Kestoilua

Muruska

Kommentoinnin ninja
Toukokuunmammat 2014
Hip hei! Rupean nyt ahkeroimaan tän puolesta. Kävin viikonloppuna tutustumassa kestoiluun ja mulla on nyt aika hyvä kuva kuinka aloitetaan ja mitä voitaisiin käyttää missä. Arki kertoo sitten kuinka menee todellisuudessa, mutta yritys on armoton.

Onko muita, jotka ovat aloittamassa kestoilun tai jotka ovat sitä kokeilleet. Kokemuksia?
 
Niinkuin toisessa topicissa sanoin, et aikomus on kokeilla miten se siitä lähtee. Noilla kahdella äippäpakkauksen kestarilla on aikomus siis kokeilla. En kyllä tajua vielä asiasta mitään.. Ois kiva kuulla ohjeita kestiksen käyttöön ja silleen. :)
 
Me aiotaan kestoilla. Saatiin kaverilta valtava säkillinen 3kk+-kokoisia pöksyjä imuineen. Pienemmät olen tilannut netistä toisen kaverin suositusten mukaisesti, ImseVimse Flanelletteja, aika samanlaisia kuin äitiyspakkauksessakin (kuulemma niitä saisi kirppiksiltäkin, mutta päädyin tilaamaan uusia, kun en saanut aikaiseksi metsästää käytettyjä).

Pakko myöntää, että en ole vielä ehtinyt hirveästi opiskelemaan eri vaippamalleja... en pysty keskustelemaan asiantuntevasti erilaisista sisä-, tasku-, kuori- ym. vaipoista. Mutta luulen tunnistavani vauvasta sen pään, josta se kakkaa!
 
Mitä voi soveltaa oman mielen ja vauvan tarpeen mukaan. On niitä valmiita all-in-one eli aio vaippoja ja sit kuori ja siihen erilaisia imuja
 
Mä ostin kaverilta ison kasan kestoja. Aattelin kokeilla, mut kokopäiväkestoilijaksi en ala. Mulla o suurin osa noita sisä+kuorivaippoja. Tykkään kun vaihtaessa ei välttämättä kuorta tarvi laittaa pesuun, vaan pelkästään se sisävaippa.
 
En ole ajatellu kestoilla, mutta aihe kiinnostaa. Haluisin kuulla kokemuksia minkälaiset mallit on parhaita ja miksi? Jos olis joku malli, mikä olis käytännössä tosi helppo ja ei lisäisi ihan tolkuttomasti pyykkimäärää, niin voisin kokeilla.
 
Mä ajattelin, että mun ei tarvitse tietää kaikesta kaikkea, jos luotan itseäni viisaampien kavereiden suosituksiin.

Vastasyntynyttä varten me on tilattu ImseVimsen aloituspaketti, jossa tulee kaksi flanellisisävaippaa, kaksi soft-päällistä ja 100 arkkia biohajoavaa kuivaliinaa. Sisävaippoja tarvitaan kyllä enemmän, koska ne tosiaan pestään useammin kuin päälliset, mutta haalin niitä sitten kirppiksiltä tai kavereilta. Kuivaliina vielä osaltaan vähentää pyykin tarvetta, kun siitä voi kipata kakat suoraan roskiin.
 
Itse suosin esikoisen aikana 9-13 kg:n painossa all in one - vaippoja, mutta mun mielestä kesävauvalle ja vastasyntyneille ne ois jotenkin TOSI paksuja?
Muutamia taskullisia on koossa 4-8 kg, niitä voi sit täyttää oman mielen mukaan..
:)
En tiedä alanko pienen vauvan kanssa kestoilemaan ainakaan 24/7, koska on kesä ja ne kyllä tuntuis vähän hautovilta - ehkä.
Varmaan taas siinä 9 kg:n paikkeilla alkaa vaippapyykin pyöritys.



Sent from my iPhone using Vau Foorumi mobile app
 
Mä taas voin kuvitella kestoilua vauvan kans joka ei liiku vielä, mut isommalle vauvalle pitää laittaa niin paljon fyllinkiä, et ei jaksa. Oon joka lapsen pikkuvauva-ajan osakestoillut.

Riippuu nyt vähän miten tällä kertaa inspaa. Kuusihenkisessä perheessä tulee pyykkiä muutenkin, et voi olla ettei sit jaksa kestoilulla kuormittaa omaa työmääräänsä entisestään.
 
Mannaryyni, onks sulla 12-13 pakkaus? Sen vaipat, ainakin se valkoinen ImseVimse on aika isoja eli jos haluat jo heti kokeilla kestoilua niin sitten kannattaisi varmaan hankkia joku pienempi vaippa vielä alkuun. Se ImseVimse on joidenkin kokemusten mukaan istunut hyvin vasta 10 kiloiselle, toki vaavit on eri mallisia. Violetti AIO-vaippa varmaan menee aika pian ja niitä on paljon kehuttu.

Mulla on aivan valtavasti 3-6 kg:n ImseVimse pul-kuoria ja flanelletteja. Tuli ostettua niitä eka kirpparilta, sitten sain niitä vielä kaverilta ja loputa niitä löytyi vielä meidän omasta varastostakin miehen jemmaamista vauvakamalaatikoistakin! Niistä olen lukenut hyvää ja huonoa, tosin sellaista aihetta ei taida netissä ollakaan etteikö olisi kokemuksia ja mielipiteitä suuntaan ja toiseen.

Sitten mulla sekalainen seurakunta sisätaskuja, pul-taskuja, harsoja, imuja, villiksiä... Ja matskuja ommella itse vielä lisää pul taskuja tai AIO:ja. Toivon että niistä edes joku osuu oikeaan kun ilmeisesti tosiaan niin tapauskohtaista mikä istuu, mikä on kivoin käyttää jne.
 
Miekään en ihan täyspäiväseks kestoilijaks rupea, et normeja ostan myös. Näkee sit kumpi se on parempi vai onko sit sellanen sekakäyttäjä siit eteenpäinkin.
 
Juu sama pakkaus kyseessä ja siin on yks ImseVimse. Mut hyvä tietää :)
 
Ja piti kanssa sanomani että kyllä mäkin meinaan kertiksiä laittaa reissussa ja varmaan öisinkin. Tolla mun stashillä vaipattais vaikka kolmoset mutta en meinaa kuskata kakkavaippoja käsilaukussa :grin (Kun sitä hoitolaukkuakaan saanu hommattua...)
 
Mitään en aiheesta muuten tiedä kun että päiväkotielämässä ollu kerran yksi hoidettava jolla noi kestovaipat ja no kyllähän se vähemmän kätevää hoitajan näkökulmasta oli, plus se sanko mihin likaset laitto niin haisi siellä veskissä koko päivän kun ei voinu käydä roskiin viemäs pari krt pvässä niinkun normi vaipparoskista. Ja kiva sellasta liisterikakkaa oli yrittää pönttöön rapsia siitä vaipasta.
Tuskin tuun itse kokeilemaan vaikka onhan se varmasti kotioloissa erilaista.

Muuten, kyllä vähän aina inhonnu näitä termejä kestoilu, tissittely, luomuilu jne... En tiiä mikä niissä ärsyttää :D
 
Eikös jotkin tarhat kiellä kestovaipat ihan? Oon uutisista joskus kuullu.
 
Mä oon sekakäyttäjä :p Ihan vastasyntyneet on ollu meillä jotenkin niin ruipeloita reisistä, ettei kestovaippaa saanu mitenkään niin ,ettei se olis vuotanu lahkeesta. Nyt mieltin jos väsäilis parit villikset pitemmillä lahkeilla, mut saa nähä. Päivällä kotona jossakin vaiheessa käytin melkein koko ajan kestoja, mutta yöllä ja kylillä oon käyttäny suosiolla kertakäyttösiä. Noissa kestoissa käytän fleecestä leikattuja "kuivaliinoja" ni ne pahimmat roiskeet jää niihin ja ne voi huuhtasta jo etukäteen paremmin ja kuivahtavat eivätkä sit haise niin pahasti pesua oottaessa.

Muutamia tiedät, ketkä ihan täyskestoilee ja heille nostan hattua. Mulla menee vähän kausittain. Nytkin tässä raskauden aikana kun on ollu väsymyskausia ni tossa "normipyykissäkin" on ihan tarpeeks ja on käytetty kertakäyttösiä vaippoja. Tosin kuopus ei niitäkään enää montaa tuhlaa päivässä ku kuivaks opettelee kovasti. Juurikin tuossa kuivaks opettelussa meillä noi kestot on ollu parempia ku jäävät ehkä kuitenkin nihkeemmiks pissan jälkeen ku kertakäyttöset.
 
Takaisin
Top