Kestovaipat

taikatutti

Vauhtiin päässyt keskustelija
Lokakuun äidit 2019
Onko täällä ketään kuka kestoilee nykyisien lapsien kanssa tai on ajatellut kestoilla tulevan kanssa. Täällä voi jakaa omia kokemuksia ja vinkkejä kestoilusta. 
 
Meillä osakestoiltiin esikoisen kanssa, mutta en vielä tiedä lähdenkö kestoilemaan uuden tulokkaan kanssa. Käytin esikoisella siis päivisin kestovaippaa, mutta öisin ja reissuilla kertsejä. Kertsejä käytin myös, jos oli huono päivä tms. Kestoiltiin vajaaseen vuoden ikään asti.
 
Täällä kans ollaan kestoiltu esikoisenkanssa, jotenkin aloitin sen vasta 3kk iässä, joten tälläkertaa viisaampii ja alotan mahdollisimman pian syntymän jälkeen!=) Ite ku oon hamstrannu kestoja, ja niitä löytyy meiltä kasapäin =D
 
Meillä pyritään päiväkestoilemaan ja öisin sekä reissussa on kertikset käytössä. Tosin meillä on noita vaippoja sen verran vähän että niitä saa kokoajan pestä, että on puhtaana. Pitäisi varmaan ostella lisää, mutta jotkut pyytää niistä hirveitä hintoja vaikka olisikin käytettyjä ja kunto on mitä on. Ihan pieniä tosin meiltä ei kyllä edes löydy taitaa olla lähes kaikki 5-10kg. Isompia pitäis kanssa hommata, kun tuo poika kasvaa ja nuo aikaisemmat alkaa jäämään pieniksi. Jos jollain löytyy ylämääräisenä kestoja, niin minulle voi tarjota niitä yv:nä. :)
 
Me kestoiltiin esikoisen kanssa. Yöllä ja jos oltiin pitemmällä reissulla nii käytettiin kertsejä. Ja ihan pikku vauvana käytettiin kans kertsejä kun meilläkään niitä ihan pienempiä kestoja ei oo.

Poju oppi onneksi päiväkuivaksi jo 1,5 vuotiaana, että aika lyhyeksi se vaippa-aika sit loppujen lopuksi jäi!
 
Esikoisen kanssa kestoiltiin reilu vuosi, päiväkodissakin hetki ennen kuin päättivät kieltää kestovaipat :/ Kestoilua ois tarkotus jatkaa myös tän toisen kanssa.

Meillä oli vastasyntyneenä käytössä harsot, jotka oli kyllä käteviä pienelle. Kuivuvat tosi nopeesti ja jos vaan jaksaa kuivatuksen jälkeen taitella ne valmiiksi, ovat myös melko vaivattomia. Vähän isompana siirryttiin sisävaippoihin + kuoriin ja sitten kun poitsu alkoi kunnolla liikkumaan AIOihin. Ebaysta saa tosi edukkaasti Babyland ym. merkkisiä AIOja ihanissa kuoseissa, VINK VINK! (Joudun ehkä itekin tilaamaan muutaman lisää, jos täältä tyttö syntyy :D)
 
Mä aion ehdottomasti kestoilla pienen kanssa. Mun ei oikeastaan edes tarvii miettiä asiaa vaan on päivänselvä asia mun elämäntyyliin :)
 
mä epäilen että meillä ei kestoilla lainkaan, kuulostaa jotenki tosi vaikeelta ja työläältä.. ja jos konetta pitää vähän väliä pyörittää niin onko se nii paljo säästävää? tietysti jos on oma kaivo mistä vesi tulee. mut kuluuhan siinä sähköä ja vettä ja kaikkee. mä ku pesen pyykkiä ehkä kerran viikossa pari koneellista..

no suurin syy on tuo hankaluus ja kaikki sailöminen kun ei kauheasti ole tilaa. ja kyllä uskon et kerttikset on nii paljon helpompia ja nopeampia.

oon aika paljon nyt lukenut ja koittanut netistä ettii ohjeita ja kaikkee ni ei innosta ei yhtään.
 
Tästä ketjusta on toivottavasti paljon apua. 

Esikoinen tulossa, joten omaa kokemusta ei juuri ole. Miehen veljen lasten kestoilua olen sivusta seurannut ja minulle siitä ei ole jäänyt lainkaan vaivalloinen olo. Nykyään noita vaippavaihtoehtoja on niin monenlaisia.

En osaa sanoa, miksi meillä tullaan ainakin yrittämään kestoilua. En ole mitenkään erityisen eko, enkä nyt ole kuitenkaan ihan vakuuttunut siitä syntyvästä "säästöstä". Jotenkin se vain tuntuu hyvältä vaihtoehdolta. :D
 
Minusta kesällä oli melko vaivaton kestoilla, kun heitin käytetyt vaipat vain ulos telineeseen kuivamaan ja kun teline oli täynnä, pyöräytin vaipat koneessa. Jos ei tullut koko koneellista niin heitin meidän normipyykkiä sekaan. En kokenut siitä tulevan kuin ehkä yksi koneellinen viikossa enempi pyykkäämistä. Ja esikoisen kanssa kun oli aikaakin. Meillä on hoitotaso kodinhoitohuoneen oven läheisyydessä ja heti oven vieressä roikkui ulkona sellainen sukkienkuivatusteline vai mikä se onkaan...ei tullut hajuja sisälle.
 
Itse haluaisin käyttää kestovaippoja, katsotaan sitten mitä käytäntö tuo tullessaan.
Perusteluna käytän ehkä samaa kuin kuukautiskuppiin: en halua täyttää kaatopaikkoja huonosti maatuvalla jätteellä.
 
Kauhistutin tuossa avokkia ja ilmoitin innokuuteni kestoiluun, oli miehen ilme näkemisen arvoinen :D Itse en koe jatkuvaa kertisten käyttöä edes mahdollisuutena sen verran eko-ihminen olen. Toki reissussa ym kertikset hyväkyn. Nyt pitää vaan alkaa tutustua aiheeseen kun ihan hepreslta tuntuu nuo termit. Jos jollain hyviä vinkkejä mistä kannattaa tilata tai hyväksi koettuja ompelu ohjeita nii täällä oltais niistä kiinnostuttu. Äitinikin jo innostui ompeluihmisenä etsimään ohjeita lehdistään :D Edes joku tukee mun kestoilu haavetta!
 
Meillä on kestoiltu n. 3kk-reilu 1v. kotona, reissussa ja yöllä sitten kertikset, kuten näköjään monella muullakin.emoticon  Nyt viime aikoina oon jotenkin laiskistunut, tulee laitettua kestot tosi paljon harvemmin. Vaippoja menee vähemmän, niin pesujen määrä kasvaa turhan pitkäksi. Muutamaa vaippaa ei jaksa koneessa pyörittää, eikä varmaan olis ekologistakaan. Varmaan kun päästään vähän paremmin päiväkuivaksi, niin vois taas kokeilla.
 
Alkujaa suositelen ihan harsoja, koska se pisu ja kakan määräkin on niin pientä, mitä sieltä tulee. meillä suli napatynkääkin kiinni vaippaan, jolloin totesin ettei ole mun juttu.
myöhemmin alotin 3 lapsen kanssa kestoilee kun n:1,5v
kerettiin kestoilla 6kk.
 Vaippoja saa olla määrältä 20-30, ettei ihan joka päivä tarvi konetta puolillaan pyörittää. ollaan tässä nyt taukoo pidetty kun tää raskaus on vienyt voimat ja pyykki kasa KASVAA  ja muutto oisi seuraavassa kuussa. emoticon
 
Nostelen tata aihetta kun alkaa asia tulemaan ajankohtaisemmaks.

Voiko joku suositella hyvia kuoria kestoille? Meilla on Baby Mio (muistaakseni) ensimmaisen jaljilta mutta mielestani kuoret on todella kovia ja varmaan inhottavia vauvankin paalla. Siispa etsin pehmeita, kosteuden blokkaavia kuoria ihan pienesta alkaen silla mielestani kestoilu on helpompaa ihan pienella. Myos imut on kamalan paksuja joten varmaan taman seuraavan kanssa kaytan harsoja alussa kuorien sisalla. Mutta siis vinkkeja erityisesti kuoriin kaivataan! 
 


Bean kirjoitti:
Nostelen tata aihetta kun alkaa asia tulemaan ajankohtaisemmaks.

Voiko joku suositella hyvia kuoria kestoille? Meilla on Baby Mio (muistaakseni) ensimmaisen jaljilta mutta mielestani kuoret on todella kovia ja varmaan inhottavia vauvankin paalla. Siispa etsin pehmeita, kosteuden blokkaavia kuoria ihan pienesta alkaen silla mielestani kestoilu on helpompaa ihan pienella. Myos imut on kamalan paksuja joten varmaan taman seuraavan kanssa kaytan harsoja alussa kuorien sisalla. Mutta siis vinkkeja erityisesti kuoriin kaivataan! 

Moi! Itselläni oli esikon kanssa käytössä imse vimsen vanhat äitiyspakkauksen kuoret sekä bumpy (myös imse vimsen) kuoret. Nämä ainakin meillä toimi hyvin ja niitä on saatavilla monilla kirppareilla edullisesti. Oli myös käytössä tuo mion kuori, mutta se on tosiaan kovempi kuin nuo imset. Nyt tulevien kanssa olen ajatellut kokeilla myös neppulan kuoria, joita on kovasti kehuttu. Pääasiassa meillä kyllä kestoillaan tasku/aio vaipoilla
 
Kiitos! Tarviipa etsiskella noita jotka mainitset. Varmaan menee netista tilaamisen puolelle kun taalla missa asutaan kestoilu tuntuu olevan ihan vahemmiston hommaa. :s
 
Me kestoiltiin esikoisen ja seuraavan kanssa osittain, sit tuli kaksoset eikä pysty kun pyykin määrä on muutenkin niin hirveä että kone sais pyöriä aamusta yöhön. Paljon on mulla noita vaippoja tua, vielä en oo pois antanu, jos vaikka tarvis viä seuraavalla, mut sit tarvis varmaan hommata toinen pesukone jo.

Muuten kokemukset oli hyvät eikä se kauheen monimutkasta ollu. Mulla oli suurin osa noita fuzzybunzeja, ja tykkäsin kyllä. Kauhee määrä niissä on rahaa kiinni kun oikeen laskee, jossain vaiheessa pitää kait myydä halvalla pois, ei käytetyistä kehtaa paljo pyytää vaikkakin kirpparilla näkee huimia hintoja...:)
 
Esikoisen kanssa oli tarkoitus osakestoilla, mutta se sitten kaatui monesta syystä. Poika oli ihan älytön pissaaja, enkä löytänyt sopivia imuja. En siis enää syntymän jälkeen hankkinut mitään, ja ennakkoon hankitut ei vastannut tarvetta. Sitten se alku oli muutenkin melkoista höykytystä, että ei energiakaan riittänyt asian ajattelemiseen. Poika myös kasvoi älytöntä vauhtia (kilo kahdessa viikossa, sitten kilo kuussa), että varaamani vaipat jäivät äkkiä pieniksi.

ImseVimseihin minäkin ehdin tykästyä, mutta suurimman osan vaipoista tein itse.

Tällä kertaa olen varautunut paremmin ja aion yrittää kestoilua paremmalla menestyksellä.

EDIT. Vielä tuosta käytettyjen hinnoista, niin myyjille kuin ostajillekin: ei niitä ihan pilkkahintaan kannatakaan myydä eteenpäin, koska imuteho paranee käytön ja pesujen myötä, mistä seuraa se, että vanha vaippa on toimivampi kuin uusi. Siksi myös uusia vaippoja suositellaan pesemään ennen käyttöä, mieluiten jopa useampaan kertaan.
 
Esikoisella osakestoilin, kakkosella täyskestoiltiin, siis ihan kaikki yöt, reissut, kylät, kaikki.
Itse koin että kestoilu jopa helpottaa vauva-arkea, koska:
- Sulla on tutut vaipat aina kotona valmiina joiden ominaisuudet opit tuntemaan jo muutaman käyttökerran jälkeen.
- Uskomatonta mutta totta; vähemmän hajua kämpässä, toisinaan kun joku kerttiksiä käyttävä vieras kävi meillä niin mikä kauhea haju niistä lähti wc,n roskiksessa.
- Äitiys ja vauvanhoito tuntuu jotenkin paremmalta ja luonnollisemmalta kun vaipat ovat turvallisia sekä lapselle että ympäristölle siitä tulee sellainen kokonaisvaltainen hyvä olo.
- Auttaa jopa synnytysmasennuksen ennaltaehkäisyyn sillä kestojen kanssa pelaaminen on tosi terapeuttista ja vaipanvaihtohetkestä tulee niin mukava hetki. Itse oikein odotin että koska pääsee vaihtamaan vaippaa ja sitte ku huomaa että kuinka hyvin ne toimii niin se palkitsee lisää.
- Hellekesän sattuessa kestoilla saadaan vauvalle hengittävä ja hiostamaton vaippa. Esim. kotona hellevaipaksi lisäsin vain harsovaipan päälle ja pikkuhousujen alle villaimun, reissuilla käytin pikkuhousunmallisia villapöksyjä kuorena ja harsoa alla.
- Talvella taas kestopeppu on helppo pukea lämpimäksi pitkillä villiksillä joissa riittää vyötäröä selkään asti. Kertakäyttövaipoista tulee pissan jäähdyttyä kylmä haude vauvan ympärille, että jo senkin takia keskoset ja talvivauvat tulisi pukea kestovaippohin kun niillä ei ole lämmönsäätelykykyä.
- Tätä listaa voisi jatkaa loputtomiin...
 
Takaisin
Top