Kestovaipat

Mutsu

Jostain jotain jo tietävä
Onko täällä kestovaippailijoita? Oletteko käyttäneet tai aijotteko kokeilla? Plussat ja miinukset? Ekologisuus ja edullisuus? Helppous? Haluaisin alkaa käyttämään ekologisista syistä, mutta ajatus pesukoneen pyörittämisestä mietityttää..
 
Kokeilin esikoisen kanssa, ja ehkä kokeilen taas nytkin. Mulla jäi siihen, etten löytänyt sopivaa mallia vaan aika usein vaippa falskasi lahkeesta. Laiskuus iski enkä jaksanut enää... Pyykkihomma ei sinänsä ole musta kovin iso juttu tossa. Kuitenkin puklurättiä yms. pyörii koneessa kokoajan muutenkin. Meillä on työhuoneessa hyvää tilaa kuivata pyykkejä, eli see jeesasi. Jos on pieni kämppä tai huonosti kuivatustilaa, niin voi kyllä ärsyttää.

Mutta meillä kestovaippailu loppui oikeastaan siihen, kun en jaksanut etsiä sopivaa komboa, joka ei olisi vuotanut lahkeesta (pissa siis vuosi housuille ainakin joka toisessa vaipassa). Lisäksi kertisvaippojen pintakuivuus on mun mielestä kuitenkin aika paljon parempi kuin kestojen (vaikka jotkut muuta väittääkin), eli kestoja joutui vaihtamaan useammin. Eli esim. mun ajatus korvata edes yksi kertis kestolla per päivä, kaatui siihen, että käytännössä yksi kertis vastasi ajallisesti 2-3 kestoa.

Yritän kyllä kokeilla tulokkaalla taas uudestaan, mutta katsotaan miten käy...
 
Kahden kanssa neljästä olen nyt kestoillut ja aion tämän seuraavankin kanssa kokeilla. Meillä Kolmosen kestoilu loppui järkyttävään vaippaihottumaan,jota kestot (etenkin fleece-pintaiset) tuntui aina pahentavan. Ärsytti, kun pystyi kaksi päivää aina käyttämään kestoa ja sitten oli viikon kertis ja sinkkivoide kuuri. Ei auttanut keittopesut tai eri pesuaine, ei riisipaperi tai kuivaliina välissä. Nelosen kanssa en ole nyt jaksanut kestoilla, vaikka ei se lopulta sen suurempi vaiva ole, pyykkikone meillä pyörii muutenkin joka päivä. Pissavaipat pesin/pesen aina peruspyykin joukossa (60astetta), kakkavaipat käy ensin huuhtelulla tai jollain pikapesulla ja sitten normipyykin joukkoon. Likaiset vaipat säilytän ihan vaan kasassa pyykkikoneen edessä, koskaan ei montaa tuntia siinä ehdi pyöriä. Imut ja rummutettavat vaipat menee kuivausrumpuun ja muut kuivuu saunalla narulla.

Pienellä tykkäsin käyttää sisävaippaa/harsoa ja kuorta, vähän isommalla taskuvaippoja tai AIO vaippoja. Äitiyspakkauksessa tulleet ImseVimset (ei flanelletit), totsbotsit ja myllymuksut oli ihan suosikkeja :) Ja niitä saa aika edullisesti kirpoilta!

Meillä oli myös Enough tota samaa hommaa yhdessä vaiheessa. Aloin käyttämään sitten villahousuja pienellä koko ajan, niin säästyi vaatteet. Ja bodyista laitoin vain keskinepparin haaroista kiinni, tuntui nimittäin juuri silloin falskaavan, kun oli body kokonaan kiinni, niin ehkä se sitten jotenkin litisti vaippaa tai meni jotenkin lahkeesta vaipan sisään tjsp.
 
Mä luin muita keskusteluja myös, ja ihan pienillä toi harso tuntuu olevan suosituin. Ei niissä varmaan mitään eroja oo? Paitsi kuvioinnissa :wink eli semmonen puklurättiharso sopii kuoriin? Kuvittelisi ainakin nyt vielä ettei niin hankalaa, kun pääsee siihen hommaan kiinni. Heti kun raskaus on julkista tietoa niin alan huhuilemaan käytettynä kuoria ja varmaan myöskin ne villahousut.
 
Harsoissakin on materiaalissa eroja ja paksuudessa :wink Meillä on aika paljon niitä ihan perus puuvillaisia joita on tullut äp:ssä ja lisäksi bambuisia. Bambusta tykkään enemmän. Mutta siis joo, ihan ne perus pukluharsot joita myydään joka paikassa toimii kyllä :) Meillä on erikseen värikoodattu pepun kuivaukseen (keltaiset isommalle ja valkoiset pienemmälle tytölle), vaippakäyttöön (vihreät) ja kasvoille/vaunuihin (värikkäät/kuviolliset ns. paremmat Pupu Tupunat jne.) omansa. Dyloneilla oon siis värjännyt noita ihan valkoisia :)

OMV kirppis facebookissa on hyvä, siellä pitää vaan osata vähän suodattaa juttuja :grin:rolleyes:Joillain menee hörhöilyt välillä vähän yli, mutta niin se on kyllä melkein kaikissa vauva- tai lapsiaiheisissa ryhmissä, joissa ainakin itse olen (ollut).
 
Mäkin törmäsin esikoisen kestokokeilussa tohon samaan, että falskaavat helposti lahkeesta ja kerttisvaipan käyttöaika on sekä siinä suhteessa että muutenkin imukyvyn puolesta pidempi. Olen säästänyt kerttikset, joten ehkä taas kokeilen ainakin jonkin aikaa.
 
Babylandin vaippoja käytin edellisellä lapsella. Sama vaippa käy parin kuukauden ikäisestä taaperoon. Välillä istuu, välillä ei. Kun tuo vartalon malli (reisien pulleus jne.) vaihtelee, niin falskauskin vaihtelee.

Säilön käytetyt vaipat omaan poljinroskikseen ja pesen muun pyykin joukossa. Nuo meidän Babylandit ainakin sellaisia että voi pestä niin värillisten kuin vaaleiden joukossa, eikä värjää tms.

Vaippoja kuluu toki enemmän kuin kerttiksiä, mutta kyllä silti rahaa säästyy, kun saa osan kerttiksistä korvattua kestovaipoilla.

Kestovaippaa käytän vain kotioloissa. Ja nykyään taaperolla aina kerttikset, koska kakkaa harvemmin ja liikutaan paljon pois kotoa.
 
Ai siis kestovaipat on edullisempia? Kyllä musta nyt alkaa tuntua että tää ois hyvä vaihtoehto! :) Mitenköhän saan miehen houkuteltua tähän mukaan. Joskus biojätteen vieminenkin on vaikeaa koska "sinä olet se kierrättäjä" :D
 
Saakohan näitä miten esim prismoista yms. Vai pitääkö tilata tietyistä liikkeistä. Toi babyland on merkkinä mulle tuntematon. Täytyy tutustua
 
Prismoista saa jotain malleja, mutta ehkä helpoin aloittelijana on liittyä esim. FB:n kestovaippakirppikselle ja ostaa käytettynä joku valmis starttisetti. Yleensä jo käyttäneet osaavat sitten vinkata parhaat mallit ja imut ja yhdistelmät. Siis ne jotka käyttivät onnistuneesti - eli en minä :hilarious:
 
Ehdottomasti osta käytettynä. Vanhat imee paremmin, kuin uudet!

Ja onhan se aluksi sijoitus kun ostaa ne vaipat. Mut mä laskin että ekan kanssa pääsin vaan vähän rahallisesti voitolle, eli yhden lapsen osa-kestoilu ei olis ollu taloudellisesti huippua. Mut mä käytän niitä myös seuraavalla ja se käyttö onkin sit "pelkkää voittoa".

Mä en todellakaan laske pesukoneen sähköjä ja pesuaineita kuluiksi. Kun en edes pese vaippoja erillisinä koneellisina.
 
Meilläkin olis tarkotus kokeilla kestovaippoja ainakin osan ajasta ja kattoa miten homma lähtee rullaamaan. Vaippoja olen ostellut kirppareilta sitä mukaan kun on tullut hyviä vastaan ja muutamia ommellut itse (taskuvaippoja). Vielä aattelin että muutamat villahousut vois neuloa, monesta paikasta kuullu että harso + villahousut olis toimivin yhdistelmä ihan pienellä, mutta sittenhän sen käytännössä näkee. Ja yritän olla ottamatta mitään paineita, jos ei homma toimi niin käytetään kertiksiä.
 
Meillä on kestoiltu esikoisen kanssa. Alotettiin vasta 2 kk iässä kun saatiin kertis nb vaipat vihdoin ja viimein käytettyä mitä mummu oli ostanu! Alkuun falskas mut äkkiä oppi miten saa vaipat pitämään. Bodyn jatkopalat ( ja jatkopalabodyt) on hyviä kun vie enemmän tilaa bodyssa kun kertis. Pyykkiä en kokenu et sitä oli mitenkää extraa oli kun enemmän oli joka tapauksessa. Laitettiin esipesuohjelmalla 60 C niin kaikki kalatkin aina lähti. Meillä tykättiin eniten taskuvaipoista ja niitä meillä on eniten (mm. Monet äippiksen vaipat vuosien varrella). Tarrat kiinni pesukoneeseen. Sensitivepesuaineella pesin vaipat millä meillä menee koko muunkin perheen pyykki. Huuhteluainetta ei suositella ( olikohan et huonontaa imukykysiä samoin valkaisevan pesuaineen käyttö) Samaan koneeseen voi laittaa muutakin 60c pyykkiä mä pesin yleensä pyyhkeitä kun aina joku tarra jäi auki tai irtos. Ei mee lempparivaatteet nyppysiks. Kirppiksiltä ja ystävä/ sukulaisperheiltä kannattaa kysellä onko käyttämättömiä/ käytettyjä äippiksen vaippoja, halvalla saa!! Ja meillä siis osakestoiltiin yöllä ja kylässä kertiksiä kotioloissa päivällä kestoja. Hirveetä kasaa ei kannata ainakaan tietyn tyylistä vaippaa ostaa kun ei etukäteen tiiä kuinka kestoilu lähtee sujumaan ja minkätyyliset/ malliset vaipat on parhaita. Kestoilusta ei kannata ottaa stressiä jos tuntuu et tänää ei jaksa niin sit kertiksillä voi hyvin mennä. Meillä loppu kestoilu kiinteitten aloitukseen kun pissaa alko tulla enempi ettei kestot riittäny ( tai toisinsanoen jäi iso osa vaipoista pieniks) ja sit se vaiva mikä oli pesussa meni soseitten tekoon meni iso työ kun meillä oli aikamoinen suursyömäri jo sillon. Ja säästettiin sit siinä pitkä penni taas kun ei ostettu niin paljoo valmissoseita. No on niitäkin menny vaikka mä olin niin varma et syö kotiruokaa. En ressaa sitäkään.

Jatkan vielä et maitokakat tuli monesti vaipasta ulos oli kertis käytössä selästä ja kestossa lahkeesta. Nb vaipoista meillä ei juurikaan oo vielä kokemusta kun m-koko oli sopiva 2 kk iässä. Vaatteista kakkatahrat lähti parissa pesussa myös valkoisista vaatteista. Riisipaperi oli meillä kuivaliinana käytössä. Käsittääkseni on myös pestäviä kestokuivaliinoja ja joissakin vaipoissa kiinteänä.

Prismassa myydään ainakin sillon vuos sitte myytiin niitä pilvivaippoja jota on ollu 15 ja -16 äippiksessä. Mä tykkäsin niistä kovasti kuten moni muukin. säätövaraakin on neppareilla mikä pidentää käyttöikää. Harsontaitteluohjeita löytyy netistä. Kannattaa tutustua etukäteen. Mä otan nyt puhkikuluneet ( esikoisen käytössä puhkikuluneita äitiltä saatuja meidän aikasia harsoja vaippakäyttöön. Muistaakseni harsoa kokeilin kuoren kanssa mut ei enää riittäny isomman vauvan pissalle. Tietty jos imua laittaa lisää väliin niin voi mennä pidempään. Mulla oli vielä pari vinkkiä mm. Vaippojen säilytykseen mut niistä on ylempänä juttua niin en ala toistamaan.
 
Muokattu viimeksi:
Meillä osittain kestoiltiin, kotona kestot ja kun oli lähössä jonnekki kauemmas nii kertikset käyttöön. Ukko ei nii ihastunu ja se laitto aina kertiksen. Sitte vauva kasvo eikä ollu enää ku muutama vaippa mitkä ei vuotanu yli parisa minuutisa nii se sitte jäi...
Mut huomas heti ku kestot jätti nii vaippoja piti ostaa tosi usein, vaikka meillä se kestojen käyttö oli aika minimaalista, nii kyllä siinä jotain säästi. Enkä usko että se pesu nyt nii syö kuluja ku varsinki pienellä tulee sitä harso ja pyyhepyykkiä nii pesukone laulo ekat kuukaudet jatkuvasti.
 
Meillä on kestoiltu kans kaikkien kolmen kanssa. Esikolta tosin vasta lähempänä vuoden ikää. Ensin tuli kantoliina ja sitten kestovaipat.Kyllästyin sillon ihan totaalisesti siihen jätteen määrään, aina sai olla raahamassa alas niitä vaipparoskia. Toisiks vanhimman lapsen iho ei edes sietänyt kertakäyttövaippoja, joten silloin mentiin täysin kestoilla. Nyt sitten kuopus ei enää suostu käyttään kestoja (2v 3kk),kun oli "sekakäyttöä" jonkin aikaa. Onhan ne kertikset kuivemman tuntuiset ja kun on paljon menossa niin silloin se kertis on vaan helpompi, mutta huomaa kyllä, että rahaa niihin vaippoihin kyllä palaa. Seuraavan kanssa kyllä aion taas kestoilla, ainakin kotioloissa. Ite oon ommellu vaippoja ja neulonut villahousut, ne kun tuntui niin kalliilta ostaa ne villahousut. Paljon oon myös saanut vaippoja, äiti teki kirpparilöytöjä. Ja ihan vastasyntyneen kanssa tykkäsin ihan vaan taitellun harson ja villahousujen yhdeistelmästä.
 
Takaisin
Top