Kestovaipat

Omena

Näppärä viestien naputtelija
Onko kukaan käyttänyt tai aikooko käyttää? Kokemuksia ja ajatuksia olisi kiva kuulla! :)

Mä haluaisin ainakin osittain kokeilla, mutta todennäköisesti koko ajan rinnalla käytän osittain kertiksiä. Ja jos tuntuu kokeilun jälkeen hankalalta, niin sitten vaihdetaan kertiksiin. Luetun tiedon varassa olen täysin, sillä lähipiiristä ei löydy kestoja käyttäneitä. Vaikka kuinka teoriassa lueskelee ja opiskelee, niin silti tuntuu vielä aika vieraalta, että mitä sitten minkäkin kanssa käytetään ja miksi. Lähinnä taskuvaippoihin on tällä hetkellä suurin kiinnostus. Muutamia erilaisia vaippoja ostin jo käytettynä, ja käytettynä yritän niitä sitten lisääkin ostaa, kun vähän hypistelee ja tulee hyviä tarjouksia vastaan.
 
Olen kiinnostunut ja tahtoisin todellakin käyttää näitä vauvalla, mutta pelottaa miten onnistun käytännössä näiden kanssa. Kertakäyttöisiä en tahtoisi käyttää kuin matkan päällä ja kylässä.

Aijon perehtyä asiaan paremmin sitten viimeisellä kolmanneksella :)
 
Mulla ei ole itselläni kokemusta kestovaipoista, mutta olen päässyt näkemään läheltä ystäväni kautta niin hyötyjä kuin haittoja. Olen ymmärtänyt, että niiden käyttöön täytyy olla aika sitoutunut, koska muuten kertishoukutukselle antaa niin helposti periksi :)

Ystäväni ei laita koskaan kestovaippaa yöksi eikä silloin kun lähtevät jonnekin pois kotoa, sillä kestovaippojen luotettavuus on joskus vähän niin ja näin. Ajattelin itse mahdollisesti noudattaa samantyyppistä ratkaisua. Säästyisi ehkä hieman rahaa ja luontoa kertiksiin verrattuna.

Mutta eivät ihan ilmaisia ole nuo kestovaipatkaan, kun jatkuvasti pitää sitten ostaa isompia ja isompia kokoja useita kappaleita. Toisaalta jos on näppärä käsistään, niin aika äkkiä semmosia vissiin tekee itsekin ompelukoneella. Jos on totaalisen lahjaton tällä saralla (kuten minä), niin täytynee suosiolla jäädä kirpparien ja kauppojen tarjonnan armoille J
 
Mä tunnustan, että mua enemmän kiehtoo edullisuus kuin ekologisuus, joten täysihintaisia kalliimpia vaihtoehtoja en varmaan hanki ainakaan montaa. Mäkin oon tosiaan ajatellut, että yöllä ja reissussa voisi käyttää kertiksiä, ellei sitten joku malli kestoissa tunnu tosi varmalta. Moni tuntuu kuitenkin väittävän, että kestoissakin voi löytää ihan yhtä pitävän vaihtoehdon jopa yön yli, jos vaan omalle vauvalle löytyy hyvin istuva käytännöllinen malli. Mutta tosiaan mä olen ihan iloinen siitäkin, jos vaikka pari kestovaippaa pystyisi päivässä käyttämään. :)
 
Minä olen kahden vaiheilla. Kestovaippailu olisi ainakin alkuun aika helppoa kun ei sitä tavaraa niin paljon tule kerralla ja kun äiti on aika näppärä ompelukoneen käytössä niin...

Kestovaippailen ainakin kun menemme vaavin isää ja perhettä tapaamaan Gambiaan.

Siellä on jo nyt tien vierustat ja tyhjät tontit täynnä kertakäyttövaippoja kun heillä on uskomus että jos vaipat polttaa muun jätteen seassakin niin vaippaa käyttäneelle lapselle tulee ripuli.

Siellä kun paikalliset käyttää ihan harsoa ja muovipussia ns.kestovaippana niin meiän sinne toimittamat kestovaipat ovat olleet luxusta. Kertakäyttöiset kun maksavat liikaa paikallisille...
 
Vierestä seuranneena, ei ole kestovaipat minun juttu..! Ehkä, siis Ehkä voisin kokeilla yhden kanssa, mutta kaksosten kanssa en siihen savottaan lähde. Saattaa olla muutakin tekemistä ja pyykkiä :wink
 
Meillä kestovaipat olivat toimiva ratkaisu, kun vuosia sitten käytössä olivat koko vaippakauden ajan. Vaippaihottumia ei ollut ja kuivaksioppiminen oli aika mutkatonta kuivaksiopetteluhousujen kanssa. Oli erilaisia vaippoja ja ainakin taaperoikäisenä all-in-one taskuvaipat ja villaiset vaippahousut olivat toimivia. Toki kestovaippoja piti olla sen verran, että kun osa vaipoista oli pesussa, niin käyttöön riitti myös. Joidenkin vaippojen kuivaaminen ilman kuivausrumpua talvisin saattoi kestää jopa muutaman päivän. Oli yllättävän mutkatonta pestä yksi vaippakoneellinen ja vaippoja oli aina saatavilla, eikä tarvinnut kantaa jatkuvasti vaippoja kaupasta :).
Toki olin kotona eikä lapset olleet päivähoidossa vaippa-ikäisenä. En tiedä onko nykyään päivähoidossa mahdollista pitää kestovaippoja. Kestovaippojen hinnat ovat nykyään huomattavasti edullisempia kuin 10 vuotta sitten muistaakseni olivat.
 
Mulla oli tarkotus kokeilla esikoisen kanssa kestovaippailua, mutta siihen alun väsymykseen ja muutenkin hämmästelyyn en vaan saanut otettua sitä rumbaa mukaan.

Nyt tyttö on 1v 8kk ja tavallaanhan voisi ottaa kestovaipat käyttöön kuivaksi harjoittelun tueksi, mutta elämä kertiksien kanssa on vaan niiiiin helppoa, että enpä taida! Ja meillä muutenkin menee päivässä vaan 3-4 vaippaa, niin ei se nyt niin kallistakaan ole.. Taidanpa olla vaan liian mukavuudenhaluinen.. :rolleyes: Pyykkiä on ihan tarpeeksi muutenkin. :grin
 
Joo kyllä mäkin vähän epäilen, että mahtaako siinä innostus ja jaksaminen riittää, kun ei tiedä minkälainen lapsi ja äiti meistä vielä kuoriutuu syntymän jälkeen. En ole mikään kovin ahkera kotitöissä muutenkaan, niin voi olla, että lapsi imee mehut musta muutenkin. Mutta koska en aio kantaa mitään stressiä siitä, tuleeko kuinka paljon kestoiltua, niin ajattelen, että voin huoletta kokeilla edes vähäsen. :)
 
Tämä on oikeastaan tällä hetkellä ainoa asia mistä huolehdin ja mietin päivittäin tulevassa elämässä vauvan kanssa. Mä en kestäisi käyttää pelkästään kertavaippoja, järkyttää se määrä vaippoja mitä tuolla on maailman ekoista vaipoista lähtien vielä maatumattomana lojumassa ympäri maapalloa ja kaatopaikkoja. Samantien voisin mennä kippaamaan luontoon jonnekin metsän rajalle koko kämpän irtaimiston ja jättää sinne lojumaan.
En tiedä kuitenkaan onko sekään hyvä, kun pyykkiä pitää pestä ahkerasti kestovaippoja käyttäessä.
Eniten siis painaa ekologinen jalanjälki, kuitenkin tässä on tulossa lapsia tulevaisuuden maapallolle, jonka kauniina säilymiseen omien valintojen pitäisi vaikuttaa sen verta, että on viitseliäisyyttä tehdä jotain asian eteen.
 
Musta kans tuntuu et pitäis kierrättää vielä enemmän ja ikään kun hyvittää uuden tulokkaan ympäristökuormitus. Ei nyt onneks päivittäin pyöri päässä mut sen verta et koittaa tehä fiksuja valintoja.

Miestä varmasti ällöttää käytetyt vaipat lojumassa jossain ennen pesua.. :eek::D

Käsittääkseni on vaippoja jotka ei kestä 60° pesua, mietin et onks se kovin hygieenistä aina pestä 40°? :eek:
 
Mietin että jos kierrättää, niin voi ihan hyvin jaksaakin niitä kestovaippatouhuiluja.
Jos en välittäisi, lämäisisin pahvit, biojätteet, paperit, metallitölkit ja lasipurkit ym samaan roskapussiin. Joku voisi väittää että kauhea vaiva niitä erikseen lajitella ja viedä omiin kierrätysastioihinsa.
Jos asia on itelle tärkeä, niin ehkei sitä ota niin raskaasti :> .. toiveajattelua?

Olen niin koukussa kierrätykseen, että suututti eilen, kun vein roskia taloyhtiön keräysastioille ja joku oli viskannut paperiastiaan ja pahviastiaan sekajätepusseja, laitoin ne sekajätteisiin, ja sekajätteissä oli taas muovipussi, missä oli jotain limppuja ja rehuja, tyhjensin sen bioastiaan.. Tekisi silti mieli sulkea silmät aina kun sen sekajätteiden kannen avaa, kun sieltä pilkottaa pusseja, mistä näkyy metallitölkkejä, pahvia ym sinne kuulumatonta..itku.
Mun pitäisi tehdä työkseni tätä kierrätysasiaa, kun on niin hemmetin tärkeä asia mulle.. :cwm
 
snuu: Olisin voinut kirjoittaa täysin saman tekstin kuin sinä. :D Eli täälläkin oli tarkoitus käyttää kestovaippoja esikoisella. Noooo -
Eipä tullut parin falskanneen kestiksen käyttökerran jälkeen enää käytettyä. :wink Olisi tietysti pitänyt olla asialle omistautuvampi kuin olin valmis olemaan, eli luovutin varmasti turhan helposti.

Samaa mieltä olen Maiden_Of_Sleepin kanssa tuosta ekologisuus näkökulmasta. :) Vähensin omaa kertakäyttö kuukautissuojien käyttöä lähes nollaan ostamalla kuukupin, jota pidän hyvänä ekotekona - voin suositella. :wink Tämän tein siis kuukautisten palattua takaisin kuvioihin reilut puolivuotta esikoisen syntymän jälkeen..
 
Minua kiehtoo kestovaippojen ekologisuus, olenhan osana tyopaikkani Going Green -tiimia. :) Tosin olen myos kaytannon ihminen ja haluan, etta arki toimii. Katsotaan, mita teen. Taytyy ensin vahan tutustua vaippailuun ylipaataan.
 
Mulla samoja ajatuksia. Ekologisuus kiinnostaa ja kai kestovaipoista jotain säästöäkin ajan kanssa tulee. Näitä ajatuksia tukee myös lapsen isän kiinnostus kestovaippoja kohtaan. Olisi varmaan eri tunnelmat jos tietäisin, että joudun vastaamaan koko hommasta yksin. Halutaan siis ainakin yrittää. Olen kuitenkin valmis joustamaan, jos lapsella todetaan jotain arkea vaikeuttavaa, esim vaikeita allergioita tms. Meidän jaksaminen ja mielenterveys on kuitenkin lapsenkin kannalta tärkeintä :)


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Takaisin
Top