Kestovaippailu?

emppunen

Oman äänensä löytänyt
Onko kukaan ajatellut alkavansa kestoilijaksi?? Itse mietin, että voisin jossain vaiheessa ehkäpä kun lapsi isompi, 6 kk ikäisenä, alkaa kokeileen ainakin jonkin verran. Vaikkei nyt ihan täyskestoilija oliskaan, niin vois ainakin jonkin verran kokeilla miten toimii ja onnistuu...?

Onko kellään vinkkejä ja tietoa enemmän tästä aiheesta? Netistä koitin etsiä, mut en oikeen löytäny tietoa, josta oikeesti ymmärtäisin.. Eli mitä eri vaihtoehtoja on ja laitetaanko niihin jotain "lisäimua" sisään vai kuinka homma oikeesti toimii??

 
Minä en oikein vielä ole päättänyt mitä tehdä tämän uuden tulokkaan kanssa, mutta esikoisen kanssa mentiin täyskestoillen useampi kuukausi, kunnes ruoka-aineallergiat aiheutti niin pahat iho-ongelmat, ettei tuo vaippa-alueen iho pysynyt enää kunnossa, kuin imukykyisemmillä kerttiksillä. Eli juuri se pahin maitokakkavaihe mentiin kestovaipoilla ja kun kakat alkoi kiinteytyä, siirryttiin kerttiksiin... :D

Alkuun meillä oli käytössä pelkkä harso ja siinä päällä kuorivaippa (taisi olla ImseVimse). Öisin siellä harson sisällä oli lisäksi vanhoista pyyhkeistä leikattuja suikaleita lisäimuina. Nuo harsot on siksi näppäriä, että ne kuivaa pesun jälkeen todella nopeasti ja lisäksi taitaa olla melko edullisia (itse sain ystävältäni könttähintaan melkoisen satsin noita vaippatarpeita, niin sen tarkemmin en osaa noista hinnoista mitään sanoa...). Siinä vaiheessa, kun vauva alkaa jo vähän liikkua, voi tuo harsojen laitto vauvan päälle vähän vaikeutua. Tähän mielestäni helpoin ratkaisu on taskuvaippa, eli kosteudenpitävästä kankaasta tehty vaippa, jonka voi täyttää sitten sopivilla imuilla. Noita vaippoja voi sitten kasata valmiiksi, eli vaihto-operaatio ei olisi yhtään sen hitaampi tai hankalampi, kuin kerttiksien kanssa ja sitten taas kuivuminen pesun jälkeen on nopeampaa, kuin esimerkiksi AIO-vaipoilla. Lisäksi uskon, että tuollainen paketti on päällä vähän mukavampi, kuin erillisen sisävaipan ja kuorivaipan yhdistelmä. Toki kannattaa kokeilla eri variaatioita, koska kaikki vauvat on erilaisia, eikä kaikki yhdistelmät välttämättä sovi kaikille. :)

Jos nyt olisin itse hankkimassa kestoja, hankkisin ehdottomasti kokeiluun yhden koon taskuvaippoja, jolloin vaippaa saisi säädettyä vauvan koon mukaan. Noissa minua houkuttaa se, ettei niitä vaippoja tarvitsisi hankkia niin montaa, kun periaatteessa niillä pitäisi pärjätä koko vaippaikä.

En tiedä oliko tästä apua sinulle onnellinen89, mutta tämä oli ihan omaan kokemukseen perustuvaa löpinää. Netti on tästäkin niin täynnä kaikkea, että vähemmästäkin menee sekaisin. Itse olin myös välillä päästäni pyörällä, mutta kokeilemalla erilaisia kokoonpanoja löysin ne itselleni ja esikoiselle parhaiten sopivat kokoonpanot. Voin kyllä yrittää vielä parhaan kykyni mukaan auttaa, jos lisäselvennystä asiaan haluat... :)
 
Mä sain kestovaippainnostuksen esikoisen kohdalla. Valitettavasti vauva kakkasi pahojen allergioiden vuoksi 10-20 x vrk ripulikakkaa. Ei riittänyt kestot eika jaksaminen. Monella on toiminut ja onnistunut, mutta mä en jaksanut.
 
Kiitos paöjon vastauksesta! Vähän selkeni asiat. :)

Mutta haluaisin vielä täsmentää kun puhuit että kannattaisi hankkia noita taskuvaippoja... Eli onko tarkoitus, että tuonne taskuvaipan "sisään" pitää laittaa sitä lisäimua? Esim. tuota harsoa tai froteeta tai muita imukykyisiä juttuja? Ja että periaatteessa näillä voisi pärjäillä aika pitkäänkin, ettei tarvisi monenlaisia muita juttuja hommailla, että laittaisi vaan lisäimua sitä mukaan, onko esim. yö/päivä vai mitenkä?

Ja olisiko toinen vaihtoehto nuo all-in-one -kestovaipat, jossa olisi jo kaikki valmiina? Että nekin voisi olla ihan ok ainakin osittain olla, kuivuminen vaan on vähän pidempikestoista?

Mitäs sitten kun aattelee kun lapsi on vähän isompi ja käyttäisi housuvaippoja. Löytyykö niitä samalla tavoin kestovaippoina ja eroaako niiden käyttö jotenkin noista taskuvaipoista? Eli onko niissäkin taskumalleja joihin laitetaan lisäimua vai tuollaista ainoastaan tuota ns.aio-menetelmää?

Hölmöhän mää olen mut en oo ennen ollut tietoinen näistä, mut kuitenkin kiinnostais ainakin osittain harrastaa tätä kestovaippailua jossain vaiheessa... Ehken ihan pikkuvauva-aikaa, mut sit tosiaan vähän isompana. :) Ekologinen ajattelija kun osittain olen.

 
Joo, siis taskuvaipat on nimenomaan sellaisia, ettei niissä itsessään ole mitään imuosaa. Eli "vaippa" koostuu siitä kosteudenpitävästä kuorikankaasta ja vauvan ihoa vasten tulevasta kankaasta. Noiden kahden kankaan väliin jäävään taskuun saa sitten laittaa semmoisen tällin imukankaita, kuin haluaa. Päiväkäyttöön saattaa esimerkiksi riittää pelkkä yksi harso/froteepalanen tms, kun taas öisin kannattaa käyttää erilaisten kankaiden yhdistelmää, eli jotain kangasta joka imee kosteuden nopeasti ja toista, jolla on hyvä imukyky, eli joka pystyy imemään paljon kosteutta itseensä.

Taskujen ja AIO-vaippojen lisäksi on kyllä muitakin viritelmiä, esim. sisävaippa + vaippakuori (kosteussulku). Eli siis tuo sisävaippa hoitaa sen imuosuuden ja vaippakuori sitten pitää kosteuden poissa vaatteista. Sekä noita sisävaippoja että vaippakuoria on todella monia eri malleja ja tyylejä, etten minä(kään) ole kaikista perillä. Kestovaippainfon sivuilla on paljon tietoa noista eri malleista (etenkin tuolla tee-se-itse-osiossa: http://www.kestovaippainfo.fi/tsi/vaipat/). Itse olin myös aikanaan pää pyörällä eri vaihtoehdoista ja monia eri kokoonpanoja on tullut käytettyäkin, mutta omalla kohdalla olen todennut, että nuo harso + kuori -yhdistelmät ja taskuvaipat ovat ne kätevimmät niin lapsen päällä kuin pesun ja kuivatuksenkin suhteen.

Noista housuvaipoista minulla ei ole henkilökohtaista kokemusta, mutta mitä nyt nopeasti tuota kestovaippainfon listausta silmäilin, niin housuvaippoja löytyy sekä taskullisina että taskuttomina, joissa se imuosa on kiinteästi siinä vaipassa. http://www.kestovaippainfo.fi/tietokannat/vaipat/ <- tuossa linkki sinne tietokantaan. Tuolla voi myös selata noita muita vaippatyyppejä.

Tuolla sivustolla on myös foorumi, josta löytyy muiden mielipiteitä ja myös ohjeistusta kestovaippailuun. Kannattaa käydä selailemassa, mikäli et vielä ole tutustunut, mutta sen verran varoitan, että tuolla saa kyllä pään pyörryksiin, sillä infoa on melkein liikaakin! :D Itsellekin moni asia on selkeytynyt vasta käytännön myötä...

Tuo ekologinen ajattelu ei kyllä ole yhtään pahasta, kun kuitenkin noiden kerttisten maatuminen on ihan turkasen hidasta. Silloin alkuun, kun "jouduttiin" siirtymään kestoista kerttiksiin, sydäntä kylmäsi joka ikisen kerran, kun sen vaippapussin kiikutti roskikseen. Onneksi olen pystynyt pikkasen jopa antamaan itselleni anteeksi, mutta silti kyllä tuntuu pahalta, aina, kun sen pussin roskikseen heittää. Yksi totuus, joka on ihan hienoa pitää mielessä on se, että yksikin kestovaippa päivässä tarkoittaa vuositasolla sitä, että kaatikselle menee 365 kerttistä vähemmän.

salmiakkisisu: Meillä kans esikoiselta sai pestä kakit joka ikisestä vaipasta, eli olisi tuo kestoilu voinut helpomminkin mennä. :D Toivotaan, että teidän tulevalla vauvelilla ei noita allergioita tulisi, tai pysyisivät sitten ainakin maltillisina! :)
 
Meillä olis tarkotus kanssa käyttää kestovaippoja. Haluan säästää sekä rahaa että luontoa... toivottavasti vaan sujuu hyvin! :) Tarkotus olisi ainakin aluksi käyttää harsoja ja villahousuja. Kaveri näitä suositteli ja lupasi opastaa. Hänellä on villahousuista kokemusta kolmen lapsen verran. Tarttis myös saada aikaseksi tutustua muihin vaihtoehtoihin kunnolla vaikka periaatteessa tiedänkin miten noi taskut ja aio:t toimii... ja pitäisi varmaan jo alkaa ostamaankin vaippoja pikkuhiljaa, kaikkeen kun sitä rahaa täytyy nyt upottaa. Ei tunnu kerralla sitten niin pahalta. Meillä meinaan noi hankinnat on vähän vaiheessa.. :D
 
Takaisin
Top