*kittie, toivottavasti oot saanu kysymyksellesi selvyyden lääkäriltä. En osaa sen paremmin vastata kysymykseesi, koska en noiden arvojen luvuista kovin paljon ymmärrä mutta sen verran voin sanoa, että minulle sairaanhoitaja sanoi juuri tänään, että km jälkeen tuo arvo menee usein sellaisena harjumaisena, eli alkuun on matala, nousee välillä ja laskee sitten taas. Mutta en osaa yhtään sanoa, liittyykö se sinun tapaukseesi, ja miten arvoihin vaikuttaa jos on tai ei ole ollut kaavintaa ja myöskin se, missä vaiheessa raskautta km on tapahtunut...
Sitten aiheeseen, haluan kirjoittaa tänne kokemukseni km jälkeisistä kontrollitarkastuksista. Itsellä siis km todettu terveyskeskuksen neuvolassa 22.5, 16.6. terveyskeskuksessa lääkärin tarkistus, jossa raskaustesti positiivinen ja ultrassa 1,8cm residua, eli keskeytynyt keskenmeno -> kaavinta keskussairaalassa 18.6. ja siellä suositeltiin tarkistusta terveyskeskuksessa n. kuukauden kuluttua. Varasin sitten heti ajan terveyskeskukseen tälle päivälle ja varasin sen sieltä neuvolasta, jossa olin "asiakkaana" raskauden aikana. Noh, yllätyksekseni ilmoittautuessani tänään terveyskeskukseen sieltä sanottiin, että minulla on sairaanhoitajan (?) päivystysaika (?) ja että voin istuutua odottelemaan. Kohta minut pyysi vastaanotolle nuorehko mieshenkilö ja kerrottuani hänelle vähän hämilläni, minkä asian tiimoilta vastaanotolla olen, kaverin naama meni sangen yllättyneeksi ja hän tuumi että olenpas totaalisesti väärässä paikassa, näitä asioita ei koskaan hoideta päivystävällä sairaanhoitajalla koska heillä ei ole siihen koulutusta, raskausasiat kun eivät ole sairauksia. Mutta hän teki samalla myös selväksi, että tämä ei missään tapauksessa ole minun vikani vaan että siellä neuvolan päässä on nyt tyritty (mikä oli äärimmäisen mukava asenne, koska olin varautunut siihenkin että sair.hoitaja sanoo että mitäs helvettiä sinä tänne tulet). Kaveri oli kuitenkin ammattilainen ja tosi sympaattinen ja sanoi rehellisesti, ettei tästä aiheesta paljon tiedä mutta hoitaa nyt niin hyvin kuin pystyy ja teki raskaustestin, joka viimein oli negatiivinen, ja otti tulehdusarvot, jotka myös olivat normaalit. Tämän lisäksi hän soitti eräälle terveyskeskuksen lääkäreistä ja kysyi lisäohjeita. Tämä lääkäri halusi minut ottaa vielä vastaanotolleen, jossa tekee mm. ultran. Eli lopputuloksena uusi aika lääkärille huomiseksi ja lähete verikokeeseen sitä ennen.
Summa summarum, olisi vain pitänyt uskoa jälleen kerran oman järjen ääntä sillä maalaisjärkeni päätteli, että fiksuinta olisi mennä kaavinnan jälkeen sille tarkastukseen sille samalla lääkärille, joka sinne kaavintaan alunperinkin terveyskeskuksesta lähetti. Mutta kun soitin neuvolaani sieltä sanottiin, että kontrollia ei ole syytä tehdä lääkärillä, koska ultraan ei ole tarvetta vaan terveydenhoitajan aika riittää. Miksi sitten sain päivystävän sairaanhoitajan ajan, jää minulle mysteeriksi. Tämä päivystävä sairaanhoitajakaveri kuitenkin sanoi minulle, että kyllä potilaallakin on oikeus vaatia kunnon hoitoa, joten jatkossa aion kyllä kuunnella myös sitä omaa järjen ääntä näissä asioissa enkä luottaa sokeasti sairaanhoitojärjestelmän toimivuuteen.
Tämä siis kaikille tiedoksi siltä varalta, että joudutte samaan tilanteeseen, ettekä tiedä minne mennä. Kaavinnan jälkeen siis terveyskeskuslääkärin vastaanotolle noin kuukauden päästä kaavinnasta ja mielellään vielä sellaiseen paikkaan, jossa voi ultrata alakautta. Tätä ennen verinäyte näytteenottokeskukseen. Tuleepahan ainakin kerralla asia hoidettua. Käytäntö voi tietenkin vaihdella eri paikkakunnilla mutta ainakin tämä sairaanhoitaja ja lääkäri olivat yhtä mieltä siitä, että ainakin minun tähän tapaukseen liittyvällä historialla on syytä tarkistaa sekä raskaustesti, verinäyte, tulehdusarvot (vaikka kummempia siihen viittaavia oireita ei ole ollut, epämääräistä mylläystä alavatsassa) että ultraus vielä päälle.
Toivottavasti nyt huomenna lopultakin saisi terveen paperit lääkäriltä ja pääsisi v i h d o i n jättämään tämän taakseen, ainakin näin fyysiseltä kantilta. Ensimmäisiä km jälkeisiä kuukautisia ei ole vielä luulunut, keskussairaalasta sanoivat että noin kuukauden kuluttua toimenpiteen jälkeen pitäisi tulla, mikä tarkoittaa että loppuviikosta viimeistään voisi alkaa odottelemaan. Siinäkin mielessä ihan hyvä nyt käydä lääkärillä jos siellä näkisi ultrassa, mikä siellä on tilanne myös kuukautisten suhteen, ettei tarvitse uudestaan sitten taas varata aikaa, jos niitä ei alakaan kuulua... huohh, aikamoista ramppaamista paikasta toiseen on tämä ollut. Toivottavasti jollekin on hyötyä tästä minun selonteosta, ettekä joudu samaan pyöritykseen. Jaksamisia kaikille keskenmenon kokeneille.