Kestovaippaintoilijat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja ErykahB
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Minulla lapset oppivat kuiviksi 1v1kk-1v5kk. Minusta nuo liian kuivalta tuntuvat vaipat hidastavat oppimista. Molemmat olivat kertakäyttövaipoilla, mutta loppuajasta yritin ostaa "huonoja" vaippoja tai jättää vaipan laittamatta, jotta itse huomaa, milloin housut kastuvat.

Mä aion hankkia ainakin muutaman vaipan joilla kokeilla kestoilua. Täytyy vaan ensin tutustua valikoimaan, sitä näyttäisi riittävän. Jos kokeilut sujuvat hyvin, pyrin siihen että kertiksiä käytetään vain poikkeustilanteissa. Ensisijainen syy on jätemäärän pienentäminen, mutta ei rahallinen säästökään harmittaisi.

Yhet s-koon pöksyt sain nyt valmiiksi. Ei oo mitään nopeeta toimintaa, kun luonnostaan vasurina olen opetellut vasta pari vuotta sitten ensin perussilmukat vasuristi ja kääntänyt sen jälkeen hommat oikeakätiseksi koska kaikki ohjeet ovat oikeakätisille ja helpompi seurata ohjeita kun tekee oikeakätisenä, vaikka hidasta se onkin kun ei ole minulle luonnollinen työskentelykäsi. Mutta oli vain kova tahto opetella itse neulomaan ettei tarvitsisi äitiä vaivata aina ja saisi jotain itsekin tehtyä ja hyvin on tähän asti hitaasti jotain valmistunut. :)

Liitteet

• WP_20160626_20_03_50_Pro.jpg
    WP_20160626_20_03_50_Pro.jpg
    913.2 KB · Katsottu: 28
Onko noi villapöksyt huovutettuina ja lanoliinikäsiteltyinä kuitenkin edelleen konepestäviä? Tarviiko sitä lanoliinia lisätä myöhemmin? Sitä mietin myös että kuinkahan paksu paketti villahousuvaipoista tulee, mahtuuko vaatteisiin? Tosin mun mielikuva on että mikä tahansa vaippa näyttää muhkealta ainakin pienemmällä vauvalla

Mä en ole villiksiä ikinä huovuttanut. Osa esim neulahuovuttaa haarasta, mutta tykkään oikeasti joustavista pöksyistä. Itse en ole ikinä pessyt koneessa villiksiä, kun sillon joutuu nopeammin lanoliinittamaan ne uudelleen ja hellilläkin ohjelmilla on pidemmän päälle huopumisriski. Villiksille riittää pesu parin viikon välein jollei niihin tule tahroja. Pestessä olen liottanut ne ämpärissä pesuaineen kanssa ja huuhdellut hanan alla kylmällä vedellä. Aika helppo homma kun ei ole päivittäistä :) .

Mä en ole villiksiä ikinä huovuttanut. Osa esim neulahuovuttaa haarasta, mutta tykkään oikeasti joustavista pöksyistä. Itse en ole ikinä pessyt koneessa villiksiä, kun sillon joutuu nopeammin lanoliinittamaan ne uudelleen ja hellilläkin ohjelmilla on pidemmän päälle huopumisriski. Villiksille riittää pesu parin viikon välein jollei niihin tule tahroja. Pestessä olen liottanut ne ämpärissä pesuaineen kanssa ja huuhdellut hanan alla kylmällä vedellä. Aika helppo homma kun ei ole päivittäistä :) .

Kiva, kuulostaa edelleen ihan hoidettavissa olevalta hommalta. Ja oikeastaan kätevämmältäkin kun ei kerran huovuttaminen ole pakollista ja pesuvälikin kohtuullinen :)

Mun mielestäni kestoilu on oikeasti helppoa, kun vaan löytää ne jutut, mitkä omalla vauvalla toimii :) . Tiivistetysti siis se on samaa vaippailua kun kertistely. Toki harsoja saattaa joutua taittelemaan (about muutaman minuutin operaatio) ja kakkoja suihkuttelemaan vaipasta. Taskuvaipat täytin usein sarjatyönä sen 2krt viikossa. Kestoilulla on meillä varmaan säästetty se noin 3000€. Tämä nykyinen mies totesi, kun kaivelin vanhoja vaippoja varastosta, että ihan simppeliä tuo näyttää olevan.

Mua viehättää kestoilussa monikin asia. Oon aina vihannut vaipparoskiksen kiikuttamista kaks kertaa päivässä roskapönttöön. Ajatusta, että laitan ihmiskakkaa roskikseen on etova. Kestot on söpöjä ja just niin värikkäitä kun itse haluaa. Suuressa perheessä pyykkiä pestään päivittäin joka tapauksessa. Idea on minustakin ihan sama kuin kertiksissä, joten ei ole sekään työlästä. Ja kun ruokakauppareissulla kannat selkä väärällä kassi kaupalla ostoksia kotiin, niin ei tarvi niitä vaippoja vielä siihen lisäksi raahata.

Ja ajatellen mikä määrä kertiksissä on kemikaaleja. Saan itsekkin oireita kertakäyttösiteistä. Samaa tavaraa ne kertakäyttövaipatkin on. Mun jokainen vauva ollut kestoissa. Sen pari kertaa kun on käytetty kertistä, on ollut vauvan pylly täynnä punaista pilkkua. Ei tietysti kaikille näin käy, mutta meillä on ollut lapset herkästi kemikaaleihin reagoivia kuten itsekkin olen.

Meillä kestot on olleet useimmat samaa romanttista tyyliä kun sisustus ja vaatteet :D .

Huhuu kaikki viisaammat. Jos nyt joku päättäisi hankkia vauvalleen kestovaippoja niin mistä aloittaa? Mitkä on käytössä helpoimmat? Tai mukavimmat? Miten koot menee? Onko jossain olemassa jotain rautalangasta väännettyä kestovaippailun abc:tä? :)

Huhuu kaikki viisaammat. Jos nyt joku päättäisi hankkia vauvalleen kestovaippoja niin mistä aloittaa? Mitkä on käytössä helpoimmat? Tai mukavimmat? Miten koot menee? Onko jossain olemassa jotain rautalangasta väännettyä kestovaippailun abc:tä? :)
Kannattaa tutustua kestovaippayhdistyksen sivustoon ja linkkeihin. Jos on eka kestotettava, niin varmin on harsot. Kun ne saa taiteltua melkein vauvalle kuin vauvalle sopivaksi. Esim näpsyllä kiinnitettävät joustofroteeta olevat vaipat sopii todella monelle. Mitään mahdotonta varastoa ei kannata samaa vaippaa hankkia ennen kuin on testannut omalle vauvalle sopivuuden. Joustofrotee sisäpinta myös imee hiukan maitokakkaa kuten myös harsot.

Ihan pienillä harsojen kanssa mun mielestä toimii just hahtuvapöksyt/villakuori ja varsinkin kun nää syntyy kylmeneviin ilmoihin.

Itse tykkään eniten sisävaipoissa taskuvaipoista. Imuja voi säätää tarpeen mukaan ja tehdä esim. yö- ja päivävaipat omiin pinoihinsa.

Hahtuvaimut myös loistavia ihan pienillä!

Apua, oon kuvitellut niiden villahousujen tulevan jostain syystä just esim. taskuvaippojen päälle mutta siis että ne toimiikin ihan omana kuorena! Kuulostaa huomattavasti järkevämmältä :grin pitää kyllä nyt perehtyä tähän asiaan kunnolla.

http://www.kestovaippayhdistys.fi/kestovaippainfo/kestovaipat/
Tuolta löytyy infoa että pääsee alkuun. :)

Ja se tosiaankin menee ihan sen mukaan mikä malli on hyvä vauvalle. Monesti esim. M-koossakin on jonkin verran heittoa eri valmistajien välillä. Toinen m-koko voi mennä pitkäänkin kun taas toinen saattaa jäädä liian lyhyeksi. Niinhän se kertiksissäkin menee, että se ilmoitettu kilokoko ei ole mikään kiveen kirjoitettu että joka vauvalle sopisi se sama malli niiden kilojen rajoissa.

Itse suosin tosikon kohalla pul-taskuja koska niistä sai vähä ohuempia vaippoja väsättyä. Toki ei kaikkein paras maitokakkojen kanssa. Luulen että sisävaippa+villikset -yhdistelmää tulee nyt enemmän käytettyä kun tarkoitus olisi kestoilla jo alkumetreistä. Taskuja on toki tullut jo tehtyä jonkin verran.

Kertiksissä on kyllä se huono, että hetken roskiksessa oltuaan ne alkaa haista aivan järkyttävälle. Ja se tosiaan kun niitä vaippoja saa olla aina kantamassa kaupasta ja saattaa iskeä paniikki jos vaipat loppuu, kestoissa ei oo sitä ongelmaa.

Meillä ei ole ikinä saatu yökäytössä toimimaan taskuja vaan aina tarvinnut olla sisätäyttö ja päällä pul-kuori ja/tai hahtuvakuori. Yökestoilusta ei kannata ottaa paineita. Mutta hyvä nyrkkisääntö ollut meillä, että se imumäärä, mikä toimii päiväkäytössä 3-4h vaihtovälillä täytyy kertoa kolmella. Itse suosin bambu- ja hamppuimuja öisin. Esim päällimmäiseksi sisätäyttöön nopeasti imevää mikrokuitua tai mamidean miniharso (nappaa pissan nopeasti), keskelle bambua tai bambuhamppua ja pohjalle hamppu tai turveimu. Päikkäreille riittänyt esim harso ja bambuimu vaippaan ja voinut käyttää millaista vaippaa tahansa, myös taskuja. Ekat viikot joutuu usein öisinkin vaihtelemaan kakkavaippoja, niin silloin ei ole tarvinnut kolminkertaistaa yöimujen määriä.

Hahtuvapöksythän ei siis lanoliinitettuna ja tikissä päästä läpi kosteutta. Jos ajattelee vaikka huovutettuja tumppuja, nehän voi olla talvella ulkopuolelta ihan täynnä lunta ja vetiset, mutta sisältä edelleen kuivat ja lämpöiset. Mutta hahtuvat ei toisaalta mun kokemuksella ole olleet koskaan märät ihoa vasten myöskään.

Meillä on herkkäihoiset lapset ja itse olen atoopikko ja ikinä ei ole villasta mitään iho-oireita tullut.

Mulla on ihan pienelle froteisia ja hamppupohjaisia taittovaippoja plus harsoja ja niiden päällä villapöksyt. Sitten isommilla on ollut hahtuvien kanssa taskullisia sisävaippoja öisin ja päivällä kaikenlaisia alkaen aio-vaipoista taskuvaippoihin ja pul-kuoriin.

Mulla ollut pienenä villa-allergia, mutta pystyn käyttämään ongelmitta vaikka seiskaveikka tumppuja kuhan lanoliinitan ne :) .

Ai niin... Jos on laps fiininpi pyllyinen, niin mulla on myös alpakka ja merino/silkki langoista neulottuja pöksyjä. Voi sit nätimmän rusetin turauttaa vaippaan. :hilarious:

Onko kellään käytössä niitä kuituliinoja, siis semmosia ohutta pehmeää kuitumaista paperia olevia? Niihin sai hyvin kakat napattua myöhemmin (maitokakatkin toisinaan) ja usein vaippa näytti ihan puhtaalta, kun paperin nappas pois.

Takaisin