Kestovaippailu

Olivia82

Puuhakas puhuja
Helmimammat 2017
Onkos täällä muita joita kiinnostaa kestovaipat tai on päättänyt kestoilla tulevan vauvan kanssa?

Itselläni oli alunperin ajatus että en lähtis nyt kestoilemaan (en edes tiedä miksi?!).. Mutta sain työkaverilta ilmaiseksi pussillisen vaippoja ja imuja ja muutamia äitiyspakkauksen taskuvaippoja on löytänyt tiensä meille. Siitä se ajatus taas lähti :p

Esikko osakestoili aikoinaan (v 2009) ja siitä jäi ihan hyvä kokemus. Vaippaviidakko on siis niiltä ajoilta tuttu, mutta toki muutoksia näyttää tulleen tänä aikana, mm. koko vaippaiän vaippoja on nyt enemmän tarjolla. Nettikauppoja tuntuu olevan vähemmän nyt.. hinnat ehkä aika samoissa kuin silloin.

Laitoin muutaman ihan uudenkin vaipan tilaukseen, mutta tarkoitus ei ole nyt rahallisesti hirveästi satsata noihin. Katsotaan miten käy, tuleeko hurahdus :happy:

Itselle meinasin kestoliivinsuojia ehkä hommata myös..
 
Kestovaippoja on kertynyt meille paljon. Ainakin haluan kokeilla ja ottaa käyttöön jos ei naperolle tule ihovaivoja. Meän suku on kuuma veristä etteivät siskot ole voineet käyttää kestoja lapsillaan ollenkaan. Mutta testaan ilolla! Siksi hommattu ihan oma pyykkikonekin.
 
Me ajateltiin myös kokeilla. Lähipiirissä on lupaavia kokemuksia, eli kestoilun ei tarvitse olla vaikeaa, vastoin omaa ennakko-oletustani. Tälle annetaan siis ehdottomasti mahdollisuus :)
 
Me pyöriteltiin mielessä, mutta tultiin tulokseen, että nyt on pakko mennä sieltä mistä aita on matalin, eli kertiksillä. Ehkä myöhemmässä vaiheessa mietitään uusiksi, mutta nyt ainakin aluksi näin :)
 
Meillä esikoinen kestoili reilu vuosikkaaksi.. 6-12kk väli käytännös täyskestoiltiin jopa reissussa mut kesällä ku lähti juokseen ni kävi vanhat vaipat epäsopiviksi ni ei sit jaksanu enää investoida uusiin ja pk:hon olis tarvinnu viel oman läjän ni sen jälkeen kestoilu ollu hyvin satunnaista.. jemmassa kuiten hyvä satsi kestovaippoja ni varmasti helmikuisenki kans kestoillaan ainaki osittain.. Ja samalla varmaan esikkoki saa jatkaa kestoilua noilla muutamalla sopivalla vaipalla ku nyt ongelmana et ne muutama vaippa unohtuu lojumaan ku ei tuu tarpeeks tiuhaan kone täyteen. toki vauvan halkio tuo arkeen omat haasteensa pumppaus ja pullorumban kans joten jaksamisen mukaan mennään ja katotaan :)
 
Mua on alkanu kiinnostamaan kestoilu. Aluksi olin vahvasti sitä mieltä että kertiksillä mennään, mutta asiaa enemmän pohtineena ja tutustuneena niin tulin tulokseen että miksei. Säästäähän siinä lopulta hirveän summan rahaa, kun kone pyörii tossa muutenkin ja vesi kuuluu vuokraan :) Kirpparilta aattelin lähteä metsästämään muutamat tarvikkeet, ja kokeilla aluksi osittain kuinka se homma toimisi meillä :)
 
Kiva kun löytyy muitakin kestoilusta innostuneita! Tosiaan meillä ei ole tarkoitus hampaat irvessä kestoilla, kertiksiä kuluu varmasti myös. Meillä vaan on pieni jäteastia ok-talossa ja tyhjennys nyt kerran/kk. Jokainen kesto on sieltä jätteestä pois. Me kierrätetään tällä hetkellä lehdet, pahvit ja muovit. Komposti ois kyllä huippu, tosin mies ja koirat toimii ruuan osalta jätemyllyinä.

Esikon kanssa kestoilu lakkasi reilu vuosikkaana kun lähti kävelemään ja onhan se kestovaippa iso paketti liikkuvalla lapsella, saati että sitä ois saanu puettua enää kun lapsi ei pysyny paikoillaan. Katsotaan miten tällä kertaa käy.

Vauvalla tykkäsin eniten yhdistelmästä sisävaippa + villakuori. Hh Woolit oli esikolla. Ainakin päiväunilla aion luottaa sisävaippaan ja erilliseen kuoreen. Muuten sitten on taskuvaippoja jotka mahtuu paremmin vaatteiden alle. Noita äitiyspakkauksen vaippoja löytyy uutena edullisesti kun moni ei halua kokeilla ollenkaan hommaa yhdellä vaipalla.

Meillä on nyt kuivauskaappi helpottamassa kuivausta, pienellä lämmöllä uskaltaa ainakin sisävaippoja esikuivata. Itse tykkään just pyykinpesusta niin sekään ei tunnu hankalalta. Ainoastaan se vellikakkavaihe kestoilla on semmonen mikä ei niin innosta, mutta äkkiä siihen kakan hajuun ja vaippojen siistimiseen taas tottuu..
 
Mä olen aika vahvasti monessa asiassa just ympäristöä aatellen että ei kertiksiksiä yms.. mutta jokseenkin mua vaan oksettaa ajatus käyttää uudelleen jotain mihin on ne yllä mainitut vellikakkat tullut kun siihen on jo tottunut muiden lapsia hoitaessa että kertis vaan äkkiä muovipussiin ja roskikseen. Niin taidan kallistua kertiksiin kunnes suurin rahanpula iskee niin on tutuilta tullut kestojakin varastoon hätävaraksi.
 
Meillä esikoinen oli sekakäyttäjä :grin Siinä vaiheessa kun lähti liikkeelle painotus oli enemmän kertiksissä, kun suuret kestovaipat hankaloitti menoa ja saivat aikaan turhautuneisuutta. Myös iho reagoi herkästi. Sekakäyttäjiä taidettiin olla sinne puoleen vuoteen asti, ehkä vähän yli ja siitä sitten kertiksillä. Kuopuksen kanssa on tarkoitus myös mennä sekakäytöllä. Painotus kestoissa jos mahdollista. Iso laatikollinen niitä on valmiina odottamassa :)
 
Olisi tarkoitus kestoilla ehkä n. 70/30. Kestovarastoa on tullut hommattua aika iso määrä, jotta ei tarvitsisi ottaa stressiä pesunopeudesta. Ja kun ei etukäteen voi tietää, mitkä sopiikaan. Mies ei ole nyt ainakaan vielä innostunut asiasta, joten olen hänelle antanut luvan käyttää kertiksiä. Ja varmaan jos johkin mökille tms. mennään missä pyykkihuolto on hankalampaa, ni kertiksillä sitte. Ajatuksena tässä säästää rahaa (vaipparahat, jotka olisi kertiksiin mennyt, laitetaan sivuun ja lähdetään lomalle [emoji4]) . Asutaan omakotitalossa, niin roskiksen tyhjennysväliä tarvitsisi tiivistää. Pesukone pyörii paljon muutenkin. Luontoa säästyy. Ja olen mtös kestoilijoilta kuulluut, et vauvan pepun iho pysyy parempana, kun ei ole "vaippakemikaaleja" sekä kuivaksi oppiminen olisi nopeampaa, kun vauva tuntee herkemmin vaipan kosteuden. Tiedä sitte...mut tulee nähtäväksi.
 
Täällä alkais vaippa-arsenaali olla valmiina! Viime viikolla kotiutuivat Onnikkaan sisävaipat, jotka tulee päikkärikäyttöön. Lisäksi olen ostanut käytettynä pari Nalle nöttöstä. Taskuvaippoja on sitten myöhempiin vaiheisiin ja joitakin yksittäisiä Imse Vimsejä, aio:ja ym. Kuoriksi ostin HH Woolit S-koossa näin alkuun ja lisäks on Onnikkaan kuorivaippa ja pari muuta käytettynä saatua kuorta. Näillä nyt alkuun ainakin pystyy osakestoilemaan ihan hyvin. Tarpeen mukaan hommaan sitten lisää vaippoja kun osuu sopivia kohdalle.

Itse olen tykännyt esikoisen kanssa kaikista eniten sisävaippa plus kuorivaippa systeemistä, koska se ei kovin helposti falskaa. Moni sanoo että siitä tulee kauhean iso paketti (joo makuasioista ei voi kiistellä), mutta itse huomasin, miten paljon helpompi vauvaa on "käsitellä" kestovaipan kanssa kuin liru kertis päällä, joka ei tue yhtään.
 
Onhan se paketti aika muhku, mut ei se liikkumatonta lasta haittaa :) meillä tuunattuja flanelleteja ja imsevimsen kuoria, jonkuverran harsoja ja nauhavaippoja myös ja sit parit villikset. Kuhan reidet vähän paksunee, niin muutama oranssi totsbots-tasku mitä oli vuoden 2014 äp:ssä todettiin esikolla alussa (n.1kk alk.) hyväksi :) samaten tän uusimman äp:n keltanen tasku ja sitä edellinen violetti tasku oli jo rimpulavauvavaiheeseen sopivia. Mulla on läjä pikkuvaipoja lainakierrossa niin ihan tarkkaan muista ees et mitä siellä oli ja toivottavasti tulevat käyttökunnossa takas. Pitää sit tuo vaippakaappi organisoida kunhan ne lomien jälkeen "kotiutuu" ja käydä samalla läpi esikonkin vaipat.
Gagezzz, Minua se ruikulikakkavaihe ei juuri kestoillessa haitannu ku sitä oli alussa tuhru liki jokavaipassa ja kertseistä se herkästi levisi vaatteisiinkin joten eipä sen käsittelyltä voinu välttyä kummallakaan tyylillä :bag: mut kiinteämpien tuotosten aikaan käytettiin sit ajoittain riisipaperia et tuotoksen sai helpommin irti vaipasta :yuck:
 
Meillä meinataan kans kestoilla, on tilattu kuori ja sisävaippoja imse vimse koko nb. Aio vaippoja ja sio vaippoja itti bitti ja totsbots. Ja kaksi yövaippaa. Kuivaliinoja ym.
 
Takaisin
Top