Kestovaippaintoilijat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja ErykahB
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

ErykahB

Puuhakas puhuja
Onko muita, joilla aikomus kestoilla joko kokonaan, tai osittain?

Itsellä siis neljäs vauva tulossa ja aikaisempi vaippakokemus on: Esikoinen kertiksissä, toinen 8kk kestoilua, 4kk osakestoilua ja neurologisten syiden vuoksi kuivaksi oppimiseen asti kertiksiä, kolmas 6kk osakestoilua ja sitten kertiksiä (Kerrostaloasunto, jossa ei ollut kuivausmahdollisuutta vaipoille).

Nyt on tilaa vaipoille taas, joten kovasti kestoilu mielessä.

Olen ajatellut kestovaippoja, mutta nykyvaipat eivät ole minulle täysin tuttuja. Valikoimaa on niin paljon, että vaikea päättää, mitä valitsee.

Yölento, itse oon tykännyt eniten taskuvaipoista, joihin pystyy lisäämään imuja tarpeen mukaan. Yöllä meillä oli aina jättimäärä imuja, eikä kyllä montaa ohivuotoa tullut. Samanlaisia ohivuotoja tuli kertiksilläkin.

Meillä tarkoitus osakestoilla. Tuntuu vaan jotenkin vaivalloiselta sukeltaa tuohon kestovaippamaailmaan, ainakin tässä vaiheessa kun kaikkea uutta ja muuta mietittävää jne on niin paljon. Ehkä tehdään niin että alku mennään suosiolla kertiksillä ja kunhan systeemit vähän tasaantuu niin opetellaan sitten noita kestoja.

Esikoisen kanssa kestoiltiin ehkä ekat 4kk, mutta lapsi paisui kuin pullataikina ja vaipat riitti tuohon saakka kun olin ajatellut niiden riittävän pitemmäksi aikaa. Ja en sitten jaksanut hommata lisää. Tokan kanssa koin vaan helpommaksi ne kertikset kun ei tarvinut miettiä vaippojen pesuja jne. Eiköhän nytkin mennä kertiksillä vaikka vähän ne on vastoin omia näkökantojani kun muuten monessa asiassa kestoillaan.

Ellukkainen, se on kuitenkin se 4kk kestoiluakin melkoinen ekoteko. Kun miettii miten monta vaippaa siinäkin ajassa menee.

Mä olen ajatellut, että kestoilen pääsääntöisesti, mutta en aio soimata itseäni, jos yöllä/reissussa/kyläillessä on kertikset käytössä.

Huolimatta kälyn pilaamista kestovaipoista mulla on onneksi iso pino priimakuntoisia tallessa ja oon opetellut ompelemaan myös perustaskuvaippoja itse.

Mua kiinnostaisi kestoilu kovasti, en vain ole vielä perehtynyt siihen. Meidän taaperolla on aina ollut kerttikset käytössä. Oon kyllä ehkä vähän pihalla, mutta ErykahB, miten nuo neulomasi housut liittyy kestoiluun? Auttaako ne kestovaippaa pysymään paikallaan vai mikä niissä on idena?

Mua kiinnostaisi kestoilu kovasti, en vain ole vielä perehtynyt siihen. Meidän taaperolla on aina ollut kerttikset käytössä. Oon kyllä ehkä vähän pihalla, mutta ErykahB, miten nuo neulomasi housut liittyy kestoiluun? Auttaako ne kestovaippaa pysymään paikallaan vai mikä niissä on idena?

Ne on neulottu villasta, joka on huovuttuvaa. Ennen käyttöönottoa ne pestään käsin ja lanoliinitetaan (eli lisätään lampaanvillassa luonnostaan olevaa rasvaa, jota saa ihan vaikka verkkokaupasta), jolloin pöksyistä tulee kosteutta ja likaa hylkiviä. Pöksyt toimivat siis vaipan kuorena, kosteus, hajut, kakat ei tartu.

Oon kans ryhtynyt haalimaan kirppareilta vaippoja varastoon ja olen jo ommellut itse jonkin verran sisävaippoja ja taskuja kun piti tilata kasa kankaita joku aika sitten. En ole tainnut ainuttakaan valmista, uutta vaippaa koskaan ostaa oikein alan kaupasta (poikkeus taitaa olla jotkut villapöksyt). Aina hyödyntänyt kirpparien tarjonnat. Niistäkin löytynyt välillä ihan uusia.
Yhet villapökätkin on jo neulottuna. Lanoliini vaan on vielä kaupassa, mutta ehkä sellainen tarttuu mukaan sitten jostain päin Norjan matkaa loppuviikosta. Parista Babyidean s-koon villapöksyistä olen hieromassa kauppaa tällä hetkellä 4e ja 5e kappale, joten ei paha. Äitinikin on oppinut pitämään silmänsä auki jos jossain tulee halpoja vaippoja vastaan.

Esikon kanssa oli pelkät kertikset, tosikon kanssa osakestoilin eli hoidossa/matkoilla/osittain öisin oli kertikset, varmaan jonkun 6kk verran osakestoilua. Tarkoitus olisi nyt pääsääntöisesti kestoilla, mutta toki matkoille sitten kertikset käyttöön kun aina ei ole huuhtelu- ja pesumahdollisuuksia. Edelliset kestot (osa oli ostettu ja osan tein itse) matkasivat siis ex-miehen siskolle ja ajattelin vaivihkaa kysellä jos niistä liikenisi jotain.

Mua kiinnostaa kestoilu... ja siskoltani saa neuvoja ja vaippoja.
Jostain ihmeen syystä mieheni vastustaa ihan hullun jyrkästi kestoilua, eikä suostu selittämään miksi. Ajattelin kokeilla kestoilua silti, sehän on töissä ja minä hoidan vauvaa...

dootti, mun mies myös aikoinaan oli jyrkästi vastaan ja sanoi, että ällöttää ajatuskin. Mä sit kysyin kumpi ällöttää enemmän, se että kakat huuhdellaan käsisuihkulla wc-pönttöön, vai se että ne jemmataan vaippoineen roskikseen?

Kun sit kestoiltiin, tein aina vaipat päivän tarpeisiin valmiiksi pinoon hoitotason viereen ja yhtäkkiä mies olikin ihan fiiliksissä homman helppoudesta ja siitä, että ei tarvinnut kiikuttaa vaipparoskista aamuin illoin.

Tuo onkin kätevää kun osaa itse tehdä vaipat :) Käsityöt ei missään muodossa ole mun juttu vaikka olisikin tosi kiva ja hyödyllinen taito, tai siis osaan käyttää ompelukonetta ja neuloa mutta olen vähän liian suurpiirteinen ja kärsimätön :grin

Mulla on kyllä siis esikoisen ajalta osa kestoista tallessa, osan olen antanut pois eli oishan sitä mahdollisuus vaikka silloin tällöin käyttää kestoja...

Ellukkainen, noissa villavaippahousuissa on parasta se, että ei oo niin nuukaa ja voi vetää mutkat suoriksi.

Mä oon neulojana semmonen, että jos ohjeessa on etukappale ja takakappale, mä muokkaan sen ohjeen pyöröpuikoille. Inhoan lankojen päättelyä ja neuleiden kokoamista paloista.

Minäkin tahtoisin kokeilla kestoilua, ainakin kotiolosuhteissa. Ensimmäinen lapsi siis tulossa, joten kaikki toistaiseksi vierasta.

Täällä anoppi on innokas ja taitava ompelija, joka kovin mielellään alkaisi jo ommella kaikenmoista tulevalle vauvallekin. :)

Voisinkin vinkata nuo kestovaipat ja niiden ompelun! Osaatteko kokeneemmat kestoilijatnkertoa, voisiko tällä ohjeella saada käytössä mukavasti toimivia vaippoja? Ohje tuntuu ainakin tosi toimivalta ja selkeältä (vinkkinä siis muillekin, jos ajatus tuntuu hyvältä ja ompelutaitoa riittää):

http://www.kestovaippayhdistys.fi/vaipat/taskuvaipanompeluohjekvy5.pdf

Mä laskin säästäneeni esikoisen aikaan n. 1000 vaippaa osakestoilullani, joten olihan se aikamoinen rahasäästökin sen vaipparoskan vähenemisen lisäksi. Mun äiti ompeli 10 taskuvaippaa ja sit olin saanut muutamia erilaisia kaverilta. Ehkä n. 15 vaippaa oli aktiivikäytössä ja niillä samoilla pärjättiin koko aika, likka kun ei tosta vyötäröltään juuri kasvanut sen jälkeen kun oli saanut keskosruipeloreitensä kasvamaan sen verran muhkeiksi että noista kestoista ei enää falskannut (alkuun mentiin siis kertseillä). Nyt mennään varmaan samalla kaavalla - kotona ollessa kestoilla, reissussa ja yöllä kertsi.

piipaa 20+0

Minkä ikäisenä lapsenne on oppinut kuivaksi kestovaipoista?

Mä en oo vielä päässyt testaamaan tätä. Meidän toisella lapsella tosiaan neurologisia syitä ja kehityksessä viivästystä, niin ei ollut ihan helppo homma se kuivaksi opettelu. Kolmosen kanssa vaan osakestoilin ja sitten lopun aikaa oli kertikset. Hän oppi yökuivaksi rapiat 2-vuotiaana ja päiväkuivaksi vähän ennen kuin täytti kolme. Jostain syystä mun kaikki lapset on olleet ensin yökuivia ja oppineet vasta sitten päiväkuiviksi. Yleensä on kuulemma (varsinkin pojilla) toisinpäin.

Oon aina ajatellut, että noi ei vaan malttaneet kesken leikin pissalle. Kaikki kolme olleet myös aina kotihoidossa, enkä ole pakottanut potalle, jolleivat ole olleet asiasta kiinnostuneita.

Meillä kans kuivaksi opettelu tapahtui kertiksistä, koska päiväkotiin me ei alettu viemään kestovaippoja (täällä Amerikassa se ei ole hirveän yleistä ja täällä ei ole mitään fasiliteetteja päiväkodeissa tällaiseen - eivät suostuneet edes pesemään lapsen kakkapyllyä vedellä, vaan aina pelkästään kosteuspyyhkeillä). Lopulta mulla meni hermo vaippoihin lapsen ollessa 2v9kk ja tehtiin sellanen kolmen päivän "cold turkey" -vieroitus, eli yks viikonloppu pyhitettiin opettelulle, vaipat vaan kylmästi jätettiin pois ja pistettiin tytölle pikkarit jalkaan ja ilmotettiin että hän on nyt iso tyttö ja isot tytöt käy vessassa. Päiväkotiin menikin sitten sen viikonlopun jälkeen sekä yö- että päiväkuiva lapsi, jolle sattui ihan muutamia vahinkoja enää sen jälkeen. Öisin nostettiin puoliunessa pissalle siinä vaiheessa kun ite mentiin nukkumaan yhdentoista aikoihin ja se yleensä riitti.

Tän toisen kohdalla aiotaan päästä vaipoista eroon aikaisemmin. Elämänlaatu paranee huomattavasti, kun ei enää tarvi laittaa kättään kenenkään toisen ulosteisiin :hilarious:

Takaisin