Kestoilijat

Untamoinen

Puuhakas puhuja
Lokakuun äidit 2019
Aattelinpa pistää tällasta topicia meille, joita kiinnostaa kestovaippailu vauvan kanssa :) Tänne vois keskittää kestoihin liittyvät jutut ja vinkit muille.
 
Tämä ilmoittautuu kestoilijaporukkaan, nim. 10kk kestopepun äiti. :))
 
Alissa millasia kestoja oot tykänny pojalla käyttää? Onko kokemusta harso + villahousu -yhdistelmästä? Oon sen käyttämistä vastasyntyneellä ajatellut, mutta en oo ihan varma :) Villahousulankoja on jo odottamassa useampi kerä :)
 
Eniten oon tykänny PUL-taskuista, ehdottomasti. Sisävaipat + kuori on aika työlästä pitemmän päälle.:O Nekin kyllä menee ihan jees pienemmälle vauvalle.
Nykysin imuina menee joko bambujoustofroteinen perhostiimaimu TAI mikrokuitu (melko paksu) + bambuimu (sekin melko paksu, ei siis sellainen missä on vain yksi ohut kerros, vaan oisko siin kaks vastakkain). Niillä tulee sopiva vaippa, ei paksua pakettia ja imee noin 2-3h pisut.=)

Mun sisko on ommellu mulle melkeest kaikki vaipat. On jos vaikka millä kaavalla tehtyjä. Mut esim. Myllymuksujen tasku on ollu tosi hyvä!! Ja pari kirppikseltä bongattua Bumgeniuksen one size-taskua on, ne on POP!
Muutama AIO:kin löytyy, mutta tykkään taskuista enempi.

Öisin käytin (siis silloin kun vielä koitin yövaipattaakin kestona) sisävaippa + villikset yhdistelmää. Ne oli ainut yhdistelmä, joka kesti koko yön (nipin napin) ilman vaihtoa. Mut nykysin poika on mallia mäyräkoira = pitkä selkä ja lyhyet jalat, jotenka unihaalarit kinnaa haaroista jo kertisvaipallakin. Turha ees yrittää saaha kestovaippaa mahtumaan unihaalarin sisään, joten luovutin suosiolla ja kertistelen yöt hyvällä omallatunnolla. :))
Harsoa kokeilin pariin kertaan, mutta se ei oikein istunu meiän käyttöön. Ois melkein täytyny laittaa joku lisäimu sinne harson väliin, enkä jaksanu puljata sit niiden kans... Tai sit ois täytyny useammin vaihtaa vaippaa. Nyt on muutama harso tuolla laatikossa vielä ja huntsin, että jos koittais pikkukakkosen kans niitä vielä. Menevät sit peppupyyhkeiksi mikäli eivät aja asiaansa vaipatuksessa.:P

Mut juu, villikset on ihan omaa luokkaansa -etenkin kun ovat kunnolla huopuneet! Saahan niitä sit useimmiten olla lanoliinittamassa jne. mutta tykkäsin, että ovat toimivat pelit.:)

Tänään pesin pesukoneen ekaa kertaa SITRUUNAHAPOLLA. Vaipat alkoi haista, tai no ei vaipat varsinaisesti puhtaina haissu, mutta niistä pesua odottavista vaipoista alkoi levitä kauhea dunkku. Ei mun mielestä aiemmin oo kämpässä haissu pissa, nyt jostain syystä alkoikin haista. Kävin läpi eri vaihtoehtoja ja päädyin pesemään koneen kunnolla sekä vaihdoin pesuaineen Omo sensitive coloriin (ennen jauhemainen Erisan). Ecoverin huuhteluainettakin ettiskelin kaupasta, mutta ei täältä löytyny, jotenka täytyis suunnata tohon naapurikaupunkiin ostoksille (sitä kokeilisin mielenkiinnosta etikan sijasta, on kehuttu). Kokeilin myös huuhtoa pisuvaipat kylmällä vedellä käytön jälkeen -ei hyötyä. Oon lisänny ylimääräisen huuhtelun pesuun -ei hyötyä. Oon pessy kuumemmalla ohjelmalla -ei hyötyä. Keittopessytkin olen vaippoja, joten siitä ei pitäis olla kyse. Tietty imut voi olla hieman "tukossa", katotaan tapahtuuko mitään muutosta, jos käyttää ne kertaalleen puhtaassa koneessa keittopesun ja sit pesee uudella pesuaineella...:P Ja siirsin vaippa-astian kylppäriin + aloin käyttää teepuuöljyä ehkäsemään hajuhaittoja.
 
Meillä toimi hyvin harso+villis-yhdistelmä :)
pääasiassa mentiin harsoilla koko kestisaika, ne on tosi käteviä kun eri taitoksilla saa samasta harsosta eri tarkoituksiin ja kokoon sopivat. Kuivuu nopsaan pesun jälkeen, ja helppo lisätä myöhemmin lisäimuja.
Villavaippahousuissa kannattaa tehdä lahkeensuista tarpeeksi napakat, ettei valu pissat reisille. Ja lanoliinikäsittelyt tietenkin ehdottomat.
Meillä oli myös pul-kuoria villiksien lisäksi, varsinkin kun vauva alkoi liikkumaan enemmän. Ja hyvin toimi sekin yhdistelmä :)
Tietty yövaippoina oli tujumpia sisävaippoja, harsot oli päiväkäytössä. Vaikka kyllä harsojen nesteenimukyky on reippaasti parempi kuin muiden vaippojen... All-in-oneja meillä ei tainnut olla yhtään, kaikki vaipat koottiin periaatteella sisältö+kuori.
Mehän lopetettiin kestoilu kun tyttö oli reippaan vuoden vanha, muutamastakin syystä:
kävelyikäisellä alkoi jalat muuttua längiksi, kun haarojen välissä oli sen verran paksumpi paketti. Täähän on ihan tuttu ongelma monelle kestoilijalle, ja menee ohi lopullisesti viimeistään kun lapsi pääsee vaipoista eroon. Mutta me lopetettiin se kuitenkin, kun tuntui että vauhdikas tyttö itsekin kärsi oudon leveästä kävelystään. Korjaantui muuten nopeasti nuo länget.
Toinen syy oli pyykin määrä yhdistettynä omaan väsymykseen ja jaksamattomuuteen, jommasta kummasta oli pakko tinkiä.
Mutta ei kaduta, kuitenkin ensimmäinen vuosi mentiin kokonaan kestoilla :) kyllä tän tokankin kanssa on tarkoitus kestoilulla aloittaa, vaipatkin ovat kaikki valmiina :D
 
Mä ole toukokuun mamma jos hyvin menee mutta kokemuksia kestoista on. Itse käytän kahta harsoa taiteltuna. Poika on kohta kaksi vuotias ja itse olen ihastunut napillisiin pul- taskuvaippoihin. Vaipat ei kestä meillä tavallista pesuainetta, jolloin lähti pul irti kankaasta. Itse suosin ihan vaipolle erisania tai Lv: tä. Omena taskuvaipoissa on kestävän tuntuinen kangas, joita voi satunnaisesti pessä 90´C. Mutta itse tekemällä säästää enemmän vaipoissa. Itsellä pyörii noin päivää kohden 7-8 vaippaa ja on 12 vaippaa mutta joutuu peseen joka päivä, että kerkee kuivaan ja valmiina oleen. Joku 20-25 vaippaa on hyvä mutta vastasyntynyt, vielä pärjää pelkällä harsoilla ja näpsyillä alussa. Yhen koon vaipat ovat hyvä kun kasvaa lapsen mukana. Lisäksi minulla on ämpäri johon laitan vettä ja tilkka etikkaa. Hajut pysyy loitolla.
 
Nyt täytyy muuten tulla tänne liputtamaan tuon Ecoverin huuhteluaineen puolesta!!! Kiitos ja kumarrus, mahtavaa tököttiä!!! emoticon Sillä saa froteiset vaipat ja imut ihanan pehmeiksi, ja muutenkin puhtaisiin vaippoihin jää miellyttävä mieto tuoksu. Ihan rakastuin tuohon aineeseen!

Muutenkin sain setvittyä hajuhaitat veks, nyt tulee raikasta. :))
Tästä lähin vähintään 3-4 kertaa ajan koneella läpi sitruunahappokeittopesun + pesuainepesun, notta saa koneesta sakat veks. Ja käytän -pesukoneen ohjelmatarjontaan paremmin perehtyneenä- fiksumpaa pesuohjelmaa ja/tai lisähuuhteluita esihuuhtelun lisäksi.

Onko kellään kokemusta / kertoa muualta kuultua kokemusta Imse Vimsen flanelleteista? Niitä on huuto.netissä aikas lailla tyrkyllä ja olen uhrannu niille ajatusta, mutta on mielipidettä puolesta ja vastaan..... Tätä vois tietty kysyä jossain laajemman ryhmän kattavassa topicissa, täältä ei välttis ihan kauheasti saa vinkkejä ellei porukka eksy tänne 01/2013 puolelle... :P
 
Mä pesin vaipat aina pesupähkinöillä, saa ihanan pehmeiksi. Ja huuhteluaineeksi etikkaa, vie hajut :)

Imsen flanelletit: meillä on niitä kaapissa vino pino, esikoisella oli käytössä ensimmäisinä kuukausina ja samaa tiedossa tulevalle ;) noita tuli sillon ÄP:sta, ja ostin myös kirpparilta naurettavan halvalla muutaman satsin, ja kaiken lisäksi vielä kestoilemattomat tutut lahjoittivat omansa...  en oikeen muista oliko niiden kanssa jotain ongelmia, mutta ainakin me käytettiin :D aika monta kertaa uudet sai pestä ennen kuin alkoivat imeä kunnolla. Kuivuivat nopeasti. Kyllä me taidettiin tykätä :) kuoret meni vielä harsojen kanssa, ja muistaakseni olivat ihan napakat. Ja kuori pitää kyllä sen vaipan lestissään, ei tarvi mitään napsuja tai neuloja väliin...
 
Nyt alkaa olla kaikki kestotkin kasassa pientä varten :) Mulla on ollu sen verran hyvä tuuri, että kaveripiirissä on kestoiltu paljon ja oon saanu monenlaisia kestovaippoja lainaan. Kaapissa on odottamassa harsoja, villahousuja, pul-kuoria, taskuvaippoja, AIO:ja, sisävaippoja ja monenlaisia imuja. Siitä pitää sitte vaan kokeilla, että mikä meidän Pyllerölle passaa ja mikä ei :)

Yksi asia, mitä mietin ja en ihan tajua, on tuo imujen käyttö. Olisko teillä konkareilla hyviä vinkkejä imujen valintaan ja määrään?

Kuinka usein villahousuja kannattaa lanoliinittaa? Ja sitä oon kans miettiny, että jotkut suosittelee villahousujen pesemiseen sappisaippuaa ja jotkut Marseillesaippuaa, niin onko ne sama asia vai eri? Mitä tarvikkeita tarvitsen villahousujen huoltoon?

Ramana, täällä kans tarkoitus pestä pesupähkinöillä, kun olen tuohon kemikaalittomuuteen ihastunut :) Voitko antaa neuvoja, miten oot pesupähkinöillä pessyt? Kuinka paljon oot niitä laittanu aina pussiin? Montako koneellista peset yhdellä pähkinäsatsilla? Ootko pessyt kuin vajaita koneellisia? Lähtee vissiin hyvin puhtaaksi pesupähkinöillä? Paljonko etikkaa huuhteluun?

Ompas mulla tässä paljon kysymyksiä, mutta ymmärrätte varmaan että tää on tätä aloittelijan tietämättömyyttä ;)
 
Mä kokeilemalla selvitin esikoisen kans mitkä imuyhdistelmät toimii. :) Ruukaan mahdollisuuksien (eli puhtaana ja kuivina olevien imujen) mukaan laittaa muutaman kerroksen jotain nopeaa imua (eli esim. puuvillaa, mikrokuitua...) ja sitten yhen läpyskän (yks tai kaks kerroksisia, tai sellaisia paksuja) oon laittanu tehokkaampaa imua (bambua tai hamppua. Bambuboosterit on ihan pop!!). Ja sen tehokkaimman imun oon laittanu alimmaiseksi.
Ihan kaikista paras imu meillä on sellanen iso perhosimu, joka taitellaan kolminkerroin. Se on joku joustofrotee + bambu (?)-yhdistelmä, onkohan siinä niinko kuus kerrosta, siitä tulee suht paksu itellään jo. Ja sen kans laitan jonkun ohkaisemman lisäimun. Se pitää siis yks vee pojan pisut jopa lähemmäs 4h. :)

Mutta kannattaa kokeilla rohkeasti erilaisia yhdistelmiä. Mullakaan ei oo mitään vakkaria, vaan tulee erilaisia yhdistelmiä eri imuista, kun nuita nyt löytyy niin monenlaisina. :)
Ihan pikkuiselle vaaville on mun mielestä aika haastavaa saaha sellainen paketti, joka ei oo liian paksu, mutta ei kastu kuitenkaan heti läpeensä. Kannattaa kokeilla yhistellä noita nopeita ja hitaita imuja ja lisäillä tarpeen mukaan vaikka joku pikkuimu sinne.

Ja pestävät / kertakäyttöiset kuivaliinat tai riisipaperi on hyvä keksintö, joka helpottaa kakkapyykkiä.:) Ei tartte niitä löysiä kakkoja puhdistaa koko vaipasta, vaan riittää kun pesee kuivaliinan / nakkaa kertisliinan menemään. Niitä on sellaisiakin kertisliinoja, jotka biohajoaa eli ne saa nakata vessanpönttöön -> eivät jää mihinkään haisemaan.
Nii ja muutenkin tuo kuivaliina on nimensä mukaisesti kuiva ihoa vasten. Joskin monissa vaipoissa on itessään sisimpänä kankaana tencel / fleece / coolmax, joka tuntuu kuivalta.

Mie oon aika vähän käyttäny villiksiä, mut sanosin, että vähän tuntumalla pelaa siinä pesemisessä. Hyvin lanoliinitetut villikset taitaa pelata aika kauan ennen kuin tarvivat uuden käsittelyn -etenkin jos ovat ehtineet sopivasti huopua! Tuuletushan niille riittää niin pysyvät hajuttomina.:) Sitten kun tuntuu, että kosteus hiipii siihen villiksen pintaankin niin on ehkä aika laittaa pesuun.
Sappisaippua ja marseille on eri saippuoita. En kyllä tiedä miten niitten käyttö eroaa, on kokemusta vain sappisaippuasta.
Musta on kätevintä laittaa villikset pesukoneeseen villanpesuohjelmalla ja pienellä lingolla / ilman linkousta ja oon laittanu lämpimään veteen sekoitetun lanoliinin huuhteluainelokeroon. En oo käyttäny tavalliseen pesuun lainkaan sappisaippuaa (pesukoneeseenhan sitä ei voi laittaakaan kait). Tahroja oon pessy käsin käyttäen sappisaippuaa.
Ite kuivatan villikset vaakatasossa pyyhkeen päällä. Käännän niitä pöksyjä välillä, ja saatan vaihtaa kuivan pyyhkeenkin alle, niin kuivuvat hieman nopeammin. Jotkut tykkää tehä sitäki, että laittavat villikset pyyhkeen sisään (rullaavat sen levitetyn pyyhkeen sisään) ja sit esim. tassuttelevat päällä -> laittavat sitten vaakatasoon. Näin pyyhe imee suurimman kosteuden itseensä ja villikset kuivuu nopeammin. Mitä mie oon kuivatellu villiksiä niin on menny 2-3 päivään niiden kuivua. Jos pesee käsin niin saattaa mennä kauemminkin, kun ei vettä ei saa rutisteltua niin hyvin pois käsin.

Tulipas selostettua...:P
Toivottavasti tuli ees jotain hyödyllistäkin vinkkiä.8)
 

Ai niin, yks kikkakolmonen tuli mieleeni kun ollaan tässä kylässä sukulaisilla ja vaihdoin pojalle äsken vaipan. Kannattaa pitää hoitolaukussa pakastepussirullaa. Pussiin on näppärää laittaa esim. kakkainen kertiskuivaliina, jos sitä ei saa laittaa wc-pönttöön (tai osakestoilija voi sujauttaa tarpeen tullen likaisen kertisvaipan pussiin tms.). Mua ainakin inhottaa jättää mitään kakkaista roskaa kylässä johonkin keittiön roskikseen haisemaan tai sekin on inhottavaa, jos joku tekee meillä niin.

Tuohan se toki hieman lisäroskaa muassaan, mutta kuitenkin aika harvoin noita tilanteita tulee. Mutta onpahan varautunut kun tulee.

Ehkä tästä taas huomaa mun perfektionistiluonteen, heh:P

Ja oon huomannu, että on kätsää pitää noita pusseja mukana niitäkin tilanteita varten kun joutuu yllättävässä tilanteessa esim. pyyhkimään lapsen naamaa wet wipesilla eikä ole roskista hollilla sitä likaista liinaa varten. Kun sujauttaa sen pussiin niin se kulkee siististi hoitolaukussa määränpäähän asti.:) Sitä märkää rättiä on meinaan ilettävää yrittää kantaa sellaisenaan.O_o

 
Untamoinen: eri pesupähkinöillä on kai (?) eri annostusohjeet, kun niitä myydään joko kokonaisina, puolikkaina, tai sit sellasena aika hienona murskeena (ja vielä nestemäisenäkin...). Puolikkaita kuoria oon laittanut 4-8 kpl, riippuen pyykin määrästä, likaisuusasteesta ja pesulämpötilasta. Nykyään mulla on sellasta hienompaa mursketta, sitä tulee laitettua aika fiiliksen mukaan :)
Vaipat pesin aina 60 asteessa, niin sillon noi pesupähkinät kuluu nopeammin. Tein sillä tavalla, että samoilla pähkinöillä pesin yhden satsin, sit laitoin ne syrjään kippoon kuivumaan, toisen satsin pesin uusilla pähkinöillä, ja kolmannen koneellisen sitten näillä yhdistetyillä kahden eri kerran jo kerran koneessa käyneillä pähkinöillä. Olipas vaikea selitys :D mutta siis toisin sanoen 1,5 koneellista samoilla pähkinöillä. Joistain pähkinöistä ei 60 asteen pesun jälkeen irtoa enää yhtään pesuainetta, eli ne menee kompostiin. Sen aika hyvin huomaa niistä sitten pesun jälkeen onko ytyä jäljellä vai ei, kun tottuu käyttämään ja tunnustelemaan niitä. 40 asteen koneellisia oon pessyt kaksi kertaa samoilla pähkinöillä, mut silloinkin lisännyt ihan vähän uutta siihen jälkimmäiseen. Jotkuthan pesee useammankin kerran :) niin ja meillä harvemmin pyörii vajaita koneellisia, vaippa-aikanakin pyrin välttämään eli ihan melkein täysiä koneita noilla pähkinämäärillä. Ja oisko toi kone 5 kg.
Ihan hyvin vaipat peseytyi pähkinöillä, tietenkin jos sitkeää kakkatahraa oli niin niihin laitoin ensin sappisaippuaa ja sitten koneeseen. Jotkut kakkalaadut vaan on sellaisia, että värjää vaalean kankaan vaikka kuinka käyttäisi tahranpoistoja tai sappisaippuoita, ihanaa :P
Etikkaa huuhtelulokeroon, laitan aina fiiliksen mukaan mutta ehkä noin puoli desiä sinne lorahtaa :)

Villahousuista; ite lanoliinitin tarpeen mukaan, eli silloin kun villa alkoi tuntumaan sellaselta ei-rasvaiselta tai päästi nestettä läpi. Ja ihan vaan vadissa liottamalla, siinä purnukassa on ohjeet, samalla käsittelyllä kannattaa laittaa muutamat pöksyt. Eipä muuta oikeen villahousujen hoitoon tarvitse, kuin ton lanoliinin ja sit erillisen villanpesuaineen (esimerkiksi Sonettilla on hyvä villan- ja silkinpesuaine) joka ei vie villasta lanoliinia pois. Ja sappisaippua tietenkin on kätevä :) sitä saa nestemäisenäkin, voi laittaa suoraan pesukoneeseen eikä tarvitse ensin hinkata vaatteeseen.
kuivatin muuten ihan vaan ilmassa, pyykkipojilla naruun kiinni, en tiä menikö siinä joku väärin mutta en ainakaan mitään ongelmia huomannut o.o
Vielä tosta marseille- ja sappisaippuan erosta; sappisaippua siis käy villalle, mutta ei kaikille. Villapöksyille juu, mutta herkempien villojen kanssa pitää olla varovainen ettei huovu tai muuten muuta muotoaan. Marseillesaippua käy sitten taas paremmin noille herkemmillekin villoille, koska on käytännössä pelkkää rasvaa. Molemmat varmasti hyviä tahranpoistossa :)
 
Saako nestemäistä sappisaippuaa laittaa pesukoneeseen? Joku joskus muistaakseni sanoi, ettei sais, mutta tää on vaan kuulopuhetta siis.:O

Ramana, ei siinä villisten kuivattamisessa noinkaan oo periaatteessa mitään "väärää". Jos vaan on kovin märät ne housut niin ne voi vähän "venyä". Jotkut housut tarvii kuosittelun märkänä ja kun kuivattaa vaakatasossa niin housut pysyy kuosissaan varmemmin.=) Mutta muuten on kai ihan sama miten niitä kuivattelee.:P

Vielä tuosta villan huopumisesta niin sehän on useimmiten ihan hyvä juttu, jos villikset huopuu pesussa. Niistä tulee entistä pitävämmät.:)
 
Aah, ei meillä venynyt. Tosin aika kuivaksi aina puristellut, ja koneessa kun pessyt villiksiä niin pienellä linkouksella eli aika kuivia ovat olleet. Eihän linkouksesta ole muuta haittaa kun huopuminen, ja tosiaan villiksissä siitä ei ole haittaa :) 

Kyllä nestemäistä sappisaippuaa saa laittaa koneeseen, ihan kuin palasaippuaakin. Sen voi ensin levittää tahroihin tai nestemäistä laittaa suoraan koneeseen ilman vaatteeseen hinkkausta. Niinhän sillä "kuuluisikin" pestä, että ensin annetaan vaikuttaa tahrassa ja sitten konepesu :) paitsi tietenkin käsipyykin kanssa...
 
Mäkin ilmoittaudun tähän sakkiin. Esikoisen kanssa kestoilin 3kk iästä noin vuoden verran eteenpäin, jolloin meni hoitoon ja siihen loppui kestoilut. Käytössä oli pelkästään villahousut+harso+flanelli. Oli oikein hyvä yhdistelmä! Esikoinen on tosiaan jo 11-vuotias, eli silloin ei mistään pulleista ja täytöistä ja imuista ja taskuista jajaja puhuttukaan, villikset oli lähes ainoa vaihtoehto.

Tällä kertaa tarkoitus on aloittaa heti, ja ihan pienellä meinasin kokeilla sisävaippa+villikset yhdistelmää + taskuvaippoja. Kaikkee oon ostellu käytettynä, ainoastaan imuja (taskuvaipan sisälle) puuttuu, niitä ei oo kun kaverin itse tekemiä froteisia (vanhoja pyyhkeitä) ja muutamat harsot. Sisävaippoja oon tähän mennessä haalinut vasta 8kpl ihan pientä kokoa, noh, kyllähän silläkin alkuun pääsee! Sitten vähän isommalla meinasin mennä pelkillä taskuvaipoilla, kun niitä sain tosiaan kaverilta aika ison läjän, ajattelin että ne olis sit isompana kätevämmät kuin villahousut, vaikka voihan se olla että tykästyn taas noihin villiksiin enkä niistä enää halua luopua.

Mites teidän muiden miehet, vastustaako vai kestoileeko? Mun mies on irtisanoutunut kestoilusta kokonaan, ja aikoo käyttää kertiksiä. En sit tiedä mitä tapahtuu, jos vaihtaa vaippaa ja sieltä löytyy villahousut... ilmeisesti se pystyy ottamaan sen kestovaipan pois muttei laita tilalle kestoa, eli logiikka on ontuva - inhottavampihan se likainen vaippa on...

Kaikenkaikkiaan tässähän voi nyt käydä ihan miten vaan, jos tulee kokoajanhuutavakoliikkilapsi niin en todellakaan aio ottaa mitään ylimääräistä puuhaa itselleni, vaan panostan loppuajat nukkumiseen... katsotaan, mutta ainakin alkuun pitäisi päästä ja melko pienillä investoinneilla.
 
rairai, on varmasti kestoilu muuttunut hurjasti 11 vuodessa :) Mutta silti monet vaan pitää parhaana vaihtoehtona edelleen tuota sisävaippa + villikset yhdistelmää, eli aika samaa mikä on sulle jo tuttu. Harso ja villikset on vissiin aika toimiva yhdistelmä kun kestää aikaa uusien hienojen taskujen sun muiden rinnalla.

Meillä mies on kestoilusta aivan innoissaan, kun sattuu olemaan säästäväinen luonne :) Senkin mielestä kestovaipat on lisäksi paremman näköisiä kuin kertikset. Mies on ymmärtänyt kestojen idean tosi hyvin ja ymmärtää että mitä mihinkin vaippamalliin pitää lisätä, että se toimii. Esim. taskuihin tarttee imun ja sisävaipan (nöttösen tai harson) kanssa tarttee villikset tai pul-kuoren (ja imun riippuen lapsen pissamäärästä). On aivan huippua kun tämäki on meille yhteinen juttu, ehkä sitten jaksetaan paremmin kestoilla kun ei ole vain minun vastuulla. :)

Pitää muuten pistää lanoliinit ja sappisaippuat tilaukseen, ja vissiin villanepesuainekin, että saan nuo itse tehdyt villahousut pestyä ja lanoliinitettua ennen vauvan syntymää :)
 
Meiän isi ei ole puolesta eikä vastaan varsinaisesti - no minä nuo vaipattelut yksin ihan vapaaehtoisesti kyllä hoidankin.:D Mutta kyllä isimies varmaankin osaa sitä arvostaa, että ollaan säästetty satoja euroja rahaa kestovaipoilla!:)
 
Nonni, ny iski hulluus ja tilasin netistä Babylandin taskuvaippoja, ne oli ihan hirveen halpoja ja tuntui tosi hyviltä (ostin siis kirppikseltä aikasemmin jo kaks). Onko jollain kokemusta? Oon jotenkin tykästyny siihen ajatukseen, kun niissä on ne nepparit eikä tarroja, että ne olis kätevämmät? Ja säätövaraa on rutkasti, eli pitäis mennä tosi pitkään... 3-13kg luki jossain. sen lisäkshän mulla on vaikka mitä sisävaippa-villakuori yhdistelmiä joiden kanssa voin myös puljata. Kaverilta sain puoli-ilmaseks tsi-taskuvaippoja mutta epäilen että ne falskaa, tuntuu se ulkokuori niissä melkein pienemmältä kun sisäkuori, joten jätän ne varalle. Nyt täytyy kyllä tätä hamstrausta jo hellittää, ettei tartte sit kohta olla myymässä kaikkia jossain huutonetissä...

Meillä on tarkotus että mies jää kotiin sit kun äitiysrahakausi loppuu, eli silloin kun vauva on jotain 3kk ikäinen. Senpä takia olis kiva jos siihen mennessä olis sit mieskin vähän enempi innostunu tästä kestoilusta, etenkin kun tota säästöö ei taloudellisesti ainakaan kovin paljon tuu siihen mennessä...
 
Mulla ei oo noista Babylandeista kokemusta, mutta noin niinko yleensä ite tykkään enempi tarravaipoista, kun niillä saa säädettyä vaippaa paremmin (säätö portaatonta ja pystyy vähän tarran asennolla säätämään myös sitä kuinka tiukalle vaippa menee reisistä). Ja mulla on joistain vaipoista nepparit löystyny niin, ettei ne meinaa ees pysyä kiinni ja niiden kanssa meni totaalisesti hermot.:/
 
rairai, kahdella kaverilla on ollut vauvalla käytössä nuita Babylandeja. Ne on kuulemma tosi hyviä aluksi, mutta sitte kulumisen myötä tulee ongelmia, totta kai kun halpoja ovat. Toisella on alkanu kosteussulkukankaan sisäpuolinen kalvo irtoilla ja toisella taas tulee vauvan pissat läpi tuosta kosteussulkukankaasta (en tiedä, miten on mahdollista), mutta siis aluksi ovat toimineet hyvin ja ovat tykänneet.
 
Takaisin
Top