Kestovaippailijat

Rosalina

Foorumin legenda
Kesäkuunmammat 2015
Tässä ois topic kestovaippailijoille. :) Tänne vois jakaa hyviä vinkkejä vaippojen käytön ja huollon suhteen, ja ihan muuten vaan jutella vaippailusta.

Mulla on sikäli hyvät lähtökohat alkaa kestoilla vauvan kans, koska mun siskon 1v tytöltä on jääny sopivasti pieneksi kaks kassillista kestoja, joten sain ne itelleni. :) Sisko on TSI-ihmisiä ja KÄTEVÄ käsistään, joten saan siltä apuja nuien vaippojen käyttöön tarvittaessa.
Löytyy jos vaikka minkänäköstä vaippaa. :) Ja hyvä kö ne on valmiiks sisäänajetut, ei tartte heti kättelyssä alkaa pesemään niitä imeviksi..!!

Onko kellään aiemmin kestoilleella vinkkiä minkälai ois hyvä vaippa-astia likasille vaipoille? Kannatteeko olla sellanen missä ilma pääsee kiertämään (=vaipat kuivuu) vai tiivis? Semmonen hankinta ois täällä vielä eessä..

Tämmösen bongasin tuolta toukokuisten palstalta, aattelin että sitte ko on päässy vaippailuissa vauhtiin ja jos näyttää että vois ostaa lisää vaippoja ni vois kokeilla näitä...
http://www.raskauskeiju.fi/index.php?tr=2&ala=&tuote=33
Vaikuttavat näpsäköiltä, vaiks tosin eivät oo kotimaisia...
 
^noihan vaikuttaa näppäriltä..
Mulla on jotain kestovaippoja hankittu valmiiksi, mutta en oo varma kuinka paljon loppujen lopuksi niitä käytän kun vaikuttavat mun makuun jotenkin vaikeakäyttöisiltä. Miehen vaimo käyttää pojallaan kestovaippoja, ainoastaan yöksi laittava yövaipaksi ihan kertakäyttövaipan koska pysyy kuivempana. Pelkään että olen liian laiska noihin kestovaippohin :(

Mulla on jo useampia erilaisia, enkä oikein tiedä vielä miten niitä edes käytetään :D
 
Mä kanssa oon miettiny kestovaippojen käyttämistä, mutta saas nähdä tuleeko niitä sitten niin kauheesti käytettyä. Säästäis siinä varmaan rahaa ja ainakin luontoa, kun ei niin paljoa niitten kertakäyttöisten kanssa pelais. Mutta ehkä hivenen inhottavaa sitten pestä niitä vaippoja ja, kun kuulemma helposti päästävät "sivusta". Ja kuulemma helpommin ärsyttävät vauvan ihoa, kun ei kestovaippa ime pissaa sisuksiinsa niin hyvin, kuin kertakäyttö. Ja HUOM kaikki, mulle siis tulossa eka lapsi, en siis tiedä, olen vaan kuullut tuttujen kokemuksia, kun ovat käyttäneet.

Aika näyttää sitten tuleeko niitä kestovaippoja käytettyä. Turha vielä on asiaa murehtia.
 
Mä huusin huuto.netistä Babyland kestovaippoja, uusia imuineen 10 kpl paketin. Tänään tulivat postissa, hämmästys oli suuri kun tulivat Kiinasta asti. No sain ainakin mielestäni ne halvalla 55e postikuluineen, ja olivat laittaneet pakettiin vielä 1 kpl kaupan päälle :)
Vaikuttivat näppäriltä ja helpoilta käyttää, saas nähdä mitä ovat käytännössä ja kuinka hyvin kestävät :)
 
Minäkin olen ostellut kestovaippoja ja suunnitellut niiden käyttöä. Olen ymmärtänyt, että kestovaipat aiheuttaisivat vähemmän ihottumaa vauvan iholle siksi, että ne on kankaasta jne. luonnonmateriaaleista valmistettu, eivätkä hiosta samalla tavalla kuin perus-kertakäyttövaipat. 

Nykyään Kiinasta saa tilattua Babyland-vaippoja, Alva-vaippoja sun muita tosi mukiinmeneviä vaippoja todella edullisiin hintoihin suomalaisiin kauppoihin verrattuna, esim. Ebayn tai muiden nettikauppojen kautta. Minäkin aion tilata suoraan Kiinasta ison satsin vaippoja :)
 
Nyt mie alan olla kärryillä imujen sun muien suhteen.  Oon surffannu kestovaippainfossa ja sisko kävi neuvomassa esim imujen käytöstä. Nyt osaan taitella harsot imuiksi -muiksikin kuin pötköiksi :D- Itse asiassa taittelinki suurimman osan vaippaharsoista jo valmiiksi, se kuulemma kummasti helpottaa vaipanvaihtoa, ettei tarvi siinä käyä taittelemaan kun kärttynen vauva huutaa hoitopöyällä... emoticon (
Ja joo, "ilmavan" vaippa-astian aion ostaa, tai siis en mitään supertiivistä. :P Joku pussiki ois ihan kätevä, ompelis esim PUL-kankaasta jonku pussukan..? Täytyy vielä miettiä..

Kivaa ko sisko toi lissää vaippoja + kestoliivinsuojia!! Kyllä piiittkä penni säästyi nuissa vaipoissa...!!! emoticon Ei tarvi maksaa vaipoista juur mitään jos kestoilu onnistuu, mikä lykky!
 
Itselläkin olisi tarkotus ainakin kovasti yrittää kestoilla. Oon tehny erilaisia ja erimallisia kokeilu kappaleita ja muutaman ostanukkin. Villapöksyjä, harsoja, taskuja, sisävaippaa + kuoria ja AIO... Söpöjä kankaita olisi vinopino odottamassa  (pääsin käymään MyllyMuksuilla, ihana paikka :D), mutta ei oikein vielä uskalla tehdä hirveästi valmiiksi, kun ei tiedä mikä toimii ja mikä ei. Onko vauva rimppakinttu vai pullukampi.. Kovasti odotan, että pääsen testailemaan ja muokkaamaan meidän vauvalle sopivan vaipan :) Kun oikea malli löytyy, tarkoitus olis niitä sitten tehdä enemminkin.

Mites Alissa22 siun sisko, mitkä vaipat siellä toimi? /mitä löytyy vaippavalikoimasta eniten? :) tosi kivasti pääset alkuun, kun on noin mahtava alotuspaketti! Aika kalliita nuo kuitenki, jos uutena pitäis kaikki ostaa..
 
Kaisup, suuri osa niistä siskolta tulleista vaipoista on PUL-taskuja ja niihin on harso/bambu/bambuhamppu/frotee-imuja. :) Se on laittanu niihin nepparikiinnitykset niin, että kireyttä voi säädellä. Sisko kehui, että heillä noi villikset toimi myös hyvin, mutta en tiedä onko se käyttäny mitä imuna (pari sisävaippaa on, joten kenties niitä? Tai sitten taiteltua harso + mahd lisäimuja). Bambua ja bambuhamppua se on kehunu imuina.
Muutama AIO ja PUL-kuoriki löytyy, eli lienee nekin toiminu, mutta noita PUL-taskuja on tosissaan eniten. :) Ne on ihan just sellasia mitä nyt voi tilailla nettikaupoistaki, samoja ihania kuosejaki.
En oikein muista mitään mikä niillä ei ois toiminu...hmmm...No tosin tää nuorin on jo niien kolmas lapsi, joten ne epäsopivat on taiettu siellä kokeilla jo kahen ekan lapsen kans! :D Joten ei oo sillai tullu puheeksi, ko isommat tytöt on jo niin isoja, ettei vaippajutut niitten vaippa-aikana oo ollu mulle ajankohtaisia..;)
 
Alissa22: Kiva kuulla kokemuksia! Täytyykin sitten ommella vielä muutama PUL-tasku lisää valmiiksi, jos kerta siellä noin hyväksi havaittu.  Itsellä melkein kaikissa nyt tarrakiinnitys, mutta oon ostanu neppejä myös, pitää kokeillä niitäkin. Niillä saa vissiin paremmin säädettyä reiden tiukkuuden.. Ostin yhden uuden yhden koon Pul-taskun, joissa nepeillä kiinnitys. On siinä ainakin miehellä ihmettelemistä, mikä neppari mihinkin, kun tuntui että vaippa oli niitä ihan täynnä :D
Onko siskosi muuten ommellut niihin vaippoihin sisälle vuotosuojia? Semmoisia niikun noissa kertisvaipoissa on..

Jännä sitten nähä miten tää homma lähtee käytännössä käyntiin. Toivon että onnistuu, enkä aijo heti luovuttaa vaan yritetään sitten löytää se meille oikea malli. En kuitenkaan turhaa stressiä näistä ala ottamaan, varmasti tulee ostettua varastoon kertisvaippapaketti ;) Antaa arjen ensin lähteä rullaamaan. Mutta haaveissa olisi, että tästä tulisi miun ja vauvan oma pikku "harrastus". Vauva voisi söpöillä ihanilla vaippakuoseilla ja äiti saa mukavaa käsillä tekemistä. emoticon
 
Tarkotatko vuotosuojilla niinko tämmöstä kosteuden siirtävää pintakerrosta vai jotaki esim lahkeisiin tulevaa "varmistusta", ettei falskais sivusta? (olipa hyvin selitetty...:DD) Nii vaiko jotaki ihan muuta...
 
Nuissa PULeissa on ainaki suurimassa osassa fleece-pinta lähimpänän ihoa, se siirtää kosteuden sisempiin imuihin eli on ihoa vasten kuiva. Ja jotkut erilliset imut on sellasia. Ite lisäksi ostin huutonetistä uutena 14kpl antibact coolmax kuivaliinoja, ne ajaa saman asian + on riisipaperin tyylistä kertis kuivaliinaa maitokakkavaiheeseen. :)

No sit taas ne lahkeensuut... no niissä on se tyypillinen "rypytys", eli joku kuminauhako siellä reunassa sit menee? Käsittääkseni pysyy aika hyvin ihoa vasten, tietty jos on oikein rimppakinttuvauva ni sitte voi joutua alkuun keksimään vähän parempaa "tuketta" siine lahkeensuuhun:D  Mutta muuten...ei kai niissä mitään ihmeitä oo.. :)

Tuo on minustaki hyvä asenne, että antaa itelleen aikaa opetella sen vaippailun, ja ko ottaa rennosti ni se lähteeki varmaan tosi mukavasti käyntiin.  Oi, ja nimenomaan siitä voi tulla semmonen äiti-vauva-juttu!! =) Mie oon alkanu ihan "haaveilla" tuosta kestovaippailusta, vaikka hullulta kuulostaaki!
 
Löysimpäs kuvan :) vuotosuojilla meinasin siis tämän tapasta http://www.aijaa.com/v.php?i=1847833.jpg . Tämmönenkin olis vielä listalla tehdä kokeilukappaleeks. Kait vois olla ihan kätsy, jos vuoto-ongelmia..

Juu, haaveillaan yhdessä  monet kaverit kattonu vähän kieroon, kun oon niin tohkeissani touhottanu kestovaipoista. ei ne ymmärrä :D 
 
Ai niin, se oli tuo tuommonen härpäkä tuosa reunasa!  ***hipsii vaippalaatikolle tarkistamaan...*** No näin äkkisää katottuna ei ollu yksissäkään. Tuo oiski kyllä hyvä! Oli tuo tutun näkönen viritelmä kyllä, että josaki on tullu vastaan. :P

Taitaa olla harvoille suotu "ilo" innostua kestoilusta...;D
 
Mä oon kans vakaasti päättäny kokeilla ja innostua kestoilusta. Onhan noi vaipat paaaaljon nätimpiäkin ku kerttikset!
Huuto.netistä oon hommannu pari vaippaa ja sit saanu kaverilta käyttämättä jääneitä äitiyspakkauksen vaippoja. Yhden babylandin vaipan taisin tilata ihan uutena ja hahtuvasta oon kutonu 5 villahousut. Mut tosiaan ei kauheesti vielä uskalla hommata mitään ku ei sitte tiedä mitkä sillä omalla murulla toimii parhaiten :)

Oon kans huomannu että pidetään ihan pimahtaneena kun oon puhunu että meinaan kestoilla.. kai ihmiset sit olettaa että se on jotenki tosi hankalaa ja pyykkiä tulee ihan sairaasti..en tiedä, mut ite ootan vaan innolla että pääsen vaipanvaihtoon!
 
Takaisin
Top