Kestovaippailuista

samovaari käytin alkuun juurikin sitä kolmiotaitosta (nyt meillä on pääasiassa käytössä imsen sisävaipat lisäimulla), ja mä taitoin siitä jalanvierestä ensin taitoksen ylöspäin ja sitten sen loppusivun eteen (siitä sivusta taitoin yleensä ensin puolet sinne alle, kun oli niin pitkä), ja samoin toiselta puolelta... piti niitä sivuja vähän lyhennellä taittamalla, että oli sen verta lyhkäiset että sai näpsyllä kiinnitettyä. [:)] lopuksi mäkin käänsin tarpeen mukaan niitä "lahkeensuita", jos oli niin pitkälle ettei meinannut kuiri riittään. [;)] tulipa taas vaikeasti selitettyä, toivottavasti ymmärrätte kuitenkin. [:D] oikeastaan alusta jo lisäskin lisäimua sisään, kun meitin tyttö on kova pissaamaan!
pidin tuosta taitoksesta, kun se piti hyvin kakat, kunhan vaan taitteli ne laidat niin, että ensin sitä sivua siis siitä jalan vierestä ylöspäin, ja sitten vasta se loppusivu. nyt meidän tyttö kakkaa niin harvoin, että voidaan hyvin mennä noilla imsen sisävaippa+lisäimu+kuivaliina yhdistelmällä. mun mielestä ne ei meinaan pidä samalla lailla kakkaa.

viirukhan meilläkin on vanhemmalla tytöllä käytössä pääasiassa nepparilliset vaupat, ihan just siitä syystä ettei vetelisi niin nopeasto vaippaa auki. tosin nykyään tyttö osaa avata myös sellaiset. [:D] mutta ikääkin on jo aikapaljon enemmän. yksi tuttu sanoi käyttävänsä vain sellaisia vaippoja, joissa on tarrat/nepit sivuilla, niitä ei kuulemma lapsi saa niin hyvin auki. itsellä noista ei ole kokemusta (vielä),  tarvii odottaa että tyttö kasvaa sen verran, että s-koon vaipat olisivat hyviä, sillä huusin huutonetistä pari sellaista vaippaa kokeiluun halvalla.

muutenkin olen nyt huutanut jonkun itsetekemiä taskuvaippoja halvalla huutonetistä (s-kokoa). sain yhtensä 11 vaippaa (2 huudosta) 11€+postarit. postarit oli tosin 8,50€, mutta kysyi haluanko samalla itse tehtyjä imuja mukaan samaan hintaan. no tietty mulle nekin kelpas! [:D] siinä oli vissiin vähän erilaisia vaippoja, joten pääsee sitten kokeilemaan, että minkälaiset passaa sitten meitin tytölle.  toivon mukaan tulisivat meille jo maanantaina, tänään on vissiin paketti lähtenyt meille päin!
taskuvaippoihin meidän olis tarkoitus siirtyä, kunhan tytölle vaan alkaisi sopimaan nuo s-koon vaipat.
vanhemmalla tytöllä on käytössä m-koon fuzzit sekä nuo äp:n kushiesit sekä yhden koon beebot (tai oikeastaan beebo-kopiot), ovat juuri passeleita tytölle (kokoa n. 82-85cm/ piirun yli 10kg/1v9kk). toivon mukaan ei kamalasti isompia pidä enää ostaa ennen kuin tyttö on kuiva. [:)]

koitin käydä muuten edellispäivänä turussa jättirätti nimisessä kangaskaupassa kyselemässä tuota mikrofroteeta niihin mikrokuituimuihin. keskustelu meni suunnilleen näin myyjä-tädin kanssa: "onko teillä selaista mikrofroteeta, josta voisi tehdä imuja kestovaippoihin?" "siis mitä? [:-]" "no sellaista mikrofroteeta, josta vois tehdä vaikka sellaisia mikrokuituimuja kestovaippoihin, tai vaikkapa sellaisia mikrokuiturättejä. [8|] " "no meillä on tollaista ihan tavallista froteeta, mistä voi tehdä vaikka kylpytakkeja.." "joo no se ei ihan oo sellaista mitä oon ettiny... siis onkohan teillä sellaista mikrofroteeta tai mikrokuitufroteeta?" "jotkut tekee kuulemma sellaisia imuja fleesestä, semmosta meillä on ja sit tota tavallista froteeta. ja tota päälikangasta (tarkotti vissiin pullia)." "niinhän ne tekee, mutta mulla ois nyt haun alla sellainen mikrofrotee, siä teillä ei sit vissiin oo vai?" ...täti katteli mua vaan silmät pyöreenä... [8|]  "no ehkä mä koitan löytää sitä sitten jostain muualta..." [:D] eli ei menny tuo reissu ihan putkeen! [:D]

pitää varmaan sit tilata sitä vaan netin kautta, pääsee vissiin "vähän" helpommalla. [:)]

tiiti  minkä levyisiä mikrokuituimuja oot tehnyt (tai siis on käytössä), että ovat hyviä tuollaiselle pikkuiselle? kun esim. nuo fuzzien m-kokoisten vaippojen mukana tulleet mikroinsertit ois mun mielestä vähän turhan leveän näköisiä tuollaiselle pikkuiselle... käytännön neuvoja taas kaivataan! [:D]
 
samovaari ja meillä siis nuo harsot ovat olleet ihan sellaisia aiempien lasten äippäpakkauksissa tulleita harsoja. ...en ookkaan ees tajunnut, että noita harsojakin on vissiin erikokoisia?! [:D]
 
Meillä on tänään siirrytty harsoista ompelemiini taskuvaippoihin,saapas nyt nähdä kuinka pelittää onhan tuo aika tuhdin oloinen paketti[:)]lisäimuineen[:D]
 
Hienoa, kuinka moni on päässyt jo kestoilun makuun. Meidän tyttö on nyt reilun kuuden viikon iässä vasta reilun nelikiloinen ja en ole vielä osannut edes ajatella kestoilun aloittamista. Niin on pieni toisen pylly ja kun vertailen kertisvaipan kokoa noihin hankkimiini taskuvaippoihin, niin siinä on kyllä huima ero. Katsotaan tilannetta muutaman viikon päästä uudelleen :)
 
No niin täälläkin aletaan päästä kestoiluun tehokkaammin. Harsoista saan käytettyä pienimpiä. Niissä tuo origami-taitos toimii ainakin. Kuorena on imse vimsen 3-6kg, ja ne näyttää pitävän hyvin pissit sisällä. Harsojen lisäksi sisävaippoina meillä on little lamb-bambuvaippa. Oikein hyvä. Imee hyvin ja on pehmoinen. Käytettynä oon saanut imse vimsen sisävaippoja (3-6kg) ja niitä käytän sitten kun muut on pesussa. Ovat vaan niin kovia, että en mielelläni niitä laita.

Öisin kertiksillä mennään edelleen. Lisäksi varmaan vierailut yms kertiksillä. Eli alun ajatusten ehdottomuudesta olen siirtymässä osakestoiluun. Eiköhän ympäristö siitäkin hyödy... plus taloudellinen hyöty itselle ilman hermojen menetystä. :)
 
Meillä on miehen kanssa sopimus osakestoilusta. Eli minä kestoilen ja hän saa käyttää kertiksiä. [:D]
Lisäksi reissussa ja yöllä käytetään kertiksiä. Mies tosin kiltisti huuhtelee kakkavaippoja mutta ei mielestään osaa asentaa niitä. Meillä käytössä nyt imsevimsen sisävaipat ja kuoret. Jonkin aikaa meni ennenkuin opin laittamaan ne niin ettei tule vuotoja... Harsoja olen käyttänyt lähinnä pyllypyyhkeenä mutta varmaan menee lisäimuna sitten isompien kokojen kanssa. Isompia kokoja on odottamassa erilaisia esim. siskoni itse tekemiä sisävaippoja.
Onko teillä yhdenkoon vaippoja, onko ollu hyviä??? Vaunulassa olis onesize taskuvaippoja sen verta halvalla että ajattelin ostaa. Merkkiä en muista mutta aika paljon näytti neppareita olevan ja lupailivat s-l kokoina menevän.
 
meillä kanssa ihan osakestoilulla menty. Oon käyttänyt noita imse vimsen sisä ja kuorivaipoja. Lisäksi tesmaillut harsoja ja vielä olisi testausta odottamassa lahjaksi saadut villapökät. käytän sitte kertokäyttövaippoja nukkuessa ja reissuilla. Kohta saakin ruveta jo katteleen isompia kokoja :D
 
Huutelen vieraisiin pöytiin...

Meillä ei ole käytetty yhtään kertakäyttövaippaa sairaalastalähdön jälkeen. Ekat pari- kolme päivää oli käytössä ImseVimsen äitiypakkauskuoret ja sitten siirryttiin suoraan FuzziBunzeihin, vaikka ne S-kokoisen alkuun tuntui tosi isoilta. Ei ole vuotanut. Minun hermoni eivät olisikaan kestäneet askartelua erilaisten vaippataitosten ja ohivuotojen kanssa.

4 kuukauden iästä on käytetty M- kokoisia. Yöllä laitetaan Jutta-tuotteen hampputaskuimun sisään BabyIdean tiimalasinmuotoinen bambuimu ja Fuzzien oma mikroimu. 12 tuntia menee tällä paketilla. M-kokoiset menee sitten pitkään.

Tyttö oli syntyessään 3170g, nyt 8kg jotain. Hoikka on ollut koko ajan. S-kokoisia vaippoja oli 18 kpl (joista 12 kpl lainassa), M- kokoisia on 20 kpl. BabyIdean tiimalasi-imuja on 8kpl ja hampputaskuimuja 10 kpl. Määrät on sopivia, ei lopu vaipat kesken.
 
Meilläki lähteny ihan kivasti käyntiin kestoilu [:)]
Meillä ei ole yhtäkään ostettua kestovaippaa, imua tai villahousua, kaikki on itse tekemiäni, äitiyspakkauksesta tulleita ja neuvolasta saatu yksi.
Parhaiten toimii kun on alla S-koon sisävaippa ja siinä päällä M-koon kuori. S-kokoinen kuori ei peittänyt koko sisävaippaa ja siksi tuli pissat vaatteille [:@]
Myös suuri käsityölehden taskuvaippa kaavalla tehdyt vaipat toimii tosi hyvin.

Pari päivää sitte lanoliinitin villahousuja. Vielä ovat vähän kosteita, mutta kohta pääsee niitäki testaileen :)
 
Täällä on kans siirrytty omatekosiin taskuvaippoihin,kyllähän ne vähän valskailee mutta pikkuhiljaa alkaa homma pelittämään kun ei hermoja menetä,tosin yöks oon laittanu kertiksen viä mut pikkuhiljaa siitäkin pois[:)]
 
Takaisin
Top