Keskustelua Kelan etuuksista

namipossu

Vasta-alkaja
Hei,

Täällä voitaisiin keskustella äitiys- ja vanhempainvapaan aikaisiin Kelan etuuksiin ja niiden perusteisiin.

Teen itse kahta työtä ennen vanhempainvapaalle jäämistä. Vanhempainrahani määräytynee ennen vanhempainrahakautta viimeisten 6 kk:n työtulojen perusteella. Miten tämä käytännössä järjestyy? Onko kumpaisenkin työnantajan toimitettava Kelalle selvitys minulle maksetuista palkoista? Toinen työ on vakituinen työpaikkani ja toinen sellainen keikkaluontoinen työ, jonne olen tehnyt vain muutaman päivän töitä.
 
Minä muutin työviikkojen tunnit 30h:sta 37,5h:iin. Laskin että tulot ovat vähintään 20% suuremmat kuin verovuonna 2015. Joten minäkin mietin tuota ^
 
Molempien laitettava palkkalaskelmat Kelalle. Kannattaa huomioida just tuo, että se 20% täytyy tulojen nousta, muuten menee viime vuoden tulojen mukaan vaikka haluaisikin käyttää 6kk tuloja.
 
Molempien laitettava palkkalaskelmat Kelalle. Kannattaa huomioida just tuo, että se 20% täytyy tulojen nousta, muuten menee viime vuoden tulojen mukaan vaikka haluaisikin käyttää 6kk tuloja.

Tähän korjaisin, että se määräytyy EDELLISvuoden tulojen mukaan eikä viime vuoden...eli jos ei ole noussut tulot 20 %:lla vuoden 2015 tuloihin verrattuna, niin määräytyy 2015 tulojen mukaisesti.

Mulla sama homma edessä, pääsin parempipalkkaiseen työhön käsiksi helmikuusta eteenpäin eli lähettelen tulotietojani sitten laskettavaksi eteenpäin kun sen aika on...ja toivon, että ylitys riittää, omien laskujen mukaan pitäisi juuri ja juuri ylittyä, mutta saa nähdä.
 
Eikö noissa laskelmissa käytetäkin edellisiä vahvistettuja verotietoja, eli meidän kohdalla siis vuoden 2015 tuloja? Omat tuloni nousi huomattavasti viime elokuussa kun siirryin opiskelun jälkeen töihin ja aion hakea myös viimeisten 6 kk tulojen mukaan :)
 
Mä kanssa ymmärsin, että viimeisin vahvistettu verotus on ratkaiseva. Eli 2015 tulot meille. 2016 verotustahan voi vielä oikoa vaikka kuinka.

Mä olin vielä vanhempainvapaalla osittain 2015, joten menen 6 kk tulojen mukaan. Plus, että nyt olen maksanut enemmän myös YELiä tässä omasta firmastani, joten menee varmasti tuo 20% rikki. Mitkä kuukaudet sinne Kelalle nyt pitää ilmoittaa? Onko se huhti-syyskuu?
 
Haha, Mä olin koko vuoden 2015 kotona esikoisen kanssa. Eli syytä toimittaa uudemmat tiedot.

Oonko ymmärtänyt oikein, että vois saada samaan aikaan äitiyspäivärahaa (tai mikä sen nimi onkaan) tästä syntyvästä vauvasta ja kotihoidon tukea alle 3-vuotiasta esikoisesta?

Muoks: Kelan sivuilta luinkin, että kotihoidon tukea saa myös yli 3-vuotiaista jos pikkusisarus on alle 3-v. Tässähän pääsee elämään leveästi :woot:
 
^Joo, mäkin tuota mietin, mutta menee tulorajat yli. Blääh. Ehkä mä pidän esikoisen vielä osittain päivähoidossa, saapahan pitää kaverinsa. :facepalm:
 
Joo vielä etuudet tänä vuonna tulee vuoden 2015 tulojen mukaan, ellei ole sitten 20% korotusta tulossa, jolloin halutessaan menee viimeisen 6kk mukaan :) Itsellä pyörii jo äitiysraha ja siinä samalla kaikki muutkin etuudet meni jo hakuun.
 
Mä en nyt ymmärrä... Siis kun mulla on nyt ajankohtainen toi tuen hakeminen, ku mulla on kasassa ne tarvittavat 22 viikkoo ja raskaustodistus. Ja mä haen tukea ton 6 kk mukaan kun toissavuonna mä en ollut töissä ollenkaan. Niin jos perjantaina vaikka haen niin toimitanko mä siis myöhemmin sit ne seuraavat palkkalaskelmat heinä- ja elokuulta?
 
Joo, ne viimeiset palkkalaskelmat toimitetaan siinä tapauksessa vasta kun oot jo jäänyt vapaille.
 
Kannattaa huomioida myös kun laskette että riittääkö tulonnousu tuohon 20% että
a) tulot lasketaan siitä valtionverotuksen mukaisesta, ei kunnallisen. Se on enemmän.
b) kaikki vähennykset kuten matkakulut pienentää sitä summaa, eli jos itse on laittanut esim matkakuluja 2015 verotukseen niin me pienentää tuloja ja samalla äitiyspäivärahaa
c) jos aiot hakea 6kk perusteella pitää ilmoittaa kaikki suunnitellut verovähennykset mitä aikoi tehdä verotukseen,niitä ei saa ilmoittaa 2017 jos ei ole ilmoittanut äitiyspäivärahahakemuksessa, joka menee 6kk perusteella. Eli jos nyt matkakuluja tai tulonhankintakuluja tai muita 2017 verotuksessa suunniteltuja vähennettäviä summia niin ne pitää ilmoittaa. Jos ei ilmoita ja laittaa siltikin 2017 veroilmoitukseen voi tulla hylsy ilmoituksesta ja lisäselvityksen paikka, jolloin voivat muuttaa äippärahaa.

Itse suosiolla en laita 2017 matkakuluja ja muita vähennyksiä huhti-syyskuulta ollenkaan veroilmoitukseen, säästyy laskemiselta ja mahdollisilta selvitysrumbilta.
 
Muokattu viimeksi:
Mulla on jotain etuja joten verotettava tulo on korkeampi kuin rahapalkka joten kumpi sinne ilmoitetaan?
 
Haha, Mä olin koko vuoden 2015 kotona esikoisen kanssa. Eli syytä toimittaa uudemmat tiedot.

Oonko ymmärtänyt oikein, että vois saada samaan aikaan äitiyspäivärahaa (tai mikä sen nimi onkaan) tästä syntyvästä vauvasta ja kotihoidon tukea alle 3-vuotiasta esikoisesta?

Muoks: Kelan sivuilta luinkin, että kotihoidon tukea saa myös yli 3-vuotiaista jos pikkusisarus on alle 3-v. Tässähän pääsee elämään leveästi :woot:


Kotihoidon tuki yhteensovitetaan äitiysrahan kanssa eli se vähennetään kotihoidon tuesta. Yleensä kotihoidon tuen hoitorahaa ja mahdollista kuntalisää ei jää maksettavaksi, sitä tulosidonnaista hoitolisää saattaa jäädä, jos perheen tulot jäävät alle tulorajan
 
Tietääkö joku että tuleeko äippäraha saman suuruisena kuin viimeksi jos on jäänyt kesäkuussa 2015 äitiyslomalle? Palasin vuoden päästä töihin ja nyt ehdin olemaan n. 1,5 vuotta töissä ennen seuraavaa äippälomaa. Jostain muistan näin kuulleeni että ei menisikään vahvistetun verotuksen mukaan vaan samalla kaavalla kuin viimeksi jos lomien välissä on joku x-aika.

Kuukausipalkkani on noussut 300€ tässä äitiyslomien välissä, mutta en tiedä riittääkö siihen 20% kuitenkaan, varsinkaan jos se systeemi ei satu menemään 2016 vahvistetun verotuksen mukaan. Vaikka kai sitä saa yrittää hakea korotettuna, sieltä tulee sitten hylky jos tulee..?
 
Jos lasten laskettujen aikojen välillä on alle 3v, niin saa saman äippärahan kuin edellisestäkin. Muuten menee tosiaan 2015 verotuksen mukaan.

Mä yritän ainakin hakea viimeisen 6kk tulojen perusteella, sillä 2015 tein keväällä muutaman kuukauden osa-aikaista, kun edelliseltä äippälomalta töihin palasin. Voihan sitä hakea ja jos 20% nousu ei täyty, niin rahat tulee kuitenkin sen 2015 mukaan sitten.
 
Takaisin
Top