Keskustelua mitä saa tehdä ja mitkä jutut ovat kiellettyjen listalla :)

butter

Näppärä viestien naputtelija
ajattelin et tämmönen ois ihan käteva, niin löytää helposti jos tulee jtn mieleen.. hiustenvärjäyksestä olikin aikasemmin jotain puhetta ja siitä oli paljon eri mielipiteitä.

Mutta mitä mieltä olette esim. rakennekynsistä? tai omankynnen geelauksesta, uskaltaakohan tehdä? tai ottaa omiin kynsiin? kesällä ois kiva yrittää edes olla nättinä ison masun kanssa ja kivat kynnet piristäis muutenkin kivasti :)

makeutusaineista ei myöskään sanottu neuvolassa mtn (tai no ei siellä puhuttu mistään että joku oisi kiellettyä :D ) ja tajusin just että laitan aina aamu kahviin pari makeutustabua että onkohan ihan järkevää.. ?
 
Mä itse olen diplomikosmetologi ja voin sanoa että raskauden aikana voi käyttää ihan normaalisti rakennekynsiä tai geelata omaa kynttä. Ei aiheuta mitään. :) Itse olen tehnyt rakennekynsiä monille raskaana oleville ja raskaana olevat ystävät ovat myös pitäneet geelejä ja huollattaneet kynsiä säännöllisesti.
Myös ripsienpidennystä voi tehdä raskauden aikana, ainoastaan liimahuurut saattavat tuntua voimakkaammilta kuin ennen ja ihon täytyy olla ehjä ennen kuin niitä tekee. :)
 
kiitos vastauksesta :) itekkin olen aikoinani kosmetologiksi lukenut, mutta ei ollut mtn puhetta raskaudesta ja saako sillon tehä kynsiä ym.. sähköjutuissa ja vartalohoidoissa sit olikin tietty puhetta..
 
Juu kaikki sähköhoidot on ihan ehdottomasti kielletty eikä mielellään mitään aromaattisia öljyjäkään saa tuoksutella tai käyttää. Ja harvemmin niitä edes pystyy raskaana tuoksuttelemaan kun haju voi tehdä pahaa. Mulla ainakin se aiheuttaa oksentelua nykyään..
 
mitäs teille on sanottu juoksemisesta? ku tutulle kaikki neuvolatädit sanoneet että ei saa missään nimessä juosta, ja mun neuvolas sanottu että ei mtn rajoituksia liikunnan suhteen? :O tuli veinaan juoksemisesta maha kipeeks, en kyllä tiiä oliko sattumaa vaan.. koirien kaa joutuu kuitenki pakosti vähän juoksemaan, jos ei muualla niin ainakin näyttelyissä on pakko..
 
Ei nyt ole liikkumisesta puhuttu mitään, mutta sen mukaan tekisin mikä tuntuu hyvältä. Jos ei tunnu, niin sitte höllätään :).
 
Kuinka tarkkoja olette noiden ruokakieltojen/suositusten kanssa? Itse yritän noita pastöroimattomia juustoja vältellä, mutta esim. viime viikolla reissussa en kyllä alkanut kyselemään juustoista mitään, tuskin oli pastöroitua. Monet muut jutut, esim, maksat jää syömättä normaalistikkin, eli noi suositukset ei oikeastaan mun elämään ole vaikuttaneet millään tavalla.
 
Kyl määki katon fetajuustosta et onkse pastöröitu vaiko ei. Maksamakkaraaki söin iha alkuraskaudesta mut kattoin etten syö yli sen suositellun päiväannostuksen. Muutenpa en oo sen kummemmin kiinnittäny huomioo. Tietty tupakkaa ja alkoholii en ota. Ja sit särkyyn panadolia :)
 
aluks olin pilkun tarkasti ja kaikki oli kielletty mistä tykkään.. kahvi, olut, tupakka, montsarella, valmissalaatit, tuorejuusto, feta, (noita on aina salatissa, leivällä, ruuassa ym) sinihomejuusto, raakakananmuna (löytyy melki kaikista salaatinkastikkeista  ym) tonnikala ymym, mut sit meni niin hermot et nykyään juon kupin max kas kahvia päivässä, syön noita juustoja kuumennettuja ja en enään lue kastikkeiden sisältöä, sekä syön valmissalaatteja katon vaan et ei oo nuutut ja päiväystä jäljellä.. samoin kalaa en aluks syöny ollenkaan ku luulin et ei saa ja sit selvis et norjan lohta saa syödä ja esim.eineksissä ja pakstekaloissa ei lue mitä kalaa se on, niin en uskaltanu syyä, nyt syön surutta myös kalaa kypsennettynä kylläkin vaan :/ ja isäni on kalastaja (meressä) niin aion kyllä syödä sen pyytämää lohta ja siikaa kesällä, vaikka mistään ei löydykkään että saako pohjanmerastä pyydettyä kalaa syödä vai ei, sen tuoreempana kalaa ei ainakaan voi saada :D aloin miettimään et jos täs on koko elämä syöty  mitä sattuun, koskaan en oo vihanneksia kuorinu, suomalaisia edes pessyt ja muutaman päivän "pilaantunutta" ruokaa vetäny hyvällä omatunnolla ja koskaan ei oo mtn ruokamyrkytystä tullut, edes ulkomailla että aika pieni riski taitaa olla... kovin on helpottanu tätä mun "vihaa" raskaana olemista kohtaan ku voi sentään melki normaalisti syödä.. baegelia kyllä teki mieli yks päivä ja ihan varta vasten menin ostaan ku huomasin kassalla että kaikissa tuore juustoa, joten se jäi sitte sinne kyllä..
 
Mä en varmaan vois ees elää ilman tuorejuustoja (Aurajuustot, fetat ja kumppanit...) ja siitä sanoinkin esikoista venaillessani neuvolassa. Siihen täti totes, että ei tässä mihinkään totaalikieltäytymiseen olekaan syytä ja että saa syödä etenkin kotona, kun on itse ostanut kaupasta mahdollisimman pitkällä päiväyksellä ja syö heti pakkauksen avaamisen jälkeen. Ja minähän söin. ;) Kahviakin vetelin, mutta kohtuudella kuitenkin. Samaa maalaisjärkeä sekä suosituksia aion nytkin käyttää ja noudattaa. :) 

 
Ai niin, hampaiden valkaiseminen on kuulemma kiellettyä raskauden aikana. Itse löysin Kimppadiilin (tai vastaavan) sivuilta ihan superhyvän valkaisutarjouksen ja (keltaisia) hampaita kiristellen jätin ostamatta, kun ei voi kerran käyttää. Äh ja höh.
 
Fetaa, mozzarellaa ja vuohenjuustoa saa onneksi pastöroituina kaikkia, eli mun juustonkulutus ei ole muuttunut ollenkaan :) ulkomailla en ehkä noihin mielellään koske, tosin eilen lentokentällä söin mozzarellasämppärin, kun oli järjetön nälkä ja muuta mulle kelpaavaa ei löydetty.

Särkylääke vaihtui myös buranasta/ibumaxista johonkin parasetamoliin, jonka apteekista valitsin kun täti siellä sanoi, että saa ottaa. Nyt vaan jänskättää, että miten käy selän kanssa sitten joskus, kun tiedän että tulee kipuja (ja voi olla pahojakin) ja noita kaapista löytyviä selkälääkkeitä ei tietenkään saa syödä. Kerran jo oli paha issias (miten se kirjoitetaan) oireilu ja oli hankalaa päästä liikkeelle. Onneksi oli vkl ja sain rauhassa kotona olla.
 
juu ei saa valkasta ei :( mä olin just tilannu 100e koti hampaidenvalkasu paketin, ku piti kesäks saada valkoset hampaat.. tuol ne nyt venaa kaapis, eikä niis lue mtn päiväystä et en tiiä saako enään sit myöhemmin käyttää.. :/  onks tuorejuusto niinku kaikista pahin? tekis niiiiiin mieli näkkäriä ja ruohosipulituorejuustoa :P jams! :)
 
niin ja särkylääkkeet kans vituttaa, ku selkään on myöskin lihasrelaxantteja ja jtn vahmepia pitkävaikutteisia särkylääkkeitä niin ei saa ottaa..
 
Mie olen kanssa ollut vähän leväperäisempi nuitten syömisjuttujen kanssa, mutta pastöroimattomasta maidosta tehtyjä juustoja olen oikeasti yrittänyt välttää (tankkimaitoa en), samoin kylmäsavulohta. Vaikkakin kaikissa pehmeissä juustoissa (esim. tuorejuustot) on listeriariski, vaikka olisikin pastöroidusta maidosta. tehty...

Miulla on taipumusta migreeniin, joka menee kyllä tulehduskipulääkkeillä ohi, mutta parasetamoli vaikuttaa tosi huonosti. Panacodia saa kuulemma syödä raskaanakin, ja neuvolan täti laittoi lääkärille pyynnön reseptistä. Miulla vaan menee pää aivan sekaisin tuosta panacodista (eli työpäivänä ei voi kuvitellakaan ottavansa sitä), mutta onhan se ihan hyvä hätävara, kun päätä särkee toista päivää.
 
Mulle yksi työkaveri tänään vannotti, että "ethän sitten juo vihreää teetä", kun kuulemma käynnistää synnyksen ennen aikojaan. Olin vähän kysymysmerkkinä. Ootteko kuulleet tästä? Muistelen, että itsekin tarkistin alkuvaiheessa jotain teestä ja että vihreä tee olisi ok, mutta yrttiteetä pitäisi välttää?
 
Vihreää teetä saa minun mielestä nauttia ihan normaalisti. Ihan kuin oisin joskus lukenu, että sitä jopa suositellaan raskaana oleville ja imettäville sen takia että se on hyvä nesteyttäjä, mutta varma en nyt oo että noin olisi ja mistä edes sen luin. Ite en nimittäin edes tykkää vihreästä teestä, niin ei sit mitään omakohtaista kokemusta tai sen kummemmin asiaan oo perehtyny :)
 
Takaisin
Top