Keskenmenon syyt?

Reggie

Puuhakas puhuja
Onko täällä ketään, joka olisi kokenut useita keskenmenoja/kemiallisia raskauksia? Onko kenenkään kohdalla tutkittu, mistä ne ovat johtuneet ja oletteko saaneet apua?


Minulla on takana 3 varhaista keskenmenoa ja useampi kemiallinen. Olen vasta menossa tutkimuksiin ja jännittää todella paljon. Pelkään, ettei mitään syytä löydy, eikä sen vuoksi mitään apujakaan.
 
Meillä takana kohtukuolema, kaksi alkuraskauden keskenmenoa ja yksi kohdunulkoinen raskaus. Ei eläviä lapsia.

Viimeisimmän keskenmenon jälkeen päästiin kromosomitutkimuksiin ja samalla katsottiin myös mahdollinen kilpirauhasen vajaatoiminta ja prolaktiini arvo. Näissä kaikki oli ok. Tän jälkeen mulle tehtiin vielä kohtututkimus, jossa tutkittiin kohdun rakenne, munasarjat ja etsittiin mahdollisia myoomia. Kaikki sielläkin ok. En tiedä mitä muuta olisi mahdollista tutkia. Meidän kohdalla lopetettiin tutkimukset näihin (ainakin toistaiseksi), koska olen kuitenkin raskautunut helposti. Huonoa tuuria, sanoi lääkäri.

Hienoa, että pääsette tutkimuksiin! Muistan itsekkin miten ristiriitaiset tuntemukset niistä oli. Toisaalta toivoi, että jotain löytyisi ja siihen saisi sitten apua. Ja toisaalta toivoi, että kaikki olisi kunnossa. Tsemppiä odotteluun!
 
Kiitos pepepe vastauksesta :Heartred ja oon todella pahoillani sun kokemuksista, toivon, että pian saatte pienen syliin asti :Heartred
Onko teille tarjottu mitään lapsettomuushoitoja tms, vai onko ne ihan hyödyttömiä, koska raskaaksi tulet kuitenkin? Ja kuinka pitkä aika meni, että kaikki mainitsemasi tutkimukset tehtiin?
 
Siihen käsitykseen oon jäänyt, että lapsettomuushoidoista ei hyötyä olisi, koska raskaudun. Niitä ei meille ole tarjottu.

Kromosomitutkimukseen saatiin lähete heti, kun viimeisin keskenmeno todettiin keväällä. Se otettiin verestä multa sekä mieheltä ja tuloksissa kesti kaksi kuukautta. Kilpirauhasesta ja prolaktiinista tais tulla muutamassa päivässä tai viikossa. Kohtututkimus tehtiin sit melkein heti, kun kromosomeista oli saatu tulokset.

Voimia sinnekkin ♥️ kyllä se onni vielä kääntyy :angelic:
 
Siihen käsitykseen oon jäänyt, että lapsettomuushoidoista ei hyötyä olisi, koska raskaudun. Niitä ei meille ole tarjottu.

Kromosomitutkimukseen saatiin lähete heti, kun viimeisin keskenmeno todettiin keväällä. Se otettiin verestä multa sekä mieheltä ja tuloksissa kesti kaksi kuukautta. Kilpirauhasesta ja prolaktiinista tais tulla muutamassa päivässä tai viikossa. Kohtututkimus tehtiin sit melkein heti, kun kromosomeista oli saatu tulokset.

Voimia sinnekkin ♥️ kyllä se onni vielä kääntyy :angelic:
Okei kiitos! Helpottavaa edes vähä tietää, mitä on luultavasti edessä. Kilpirauhanen mulla onkin tutkittu, prolaktiinia ei näköjään ole vielä. Kaikki perus verikokeet otettiin ennen kuin sain lähetteen, niissä kaikki mulla oli kunnossa paitsi ferritiini oli matala.

Mä oon miettinyt sitäkin, jos mun kaikki raskaudet onkin olleet kohdunulkoisia, ettei jostain syystä alkio matkaa loppuun saakka. Mikään raskaus kun ei ole kestänyt pitkälle. Mulle ei varmaan aukiolotutkimusta tehdä sillä perusteella, että oon raskaaksi tullut :pompus:
 
Hmm onks sulla ikinä keritty varmistaa raskauden sijaintia ennen keskenmenoja? Vois kuvitella, että sullakin ois tulevissa raskauksissa mahdollista päästä varhaisultraan, missä se sit tsekattais.

Kannattaa kysyä siitä kohtututkimuksesta, että josko sulle vois sen tehdä. Varsinkin jos ei oo aiemmin munasarjoja tai kohtua muuten tsekattu.

Onhan tää homma ihan arpapeliä.. Melkoisen monimutkainen on tie siittiöstä valmiiksi vauvaksi. Saa kyllä tähdet olla kohdillaan, että kaikki menee nappiin.. mutta monet siinä onnistuu, ni eiköhän meidänkin aika koita :wacky:
 
Tuossa kromosomitutkimuksessa on se huono puoli, että siinä tutkitaan vain vanhempien kromosomit. Alkioiden kromosomit voivat olla vialliset vaikka vanhemmissa ei vikaa olisikaan. Minulla tutkittiin IVF:ssä alkioiden kromosomit ennen kuin niitä siirrettiin kohtuun, ja niin vain blastoissakin oli pahasti kromosomeiltaan viallisia. Vain yksi alkioista oli terve, ja se pääsi syliin asti.

Eli jos yksityiselle puolelle päädytte, suosittelen alkioiden kromosomiseulaa. Julkisella sen saaminen on vielä kiven takana.
 
Ei ole kertaakaan ehditty varmistaa, joka kerta on mennyt viimeistään rv 6 kesken.

Joo aion sitä kysyä, viime talvena kävin yksityisellä gynellä joka teki nopean tutkimuksen, mutta ei sen tarkemmin tutkinut kohtua. Katsoi kyllä, että kierron vaiheeseen nähden oli normi paksuinen limakalvo.

Oon monet kerrat miettinyt, etten ymmärrä miten kukaan voi koskaan onnistua lapsia saamaan, on tämä sen verran monimutkaista puuhaa....
 
Tuossa kromosomitutkimuksessa on se huono puoli, että siinä tutkitaan vain vanhempien kromosomit. Alkioiden kromosomit voivat olla vialliset vaikka vanhemmissa ei vikaa olisikaan. Minulla tutkittiin IVF:ssä alkioiden kromosomit ennen kuin niitä siirrettiin kohtuun, ja niin vain blastoissakin oli pahasti kromosomeiltaan viallisia. Vain yksi alkioista oli terve, ja se pääsi syliin asti.

Eli jos yksityiselle puolelle päädytte, suosittelen alkioiden kromosomiseulaa. Julkisella sen saaminen on vielä kiven takana.
Oi kiitos tiedosta! Tämmöinen ei olisi tullut mieleenkään. Toivon kovasti, ettei alkion siirtoon asti jouduta menemään, mutta ei sitä koskaan tiedä.
 
Oi kiitos tiedosta! Tämmöinen ei olisi tullut mieleenkään. Toivon kovasti, ettei alkion siirtoon asti jouduta menemään, mutta ei sitä koskaan tiedä.
Meilläkin IVF tehtiin vain siksi, että saatiin alkiot testiin. Raskaus alkoi hyvin ilman IVF:ää, mutta nuo vialliset alkiot menevät kesken.
 
Meilläkin IVF tehtiin vain siksi, että saatiin alkiot testiin. Raskaus alkoi hyvin ilman IVF:ää, mutta nuo vialliset alkiot menevät kesken.
Oi Onpas mielenkiintoista! Onkohan IVF mahdollista tehdä julkisella ja kromosomitutkimus yksityisellä, jos julkinen ei sellaista rupea alkioille tekemään? Hurjan kalliita nuo kaikki hoidot yksityisellä, varmasti siihen kyllä ryhdymme jos ei julkiselta apua saa.
 
Oi Onpas mielenkiintoista! Onkohan IVF mahdollista tehdä julkisella ja kromosomitutkimus yksityisellä, jos julkinen ei sellaista rupea alkioille tekemään? Hurjan kalliita nuo kaikki hoidot yksityisellä, varmasti siihen kyllä ryhdymme jos ei julkiselta apua saa.
On mahdollista tuokin, tosin arvelen, että PASsit tehdään sitten myös yksityisellä.
 
Tänään kävin neuvolassa lääkärin tykönä ja hän totesi ultraamalla että keskenmeno

Minulla oli noin viikon verran menkkamaista vuotoa. Ei runsasta, kivuliasta ja klönttejä.

Tämä oli minun eka raskaus mikä neuvolassa todettiin. Yritystä takana n. 2v.
 
Me päästiin km vuoksi julkisella puolella lapsettomuushoitoihin ja pitkän kaavan mukaan koettu, alkiodg ennrn siirtoja juuri kromisomien vuoksi.
Jos km on se 3 niin omalta naistentautien polilta kannattaa pyytää lähetettä eteenpäin. Lapsettomuuspuolella kyllä tietävät mitä tutkimuksia ja mitä hoitoja. Nipt tutkimus äidin verestä se lapsivesi ja istukkanäyte ovat keinoja alkion kromosomien selvittelyyn jos tyyppi on jo kyydissä.
 
Kirjoittelenpa minäkin kokemuksiani tänne. Olemme yrittäneet raskautua noin 2,5 vuoden ajan. Tuloksena on 2 alkuraskauden keskenmenoa, kohtukuolema helmikuussa rv 24+1 ja nyt keskenmeno lokakuulta rv 21+4. Kohtukuolema johtui raskausmyrkytyksestä, mutta tuo viimeinen keskenmeno aiheutui siitä, että kohdunsuu oli lähtenyt jo rv 19+6 avautumaan ja kohdunkaula oli tuolloin käytännössä kadonnut. Olimme jo kesällä peräkkäisten keskenmenojen takia julkisella tutkimuksissa, mutta mitään selittävää ei löytynyt. Nyt kyselin julkiselta mahdollisuuksiamme lapsettomuushoitoihin, mutta meitä ei kuulemma oteta, koska olemme tulleet luonnollisesti raskaaksi.

Tilanne turhauttaa minua, koska aika käy vähiin (olen jo 37 v) ja minulla on jo alentunut AMH. Tuntuu turhauttavalta, että pääsemme raskaudessa aina korkeintaan puoliväliin saakka, minkä jälkeen palaamme taas lähtöruutuun. Kyselin julkiselta mahdollisuuksiamme esim. ivf:ään, jossa hyvässä lykyssä voisimme saada jonkun alkion pakkaseen, mutta asenne siellä oli hyvin negatiivinen (minulle ei kuulemma kannattaisi tehdä ivf:ää, koska eihän edes tiedettäisi, saataisiinko yhtään alkiota pakkaseen). Nyt joudumme odottelemaan jonkin aikaa, että voimme edes aloittaa yrityksen, koska jos yrityksen aloittaa liian pian, kroppa ei välttämättä ehdi palautua, enkä missään nimessä haluaisi kokea enää yhtään ennenaikaista synnytystä.

Onko täällä muilla kokemuksia kohdunsuun ennenaikaisesta avautumisesta / kohdunkaulan heikkoudesta ja onnistumisesta vielä tällaisten kokemusten jälkeen?
 
Onko täällä ketään, joka olisi kokenut useita keskenmenoja/kemiallisia raskauksia? Onko kenenkään kohdalla tutkittu, mistä ne ovat johtuneet ja oletteko saaneet apua?


Minulla on takana 3 varhaista keskenmenoa ja useampi kemiallinen. Olen vasta menossa tutkimuksiin ja jännittää todella paljon. Pelkään, ettei mitään syytä löydy, eikä sen vuoksi mitään apujakaan.



Miten kävi, selvisikö tutkimuksista mitään?
 
Takaisin
Top