Kestovaipat

bello

Kommentoinnin ninja
Elomammat 2016
Eloäidit 2020
Kiinnostaako ketään tällainen aihe? Mä olen ensimmäistä odottavana kokenut kestovaipat ihan yhtä hankalasti lähestyttäväksi koitokseksi kuin vaunujen oston...

Jos sinulla on jo lapsia, käytätkö / käytitkö kestoja? Onko mitään vinkkiä aloittelijalle?

Sen olen ymmärtänyt, että kun vaippoja on erilaisia, niin eri vauvoille sopii erilaiset vaipat. Ei siis kannata kuin ostaa erilaisia ja kokeilla, mikä on hyvä.

Mulla on suunnitelmissa kestoilla kotona, reissussa varmaan tulee turvauduttua kertiksiin ihan helppouden vuoksi. Onko muilla ajatuksia? :)

Terveisin bello
 
Mäkin oon aatellut kestovaippoja, mutta en ihan aluksi. Vastasyntyneellä voi kuiteskin tulla kakat ja pissit niin monesti vuorokauden aikana, että koko ajan sais olla pesemässä imuja. Ja sama että reissuilla kerttiksiä, koska en kyllä halua alkaa raahaamaan likasia vaippoja kottiin :D Et semmosta semi-kestoilua oon miettiny :)
 
Meillä on tarkoitus kestoilla. Ajattelin vuokrata sen kokeilupaketin kestovaippayhdistykseltä et voi testata kaikkia mahdollisia malleja. Eiköhän sieltä joku sopiva löydy.
 
Meillä tullaan kestoilemaan osa-kestoiluna ihan niin kuin kahden aikaisemmankin kanssa. Eli pidetään kestoja päivisin kotona ja Natyn kertiksiä sit öisin tai kun lähdetään johonkin. Ekan kanssa yritin kokoaikaista kestoilua, mut ei ollut mun juttu.
Kestoilu on mun mielestä helppoa, kun ei tee siitä vaikeaa. Mä en lötrännyt minkään etikkavesien tai muiden kanssa vaan tein niin helposti kuin vain voin. Huuhtaisin mahdolliset kakat nopeasti käsisuihkulla vessanpönttöön ja heitin vaipan pesukoneeseen odottamaan pesemistä. Pesin vaipat tuoreina muiden pyykkien mukana 60 asteessa. En säilönyt niitä erikseen ja pessyt omana pyykkinään. Hajuongelmaa ei päässyt syntymään, kun pesi nopeasti.
Osa-aikaiseen kestoiluun päädyin siksi, että en vain viitsinyt ulos lähtiessäni kannella puhtaita vaippoja mukanani ja kakkasia pusseja takaisin. Siksi koin kertikset silloin helpommiksi. Aina ei reissun päällä ollut huuhtelumahdollisuutta ja jälkikäteen peseminen ei ollut mun juttu. Kassit oli myös muutenkin täynnä vauvan hoitovälineitä ja kertikset vei vähemmän tilaa.
Minä haluan kuitenkin kannattaa kestoilua. Mä oon sitä mieltä, et jos päivässä käyttäisi edes yhden tai kaksi kestovaippaa kertiksen tilalla, niin se olisi jo yli 365 maatumatonta, muovista kertakäyttövaippaa vähemmän kuormittamassa kaatopaikkoja ja aiheuttamassa metaanipäästöjä. Tämä on myös syy siihen, miksi käytän Natyn vaippoja. Ne maatuvat! Liberot tai Pampersit eivät kuulu mun ostoslistalle.
 
Aihe kiinnostaa, vaikka vielä ei ole vaippojen hankinta lähellekään. Kiitos Sipriina, kun kerroit aiheesta, valaisi tietämätöntä :wink
 
Mä voin kyllä kertoilla enemmänkin omista kokemuksistani kunhan kysytte mikä kiinnostais. Mut muistakaa, että kestoilijoita on moneksi. Jotkut tykkää toisesta ja toiset taas jostain muusta. Mulle tärkeää oli helppous ja yksinkertaisuus. Jokaisen pitää itse kokeilla mikä sopii omalle vauvalle.
 
Ootteko kokenu jonku "vaippatyylin" parhaaksi? All-in-one jne vai mitä niitä nyt on :D villahousut? Kuorivaipat?
 
Sipriina, tässä yksi kysymys! Ostaisiko käytettynä vai uutena? Pitäisikö nämä ajatella ns. hygieniatuotteena vai vaatteena jonka kierrättämisessä ei ole ongelmia. Ja myydäänkö noita naty vaippoja ihan perusmarketeissa? Mä ajattelin ainakin kokeilla kestoja, ja just tuolla ajatuksella että ei ota paineita jos kylässä ja yöllä käyttää tavallista vaippaa.
 
Mulla kaikki on ostettu käytettynä tai saatu. Ne vaipat voi pestä tosi kuumassa niin ei ainakaan pöpöt elä. Uusissa pitää muistaa pestä useamman kerran ennen käyttöä, koska imukyky paranee käytön ja pesun myötä.
Mä tykkäsin käyttää ihan pienelle erillistä imua esim. muotoiltu imu tai kolmiovaipaksi taiteltu harso ja päälle kuorivaippa. Myös harso ja villahousut oli kivat, mut en oikein tiedä miten sopii kesävauvalle. Kokeilen kuitenkin. To irrallinen imu oli hyvä, kun se vastasyntyneen kakka on niin sinappia, niin oli helppo suihkuttaa käsisuihkulla wc-pönttöön. Sit vähän vanhemmalle all in on oli kätevä. Mut käytin silti edelleen myös erillisiä imuja. All-in-onessa kun pitää pestä kaikki joka vaihdossa. Kuorivaipassa usein vain imu menee pesuun ja kuoren voi käyttää uudestaan. Eli vähemmän pyykkiä. Sopii tälläiselle laiskalle äidille oikein hyvin.
Mut noi vaipat on niin tottumus- ja mielipidejuttuja, et kyllä se kannattaa kokeilemalla etsiä se itselle ja vauvalle sopivin.

Natyn vaippoja saa S-kaupoista eli Prisma, S-market ym. K-kaupat eivät niitä myy.
 
Täällä osakestoillaan vielä esikoisen kanssa, joka on nyt 17kk ikäinen. Kestot otettiin käyttöön vasta 1,5kk iässä, kun alkoi reisiin tulla vähän massaa lisää ja vaipat istuivat paremmin. Vastasyntyneellä kokeiltiin imse vimsen flanelleja ja niihin kuorta. Ei päässyt jatkoon huonon imun ja monimutkaisen laittamisen vuoksi. Ei toiminut meidän käytössä. Kertiksiä käytetään öisin ja tarpeenmukaan kyläillessä/ihmisten ilmoilla.

Taskuvaipat on meidän perheen juttu. Kuivuvat nopeasti, kun taskut ja imut ovat erikseen ja on helppo muokata imujen määrää vauvan/taaperon sen hetkisen erityksen mukaan. Kun täyttää valmiiksi, niin ei tartte kuin vaan laittaa päälle kuten kerttis.

Äp2014 oranssi totsbotsin taskuvaippa on yksi suosikeistani ja se menee jo pienellekkin vauvalle ja tälle elokuiselle hankinkin jo kasan niitä. On siis 3-8kg. 2-12kk iässä käytettiin Myllymuksujen vihreää taskua ja lilaa aio:ta, molemmat S-M 5-10kg muistaakseni. Nekin ovat jonkun vuoden äpvaippoja. Niitä olen ostanut niin uutena kuin käytettynä (netti)kirppiksiltä. Nämä ovat siis tarrakiinnityksellä ja miehen suosikkeja. Lisäksi koko aikana meillä on ollut kiinasta tilattuja (ebay) yhdenkoon neppivaippoja. Varsinkin nyt kovassa käytössä, kun siirryttiin L-koon vaippoihin vuoden iässä. Nämä L-koon vaipat on (netti)kirppiksiltä ihmisten itse tekemiä, mutta malliltaan samalaisia kuin nuo Myllymuksut, nepeillä ja tarroilla. Imuina on sitten mikrokuitua, itse ommeltuja, imse vimseä, ikean pikkupyyhkeitä (10kpl/3€ ja siirtävät nopeasti pissan hitaampiin imuihin) yms.

Ollaan kokeiltu myös Imse Vimsen taskuja ja aio:ta, mutta ne falskasivat esikoisella juuri niistä vuotosuojista. Pitäisikin laittaa ne myyntiin. Meillä ei ole kokemusta sisä- ja ulkovaipoista tai harsoista ja villahousuista.

Tarkoitus on siis osakestoilla tämän elokuisen kanssa ja aloittaa heti, kun totsbotsit ovat sopivan kokoisia. Katsotaan miten jaksaa kahta vaippapeppua kestottaa, mutta mitään stressiä en asiasta ota. Ja esikoisenkin kanssa ollaan välillä vaan menty kertiksillä, varsinkin alkuraskauden väsymyksen ja pahoinvoinnin vuoksi.
 
Kammottaa kyllä tuo kertakäyttövaippojen tuoma jätemäärä vaikken mikään superkuerrättäjä olekaan. Täytynee itekin kokeilla josko kestovaippahomma oisi tarpeeksi toimiva ratkaisu.
Kuinka monta kestovaippaa samassa koossa ootte hankkinut että kohtuullisesti pärjäilee? 5 kpl? Ja pitääkö kuukauden välein hankkia aina seuraava koko vai meneekö sama koko useita kuukausia?
 
Nantsu: viisi vaippaa menee päivässä, joten meillä on ainakin 20kpl taskuvaippoja. Pestään joka toinen/kolmas päivä. Ja pienemmällä menee noin 8 vaippaa päivässä. Kuten edellisessä viestissä laitoin, niin eka vuosi pärjättiin S-M:n koon vaipoilla, kun aluksi oli kerttikset käytössä. Riippuen ihan vauvan koosta ja ruumiinrakenteesta riippuu, että minkä malliset ja kokoiset vaipat sopii ja kuinka kauan. Siihen en osaa ottaa kantaa, että kuinka paljon muita kuin tasku- tai aiovaippoja lisäimuineen menee päivässä.
 
Kannattaa muuten olla yhteydessä Kestovaippayhdistykseen jos kestoilussa on kysymyksiä :) Heillä on sellainen tukihenkilösysteemi, että voivat tulla jopa kotiin asti neuvomaan kestoilussa. Joko ennen vauvan syntymää tai sitten syntymän jälkeen, jos tulee ongelmia.

http://www.kestovaippayhdistys.fi/
 
Mäkin oon miettiny että miten tää kestoilu ihan käytännössä suoritetaan, eli mitä sille kakalle siellä vaipassa tehdään? :D Kaavitaan vessanpynttyyn? Meillä ei ole käsisuihkua, eli suihkuttaminen ei varmaan onnistu. Tekeekö homman vaikeaksi? Ja kakkaiset asiat vaan pesukoneeseen? Äh oon varmaan liian pöpöpelkoinen kun inhottaa ajatus, mut eiköhän vauva-aika sitten opeta :wink
 
Melilot : Mä tykästyin riisipaperiin, eli ohut hengittävä harsomainen paperi vaipanpäälle, sen kanssa sai kakat pyttyyn tosi siististi! Myydään ihan yleisesti samoissa kuin kestovaippoja yleensäkin. Mulla oli myös sellainen matonpesuharja vaippoja varten, sillä sai harjattua vaipanpäältä myös kakat ihan lavuaarissa hanan alla nopeasti pois. Heti tietty helpottaa kun kakka kiinteämpää ja saa tiputettua pyttyyn
Säilytin likaiset vaipat aika ilmavasti ja pesin ehkä jokatoinen päivä koneellisen.

Sappisaippua kandee hankkia, toimii tosi hyvin jos jää vaippaan tahroja.

Ekan lapsen kanssa käytin kestoja, joten nyt on helppo jatkaa vaikka ehdinkin kaikki myydä välissä jo pois. Nyt on kuitenkin jo kirppareilta hankittuna kasa. Äitiyspakkausten kaikki vaipat vaikuttaa hyviltä, ja niitä saa halvalla ihan uusiakin tai paristi kokeiltuja. Suosittelen ehdottomasti kaikille, ne on söpöjä ja luonto kiittää. Ei ole iso vaiva missään nimessä!
 
Mä hommasin nyt jonkinlaisen setin käytettyjä vaippoja joiden pitäisi toimia vastasyntyneestä eteenpäin, ajattelin että tolla satsilla varmaan selviää, onko kestoilu ollenkaan meidän juttu. Voi olla että mekin alussa mennään kertiksillä, kun siinä on varmaan muutakin ihmeteltävää kuin nää vaippa-asiat ja jotenkin saa sen kuvan, ettei kestoilu ihan vastasyntyneen kanssa ole kovin kätevää. Tossa on imse vimsen, totsbotsin, beebon ja itsetehtyjä taskuja sisuksineen koossa 3-6kg, kolme vähän isompaa tasku sisuksineen ja yksi all in one. En tiedä pitäiskö noitten lisäksi vielä hommata jotain sellasia lisäimuja, jos ajatus on osittaiskestoilla niin, että näitä käytettäisiin lähinnä kotona päivisin?
 
Lettuhei, mä aion lisäksi kokeilla ihan alkuun harso+kuori viritelmää. :) esim ne imsevimsen pienet kuorivaipat saattais käydä harson kanssa. (en tiedä, mutta ajattelin kokeilla)
 
Kannattaa muuten olla yhteydessä Kestovaippayhdistykseen jos kestoilussa on kysymyksiä :) Heillä on sellainen tukihenkilösysteemi, että voivat tulla jopa kotiin asti neuvomaan kestoilussa. Joko ennen vauvan syntymää tai sitten syntymän jälkeen, jos tulee ongelmia.

http://www.kestovaippayhdistys.fi/
Meillä kävi tällainen tukihenkilö :) Hän neuvoi harsojen taitteluita, katsottiin läpi mitä vaippoja mulla oli ja hän antoi käyttö- ja pesuvinkkejä. Oli tosi hyödyllistä! Suosittelen. Tukihenkilö voi käydä myös vauvan syntymän jälkeen.

Ja joo imsevimsen kuoret käy ihan pelkän harson kanssa :) Mulla on parit villahousut mutta aattelin kyllä helppouden vuoksi käyttää pul-kuoria ainakin aluksi. Voi myös tehdä esim. yöksi sellaisen paketin, että laittaa harson, sitten kuoren ja siihen päälle vielä varmuudeksi villahousut.

Linkin takaa löytyy Myllymuksujen Kestovaippojen käyttöopas, http://www.myllymuksut.com/kestovaipat-c-8.html
 
Täällä onkin kaksi kestovaippaketjua elokuisissa, pystyykö ylläpito yhdistämään nämä niin jäisi vinkit yhteen ketjuun ja kaikki kiinnostuneet näkisi? :)
 
Takaisin
Top