Keskeytynyt keskenmeno ja hysteroskopia

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tuulian
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Tuulian

Oman äänensä löytänyt
Moikka!

Meillä todettu kkm ja lääkkeellinen tyhjennys ei saanut kohtua tyhjäksi. Odottelen aikaa Naistenklinikalta. Hoitaja suositteli hysteroskopiaa tyhjennystä varten. Onko tästä kokemuksia? Hoitotahon mukaan mva toinen vaihtoehto, mutta usein kivuliaampi.

Itse haluaisin toipua mahd. pian ja nukutuksessa tehtävä kaavintakin kävi mielessä. Sitä ei kuulemma kuitenkaan tehdä enää, kuin vain harvoin koska riskit jatkoa ajatellen suuremmat.

Minulle tehty joulukuisen menetyksen jälkeen sekä hysteroskopia että kaavinta.

Päädyin hysteroskopiaan, kun minulla oli menetyksen jälkeen vuotoja ja ja jälkitarkastuksessa havaittiin kohdunkaulalla jotain manhdollisesti istukan jämiä/polyyppi. Hysteroskopia oli melko nopea toimenpide ja siinä kivuliainta/inhottavinta oli puuduttaminen. Itse toimenpide oli melko nopeasti ohi. Henlilökunta oli Hatanpäällä ihan mahtavaa ja huomioivat ihanasti jännittämisen. (Sain stressipalon käteeni näperrettäväksi.) Toimenpidettä sai halutessaan seurata myös itse näytöltä.

Vuotelu rauhoittui, mutta valitettavasti n. kuukausi hysteroskopiasta aloin vuotaa aivan tolkuttomasti (kuin joku olisi jättänyt hanan auki), ja päädyin päivystyksellisesti kaavintaan.

Kaavinta tehtiin nukutuksessa, ja pääsin seuraavana aamuna kotiin (olisin todennäköisesti päässyt jo toimenpidepäivänä, mutta meni myöhäiseksi, kun piti nukutusta varten odottaa, että ruokailusta oli riittävästi aikaa. Pitivät minut sitten yön yli osastolla. Vertakin olin menettänyt reippaanlaisesti). Nukutukset eivät minua liiemmin stressaa, kun minut on nukutettu muutamia kertoja aiemminkin. Eniten jännitti, että meneekö kaikki muuten hyvin. Inhottavinta kaavintareissussa oli se, että päädyin naistentautien ollessa täynnä, raskaana olevien osastolle samaan huoneeseen (ja samaan sänkyyn), jossa vietin kaksi ensimmäistä yötä joulukuun menetyksen yhteydessä. Se oli henkisesti vaikea paikka.

Kaikki meni operaation osalta hyvin. Kierto palautui normaaliksi reilu kuukausi kaavinnasta.

Kiitos kun kerroit oman kokemuksen 🩷 Äsken hoitajan kanssa kun puhuin, niin hän kyllä hyvin ylipuhui minut pois tosta kaavinnasta. Omassa mielessä kävi taas juurikin tällainen skenaario, eli jokatapauksessa joutuu sinne kaavintaan.

Mulle ei edes annettu hysteroskopian mahdollisuutta 🤔 tokaa keskenmenoa yritettiin osastolla tyhjentää lääkkeellisesti 2 päivää ja kolmantena kaavittiin (nukutuksessa) kun kaikki ei tullut ulos. Sillo alkio oli muistaakseni menny kesken 6+jotain. Tätä edelsi siis epäonnistunut lääkkeellinen tyhjennys kotona noin kuukautta aiemmin. Kolmannessa keskenmenossa ei edes yritetty kotona tyhjennystä vaan osastolle tyhjennykseen, meni kesken 9+2. Kuukautta myöhemmin alkoi rajut kivut ja vuoto, josta sitte suoraan kaavintaan kun todettiin että kohtu ei ollut (taaskaan) tyhjentynyt.

Miksköhän näissä on tällä lailla eroja? Kolmannessa km kun todettiin että kohdussa on vielä tavaraa niin vaihtoehdot oli yrittää lääkkeellistä tyhjennystä uudestaan tai sit kaavinta, jota lääkäri suositteli 🙈

No onpa sullakin ollut rankka tuo polku 😐 huh huh.

Ja niinpä, samaa olen miettinyt! Tänään kun yksityisellä kävin kertoi lääkäri, että kohdussa on vielä ihan kunnon vuodon verran tavaraa. Pitää nyt sitten odotella mihin sitä pääsee ja voiko tuota hysteroskopiaa tehdä, jos materiaalia paljon. Ilmeisesti siinäkin jonkinlaista imua käytetään. Mun toive oli, että mahd. kivuton, koska itseni tuntien yrittäminen saattaa tyssätä, jos kokemukset hoidosta kamalia.

@Tuulian Tsemppiä ja toivottavasti löytyy sopiva toimenpide ❤️‍🩹 km on muutenki rankka kokemus niin kurjaa et joutuu vielä käymään läpi tuon että kohtu ei tyhjene kunnolla. Kaavinta ainakin nukutuksessa oli omalla kohdalla "hyvä" kokemus, kun ei ollut kivulias toimenpide, se oli nopeesti ohi ja kohtu sit ainaki varmasti oli tyhjä.

Moikka!

Meillä todettu kkm ja lääkkeellinen tyhjennys ei saanut kohtua tyhjäksi. Odottelen aikaa Naistenklinikalta. Hoitaja suositteli hysteroskopiaa tyhjennystä varten. Onko tästä kokemuksia? Hoitotahon mukaan mva toinen vaihtoehto, mutta usein kivuliaampi.

Itse haluaisin toipua mahd. pian ja nukutuksessa tehtävä kaavintakin kävi mielessä. Sitä ei kuulemma kuitenkaan tehdä enää, kuin vain harvoin koska riskit jatkoa ajatellen suuremmat.
Minulla oli samankaltaisia kokemuksia viime talvelta kuin Mossilla tuossa. Minullakin oli kkm eikä lääkkeelliset tyhjennykset (2kpl) auttaneet. Minulle tehtiin lääkkeiden jälkeen kaavinta, eikä saatu kohtua tyhjäksi, ja sen jälkeen vielä kaksi hysteroskopiaa (toinen hereillä ja toinen nukutuksessa). Huom, tämä mun tapaus oli kuitenkin ihan harvinaisen sitkeä istukka, pääset varmasti helpommalla.

Kaavinta minullakin nukutuksessa oli hyvä kokemus. Nukahdin aamulla ja heräsin alle tunnin päästä, ja pääsin samana päivänä pois. Ehdottomasti helpompi kokemus kuin lääkkeellinen tyhjennys, joka oli pitkä, kivulias ja henkisesti nöyryyttävä. Hysteroskopia hereillä on sekin ihan siedettävä, vaikka minulla kalkkeutunutta istukkaa jyrsittiin joku 40minuuttia eli tuplaten yli normaaliajan. Puudutus piti kivut poissa, ja tunsin vain epämukavaa painetta. Minulla hereillä ollessa ei pystytty hysteroskopiassa käyttämään kaikkia välineitä riskien takia, ja siksi varattiin uusi operaatio nukutettuna. Kaikkien toimenpiteiden jälkeen kohtua kyllä jomottolee toimenpidepäivänä, mutta siitä selvisin tavallisilla särkylääkkeillä ja kuumavesipullolla alavatsalla.

Minun kokemuksen mukaan mikä tahansa on kokonaisuudessaan helpompaa kuin lääkkeellinen tyhjennys, mutta minulla sikiön koko oli 12+.

Jos hoitohenkilökunta ei ota asiaa puheeksi, niin hysteroskopia pitäisi tehdä tietyssä kierron vaiheessa tai tyhjennyslääkkeiden myötä. Kysy asiasta.

Mulle ei edes annettu hysteroskopian mahdollisuutta 🤔 tokaa keskenmenoa yritettiin osastolla tyhjentää lääkkeellisesti 2 päivää ja kolmantena kaavittiin (nukutuksessa) kun kaikki ei tullut ulos. Sillo alkio oli muistaakseni menny kesken 6+jotain. Tätä edelsi siis epäonnistunut lääkkeellinen tyhjennys kotona noin kuukautta aiemmin. Kolmannessa keskenmenossa ei edes yritetty kotona tyhjennystä vaan osastolle tyhjennykseen, meni kesken 9+2. Kuukautta myöhemmin alkoi rajut kivut ja vuoto, josta sitte suoraan kaavintaan kun todettiin että kohtu ei ollut (taaskaan) tyhjentynyt.

Miksköhän näissä on tällä lailla eroja? Kolmannessa km kun todettiin että kohdussa on vielä tavaraa niin vaihtoehdot oli yrittää lääkkeellistä tyhjennystä uudestaan tai sit kaavinta, jota lääkäri suositteli 🙈

Nyt menee suurilta osin mutuiluksi: Veikkaisin, että mm, raskauden kesto vaikuttaa siihen, millä tavoin toimitaan. Ja se, kuinka hyvin kohtu saadaan tyhjäksi muilla keinoilla. Meillä luultiin, että kohtu olisi saatu tyhjäksi mifegynellä ja cytotecilla, mutta niin ei sitten ollutkaan. Istukkaa oli jäänyt lähes mitättömän pieni palanen matkan varrelle.

Minulla aloitettiin jäämien poisto hysteroskopialla sen takia, että kaikki jäämät olivat jälkitarkastuksessa tehdyn ultran perusteella kohdunkaulan kanavassa, jolloin kaavinta olisi ollut turhan iso toimenpide. Lisäksi meidän raskautumistoiveen takia haluttiin mahdollisimman ”mieto” keino käyttöön, koska oli kokoaikaisesti olemassa pieni mahdollisuus siihen, että olisin raskaana. Hysteroskopiassa ei tästä syystä menty lainkaan kohdun puolelle. Hysteroskopian aikaan kierron vaihe oli sellainen, että varhaisella ovulaatiolla olisi ollut mahdollista olla uudelleen raskaana.

Nyt menee suurilta osin mutuiluksi: Veikkaisin, että mm, raskauden kesto vaikuttaa siihen, millä tavoin toimitaan. Ja se, kuinka hyvin kohtu saadaan tyhjäksi muilla keinoilla. Meillä luultiin, että kohtu olisi saatu tyhjäksi mifegynellä ja cytotecilla, mutta niin ei sitten ollutkaan. Istukkaa oli jäänyt lähes mitättömän pieni palanen matkan varrelle.

Minulla aloitettiin jäämien poisto hysteroskopialla sen takia, että kaikki jäämät olivat jälkitarkastuksessa tehdyn ultran perusteella kohdunkaulan kanavassa, jolloin kaavinta olisi ollut turhan iso toimenpide. Lisäksi meidän raskautumistoiveen takia haluttiin mahdollisimman ”mieto” keino käyttöön, koska oli kokoaikaisesti olemassa pieni mahdollisuus siihen, että olisin raskaana. Hysteroskopiassa ei tästä syystä menty lainkaan kohdun puolelle. Hysteroskopian aikaan kierron vaihe oli sellainen, että varhaisella ovulaatiolla olisi ollut mahdollista olla uudelleen raskaana.
Joo no se voi tietty olla. Eli varmasti taas niitä tapauskohtaisia juttuja tämäkin. Mulla on molemmilla kerroilla jäänyt istukka/iso pala istukkaa kohtuun lääkkeellisen tyhjennyksen jälkeen.

Uskon myös, että lähtötilanne vaikuttaa siihen mitä ehdotetaan. Itsellä kkm ja lääkkeellinen tyhjennys kotona meni suht hyvin, vaikka vuodin paljon ja paineet ei meinannut pysyä. Tästä noin viikon päästä rupesin yhtäkkiä vuotamaan runsaasti töissä ollessani. Päädyin naistentaudeille ja siellä nähtiin vielä jonkin verran raskausmateriaalia, mikä poistettiin mva imulla. Mulle ei jäänyt toimenpiteestä mitään pahoja muistikuvia. Sen muistan, että puuduttert tuntui inhottavalta ja itkin toimenpiteen ajan, mutta se liittyi suruun, ei niinkään siihen toimenpiteeseen itseensä.

Mun tarina toistaiseksi päätyi siihen, että sain tokat lääkkeet, jotka eivät edelleenkään tyhjentäneet kohtua. Lisäksi alkoi tulla lieviä kohtutulehduksen oireita ja sellainenkin todettiin. Päivystyksessä tehtiin mva-imu, pelkillä pihdeillä kun ei kohdunkaulassa olevaa höttöä saanut pois. Kohtu kuulemma näytti jo hyvältä eikä sinne puolelle tarvinnut mennä. Toivottavasti tämä olisi nyt tässä.

Itse mva epämiellyttävä ja lopussa teki kipeää. Muutoin ok. Toivottavasti tämä olisi nyt tässä, eikä mitään jatkotoimenpiteitä tarvita :) Hieman jomottelee paikat mutta lienee normaalia.

Mulla tänään todettu kkm ultrassa viikoilla 9+1. En nyt oikein tiedä mitä odottaa. Laitoin siteen varalta jos alkaa itsekseen vuotamaan. Huomenna soitan äitiyspolille missä sitten ultrataan uudelleen ja saan ilmeisesti lääkkeet tyhjennykseen. Alkio sydän on lakannut lyömästä ihan parin lähi päivän aikana joten ehkä odotettavissa olisi että alkaisi vuotamaan?
Todell tyhjä ja epätodellinen olo, koska raskausoireita on vielä. Ahdistuksen vuoksi menin ultraan, kai tässä joku äidinvaisto nyt on jonka mukaan sinne menin, vaikka uutiset oli silti todella iso järkytys.

Mulla tänään todettu kkm ultrassa viikoilla 9+1. En nyt oikein tiedä mitä odottaa. Laitoin siteen varalta jos alkaa itsekseen vuotamaan. Huomenna soitan äitiyspolille missä sitten ultrataan uudelleen ja saan ilmeisesti lääkkeet tyhjennykseen. Alkio sydän on lakannut lyömästä ihan parin lähi päivän aikana joten ehkä odotettavissa olisi että alkaisi vuotamaan?
Todell tyhjä ja epätodellinen olo, koska raskausoireita on vielä. Ahdistuksen vuoksi menin ultraan, kai tässä joku äidinvaisto nyt on jonka mukaan sinne menin, vaikka uutiset oli silti todella iso järkytys.
Olen pahoillani menetyksestäsi. Valitettavasti keskeytyneessä keskenmenossa vuoto ei välttämättä ala ollenkaan itsekseen. Minun tapauksessa esimerkiksi sikiö oli ollut kuolleena reilun viikon, eikä mitään vuotoa ollut. Toki kannattaa kyllä kodin ulkopuolella pitää siteet mukana, koska nämä ovat tosi yksilöllisiä asioita miten keskenmeno etenee. Kovasti jaksamista rankkoihin seuraaviin päiviin.

Täällä myös keskeytynyt keskenmeno taustalla. Todettiin 6.6., kun luulin olevani rv 10, mutta alkio vastasi kokoa 8+. Seuraavalla viikolla sain cytotecit ja tyhjennys oli kotona. Siitä lähtien vuosin verta koko kesän. Elokuun alussa vuotoni otettiin vakavasti ja todettiin, että kohtuun on jäänyt raskausmateriaalia. Kaavintaa eivät missään vaiheessa suositelleet vaan varasivat suoraan hysteroskopian, koska se on lempeämpi toimenpide kohdulle. Ennen elokuun lopulla ollutta hysteroskopiaa kohtuni tyhjentyi osin ja sieltä tuli noin peukalon kokoinen ontto möykky. Lääkäri oli siitä iloinen, sillä toimenpide oli helpompi sen jälkeen.

Sain kameralla nähdä toimenpiteet kohdussa. Näytti hurjalta, mutta epämukavinta toimepiteessä oli puudutus. Sen jälkeen vuoto rauhoittui ja loppui ja normaali kierto käynnistyi syyskuussa.

Näin toimittiin siis PHKS:ssa. Nyt olen jo uudestaan raskaana, mutta ei oikein osaa vielä iloita noiden kokemusten jälkeen.

Takaisin