Kestovaipat / kertakäyttövaipat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Satsuma*
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Satsuma*

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Kesäkuunmammat 2014
Kestovaippojen hankintaa pohtivana tuli mieleen kysellä galluppina tammikuisilta, että aiotteko käyttää kestovaippoja, kertakäyttövaippoja vai kenties molempia? Miksi?

Meillä on tarkoitus käyttää kestovaippoja (ekologisuus, taloudellisuus), mutta toisaalta sitten myös helppouden vuoksi matkoilla ym, kertakäyttövaippoja.

Mulla puoltaa periaatteet jo muutenkin tuota kestovaippailua ja sitten se että se tulee kuitenkin edulisemmaks jo yhdellä lapsella saatika sitten kun sisarusta pukkaa. Kun en ole koskaan totutellut niihin kertakäyttösiin niin helppo sitten tavallaan vaan opettaa itselleen nuo kestot. En sitten tiedä miten esim hoidossa ollessa tehdään että haluaako esim isovanhemmat alkaa siihen rumpaan mutta kyllähän ne likaset kestot "säilyy" pari päivääkin ettei tarvitse heti pestä. Kokeilu mielessä ostin kyllä sitten ekolosta biovaippoja mutta kuulin siten jälkeenpäin että ei niitäkään saa edes bioon laittaa niin yhtä tyhjän kanssa se on niitä roskapussiin sitten heittää, mutta poishan tuo paketti on käytettävä. Mutta kestoja! Niitä onkin tuolla jo 200e euron edestä [:D]

Me miehen kanssa päätettiin että ei lähetä kestoiluun, ollaan nyt pahiksia tässä asiassa. Koska ajateltiin että vaikka vaippojen hinnassa säästää niin vesi laskussa se sitten näkyy kun niitä pyykätään. Eli ollaan laiskoja kun ei jakseta lähteä kestorumbaan. [:D]
No näin meillä...

Kertakäyttöisiin päädyttiin mekin, ekoillaan sitten muussa. Suurimpana syynä meillä miehen vuorotyö eikä siihen päälle kaivata lisää pyykkirumbaa, omaa kuivausrumpua kun ei aiota tähän asuntoon ainakaan vielä hommata. Taloyhtiössä olisi mutta sen nyt tietää ettei sinne tule lähdettyä vaikka matkaa onkin hurjat 20m. [:D]

Itse aion käyttää kertakäyttövaippoja. Vähemmän ällöttäviä kakkoineen, sitä kun ei tarvitse itse alkaa pudistelemaan ja laittamaan kakkoja wc-pönttöön, vaan voi heittää suoraan roskiin. Oon myös kuullut että kestovaippaa pitää vaihtaa puolet useammin, eikä siltikään ole niin varma kuin kertakäyttövaippa. Halvemmaksi kyllä tulisi nuo kestot, etenkin kun kaveri olisi niitä valmis lainaan antamaan ison pinon. Uskon että ihan riittävästi on hommaa vauvassa ja koirassa ilman kestoiluakin. Tosin kai sitä voisi kestovaippoja kokeilla, mutta en usko että niistä innostun.

Nostan hattua niille jotka viitsivät käyttää kestoja. Itse oon niin laiska, että esikoiselle käytän kertakäyttösiä ja niin tuun käyttämään kuopukselleki. [:)]  

Meillä ruvetaan kestoilemaan, ainakin kokeillaan toimiiko se yhtään --> jos aiheuttaa liikaa ylimääräistä stressiä niin sit ei oo pakko. Mutta kertiksiä varmaan aina joskus, vierailuilla ja matkoilla.

ALKUPERÄINEN: Tammivauva2011

Oon myös kuullut että kestovaippaa pitää vaihtaa puolet useammin, eikä siltikään ole niin varma kuin kertakäyttövaippa.

Jossain taisi näin lukeakin, että kestot ei välttämättä tuntuisi yhtä pintakuivilta kuin kertakäyttöiset, mutta se ei välttämättä ole minun mielestä kauheen paha asia (kun kuitenkin kakat muistaa vaihtaa tarpeeksi nopeasti), sillä jospa lapsikin oppisi kuivaksi nopeammin? [:D] Jos tottuu tosikuiviin ja superimukykyisiin pamperseihin niin ei ole mitään kiirettä potalle [:D] Minun MIELIPIDE siis . Toivottavasti sit löytyy sille omalle beibille se istuva kestovaippamalli.

Me aiotaan kertakäyttövaippoja käyttää. Toki olen päättänyt avoimin mielin kokeille (ja toivottavasti innostua) äitiyspakkauksen kestoja. Haluaisin käyttää kestoja, mutta taidan olla liian laiska ja mukavuuden haluinen äiti.

Sadepilvi Mä oon kuullut että kestovaipat helposti vuotavat läpi/sivulta, eli pissaa tulee sitten muuallekin kuin vaippaan. Kaverini käyttää puolivuotiaallaan muulloin kestoja paitsi öisin ja kyläillessä. Öisin kertakäyttöiset käytössä, koska muuten olisi kuulemma sänky märkä. Toiselta kaverilta oon kuullut samaa.

Voi kyllä olla totta että lapsi oppisi nopeammin kuivaksi kun ei vaippa ole aina aivan kuiva.

Tammivauva Niin, voi olla että tuohon yö-kertakäyttöisillä-vaipoilla systeemiin joutuu menemään meilläkin :) Ei niitä patjoja viitsi aina ruveta pesemään jos vaipat vuotaa. Ja vierailuilla varmasti kertiksiä tulee käytettyä. Mutta katotaan mitä käytäntö osoittaa :)

Sadepilvi Ei sitä varmastikaan kannata aina alkaa patjoja pesemään, tulisi hieman työlääksi. Tosin onhan niitä froteisia patjansuojuksia, joiden toinen puoli on muovia. Sopivasti yhdistelemällä kestoja ja kertistä pärjää varmasti mainioisti! [:)]

Kertakayttoja ainakin alkuunsa. Ihan helppoussyista, mutta olen kylla ajatellut etta kun aletaan opettamaan kuivaksi, niin sitten kestovaipat vois olla tehokkaat, ettei ole liian mukava paastella poksyyn. Nama tietyst ajatuksia 4 kuukautta ennen aidikis tuloa - saas sitten katsoa miten tulee toimittua kun haaveista tulee todellisuutta...!

Kestovaippailu on pyörinyt viime päivät mielessä, kun olen huutonetissä etsiskellyt josko löytyisi sopivia huudettavia kestoja. Alkaa hiljalleen päästä jyvälle tästä hommasta.

Mutta aion käyttää tietysti myös harsoja ja villahousuja, muun muassa. Kuulostaa niin äärimmäisen kätevältä ja edulliselta ratkaisulta, villahousuja kun ei tarvi edes pestä kuin korkeintaan muutaman viikon välein! Lähinnä harsojen taittelun opettelu on niissä se vaivalloisin osuus.  Rupesinkin kutomaan itse villahousuja hahtuvavillasta, sitten ehkä huudan netistä vielä lisää semmoisia jos nyt ei jaksa kovin monia kutoa. Ihmeeltä tuntuu että itse kudottu neule voisi pidättää kosteutta kuorivaippana, mutta kyllä se vaan totta on.

Onkos kellään jo kokeneemmalla tammimammalla noista harsovaipoista ja villiksistä käyttökokemuksia?

meillä kyllä taitaa mennä ihan kokonaan kertakäyttösiin käyttö. Ollaan miehen kanssa yksinkertasesti niin laiskoja pyykkäreitä että lisäpyykkiä ei kiitos. Kyllähän ajattelin ihan kokeilumielessä kokeilla äippäpaketin vaippoja, mutta tuskinpa tulee meille käyttöön muuta kun siinä tapauksessa että vauvalle tulee vaippaihottumaa.

Meillä kestoillaan. Toivottavasti ihan kokoaikaisesti, mutta jos tulee paljon vuotoa esim. yöllä, ehkä voin harkita kertiksien käyttöä yöaikaan.
Sain isännänkin innostumaan, varmaan se ei haluu olla roskakuski, ja kun se kuuli paljonko me rahallisesti säästetään. Helpotusta miehelle, löytyy ehkä taskuvaipoista, jotka ei ole kuin ottaa lootasta ja laittaa päälle.
Syytkin on aika ymmärrettävät..kai..meiltä on matkaa jätekontille kolmisen kilometriä, enkä halua pihamaita tai varaston nurkkia täyteen jäteäkkejä, joita ei kerkeä konttiin kuskata. Helpompi on pestä pyykkiä, kun sitä kuitenkin tulee jatkuvasti.
Vaipatkin on jo ostettu, saatu lainaan ja omaksi. Nyt vain pesu ja laatikkoon, odotellaan pientä pyllyä, johon saa pukea kivat tikrukuvioiset tai ne söpöt hörhelöpörhelöt :)

Mites teillä muilla kestovaippailua suunnittelevilla, kuinka paljon olette hankkineet vaippoja nyt jo ennen vauvan syntymää?

Täältä löytyy viitisentoista sisäväippaa ja niille kaheksan kuorta. Taskuvaippoja löytyy tusinan verran ja yks aio, kun en tiedä miten se toimii ja saako miten nopeesti kuivaks.
Itse ostin kaikki käytettyinä ja muutamalta kaverilta sain äp:n vaipat uusina.
Jostain luin, että sopiva määrä olis 24 vaippaa, jos pesee jokatoinen päivä, mutta mie aattelin, että parempi kun niitä on reilusti, ja meilläkin on melkein puolet taskuista yhdenkoon vaippoja, niin en tiedä onko hyviä heti alkuun.
Me tiedetään kumpi on tulossa, niin tekis mieli ostaa lisääkin, josko kuitenkin malttais vielä mielensä ja ostais sitten isompia, kun tulee se aika :)

Hei, tämäpä onkin hyvä aihe!
Itse olen päättänyt ekoilla (miehestä viis -minä määrään! [;)] ) ihan omien periaatteitteni takia. Ei kuormiteta luontoa. Sen verran kyllä suostun taipumaan, kun serkultani kuulin, että kertakäyttis on parempi vaihtoehto matkoilla, niin uskon kokenutta tässä asiassa. Ei niin fundamentaalisesti tarvitse ajatellakaan asioita. Olen tällainen semi kestovaipan kannattaja! [;)]

Eilen just laskeskelin, että meillä on nyt haalittuna 2 AIO-vaippaa, 3 villahousut, 3-4 muut kuoret ja taskuvaippoja varmaan jotain 15. Jospa näillä lähtisi alkuun harjottelemaan, ja haalii lisää sitten kun näkee mikä toimii ja mistä tykkää. Lisäimuja toki pitäisi vielä ostella, jospa niitä kävelisi vaikka kirpparilla vastaan...

Takaisin