Kestoilua

Täällä neljä vaippaa tosiaan joutilaana ja luovun niistä kun vastaanottaja huolehtii postimaksut. :)

Sent from my GT-I9195 using Vau Foorumi mobile app
 
Osakestoillaan ainakin aluksi. Niin tehtiin myös esikoisen kanssa. Eli käytännössä kestot päivisin ja öisin kertsit + tietty reissuissa. Siirryttiin kokonaan kertseihin kun tyttö oli n vuoden ja menin töihin. Sitten ei enää aika ja jaksaminen riittänyt pesu rumbaan. Nyt tyttö on 2v 2kk ja pottailu ei innosta eikä kiinnosta ja ajattelin hommata pari isompaa kestoa josko se pieni märän tunne saisi sinne potalle istumaan.

Itse en pitänyt isona hommana pyykkäystä. Pestiin vaippoja n. joka toinen päivä ja käytön jälkeen irrotin imut, heitin kuivumaan ämpärin reunalle, kakkavaipat huuhtelin ja siitä vaan koneeseen.

Tykkäsin eniten niistä myllymuksun vaipoista joita sinä vuonna tuli äitiyspakkauksesta. Niissä vaan sitten ilmeni sellanen vika, että tarraosa lähti rullaantuun, enkä koskaan jaksanut asiasta reklamoida. Mutta nyt olen haalinut nuita viime pakkauksen myllymuksuja tilalle.

Sellanen vinkki uusille kestoilijoille, että peskää uudet vaipat ainakin 3 kertaa ennen käyttöä, muuten imut eivät toimi oikein.
 
Lapsiparka vielä muodostaa alitajuisen yhteyden Lambadan ja pissaamisen välille... jatkossa sillä on aina housut märkänä kun Lambada lähtee soimaan!
 
Me osakestoillaan ehkä ja vain kotona. Miehen eksä onnistui niittamaan sen kestoiluhalut vaatimalla, että vaipat on pestävä täysinä koneellisina ja että kesämökilläkin pitää käyttää kestoja. Sai kuulemma tarpeekseen siitä kamalasta kärystä, mikä pesua odottavista kuivuvista vaipoista tulee.

Ja koska mä oon laiska äiti, saatan preferoida kertiksiä.
 
Meillä esikoisen kanssa täyskestoiltu alusta saakka - yli yhden päivän reissulla kyllä sit kertsit. Ja ollaan päikystäkin saatu hyväksyntä ja siellä niitä vaihtelevat myös. Meillä päikyssä vetskarillinen pussi, joka pitää hajut sisällään ja kotona ikean iso pyykkitynnyri, josta myöskään ei hajut karkaa - teepuuöljyä vaan välillä sekaan, niin ei kantta avatessa silmiä kirvele :D ja 2-3 päivän välein pesen, nyt tulee enää vähemmän vaippoja meidän 20 kk pojalta, kun pottailu sujuu jo melko mallikkaasti. Pesen sekaisin muun 60 asteisen pyykin kanssa ja välillä keittopesen. Jos kestoilu kiinnostaa, niin Facen Kestovaipat ja kantoälineet kiertoon ryhmästä löytää hyvin vaippoja ja voi kysellä tyhmiä =) Meillä ne äp:n muksut olivat hyviä aikalailla siitä 5 kg eteenpäin ja sitä ennen Nallen taskuvaipat oli ihan ykkösiä, ja ovat kyllä vieläkin.

Ennen liikkeelle lähtöä käytettiin vain etutarrallisia taskuvaippoja (ja öisin sisävaippa & villikset) ja sitten kun lähti liikkumaan, niin sivunepillisiä. Varsinkin Mannamaan sivunepilliset olleet meillä huippuja, kapeita haarasta. Ja tosiaan vaihtovälistähän se kovin riippuu, kuinka paksuja vaippojen pitää olla. Mä oon vaihtanut 2-3 tunnin välein ja ei nyt mun mielestä mikään paksu vaippa ole ikinä ollut. Liikkeelle lähti ihan normaalisti ja ikinä ei ole kestojen kanssa ihottumat vaivannut - kertsien kanssa reissuissa kyllä. Ja toi vaippamallin valintahan on paljon itsestä kiinni - mun mielestä taskut oli helpoimpia. Eli erillinen imu (kaikki harsoista lähtien käy) ja vaippa. Kuivuvat nopeasti, eli ei tarvitse olla hirveää määrää ja imuja voi lisäillä vaihtovälin pituuden mukaan. Meillä ei miehen kanssa kummallakaan hermo kestänyt sisävaippa & kuori säätöä, vaikka varmasti olisikin vuotovarmin vaihtoehto. Villikset oli öisin kivat, mutta toki paljon paksumpi paketti tulee niiden kanssa.
 
Ja tosiaan alkuun ne kuivaliinat voi olla ihan kivoja, koska sitä rapaa on muuten melkoista pestä siitä vaipasta ja jättää tahraa. Joko niitä riisipapereita tai sitten fleecen paloja. Pesuainetta vaan puolet normista ja esim. nestemäinen erisan ja pesupähkinät passaa. Mä käytän lisäksi soodaa ja välillä teepuuöljyä pari tippaa - n. kerran kahdessa kuussa lisäksi keittopesen. Ja sappisaippua on alkuun ihan ehdoton, niin vaippojen kuin vaatteiden kanssa =)
 
Apua, mulle tulee näistä neuvoista vaan semmonen tunne, että kauhee homma ja haju!
Olis varmaan hyvä, kun näkis jonkun kaverin käyttävän kestoja käytännössä, niin sais vähän todellista kuvaa miten homma toimii... Ja haisee!
 
Mulle on kyllä tullut kavereiden touhuista (ja omista lapsenvahtihommista) varsin myönteinen kuva kestovaipoista. Pyykkiruljanssin vastapainona on se, että kestovaippaa käyttävät lapset oppivat potalle nopeammin ja vähemmällä tappelulla.
 
Mä koen kestot liian hankalaks. Oon kyl about perillä niistä, ku vuoden au pairina ollessa hoitomuksu käytti aina kestoja ja tuli tutuks kyllä. Mut jotenkin nyt oman kohdalla ei yhtään nappaa ees lähtee kokeilee sitä rumbaa, tuntuu liian työläältä pyykkirumba ja kakkojen peseminen vaipasta heti yms.
Mieskään ei liiemmin innostunut kestoilusta joten tää perhe menee "laiskasti" liberoilla :)
 
Mä tykkään käyttää noita villahousuja ja harsoja. Ehkä siks ei oo ollut kiva kestoilla isomman muksun kanssa, kun tulee niin paksu paketti tai joutuu 2tunnin välein vaihtamaan. Puhti loppui tuon nykyisen kuopuksen kanssa, kun aloin oottaa uudelleen (en kestänyt hajua) ja sit läksinkin töihin ja meillä mies ei kestoile. Ottaa kyllä keston pois, mutta laittaa kertiksen.

Enkä taida rahaa laittaa enempää noihin kestoihin, kun ei niitä muksujakaan enempää tehdä.

Mun kokemuksen ja käsityksen mukaan kuivaksioppiminen on yksilöllistä. Sitä ei voi harjoittelulla tai kestoilulla nopeuttaa. Tiedän kestovaippoja käyttäviä 3-vuotiaita, niin kuin kertisvaippoja käyttäviäkin. Ja tiedän varhain kuivaksioppineita lapsia.

Omat lapset ei oo enää yli 1vna käyttäneet kestoja ja eka lapsi oppi 2-vuotiaana kokokuivaksi ja toinen päätti lopettaa vaippojen käytön ihan itsenäisesti ja oppi kerrasta kuivaksi saman ikäisenä kuin isosiskonsa.

Oon käyttänyt riisipaperia ja suihkaus nestemäistä sappisaippuaa, niin ei tartte maitokakkoja sen ihmeemmin huuhtoa.

Mutta tuo pyykinpesu on muutenkin työlästä ja se on kestojen käytön iso miinus. Joku vois aatella et siinähän se menee samalla kun muukin, mutta ei mua huvita joka päivä pestä monia koneellisia pyykkejä ja sitä pyykkiä riittää tän kokoisessa perheessä.
 
Joo ei se kestoilu kannata, jos oma jaksaminen siitä kärsii. Meillä pyykkiä tulee pestyä n. joka kolmas päivä, viikonloppuisin yleensä sit enempi ja viikolla vain kertaalleen. Ja toi kuivaksioppiminenhan on tosiaan ihan nappulasta itsestään kiinni. Meillä nyt innostunut asiasta isosta, mutta aina ei ihan leikkien kesken malta lähteä potalle tai ilmoittaa hädästään liian myöhään. Eli vaippa vielä kyllä päällä, mutta eipähän tarvii nuhjuista, mutta kuivaa vaippaa heittää pois. Ja vaippa ei mun mielestä päällä ollessaan haise, mutta tosiaan kun siellä tynnyrissä pari päivää odottaa pesua, niin sit se käry on kyllä jo aika pistävä. Heitän siis ihan suoraan huuhtomatta tynnyriin, isoimmat roippeet vaan pönttöön ensin.
 
Hei kuulkaa, meillä on nyt ihan liikaa kestojen imuja. Olin haalinut niitä jo itelle, kun kaveri osti meille kirppikseltä kassillisen vastasyntyneen vaippoja. Nyt pengoin kassia ja siellä on paaaljon enemmän niitä Imsevimsen flanellette-imuja kuin luulin... Haluaisko joku ostaa multa vaikka seitsemällä eurolla kymmenen imua?
 
Takaisin
Top