Kestovaipat

bello

Kommentoinnin ninja
Elomammat 2016
Eloäidit 2020
Kiinnostaako ketään tällainen aihe? Mä olen ensimmäistä odottavana kokenut kestovaipat ihan yhtä hankalasti lähestyttäväksi koitokseksi kuin vaunujen oston...

Jos sinulla on jo lapsia, käytätkö / käytitkö kestoja? Onko mitään vinkkiä aloittelijalle?

Sen olen ymmärtänyt, että kun vaippoja on erilaisia, niin eri vauvoille sopii erilaiset vaipat. Ei siis kannata kuin ostaa erilaisia ja kokeilla, mikä on hyvä.

Mulla on suunnitelmissa kestoilla kotona, reissussa varmaan tulee turvauduttua kertiksiin ihan helppouden vuoksi. Onko muilla ajatuksia? :)

Terveisin bello
 
Sori, tuli tuplat kun palsta lagasi pahasti. Mä en näköjään pysty itse poistamaan tuota toista aloitusta.
 
Mä en oikein tiedä vielä. Riippuu vähän siitäkin, miten vauvan kanssa muuten menee. Jos tuntuu, että energia riittää niin varmaan ainakin kokeilen niillä äitiyspakkauksen vaipoilla ja jos ne ei toimi niin kokeilis sitten jotain muuta mallia. Olisihan se hyvä tapa säästää luontoa ja rahaa. Mutta jos tuntuu, että en jaksa niin en aio tehdä siitä mitään kynnyskysymystä. :)
 
Mä tykkäisin kans kestoilla ees kotona, mutta ne kuulemma pitää kertakäyttöisiä huonommin - niskapaskoja tulee varmaan muutenkin ihan tarpeeks :D Pitää katella.
 
Meillä aiotaan ainakin kokeilla kestoilua. Mies oli hieman empiväinen, mutta sanoi kuitenkin, että voihan sitä kokeilla. Todennäköisesti minä olen kuitenkin se, joka pääasiassa vaipparuljanssia hoitelee vauvan kanssa kotona ollessa, ja muutenkin pyykkääminen on ollut kotityöjaossa enemmän minun hommani. Kaveripiirissä on kestovaippailijoita, jotka ovat tykänneet. Eräs sanoi hyvän huomion, että ei se kertakäyttövaippojen käyttökään vaivatonta ole. Niitä saa raahata kaupasta kotiin jatkuvasti ja roskapussit täyttyvät vähän väliä. Riippuu sitten ihmisestä ja asumisjärjestelyistä, kumpi on pienempi paha.

Ensivaippoja saadaa kaverin kautta käytettynä, kun heidän lapsensa on jo ehtinyt kasvaa pienemmistä ohi. Kiva päästä kokeilemaan pienellä taloudellisella panoksella, kun kestot uutena eivät näköjään ole siitä ihan halvimmasta päästä. Oon kyllä pohtinut, että voisin hurautella ompelukoneella vaippoja, jos niistä innostutaan. Kestovaippayhdistyksen sivuilla oli hyviä ohjeita.
 
Itse kokeilin esikon kanssa, mutta tilanpuutteen takia päädyttiin kertiksiin. Mm likasten vaippojen säilytys oli ongelmallista.
Nyt ei taideta edes kokeilla..
 
Muokattu viimeksi:
Esikoisen kanssa ei kestoiltu (kokeiltiin kyllä) eikä todennäköisesti uuden tulokkaan kanssakaan. Vinkkeinä kestoiluun voisin tosin antaa hyvät villahousut, riisipaperi ja peskää uudet vaipat/imut ennen käyttöä monta kertaa (tällöin vasta alkavat kunnolla imeä pissiä) :)
 
Meillä oli esikoisen kanssa tarkoitus kestoilla, mutta tuntui että tunnin välein sai olla vaihtamassa sekä vaippaa, että housuja ja bodyja, kun niistä tuli punteista ja ties mistä pissa läpi eli pyykkiä kertyi kokoajan. Kerttikset tosi harvoin on meillä valskannut. Pari sellata hyvänmallista kestovaippaa meillä oli ja niitä sit käytettin, mutta kun ne jäi pieneksi niin en jaksanut enää metsästää sopivia kestoja. Ja mulla oli todella paljon eri mallisia ja tyyppisiä (AIO-vaippoja, taskuvaippoja) vaippoja valmiina sekä käytettyjä että uusia. Ideana kiva, mutta ei ainakaan meillä toiminut. Lisäksi huomasin, että nivuset punotti helpommin aina kestovaipan jälkeen. Vaikka siis todellakin niitä vaihtoi USEIN. Kerttisten kanssa ei ole koskaan ollut ongelmaa. Mutta tsemppiä kuitenkin kaikille kestoilua aikoville :). Toivottavasti teillä on paremmmat kokemukset. Ja sori, ettei ollut antaa oikein hyviä vinkkejä :hilarious:. Ilpiksellä on kyllä varmaan ne kaiken A ja O vinkit :wink
 
Oli tarkoitus käyttää kotona, mutta se vaan on jäänyt. Ei houkutellut se jatkuva peseminen! Kertakäyttösillä on paljon yksinkertaisempaa. Meillä kyllä lajitellaan ja kierrätetään, joten vähän tietysti tuntuu kurjalta, kun vaipoista tulee NIIN paljon jätettä!
 
Meillä meinattiin ensimmäisen kanssa kestoilla, mutta kun tytöstä tuli kakkaa aivan koko ajan jokaisen syötön jälkeen, niin ajatus tuntui vähän liian raskaalta. Ehkä jos olisi ollut vähän hitaampi tuo aineenvaihdunta. Vaipat ovat onneksi nyt valmiina ja saa nähdä miten käy. :smiley-angelic008
 
Meillä myös mietitty kestovaippoja. Ainut ongelma on, että meillä ei ole kuivausrumpua ja ystävän kokemuksesta tiedän että kestovaippojen kuivuminen pesun jälkeen kestää melko kauan, eli vaippoja pitäisi olla aika paljon.
 
Meillä myös mietitty kestovaippoja. Ainut ongelma on, että meillä ei ole kuivausrumpua ja ystävän kokemuksesta tiedän että kestovaippojen kuivuminen pesun jälkeen kestää melko kauan, eli vaippoja pitäisi olla aika paljon.
Tää onkin hyvä pointti mitä en ole tullut ajatelleeksi! Meillä ei myöskään ole kuivausrumpua.

Tietty jos olis jaksavainen niin voisi viedä niitä pyykkituvan kuivaushuoneeseen kuivumaan...
 
Me aiotaan osa-kestoilla. Mun mielestä se oli tosi helppoa kahden aikaisemman kanssa, kun siitä ei tehnyt vaikeaa. Kestoilu voi olla aikasmoista hifistelyä, jos sille tielle lähtee. Laiskana ihmisenä tein kaiken mahdollisimman helpon kautta. Ei liotteluja tai erillisiä säilytysetikkavesiä. Nopea huuhtelu kakoille vain ja pyykkiin. Ja kyllä se onnistuu myös ilman kuivausrumpua. Aikaa vain menee enemmän ja vaippoja tarvitsee muutaman lisää. Esikoisen aikana mentiin juuri niin. Toisen kohdalla saatiin kuivausrumpu vauvalahjaksi, kun mummeja alkoi säälittää meidän lapsitalouden pyykkirumba. Enää en haluaisi olla ilman!
 
Olen pohtinut jo jonkin aikaa, mihin käyttäisin 30-vuotis lahjarahan, jonka antajan toiveena oli, että hankkisin sillä jotain elämänlaatuani parantavaa. Vauvasta sain idean hankkia juurikin kuivausrummun. Eiköhän kestoilua suunnittelevan vauvaperheen arki suju paljon mukavammin kuivausrummun kanssa. Etenkin, kun kuivaustilat ovat tähänkin asti vaatineet välillä mielikuvituksen käyttöä. Kosteussulkuisia kuoria ei ilmeisesti suositella kuivuriin, mutta esipesemäni kuori tuntui tulevan melkein kuivana pyykistä, joten eiköhän ne kuivata narulla melko vaivattomasti.

Nyt pitäisi vielä löytää energia kuivausrumpuihin tutustumiseen.
 
Me kestoiltiin esikoisen kanssa. Olin päättänyt, että aloitamme kun arki alkaa pyöriä, ja tyttö oli viikon vanha kun startattiin. Täyskestoiltiin puolisen vuotta, sitten alettiin öisin (imukyvyn takia) ja reissussa pitää kertiksiä. Lopetin kestoilun kun tyttö oli hiukan vajaa kaksi, silloin olisi pitänyt kasvun vuoksi ostaa isompia vaippoja enkä nähnyt sitä enää järkeväksi, kun tyttö aloitti päiväkodissa johon emme halunneet vaippoja raahata ja pottailu oli siinä kohtaa niin sujuvaa, että vaippoja kului aika vähän päivässä.

Kestovaippayhdistyksellä on hyvät sivut, mutta kestovaippa pähkinänkuoressa: jokin, joka imee pissan + jokin, joka sulkee kosteuden vaipan sisään. Näiden väliin voi laittaa halutessaan riisipaperin (joka helpottaa kakkavaipan vaihtoa eikä vaippaan jää pesuun niin paljon kakkaa) ja lisäimuja erityisesti unille ja lapsen kasvaessa.

AIO-vaippa eli all in one vaippa sisältää kaiken, vaippa vain päälle ja kokonaisena pesuun. Taskuvaipoissa on sananmukaisesti tasku, jonne imu laitetaan (hyödyllistä, koska kuivuvat aio:ta nopeammin koska osat voi kuivattaa erikseen). Kuorivaippa taas on vain kuori, sen alle tarvitaan kankainen sisävaippa tai esim. harsosta taiteltu vaippa. Kuorivaipan vastine ovat villahousut. Kuorivaipassa ja villahousuissa on se hyvä puoli, että pienen pissan tms. jälkeen kuori ei välttämättä tarvitse pesua vaan pyykkiin voi laittaa pelkän sisävaipan/harson.

Omat lempparini ovat aio-vaipat ja villahousut+harsot erityisesti pienelle. Meillä esikoisella oli pienenä todella herkkä iho takalistossa, se pysyi kunnossa villahousuilla ja harsoilla (+lisäimulla), jotka ovat todella hengittävä yhdistelmä.

Vaipan istuvuudessa on kyse yleensä vauvan reisistä, kovin hoikilla vauvoilla jotkut vaipat voivat olla liian löysiä jalka-aukoista jne. Kestovaipoissa on kyllä yleensä aika hyvät säätömahdollisuudet napeilla tai tarroilla, mutta kannattaa hommailla jemmaan parin eri merkin vaippoja niin voi vertailla.

Aiomme kestoilla tämän toisenkin kanssa, se on meille sekä ekologinen että taloudellinen kysymys - vaipat ovat pahuksen kalliita. En ole kokenut hommaa haastavaksi, esikoisen aikaan taisin pestä vaippapyykkikoneellisen joka toinen päivä ja niiden ripusteluhetki miehen tultua kotiin oli päivän paras hengähdystauko. :D Toki järki tässäkin, eiköhän meillä ole aina myös paketti kertakäyttövaippoja niitä päiviä varten, kun luuhataan kylässä tai kaupungilla jne. Ja katsotaan sitä kestoilun aloitusta sitten, kun saadaan arki rullaamaan nelihenkisenä perheenä jne.
 
En osaa kestovaippailun sanastoa, mutta tässä keltanokan kestovaippa-kokemukset 9 vuoden takaa.

En ehtinyt tutustua raskausaikana kestovaippailun maailmaan ja trendeihin ollenkaan, en siis yhtään. Mutta 4-5 kuukautta meni 3 kestovaipan kuorella aivan hujauksessa. Koko 4-5 kuukauden aikana matkoilla meni koko aikana suunnilleen 2 tai 3 kertakäyttövaippapakettia.

Hankinnat
Ostin silloin 5 eurolla yhden vähän käytetyn kestovaipan kuoren ja parit sellaiset sen sisälle laitettavat kankaiset "vaipat". Äitiyspakkauksessahan oli tuolloin yksi kestovaipan kuori. Omistin 30 kpl käytettyä harsoliinaa 8 eurolla. (Upouudet harsot ostin erikseen ja pidin pukluliinana).

Katsoin yhden harson taittelutavan netistä ja kokeilin vauvalla. Harso oli yhdestä kerrasta lähtien niin helppo taitella, että mieskin innostui. Sitten hokasin laittaa yhden pehmeäksi pyörittelemäni ja oikomani talouspaperin palasen vauvan ihon ja sen harson väliin, niin sai suurimman osan kakasta ihan suoraan vessanpönttöön. Kun vauva kasvoi, lisäsin sen vaipan sinne. Tärkeimpiä juttuja oli se, ettei harso pilkistänyt kuoresta - silloin pissa tuli vaatteisiin asti.

Pesu ja kuivaus
Vauva syntyi huhtikuussa ja asuimme omakotitalossa, jossa yksi terassi sijaitsi lähellä kodinhoitohuonetta. Terassilla oli kaksi valkoista tiiviskannellista Orthex-ämpäriä varjossa, heti ulko-oven vieressä. Ämpäreissä oli jääkylmää vettä, johon heitimme käytetyn harson. Veden kylmyys esti kakan ja pissan hajun voimistumisen. Pesin joka toinen päivä pesukoneella kaikki harsot. Kuivaamiseen riitti yksinkertainen, ei-siivekkeellinen kuivausteline; kun muutaman harson laittoi aivan yksinkertaisena, niin ekat harsot sai jo 1-3 tunnissa käyttöön ja loput kuivui kaksinkerroin.

Ajatuksia tulevasta
Elokuussa aion myös alkaa kestoilla. Mä en aio edelleenkään lukea jokaista kestovaippa-artikkelia tai -keskustelua läpi tai muutenkaan alkaa hifistelemään. Ostan vaan samat tarpeet kuin viimeksikin. Kuinkas monta vaippaa vauva käyttääkään päivässä? 7 kpl? Jos viikossa puoletkin vaipoista jää kaupan hyllylle, niin se on aikas monta roskapussia kannettavana...
 
Meillä tullaan kyllä yrittämään kestovaippailua, jäteauto käy kerran kuussa ja samaa astiaa käyttää niin monta perhettä, ettei me millään voida täyttää sitä pelkästään meidän vaipoilla :D Onneks tähän ehtii vielä perehtyä rauhassa ennen rallin alkua
 
Minä olen kanssa pyrkinyt ymmärtämään kestovaippojen käyttöä. Mulla on paljo vanhoja harsoja eli niitä voisin käyttää imuina? Millainen kuori siihen päälle pitäis olla? Mikä olis fiksu? Mites sitte ku vauva kasvaa, pitäiskö sitte keksiä joku lisäimu vai miten?
 
Olisin kyllä mielellään kestoillut jos olis kärsivällisyys riittänyt, nostan hattua ja arvostan äitejä jotka kestoilee, säästäähän siinä pitkän pennin. Meillä vaan unenpuute ja kotiaskareiden määrä tuhos mun kärsivällisyyden edes kokeilla. :)
 
Takaisin
Top