Kestovaipat ja vessahätäviestintä

Lulu--

Sukkela juttelija
Heinämammat 2018
Marraskuiset 2021
Keskustelua kestovaipoista ja vessahätäviestinnästä :joyful:
 
Meillä siis odotellaan esikoista syntyvän heinäkuussa ja kestovaippailu yhdistettynä vessahätäviestintään on haaveissa. Oon itselle armollinen; jos yhdetkään pissat/kakat menevät päivässä kestiksiin/pönttöön, niin oon jo voitolla :joyful:

Mies ei ole yhtään kiinnostunut meillä asiasta, mutta ei sen kaikista mun innostuksista tarvitsekkaan olla. Olen vaipat koonnut jo valmiiksi hoitoalustan viereen.

Ostitteko muut riisipaperia? Mie en ostanut, mutta jos osuu sopiva vaikkapa puolikas pakkaus kohdille, niin ostan sitten jemmaan.
 
Muokattu viimeksi:
Tuli tuolla oman kuukauden ryhmässä osakestoilusta puhetta, nii laitan tähän suoraa kopion mun viestistä siellä:

No siis.. En osaa sanoo onko jonkun mielestä joku muu tapa helpompi (varmaan), mutta kerron nyt omat pointit meidän osakestoiluun.

- Ekakskin kestovaippoja on ihan miljoonaa erilaista. Pelkästään kokeilemalla tietää mikä sopii itelle ja omalle vauvalle parhaiten, joten alussa ostin erilaisia ja sit laitoin eteenpäin ne mitkä jäi käyttämättä/ oli hankalia tai ei vaan sopinu omalle vauvalle, ja ostin lisää niitä mistä tykkäsin.

- Mua on aina ajanu eteenpäin ajatus, että edes yks säästetty kertis on vähemmän roskaa tässä maailmassa. ♡

- Newborn-kokoiset vaipat menee hirveen vähän aikaa, joten en hamstrannu niitä hirveesti, vaan aloin joo sit vasta S-koossa perehtyyn paremmin ja annoin vallan mun kuosihulluudelle. :D

- Tossa alussa on myöskin se, että kakkoja saattaa tulla satakolkyt päivässä, ja onhan se kakkavaipan pesu aina työläämpää ku pissapyykki. Sit ku maha alko vähän ennakoivemmin toimiin, nii kestoilu oli huomattavasti helpompaa. Mä ajoitinkin kestovaipan laiton aina siihen kun kakka oli tullu, ja sit seuraava taas kertsi. Tolla systeemillä sai pienennettyä todennäköisyyttä kakkapyykille. :D

- Osakestoilussa myös käytettyjen vaippojen säilytystä joutuu miettiin vähän erilailla, koska täysiä vaippakoneellisia ei välttämättä tuu tarpeeks usein. Mä kokeilin tosi montaa eri tyyliä, mutta en enää muista mikä niistä oli paras, se varmaan selviää sit taas kokeilemalla.
 
Minkälainen säilytyssysteemi sulla oli käytetyille vaipoille, jotka odotivat pesua? Entäs koitko riisipaperia tarpeelliseksi?
 
Mä oon kans osakestoillut esikoisen kanssa ja varmaan tämän toisenkin jos löydän jostain sopivat vaipat (viimeksi sain lainaan kaverilta mutta nämä ovat jo siirtyneet eteenpäin). Mä liotin pesua odottavia vaippoja kannellisessa vesiämpärissä jossa tippa eteeristä öljyä. Riisipaperia en edes osaisi käyttää :) Muuten vähän samoja ajatuksia kuin Lila-Auroralla, yksikin säästetty kertsi on plussaa.

Mä hyödynsin myös vessahätäviestintää, vaipanvaihdon yhteydessä käytiin lavuaarissa pissalla ja kiinteän kakan vaiheessa onnistui useiden kakkojen saaminen suoraan pönttöön. Kun lapsen käytökseen kiinnittää huomiota niin alkaa huomaamaan kun olisi hätä.
 
Minkälainen säilytyssysteemi sulla oli käytetyille vaipoille, jotka odotivat pesua? Entäs koitko riisipaperia tarpeelliseksi?

En tosiaan muista enää mikä systeemi oli paras pesua odottavalle vaippapyykille. Ainakin on koittanu säilyttää kannellisessa ämpärissä ja pestä vaippoja koneellisen kerrallaan, mutta siihen nähden aivan liian vähän meidän kestoilutahdilla. Sit joskus heitin vaan vaipat pyykkikineen reunalle ilmavasti. Muistaakseni yritin myös sellasta et huuhtelin vaipan käytön jälkeen ja pesuhuoneessa oli oma kuivausteline pyykkiin menossa oleville vaipoille. Tipsillä tossa tais olla kaikista järkevin ratkaisu, eli liottaa käytettyjä vaippoja pyykkiin asti. Tähän pyykkiasiaan vaikuttaa tietysti myös se, että peseekö vaipat muun pyykin seassa vai erikseen.

Riisipaperia en koskaan oo koittanu, mut sen idea lieneekin helpottaa kakkapyykkiä, ja tosiaan mä koitin sitä välttää.. :D
 
Minä käytin kestovaippoja ensisijaisesti ihan vastasyntyneestä asti. Aluksi sideharson taitos oli joku kolmiosysteemi, myöhemmin vaan sellainen pötkötaitos. Riisipaperia en käyttänyt kauaa, sillä käsisuihkulla kakat sai pönttöön käden käänteessä. Reissussa käytettiin tietty kertakäyttövaippoja. Pesukoneen vieressä oli ämpäri likaisille vaipoille ja kai se kone pyöri n. Joka toinen päivä. Js harsothan kuivuu hetkessä. Minusta parhaita oli Popolini -muovikuoret harson päällä, joskus lisänä ruskobillapöksytkin. Jossain vaiheessa piti kai yöksi laittaa kertaköyttövaippa, ettei tarvinnut yöllä vaihdella, mutta en muista missä iässä, kun noin vaippapöksyt on jo 13 ja 15 vee.
Kun.käytin kahdella lapsella samat kestot ja melko pienellä määrällä tarvikkeita selvittiin (20 harsoo?) niinluonnon ja rahan säästö oli melkoinen. En kokenut sitä työlääksikään. Pyrin samaan tämän kuopuksen kanssa.
 
Mä osakestoilin esikoisen kanssa, toka kestoili ~ kuukauden ikäisestä asti ja tää kolmas varmaan osakestoilee alkuun ja siirtyy myöhemmin pelkkiin kestoihin. Tai sit kestoillaan alusta asti, saa nähdä. :D
Riisipaperia meillä ei oo ollut käytössä enkä ole nähnyt tarpeellisena.

Likaiset vaipat on säilytetty pul-pussissa, josta ne oli superhelppo heittää koneeseen. :)

Mies ensin suhtautui aika nihkeästi kestoihin, mutta innostui sitten kun huomasi ettei se olekaan vaikeaa ja aikaavievää, siinä säästää rahaa ja meillä kaikki kestot ovat värikkäitä joten vaipanvaihtokaan ei tunnu niin tylsältä - eikä roskistakaan tarvitse jatkuvasti olla viemässä. :D
 
Tuulonen, minkälaista harsoa sulla oli käytössä? Mietin kanssa tuollaista vaihtoehtoa.
 
Onko niitä harsoja erilaisia!? :rolleyes: Minulla oli jotain ihan tavallisia nelikulmaisia ja valkoisia. Muistan, että jotkut oli paksumpia kuin toiset. Kovin ohuet (halpisharsot?) oli kehnompia käytössä muistaakseni.
 
Määkin muistan taitelleeni harsosta sellaisia kolmioita ja sit niistä taitellu imun, päälle vielä kuori, olikohan välissäkin jotain... en muista.

Meillä oli valkoiset harsot vaippakäytössä ja pyllypyyhkeinä, ja värilliset/ kuviolliset puklutouhuissa ja muuten naamanpesussa ym. Mä ostin kangaskaupasta metritavarana harsoo ja anpppi vetäs saumurilla ne vaan sopivan kokosiks. Lisäks vielä äitiyspakkauksen harsot. Bambuharsoista tykkäsin hirveesti, mut niitä oli tyttöjen aikaan vaan tossa väri-/kuviomuodossa. Voiskin harkita jos nyt löytyis valkoisena bambuharsoja...
 
Mä oon keräillyt ittelleni mielestäni aika sopivan testailu setin kestoilua varten. AIka paljon siinä on noita äitiyspakkauksen pilvi-taskuvaippoja ja niitä vanhoja imsevimsen flanelleja kuorineen (joiden toimivuutta tosin epäilen, kun ne on niin pienen näköisiä, koppuraisia ja ei oo kiinnityssysteemiä). Sit on tosi pieniä sisävaippoja ja muutamia nb-kokoisia taskuvaippoja jos heti alusta asti pääsis testaamaan. Ostin kyl pienen paketin muumi kertiksiäkin, jos ne ei oikein pelitä. Loput on sit vaihtelevasti eri merkkisiä taskuvaippoja, lähinnä s-m kokoisia tai all size. Muutama AIOkin. Sit oon neulonut muutamat villahousut ja sain jonkun kaupan yhteydessä ruskovillan villikset, mitkä vaikuttaa ihan sika hyviltä. Vähän kaikkea siis on, vaippojen mukana tullut erilaisia imuja, näpsyjä, riisipaperia, vaikka mitä.. ihmiset kyllä luopuu mielellään nettikirppiksillä keikesta kerralla :)

Miehen mä sain kiinnostumaan näistä täysin budjetti mielessä ja varmaan siks et mä oon meidän kodin pyykkääjä ja mies tiskaaja, joten mulle jää sit se niistä tuleva ns. ylimääräinen työ. Ja sekin, että jos ei toimi niin pistän eteenpäin ja saan varmasti rahani takaisin.

Itse toivon että noi taskuvaipat olis se sopiva juttu, koska niistä tykkään sekä ulkonäöllisesti, että jotenkin kätevyydeltään. AIO:t kun kuivuu ikuisuuden ja sit sisävaippa+kuori yhdistelmät vaan vaikuttaa työläämmiltä. Käytössähän se tietysti selviää.

Youtubessa on Kodin kestot ry.n videoita ja oon tykännyt niistä hirveesti. Sieltä esim sai yövaippa vinkin taskuvaippa+villikset josta en ollut lukenut/kuullut aikaisemmin vaik oon hirveesti lukenut aiheesta. Suosittelen :)

Harsoja oon kans ostellut, mut niiden käytöstä vaippoina/imuina en ymmärrrä sitten mitään :D
 
Mun mielestä ne imsevimsen flanelliset oli parhaat! Siis nimenomaan ne nb-kokoiset, s-koossa päästin sit kuosihulluuuden valloilleen :D
 
Mun mielestä ne imsevimsen flanelliset oli parhaat! Siis nimenomaan ne nb-kokoiset, s-koossa päästin sit kuosihulluuuden valloilleen :D

Mites noiden kiinniitys sujui? Tai siis riittikö et siinä on kuori päällä? Mä en oikein hahmota miten ne olis paras laittaa, että ne pysyy "kasassa".. Siinähän on ne siivekkeet kyllä, mutta näpsy ei kankaseen tartu. Vaikka kyllähän sitä pääsee sit testailemaan miten on paras :)
 
Kahden ensimmäisen lapsen kanssa melko lailla täyskestoiltiin, niin eiköhän nytkin. Silloisia lempivaippoja Fuzzi Bunzia ja Bumgeniusta näyttäisi olevan melko huonosti saatavilla. Muutenkin nettikauppojen valikoima näyttäisi pienentyneen. Olen ommellut myös vaippoja itse. Sisävaipat kierrätyskankaista ja itsetehdyt villahousut tulevat tosi halvoiksi. Vaippa-asioihin keskityn paremmin, kun raskaus pidemmällä. Vessahätäviestintää tuli jonkin verran harrastettua. Lähinnä pissatin vauvaa vaipanvaihdon yhteydessä. Ihan pienellä vauvalla pissa usein tulee, kun ottaa vaipan pois.
 
Onks teillä vinkkejä tuohon näpsyn kiinnittämiseen? En jotenkin osaa kiinnittää sitä edes harsoon. Miusta siinä on jäljellä ne piikit että vaikka käytettynä oonkin ostanut, niin pitäisi olla ihan kelpo?
 
Mites noiden kiinniitys sujui? Tai siis riittikö et siinä on kuori päällä? Mä en oikein hahmota miten ne olis paras laittaa, että ne pysyy "kasassa".. Siinähän on ne siivekkeet kyllä, mutta näpsy ei kankaseen tartu. Vaikka kyllähän sitä pääsee sit testailemaan miten on paras :)

Emmää kyllä enää muista.. :D Oisko ne jotenki vaan pysyny sen kuoren avulla....? No nyt on kuiteski ekat ImseVimset ostettu ja postipakettia ootellaan.
 
Lulu, se näpsy täytyy ainaki laittaa tarpeeks tiukalle, tai siis ne piikit ei tartu jos vaan koittaa painaa esim siihen harsoon, vaan ne pitää sillee..... (öööö, mikähän ois oikee sana...) "ripustaa" sieltä sivusta että jää ne piikit kunnolla kiinni. Ei hitto, en osaa selittää!
 
Mä ehkä ymmärrän mitä tarkoitat :) Pitäisi saada se vauva vaan tohon, että pääsis kokeilemaan:hilarious: kuivaharjoitteluna ei onnistu miulla millään..
 
Takaisin
Top