Kesävauvat 2010

Luppa82

Mulla nyt 6+2 ja sama tilanne kun sulla. Rinnat ainoastaan arat. Ei pahaa oloa, ei tuntemuksia vatsassa ja kaikki ruoka ja juoma maistuu normaalisti. Olen ollut aika huolissani vähäisistä oireista, mutta näköjään on muitakin. Helpotti, kun on kohtalotoveri. Ei auta muu, kun odottaa... Tämä on elämäni raskaimpaa ja samalla onnellisinta aikaa. Olen välillä niin hermona ja epätoivoinen. Ensi viikolla eka neuvola ja varhaisultra, toivon, että sen jälkeen olisi hiukan varmempi ja helpottuneempi olo. täytyy toivoa parasta.

Moikat kaikille ja syvä huokaus..nimittäin pahoinvointi se vaan edelleen jatkuu aivan karseana(olkaa onnellisia joilla ei sitä ole) ja tämä alkaa olla todella uuvuttavaa. Jotain suuhunsa laittaa niin se tulee pihalle[:@] Tänään kävin lääkärissä joka määräsi primperan nimistä pahoinvointi lääkettä ja se tuntuisi hieman auttavan. Voi kun jo helpottaisi!
Lääkäri määräsi myös lepo ja pieniä ruoka annoksia usein mutta hankala sitä puolta noudattaa kun ei tee mieli laittaa mitään suuhunsa oksentamisen takia..ääh[:(]
Justiinsa yksi tuttu sanoi muutama päivä sitten että nauti nyt kunnolla koska aika menee niin nopeasti mutta tällä hetkellä ei kyllä tarvitse nauttia muusta kuin vessan pöntöstä[:D]

Moi kaikille, jospa minäkin uskaltaisin jo tulla tänne keskusteluihin mukaan. [:)] Itseäni ihmetyttää tämä oireiden runsaus. Kaikki oireet pysyneet visusti mukana koko tämän ajan. Runsas valkovuoto osaa aina säikäyttää, vähän samanlainen olo kuin kuukautisvuoto olisi alkanut ja aina juoksun kanssa vessaan tarkistamaan että ei kai vain tullut verta. Mutta ei ole ollut onneksi muuta vuotoa kuin tuo valkovuoto. Itse asiassa kaikki nämä oireet löytyvät minulta, mitä alkuraskauden oireissa onkin lueteltu. Jotkut välillä vähän heikompina, ja välillä taas voimakkaampina.

Nyt on ollut parin päivän ajan aivan järkyttävää pahoinvointia. Kaikki mitä syön, tulee joko heti ylös tai sitten myöhemmin. Mutta tulee kuitenkin. Kamalan heikko olo, huimaa koko ajan, ei voisi edes harkita ulos lähtemistä. Saa maata päivän sängyssä ja käydä halaamassa vessanpönttöä välillä. Neuvolasta sanottiin vain että kyllä se siitä. Mutta huh, kamala nälkä mutta kun ei vaan pysy mikään sisällä. [:'(]

Viikon päästä sitten varsinainen eka neuvolakäynti. Houkuttaisi kyllä käydä jossain varhaisultrassa, että saisi varmuuden asiaan että siellä masussa todellakin on elämää. Kyllästyttää ja hermostuttaa jossitella koko ajan. Haluaisi jo iloita mutta ei uskalla vielä. Mutta niin kai se on monella muullakin..

ALKUPERÄINEN: inka
Tämä on elämäni raskaimpaa ja samalla onnellisinta aikaa.

Oi Inka, veit sanat suustani! (Tai ajatukset päästäni.)

Oijoi. Ei tosiaan pysy ajatus kasassa. Sehän olikin Mipu76, joka tosta verenpaineesta puhui... Hän vain oli oman viestinsä alkuun lainannut sinua Yppy. Pahoittelut... [8|]

Tuohon pahoinvointii ja oksenteluun oli pakko tulla kommentoimaan. Mulla alko rv 12 ja jatku rv20 asti ja alkoi jälleen uudelleen rv 22, edelleen pahoinvointia. Parhaiten mulla pysy sisällä yrjökaudella mehujäät, jäädytetyt juomat ja pakastetut porkkanat. Nyt pahoinvointi pysyy "kasassa" jääporkkanoilla, eli kun tultt huono olo vedän porkkanaa. Voi olla tietty ihan uskomisesta kiinni, mut enää en kovin usein yrjöä... Kätilö ultrassa suositteli pakastamaan kaiken mitä söi, kylmä ei ärsytä ilmeisesti niin paljon. Lämmintä ruokaa en vetäny kuuteen viikkoon.... Tsemppiä teille!

Possuflunssa rokotteen toisaalta vois ottaa sit kun neuvolan tätit on sitä mieltä. jos ei olis alkiota mahassa niin en olisi ainakaan ottanut, mutta tilanne on toinen. [:D] Jännää pääsen tällä viikolla neuvolaan, varmaan opin samalla jotain uutta, mutta missä vaiheessa kannattaa mahaa alkaa rasvaa? tai nännejä venyttelee? [:D] Ne kun kuulostaa jänniltä! [;)]

Olosta sen verran, että olo heikkenee ain iltaa kohden, aamulla työmaalle lähtiessä ja sieltä tullessa on ihan mukava olo, ainoastaan tissit on hieman arat. kotiin tullessa usein tuoksuu kahvi, mukavin asia on se ettei kahvi pysy sisällä ja se tuoksukin tekee heikon olon. illalla väsyttää normaalia enemmän, huono olo kiertää mahassa, toistaen "oksettaa - ei okseta" tunnetta, alapäästä tulee normaalia enemmän valkovuotoa. [:-] Kaikista mukavinta on se kun saa unen päästä kiinni, niin herää pissalle ja mahassa pistelyä, samanlailla kuin menkkojen kipeimpänä päivänä. [:'(]

Mies lähti töihin ja itse heräsin käyttämään koirat ulkona. Uni katosi, vaan onneksi on kaksi vapaapäivää... nukkuu vaikka aamusta pitempään. Voi miten mukavaa lukea kunnon raskausoireista. Olisipa itselläkin enemmän oireita. Laskeskelin jo aikani kuluksi tulevan äitiysrahan määrää, kaikkea sitä mieleen tulee puuhailla, kun uni ei tule :)
Voi miten paljon jännittääkään tuo tuleva ultra... ja siihen on vielä ainakin viikko aikaa.

Täällä kuvotus pahenee jälleen vaikka luulin sen loppuvan melkein jo pari päivää sitten. Nyt yökkäilen jo pitkin päivääkin. Heti kun liikun vähän ripeämmin niin kuvotus tulee päälle. Täytyy siis yrittää liikkua mahdollisimman hitaasti.

Eilen kerrottiin uutisista miehen vanhemmille. Ne tuntuivat olevan aidosti onnellisia uutisista. Maanantaina olisi mun vanhempien vuoro.

Mulla alkoi tänään 6 viikko [:D] Jännäilen ja innolla odotan jo ensi viikon perjantaita kun on se neuvola ja varhaisultra. En millään jaksaisi odottaa sinne asti. Toivottavasti kaikki on kunnossa.

Mites teillä muilla sujuu?

Moikka!

Tänään pyörähti käyntiin neuvolan tätin laskujen mukaan 7. rv ja tuntuu että olo on vaan pahentunu päivä päivältä. Tuossa pari viikkoa sitten kun kerroin omille vanhemmilleni uutiset, pääsi sanomaan että ei mitään oloja ole ja ruoka maistuu! Ei tarvinnut monta päivää mennä eteenpäin niin alkoi olla ällöttävä olo joka nyt kestää koko päivän. Oksentanut en oo kertaakaan vaikka välillä tuntuu että vois vaikka helpottaa. Migreenikin tuossa yhtenä aamuna laukaistiin käyntiin, raskautta ennen en oo kärsiny migreenistä..

Vähän aikaa sitten auttoi kunhan sai jotain syötyä, nyt ei auta sekään[8|] Täytyypäs kokeilla noita jäisiä juttuja, tuntuu että vois olla hyvä idea!

Mun isällä oli hyvä suhtautuminen asiaan kun murehdin että mitäs jos töissä just päätän oksentaa (oon kassalla töissä). Isi sanoi että "No jos oksennat jonkun kamojen päälle ni annat vaan palan paperia ja sanot että pyyhkäse tolla." [:D] <3 Eiköhän me sillä asenteella mennä! :)

ALKUPERÄINEN: Muiia

Mun isällä oli hyvä suhtautuminen asiaan kun murehdin että mitäs jos töissä just päätän oksentaa (oon kassalla töissä). Isi sanoi että "No jos oksennat jonkun kamojen päälle ni annat vaan palan paperia ja sanot että pyyhkäse tolla." [:D] <3 Eiköhän me sillä asenteella mennä! :)

Sulla täytyy olla ihan huippuisä!

Nyt on esimmäisessä neuvolassa käyty![:D] Ei sielä mitään kovin kummosia tehty, terkkari vain kyseli kaikkia sairaustietoja jne.
Se erikoisuus käynnissä kyllä oli että otin samalla sikainfluenssa piikin!! En tiedä oliko hyvä vai huono juttu, mutta nytpä se on otettu. Toivottavasti ei tulisi hirveästi piikitys oireita! Jos selviän pelkällä kipeytyneellä kädellä niin olen tyytyväinen!

Samalla myös piti yks-kaks päättä mihin haluaa mennä synnyttämään. En ollut yhtään valmistautunut että itse saa päättä mihin meinaan mennä. Helsingissä kun olen niin vaihtoehtoja oli.
Päädyin tässä vaihessa Kätilöopistoon, kun terkkari kertoi paikoista ja se on se missä enemmän painotetaan pehmeitä arvoja ja on perhehuoneet jne. Jos sitten tulee myöhemmin raskaudessa jotain ongelmia, niin silloin siirtävä Naistenklinikalle synnyttämään.

Nyt sitten pitäisi käydä jossain vaiheessa labrassa. Ja odotella kutsua ekaan ultraan. Siitäkin vähän yllätyin, kun terkkari kysyi että haluanko mennä ultra tutkimuksiin, että haluanko että Downin todennäköisyyttä selvitetään. Luulin että sekin tulee automaattisesti. No, tämä ultra sijoittuu viikoille 10-12 ja sitä ennen pitää käydä labrassa.
Seuraava neuvola onkin sitten vasta viikon20 tuntumassa, juuri ennen rakenneultraa. Tuntuu että siihen on hirveän pitkä matka!!

Ja sokerirasituskokeisiin joutuu nykyään kuulemma kaikki. Tämä suositus on kuulemma muuttunut tänä syksynä. Aikaisemmin siihen joutui vain jos oli ylipainoa, nyt mennään kaikki. Mutta se on joskus sitten myöhemmin..

Ehkä siinä oli tärkeimmät neuvola kuulumiset. Niin ja neuvola päivähän oli minulla 6+4.
Varhaisultra aikaa pitäis alkaa tilailemaan jostain, kunhan keksisin ensin mihin sen menisin tekemään.

Olot vielä suht ok, ällö oloja on mutta ei mitään vahvaa pahoinvointia!! Ja väsy on iltaisin aika kova. Muuten ei oikeen mitään tuntemuksia ole.

Jee, täällä yksi onnellinen neuvolakortin omistaja!![:D][:D]

Nopea korjaus omaan tekstiin. Eli sokerirasitukseen joutuu kaikki 25-v täyttäneet. Eli ymmärsin jos on sitä nuorempi äippä niin sinne ei tarvitse mennä, jos ei siis ole ylipainoa.

Hei kaikille!! Täälä olisi yksi odottaja joukkoon, jos vielä mahtuu..:) La 31.7 joten nyt 5+5 viikkoja menossa. Tulossa kolmas lapsi meidän perheeseen.. palailen taas paremmalla aikaa..

Sädetikku84: mulla tänään 9 viikkoa täynnä ja neuvolassa kanssa sanottiin, että verikokeissa voi käydä aiemminkin. Kun sitten Kättärin labraan menin, niin siellä olivat sitä mieltä että kannattaisi ottaa samana päivänä kuin on se ultra. Muuten joutuu ottamaan enemmän verta. Mutta en ole varma koskeeko tuo vain sitä että jos haluaa sen seeruminäytteen esim. Downin syndrooman selvittämiseksi. Minulle ainakin täti suositteli odottamaan ultraan. Minulle ei puhuttu tuosta sokerirasituksesta ollenkaan. Olen yli 25v. mutta suht terveet elämäntavat (ravinto ja liikunta ei tupakkaa tai juurikaan alkoa) eikä ylipainoa ole. Saas nähdä tehdäänkö vai ei.

Omasta voinnista ei voisi kyllä oikeastaan päätellä raskaana olevansa. Kaikki menee todella hyvin, vähän vaan ehkä väsyttää tavallista enemmän. Töissä pystyy kuitenkin hyvin olemaan ja ei mitään kuvotuksia yms. ole. Tämähän tuntuu oikein mukavalta. [:)] Ja en kyllä pelkää, että joku vialla olisi. Miksipä olisi?

Varmasti on kaupunki ja ihan terkkari kohtasia eroja, mitä neuvoja/ohjeita saa.
Vaavi2010: Minulle terkkari tosiaan sanoi, että Kättärillä tykätään jos labrat on otettu ennen ultraan menoa, mutta mistäs sitä tietää mikä on oikea. Minä nyt menen tuolla ohjeella eteenpäin.[:)]

Itse kanssa normi kuntonen/terve jne. eli en vanhojen (=ennen lokakuuta -09) ohjeiden mukaan olisi menossa sokerirasitustesteihin. Minun terkkarin mukaan sitä on alettu pitämään niin suurena riskinä, että kaikki halutaan testata. Mutta mielenkiintosta seurata miten teille muille tästä sanotaan. Tosin testi tehdään joskus vasta pidemmällä raskaudessa, ehkä +20 tai jotain..

ALKUPERÄINEN: Sädetikku84
Vaavi2010: Minulle terkkari tosiaan sanoi, että Kättärillä tykätään jos labrat on otettu ennen ultraan menoa, mutta mistäs sitä tietää mikä on oikea. Minä nyt menen tuolla ohjeella eteenpäin. [:)]

Mielenkiinnolla kuulisin mitä siellä sulle kerrotaan jos meinaat käydä labrassa aikaisemmin. Vai oletko menossa jonnekin muualle labraan? Itsellä olisi sopivasti juuri työpaikan yhteydessä (siis tuolla Kättärillä), että sinne voisi piipahtaa melkein koska vaan.

Ensimmäinen neuvola takana, mutta ultraan vielä piiiiitkä aika! Minullekin neuvottiin menemään ensin labraan ja valmiiden tulosten kanssa vasta ultraan. Hämeessä käytäntönä kuulemma, että mikäli verikokeista on löytynyt jotain merkittävää, on se helppo todentaa sitten ultrassa ja ohjata äitejä sitten jatkotutkimuksiin...toivottavasti näin ei kävisi kellekään!! 

Ultraan pääsee meillä vasta viikoilla 12-13, silloin np-turvotus kuulemma vertailukelpoisin tilastoihin...valtavasti eroja kaupungeissa näissäkin asioissa. Nyt vaan miettimään, pitäisikö sitä harkita varhaisultraa, tietäisi onko siellä ketään. Oireistä päätellen kyllä!

Takaisin