiksi laittaisi. Ei muista enää.
 
Kädet syyhyää tekemistä niin tilasin ruskovillalta pari hahtuvalanka kerää. Aiemmin en ookkaan kokeillut villavaippahousuja, joten nyt aattelin itse tehdä, kun tuo ottobren ohje oli niin yksinkertainen ja vaikuttaa ainakin helpolta. :happy: Ruskovillalta tulee langan mukana kanssa ohjeita. Jos nää oliskin se puuttuva palanen tähän kestoiluun hurahtamiseen. :)
Hienoa! Meillä oli parit villavaipat pienelle. Olin ensin hyvin skeptinen, miten niin ohut villa voisi pitää. Yllättäen neuvolan terkka kehui villahousuja ja niin vaan tosiaan olivat hyvät kun kokeiltiin!
 
Minullakin hyviä kokemuksia villavaippahousuista kuorikerroksena. Nyt tilasin äidiltä uusia. Kommentoi, että niitä oli harmittavainen tehdä:rolleyes:. En kysynyt tarkemmin, mutta luulisin, että hahtuvalanka katkeaa helposti tehdessä. Yksinkertaisella langalla tehdyt eivät pitäneet kosteutta mielestäni tarpeeksi, kaksinkertaisella neulotut olivat hyviä.
Pitääkin kiikuttaa tuo Ottobren ohje äidille, kun se on jo valmiiksi tulostettuna.:angelic:
 
Takaisin
Top