Kestovaipat nyt?

Quara

Puuhakas puhuja
Ajattelin kysellä teiltä kestovaippailijoilta, miten olette pärjänneet?

Meillä edelleen käytössä FuzziBunzit. Nelikuisina siirrryttiin S-kokoisista M-kokoisiin. Vaippoja on noin 20 kpl ja ne riittää oikein hyvin, vähempikin varmaan riittäisi. Kokeiluna on ollut yksi One size Fuzzi, mutta se ei pelitä yhtään niin hyvin kuin nuo täsmäkokoiset.

Peruspaketti on, että vaipassa on lisäimuna BabyIdean tiimalasin muotoinen bambuimu. Se kestää pehmeämpänä kuin hamppuimu, jos käytössä ei ole kuivausrumpua. Vahinkoja ei ole tällä yhdistelmällä sattunut pitkiin aikoihin. Joskus päivällä mennään ihan vain Fuzzien perusimulla.

Yöllä ei tarvitse vaippaa vaihtaa. Laitamme taskuun Jutta- designin tiimalasinmuotoisen hampputaskuimun, jonka sisään Fuzzin oma imu ja tuo BabyIdean bambuimu. Se on ihan ykkönen!

Tytöllä ei ole ollut mitään iho-ongelmia, vaikka etukäteen niitä vähän pelkäsinkin. On sen verran atooppista ihoa sukurasitteena.

Yhtään kertisvaippaa ei ole käytetty sitten sairaalan vaippojen. Edes reissussa. Tosin kyllä niidenkin aika varmaan vielä tulee. [:D] Ollaan oltu tosi tyytyväisiä.

Me kun ollaan niin mukavuudenhalusia, että jos tää olis hankalaa, oltais luovuttu jo ajat sitten! Ainoa kurja puoli on, että kestikset vaatii vähän enemmän pituutta vaatteilta, joten joskus vauva tuntuu hukkuvan vaatteisiinsa, joiden pitää tästä syystä olla jo nyt 74cm-80cm:n kokoisia.

Pesuaineena käytetään vähäsaippuaista Erisania ja välillä lurautan huuhteluveteen etikkaa. Pesupähkinöitä en ole kokeillut.
 
Jahas, tokana vastaamaan.

Kestoillaan nyt päivät, öisinkin kestoiltiin joku aika sitten mutta kun alkoi tuo nukkumaanmeno haarukka olla 3h niin nyt on sitten kertistelty yöt. Villahousut ja KVK:n sleepy-vaippa oli öisin meillä käytössä ja riitti sellaisenaan mainiosti.

Meillä alussa käytettiin mun omatekoisia sisävaippoja ja sitten äp:m kuoria ja ostin sitten muitakin kuoria joista parhaimmaksi mainittakoon KVK:n onseze-kuori. Mutta huomasin sitten että taskut on paljon kätsympiä joten niillä mennään nykyään kokonaan. Fuzzit on hyviä samoin BumGenius mutta suurin osa meillä on Huutonetistä huudettuja ns. halpistaskuvaippoja, mm. Babylandia, Rainbowta (ei sitä Prisman merkkiä), Sunshinea... Paljon on noita velourpintaisia söpöläis-vaippoja sydämillä ja vaikka millä kuvoilla [:)] Suurin osa on meillä yhdenkoon vaippoja joten toivottavasti näillä pärjätään pitkään. Lähinnä ainoastaan Fuzzit ovat täsmäkokoisia.
Imuna meillä käytetään niitä mikroimuja, joita Fuzzienkin mukana tulee ja samanlaisia imuja muunkin merkkisinä. Pitkähän niiden imun riittävyys ei ole mutta ne ovat niin kätsyjä ja kuivuvat nopsaan että siksi käytetään niitä. Vaihtoväli on n. 2½h - pissavaipoilla siis.
Iho on hyvä, välillä tulee lievää punoitusta mutta koska yökertistellään nyt niin huoletta voi sitten tarpeen vaatiessa yöksi läträtä vähän Bepanthenia pyllyyn [:D] Kaikenkaikkiaan on tosi hyväihoinen lapsi.

Reissut mennään kertiksillä, paitsi jos on ollut yhden yön reissu. Ja toki päivisin, jos lähetään vaan johonkin kaupolle tai kylään niin kestoilla mennään.

Oletko muuten, Quara, kokeillut noita bodyjen jatkopaloja joita saa kestovaippakaupoista tai huutonetistäkin? Meillä ne ovat olleet pelastus mm. pisujen falskaamiseen. Meillä kun toki ollut välissä paljonkin ongelmia tuon pidon kanssa mutta viimeisetkin ongelmat ratkesivat niillä.
 
Pitäisi varmaan askarrella sellaisia. Ne on aika tyyriitä ostettuina. Jostain kun katsoin, niin melkein kuin olisi uuden bodyn ostanut... Oon joissain asioissa aika pihi, ja koska meillä on niin paljon saatuja vaatteita, niin on ollut helpompi aina siirtyä isompiin vaatteisiin. [:D]

Mä oon kyllä laittanut Bepanthenin emulsiorasvaa aina kun peppu on punoittanut, vaikka ei kertiksiä käytetäkään. Voi olla, että se tukkii vaipan fleeceä, mutta se kuitenkin imeytyy tosi hyvin ja tosi paljon nopeammin kuin tavis Bepanthen.
 
Me kokeiltiin kestoilua tuossa ehkä puoltoista kuukautta, mutta en sitten oikein innostunut jatkamaan. Mulla on yksi fuzzi bunz joka oli tosi hyvä, ja lisäksi ulkomailta ostettuja samanlaisia yhden koon taskuja ja mikroimuja. Ne oli käytössä ihan tosi hyviä, mutta en sitten pidemmän päälle vaan jaksanut sitä pyykkiä. Niin että jos joku haluaa ostaa vähän käytettyjä vaippoja niin täältä saa [:D]
 
Me kokeiltiin aika monet erilaiset läpi. BumGenius AIO oli ok, mutta kun siihen ei saa lisää imutehoa. Myllymuksuissa ttuli jatkuvasti ohivuotoja. Petitdessous- tasku AIO (tms.) meni tosi kovaksi, oli muuten hyvä. Imse Vimse (ÄP-vaippa) jätti ihon tosi märäksi. Muumi oli nopeasti tosi litimärkä. Harsot olisi varmaan pelittäneet ihan alkuun. Popolini AIO oli tosi kova paketti eikää hengittänyt.

Tuota BumGeniuksen M-kokoista AIO- vaippaa alettiin käyttää Fuzzin S-kokoisten kanssa ja se menee edelleen nyt, kun meillä on muuten M-kokoiset vaipat. Tosin pidetään vain sellaisena pikkuhetken vaippana.

Noista lisäimuista, niin se BabyIdean bambuimu on kyllä aivan ykkönen. Paras imuhan on loppujen lopuksi juuri se, mikä kuivuu hitaiten; se myös imee eniten. [:)] Meillä taitaa olla 8-9 kpl bambuimuja (n. 5€/kpl).  Vaikka ne kuivaa puolet hitaammin kuin Fuzzin oma mikroimut, niitä riittää hyvin, koska ne on käytössä lähinnä öisin ja pitkillä päiväunilla.

Hinnoista: S-koon vaippoihin meillä meni noin 100 euroa, koska saatiin niitä  niin paljon lainaan. Näihin M-kokoisiin on mennyt rahaa noin 300 euroa ja sitten ne lisäimut, joihin on kaikenkaikkiaan mennyt varmaan 150 euroa, kun olen kokeillut kaikenlaisia.[:@] Tietysti nekin on kyllä käytössä koko ajan. (Tän kerron nyt siksi, että jos joku vaikkapa nyt raskaana oleva tätä lukee ja miettiin kestoilua) Näitten pitäisi pelittää jopa ensi kesään. Voi olla, ettei isompia tarvita ollenkaan.

Tietysti kaikki vaipat ei sovi kaikille, mutta mun olis kannattanut kuunnella kaveria tarkemmin, koska päädyttiin kokeilujen jälkeen ihan samaan tulokseen kuin mihin hän oli päätynyt: Parasta on Fuzzit ja nuo bambuimut. Olisimme säästäneet siinä, jos olisimme ostaneet ne vain suoraan, mutta kun piti itse saada kokeilla. [:D]
 
Minä en ole summia kyllä laskenut ollenkaan... Paljon on varmaan mennyt siitäkin huolimatta, että olen ostanut käytettyjä ja halpisvaippoja. Muuten, kalliimmista ja uusista ihan ykkönen on Bitti Tutto, joita meillä on vain yksi mutta se onkin sitten hyvä, yhdenkoon vaippa [:D] Ja söpö kuin mikä!
 
Noi on helppo laskea, kun 6 kpl Fuzzeja maksaa noin satasen.

Vaikka tää motiivi onkin enemmän ympäristö kuin raha, niin kyllä mua kestiksien ulkonäkökin miellyttää![:D]
 
ALKUPERÄINEN: miiuhoo
Muuten, kalliimmista ja uusista ihan ykkönen on Bitti Tutto, joita meillä on vain yksi mutta se onkin sitten hyvä, yhdenkoon vaippa [:D] Ja söpö kuin mikä!


Toi onkin mulle vieras merkki. Pitää tutustua.
 
Tuolta kesäkuisista huhuilen terve vaan!
Mä oon miettiny et tuleeko loppujen lopuks ees hirveen paljon halvemmaks nää kestot?[8|] ehkä sit jos pyörittäis samoil vaipoil viel toisen muksun tai jos sais myytyä vaipat... Mut itekin tosiaan kestoilen siks kun hirvittää ajatuskin siitä vaippa-jätevuoresta minkä ykskin vauva saa aikaan[:-] Ite oon päässy aika pienillä satsauksilla, ostanu kans huuto.netistä ja mun äiti innostu ompelemaan kestoja, on muuten olleet yllättävän hyvät ihan tollaset kotikutoset kuoret + imut.
 
Kyllähän niitä laskelmia on aiheesta ollut. Niitten mukaan vaikka ostais kalliimpiakin vaippoja, kestoilu tulis selvästi halvemmaksi vaikka siihen lasketaan mukaan pesukulut. Siihen on joku keskiarvo, jonka mukaan niiden kertisten menekki on laskettu. Se on sitten eriasia, käytetäänkö niitä kertiksiäkään niin pitkään ja niin monta päivässä. Älkää kyselkö niitä lukuja, ei mun päähän semmoiset ole tarttunut [:D]
Mutta jos asiassa on - kuten itsellä - vielä ympäristöpointti niin kyllä ne tulee kannattavaksi! Mulla on keskimääräinen summa, minkä olen per vaippa laittanut, ehkä 9€ ja ne on uusia. Muutama kalliskin uusi on tullut ostettua, mutta ne on aika harvassa.
Ja itse meinasin vielä seuraavankin mukulan näillä vaipattaa, jos pysyvät vaan käyttökelpoisina.

Ainiin, näihin kestojen kannattavuuteenhan voidaan laskea myös niiden jälleenmyyntiarvo käytön jälkeen. Kertiksistähän kukaan ei käytettynä maksa mitään, joten jokainen euro, jonka niistä eteenpäin myytynä saa, lisää roimasti kestojen kannattavuutta [;)]

Oletteko kestovaippailijat muuten käyttäneet muita kestotuotteita? Mulla on ehdoton suosikki kestoliivinsuojat! Aivan roimasti parempia, kuin kertakäyttöiset ja tulevat varmasti halvemmiksikin. Plus että nää kestoversiot ei näy paitojen läpi kun ne on niin ohuita. Kertikset näkyi joka paidan läpi semmoisena ympyrän muotoisena kohoumana [:@]
Kestopikkuhousunsuojia kokeilin, en mieltynyt. Tuntui koko ajan housuissa enkä voinut olla ajattelematta sitä siellä... Saatto olla, että toisen merkin olisi ollut parempi mutta jäipä se kokeilu sitten siihen.
Sitten kestoilijaihmisenä mua ärsyttää kun joka paikasta tulee näytepakkauksia kaikenmaailman kertakäyttöisistä jutuista, kuten Libero-paketissa oli paketti kertakäyttöisiä ruokalappuja [8|] Just... mihinkähän hukkaisin ne [:D]
 
Mä kyllä käytän kaiken kertakäyttötavaran, jonka ilmaiseksi saan. Sittenhän se vasta hukkaan meneekin, jos se kerran jo on olemassa, mutta sitä ei käytä. [&o] Pidän huolen, etten osta uusia. Sehän ei ympäristöä säästä, että kertakäyttötavara päätyy käyttämättömänä kaatopaikalle. Toki siitä voi jollekin tulla parempi omatunto. Sairaalan Libero-kassissa tulleet vaipanvaihtoaluset "kestokäytin" loppuun. Ne 5 kappaletta kesti mulla useamman kuukauden. Sitten ostin muovitettua froteeta, jota pesen.

Mä käytin kyllä kertakäyttöisiä liivinsuojia. Olis ollut paita koko ajan märkänä, koska niistä kokeilemistani liivinsuojista tuli kyllä läpi. Ne oli kovemmassa käytössä sitten imetyksen loppumetreillä, mutta siis mulla falskasi tissit ihan valtavasti. Ja hassua kyllä, mulla kestoliivinsuojat näkyi selvemmin paidan alta kuin kertakäyttöiset. Tosin parhaimpien imetysliivien läpi ei näkynyt mitään, ne oli niin kovatopatut.

Ostin vastikään kuukupin. Olin joskus yli 6 vuotta sitten kaupassa töissä ja se kauppa lopetti ja myi kaiken puoleen hintaan pois. Ostin silloin köyhänä opiskelijana valtavat määrät terveyssiteitä ja tamponeja ja uskokaa tai älkää, mun niukilla menkoilla nuo varastot kesti siihen saakka kun tulin raskaaksi. [:D]

Mitä juttelin kaverin kanssa, niin kertakäyttövaippailijat ei näytä vaihtavan vaippoja yhtä useasti kuin kestoilijat, eli nuo luvut eivät ole suoraan verrattavissa. Mä käytän tytöllä 7-8 vaippaa päivässä. Kaveri käyttää vähemmän. (tosin riippuu kuulemma kakkailun määrästä)

Mä en kyllä voi sillä elvistellä, ett mun tyttöni vaipat olisivat tuotannollisesti ympäristöteko: amerikkalaisia vaippoja, jotka valmistetaan Kiinassa. En tiedä, millaisissa olosuhteissa niitä valmistetaan. Kiinassa tehtaat kuormittavat ympäristöä aivan valtavasti ja lisäksi siellä energia on pääsääntöisesti hiilivoimaa, että se niistä ympäristöarvoista siinä päässä ketjua...

Meidän vaippojen hiilijalanjälki voi olla itse asiassa valtava! [&o] Silti olen tyytyväinen, että emme tuota jätettä toiseen suuntaan.
 
http://www.kestovaippayhdistys.fi/vaipat/index.php

Vaipoista ja määristä täällä. Täällä näytettäisiin laskevan, että 5000 vaippaa vaippakaudella, joka lasketaan 30 kuukauden mittaiseksi, eli vaippoja pidetään 2,5 vuoden ikään saakka.

Se tarkoittaisi 5,5 vaippaa päivässä. Koska niitä alkuun menee enemmän, niin tuskin niitä ihan kauhean vähän lopussakaan menee. Tää on varmaan aika kertisvaippamyönteinen laskutapa. Totuus voi olla suurempikin.
 
ALKUPERÄINEN: Viirukhan

Myös kesäkuusta, hei! [:)]

Käytän omalla pikkumiehelläni senkin takia noita kestoja, että kertakäyttövaippojen epäillään aiheuttavan varsinkin poikalapsilla lapsettomuutta, kun hautovat niin kiveksiä. Noita ihottumiakin tulee ihan eri lailla.



Mielenkiintoista. Nyt on pakko kysyä, mistä tämä epäily on peräisin ja miten tätä on tutkittu? Meinaan 80-luvulle saakka kaikki suomalaiset on kulkeneet jonkinlaisissa kestovaipoissa. Valtaosa kertakäyttövaippasukupolvesta ei edes ole lapsentekoiässä vielä, joten vertailu on varmasti aika vaikeaa...

Mutta toisaalta, onhan näitä tutkimuksia kaikenlaisia... [:D]
 
Olen kuullut saman jutun muualtakin tuosta poikien kives-jutusta. Tosiaan olisi mielenkiintoista kuulla, mihin tuo perustuu. Jos joku tietää niin valaiskoon ihmeessä [:D]
 
Mistäköhän meillä muuten johtuu tämä nurinkurisuus; kertiksiä reissussa pidettiin nyt 4päivää. Aivan upeassa kunnossa iho pyllyssä. Tultiin kotiin ja kestot päälle, seuraavana iltana jo semmoisia pieniä, punaisia pisteitä alapäässä. Yleensähän kertiksillä tulee ihottumaa ja kestoilla ei niinkään [:-]
 
Se iho varmaan ärtyi pikku hiljaa niiden neljän päivän aikana ja ihottuma tuli vasta kotona.

Joskus on puhuttu siitäkin, että saunominen heikentää siittiöiden tuotantoa. Mutta siksihän ne kivekset on kropan ulkopuolella! Mä olisin valmis ajattelemaan, että tää on jonkunlainen jo 80-luvulla kertakäyttövaippojen myötä leviämään alkanut uskomus, jota sen aikaisen terkkarit viljelee edelleen. Että kukaan ajan hermoilla pysyvä ei tällaista ohjetta anna.

Ja ihan samalla tavalla ne kivekset "lämpiää" siellä kestovaipoissa, joissa on usein monta kerrosta froteeta tai flanellia, päällä vielä jonkinlainen kosteutta pitävä kangas. Joskus niissä on jopa enemmän kangasta, kuin kertakäyttövaipoissa. Joskus kestot ei hengitä sitäkään vähää, mutta nythän tässä ei puhuttu hengittämisestä vaan lämpiämisestä. Ja lämmintä kestovaippalapsella ihan varmasti on! [:D]

Tällaisilla on niin helppo syyllistää, että minua nyt inhottaa jokaisen kertakäyttövaippapojan puolesta.[:'(] Jos niistä olisi oikeasti vaaraa eikä olisi pelkkä vanha uskomus, se sanottaisiin jokaisen pojan äidille.

Vaikka eläähän monenlaisia uskomuksia: margariinissa on kissoja mukana jne.[:D]
 
^Enpä usko tuohon, koska sitä on aina hivenen tuota ihottumaa kun kotona ollaan. Kertiksillä lähtee aina pois.
 
Ainakaan toi saunominen ei pidä paikkaansa ainakaan mun miehellä [:D] Sellanen himosaunoja ja kerrasta tärppäs [:D][;)]

Joan kans mennään kertiksillä enkä nyt mitenkään erityisen huolissani ole...seuraavan kanssa voisi jopa kestoilua kokeilla kun on nyt kuivausrumpu ja enemmän tilaa kuivattaa.
 
Minä en kyllä ymmärrä, että millä logiikaa kestovaipat aiheuttaisi vähemmän ihottumia? Tosin en oo mitän aiheesta lukenutkaan, enkä tunne ketään kestovaippailijaa jotta olisi vertailukohteita.

Mun mielestä kuitenkin kertisvaipat nimen omaan pitää vauvan pepun melkein kuivana. Meillä ainakin vaippaa vaihtaessa iholla ei edes juuri ole kosteutta. Eikä pepussa oo kyllä ollut minkäänlaista ihottumaa, kakan jälkeen nyt joskus hieman punoittaa.

Enkä kyllä ymmärrä tuotakaan, että miten kertis muka "hautoo" kiveksiä enemmän? Nimen omaan siinä kestossahan niitä lämmittäviä kerroksia on, villahousuineen kaikkineen (?) siis näin oon käsittänyt (?)

edit Niin siis mulle ainoa perusteltu syy käyttää kestovaippoja on tuo ympäristöystävällisyys. Itse taas en oo niin tunnollinen, että jaksaisin pestä vaippoja vähentääkseni jätemäärää. Jätteiden lajittelu riittäköön minulle ja hatunnosto kaikille, jotka jaksavat tehdä enemmänkin [:D]
 
Takaisin
Top