Kestovaipoista...

röllykkä

Kunnioitettu kommentaattori
Heinämammat 2014
En oo kahtonu, onko tästä millaisia keskusteluja jo entuudestaan. Mut siis tuli tässä mieleen, te jotka kestovaippoja käytätte, niin minkä ikäiselle vauvalle ootte ruvenneet käyttämään? Itelle kertakäyttövaipat oli aivan ehoton kun vauva synty ja kyllä käytän edelleen, mut oon tässä ruvennu miettimään niitä kestoja... tyttö on nelikuinen, onko hankalaa tämän ikäiselle.

Kuulostan uusavuttomalta joo, mut sillä tosiaan kokemuksia, et rupeaisinko jo hankkimaan kestoja..
 
Moi!

Itsekkään en alussa todellakaan ajatellut käyttäväni kestoja, vaikka asiasta eri paikoista luinkin..

Sitten kun alettiin syömään kiinteitä (3 kk ja vähän päälle, pojulla oli jo painoa niin paljon, että oli pakko aloittaa), niin aloin käyttämään kestoja. Ensin tein itse muutamat, sitten jäinkin koukkuun ja tilailinkin niitä..

Sitten kyllästyin ja nyt ne ovat kaapissa odottamassa, jos talvella taas hurahtaisin niihin..



Eli mun mielestä oli ainakin hyvä aloittaa kestot, kun aloitti kiinteät.. Tuli nimittäin maitokakat tavallisestakin vaipasta ohi.. Niin sitten, kestoissa voisi ajatella, että tulis ohi helpommin? Mutta joku jolla kokemusta asiasta kertoo tästä lisää :)



Niin, ja sit mun mielestä ei kannata heti ostaa suuria määriä vaippoja, vaan katsoo muutaman kuukauden (itse jaksoin kestoilla 4 kuukautta), että onks se oma juttu ;>>



ImseVimse:n all in one vaipat on ollu hyviä, etenkin isokokoisella pojallani istuneet ja pitäneet hyvin. Kushies oli ok, kunnes poju kasvoi.. Sitten ne isoimmat, joita käytetään alko olla vähän vinksin vonksin.

Tarravaipat on ollu kivoimpia, yhden koon nepparivaipat nopeasti kasvavalle on aika turha hankinta mun mielestä..

Ja itse oon tehnyt lisäimuja, _paksuja_, koska muuten ne ei pitäis tuntia kauempaa.. Edes noi all in one vaipat ;)



Mitään villakuorihousuja en ole käyttänyt, kun en ole oikein ymmärtänyt niiden ideaa, etenkään kesällä :o



Ja mitäs yököttävä kokemus, kun aloin kyllästymään kestojen pesuun ja kuivatteluun, aloin luistamaan niiden pesemisestä ja löysin vaipat ihanassa keltaisessa homemömmössä ;D Ei se onneks vaarallista kuulemma oo, mutta tän jälkeen en oo jaksanu kestoja käyttää ja käytän sitten kun taas oikeesti jaksan, ettei taas tule ikäviä löytöjä vaippaämpäristä.



Äippäpakkauksessakin tais (?) olla ihan hyvin asiaa kestoilusta, jos muistan oikein.. Sitä kautta taisinkin saada orastavan ajatuksen kestoilusta, mutten heti uskaltanut aloittaa.



Kerro tänne oma kokemuksesi, jos alat käyttämään :) Aina voi kokeilla!

 
Kiitti vastauksesta :) ystävällä olis "pölyyntymässä" muovipussillinen kestoja, niin niitä vois tosiaan ensin kokeilla, niin ei ainakaan rahaa menis hukkaan. Meilläkin on pikkuhiljaa soseita alettu syödä, niin kakka on selkeesti muuttunu vähän koostumukseltaan, niin siinä jo osasyy, miks uskaltaisin kokeilla ;)
Sillon kun äitiyspakkauksen sain, niin tuhahdin vaan niille kestoille, mitä siinä oli mukana ja viskasin kaapin perälle..nyt tässä jo sitäkin pyörittelin käsissäni :D

Mut pitää ystävältä tosiaan niitä kestovaippoja ottaa lainaan ja ruveta kokeilemaan! 
 
Me ollaan kestoiltu ihan vastasyntyneestä asti tämän kohta 1v 3kk vanhan esikoispojan kanssa.  Alkuun oli kertiksiä hätävarana mutta ne falskasi aina joten jätettiin kokonaan pois.  Puolisen vuotta ollaan käytetty öisin kertistä kun pissa alkoi olla jo sen verran stydiä että iho ärtyi kangasvaipan kanssa 12 tunnin yöunien aikana <:)
Meillä on ollut käytössä pääsääntöisesti FuzziBunz One size - ja Babyland One size -taskuvaipat.  Lisäksi oli pienempänä Myllymuksujen vaippoja muutama ja liki vuoden siis yövaippana harsot lisäimuilla.  Ja hyvin on toiminut!  Tottakai jokaisen pitää se itse kokeilemalla selvittää mitkä vaipat sille omalle muksulle istuu, lapset kun on niin eri mallisia kuitenkin.
Pyykkäämistä yms. en ole kokenut raskaana.  Vaippakone pyörii pari kertaa viikossa ja samassa peseytyy myös lapsen muu pyykki.
Meillä tullaan kestoilemaan myös tulokkaan kanssa, heti alusta asti (ja samat vaipat menee siis tällä uudella vauvallakin).  Ja luultavasti siis samoilla linjoilla mennään kuin esikoisenkin kanssa eli kiinteitä 5-kuisesta lähtien.  Maitokakkakin imeytyy hyvin noihin vaippoihin.  Tai no, mikään vaippa ei ole aivan satavarma, vahinkoja sattuu silloin tällöin niin kerta- kuin kestovaipoillakin.
 
Oi, kiitos tuosta linkistä!! :)

Meillä ei vielä mies innostunut kun puhuin kestovaipoista..mut eiköhän sekin ajan kanssa lämpene.

Mutta alanpa tuota keskustelua lukemaan ihan ajan kanssa, kiitos vielä!
 
Meillä muuten vaippavalintaan vaikutti myös se että mikä on tarpeeksi helppoa jotta mieskin osaa ;)  Mies siis ennen esikoista vakuutti että ei varmasti tule koskaan mitään kestovaippoja käyttämään, mutta kummasti se mieli muuttui kun näki ettei noi ole sen vaikeampia käyttää kuin kertakäyttösetkään, sen kun iskee nepparit kiinni.  Ja on se kehuaretostellut tutuillekin kuinka käteviä kestot on :)
 
kaveri toi miulle pari säkkiä kestovaippoja, mut siinä suurin osa oli sellasia, et on vissiin se imuosa (siksi sitä kai sanotaan) ja kuori erikseen, niin en mie niistä innostunu. Ne mihin imut vaan tyrkätään sisälle tuntuu mukavemmilta käyttää... Niitä oon saanu nyt viis haalittua kokeilua varten :) luulisin et miehellekin ne helpommat :D hhehheh!
 
Takaisin
Top