Kesävauvat 2010

meillä taitaa tiger olla melko sama tilanne päällä[:)] pissat housussa hypitään seinille[:D][:D]
mun selkä vaivat ei taida issiasta olla, mulla on tuo ristiselkä mikä on kipee, kauhee paineen tunne ja tuntuu niinku ois ihan sykkyrällä kaikki siellä.Näin kotona ollessa ei oo kauheen kipiä mutta töissä (fyysisesti raskas työ) ihan hirvee, ei oo pystyny oleen

Tossa lueskelin, että se tunne, kun yhtäkkiä kovettuu koko alavatsa, on ilmeisesti supistelua. Mullahan sitä on nyt pari viikkoa jo ollut, enkä edes ajatellut että voi supistella ennen synnytystä.  Muuten ilmeisesti olisi normaalia, MUTTA aihetta huoleen jos:

-          tunteeseen liittyy kuukautiskivun kaltaista kipua (kuten minulla)
-          supistuksia tulee ilman rasitusta (kyllä!, ihan esim maatessa)
-          toistuvia, päivittäisiä (KYLLÄ! jopa monta kertaa tunnissa!)

Eli uusi huolenaihe. Laitoin neuvolaan nyt sähköpostia sitten. en kyllä oikein erota mikä olisi vauvan liikkumista ja mikä supistelua...

[:o]

tolteekki ja päivänkakkara, rakkaat kanssasisaret! [:D] meillä on niin samat vaivat! tolteekki: mulla kans täsmää nuo sun listaamat kohdat, kaikki paitsi menkkamainen kipu, sitä ei oo ollu. mulla saattaa supistaa viiden minuutinki välein ja jos nousen tuolilta yks kaks nii silloin kans. minäki meilasin neuvolaan aamulla. mulla on keskiviikkona neukka aika eli sitte onneks saa porista iha face-to-face tätin kans[:)]
pitää kait yrittää ottaa vain rauhallisesti. ai niin, olin tosiaan siinä hemmetin flunssassa viikon ja mullahan oli ihan hirvee yskä, niin neukassa meinas täti että kova jatkuva yskä voi aiheuttaa supisteluja.

sitte päivänkakkara: mulla on myös alaselkä kipua joka sit kuitenki säteilee molempiin raajoihin, eli issias kipua. kotona kaikki on useimmiten ihan hyvin mutta sitte jos töihin menen niin ei siitä mitään tuu. elikkäs taas huomenna hakemaan saikkua.. noh, eipä ole vasta kun neljäs viikko putkeen ja varmaan kymmene koko raskauden aikana.. että näin.. minkäs teet, en kyllä kipeänäkään pysty olemaan töissä kun jalat lähtee alta.. fyysinen työ myös mulla.

mä tuossa äsken vähän järkkäilin kaappiin vauvan tavaroita.. peitto, tyyny, pussilakanasetti ja pinnasängyn suojus+lampaan talja on nyt hyvässä järjestyksessä [:)]

Hei kaikki!

Ihastellen olen katsellut teidän lähettämiänne masukuvia - itsellä se on vielä aika pieni (siis makkara kyllä on, mutta se on ollut siinä ennenkin!). Tietämättömät eivät vielä huomaisi raskauttani - katsoisivat vaan että onko se taas vähän lihonut?! [:)] No, kyllä se masu sieltä vielä pullahtaa esiin - kyllä sen jo tuntee, että housut kiristää ja alavatsa on sellainen pinkeä ja kova - kun makkara on ollut aina pehmoinen [;)]

Kannattaa ottaa neuvolaan yhteys noista supisteluista, niinkuin olette jo tehneetkin. Itse olen asian suhteen hiukan vainoharhainen, oma äiti kun joutui minua odottaessaan olemaan vuodelevossa useamman kuukauden, meinasin niin innokkaasti tulla maailmaan!

Mutta pirteää viikkoa kaikille ja voimia kaikille jostakin vaivoista kärsiville - kyllä se palkinto vielä syliin saadaan! [:D]

tuota.. miten niin suuruuden hullu..? sori, tuo saa nyt kelvata kun en jaksa alkaa saikkaamaan tän masiinan kanssa! [:D]

Ihana kuva tiger[:D]

Missä luuraa Jasmiini...?

no nii fysioterapeutti sanoi että mulla on semmonen ku si-nivel (olikohan se noin..) jumittanut. Johtuu kuulemma hormoonitoiminnasta elikkästä tästä raskaudesta kun nivelet löystyy.Hiero ja löysytti nuita alaselän lihaksia ja teippasi lopuksi.Huomenna sitten lekurille jolle aikoi suosittaa mulle puolipäivä duunia..onko kellään kokemusta?Saanko liitosta soviteltua päivärahaa vai miten menee?Enhän mää pärjää mitenkään jos palkka puolittuu...kääk

Jasmiini luuraa kyllä linjoilla muttei oikein saa mitään kirjoitetuksi... Ramppaan ulkona kun on niin kamala keli ja takkaan saa kantaa 5 minuutin välein puita. Eläimetkin pitää hoitaa tuolla hirveessä viimassa. Ja aloin jo miettimään noitten ylläolevien supistus-juttujen takia että onkohan mullakin... Kun enhän mä tiedä millasia supistukset on ja kyllä mulla on mahassa tuntunut sellasta painetta ja kovuutta. Sellasiako ne on? Muutamana iltana on painetta tuntunu. Eikä oo niitä ilmanpaineita [;)] Mutta ei tauotta oo tuntunu, onneks. Tiedä näistä tuntemuksista nyt sitten. Ja tuntuu että te kaikki muut tunnette vauvan liikkeet mutta minä en. En kait vaan niitä sitten tunnista...?
Kyllä nyt on taas sellanen päivä että toivon olevan jo heinäkuu ja meillä kaikilla onnellisesti terveet pikkukääröt sylissä [:)]

ALKUPERÄINEN: Jasmiini

Jasmiini luuraa kyllä linjoilla muttei oikein saa mitään kirjoitetuksi... Ramppaan ulkona kun on niin kamala keli ja takkaan saa kantaa 5 minuutin välein puita. Eläimetkin pitää hoitaa tuolla hirveessä viimassa. Ja aloin jo miettimään noitten ylläolevien supistus-juttujen takia että onkohan mullakin... Kun enhän mä tiedä millasia supistukset on ja kyllä mulla on mahassa tuntunut sellasta painetta ja kovuutta. Sellasiako ne on? Muutamana iltana on painetta tuntunu. Eikä oo niitä ilmanpaineita [;)] Mutta ei tauotta oo tuntunu, onneks. Tiedä näistä tuntemuksista nyt sitten. Ja tuntuu että te kaikki muut tunnette vauvan liikkeet mutta minä en. En kait vaan niitä sitten tunnista...?
Kyllä nyt on taas sellanen päivä että toivon olevan jo heinäkuu ja meillä kaikilla onnellisesti terveet pikkukääröt sylissä [:)]

Mullakin on tullut sellasta paineen tunnetta ja sitte tavallaan vihlasuja/kiristystä jos nousen esimerkiksi nopeasti ylös.. En ole osannut niitä kyllä miksikään supistuksiksi ajatella. Voiko niitä tulla jo näin aikasin (rv 17)? Kauheen tietämätön ilmeisesti olen ku ensimmäistä odotan :/ Ja mustakin tuntuu että kaikki muut tuntee jo vauvan liikkeetkin paitsi minä, eli et ole Jasmiini ainoa joka niin luulee! Masukaan mulla ei kauhean iso vielä ole.. ja toisilla taas jo mielestäni valtava. No kai se vauva pian alkaa pitämään eloa minunkin masussani.. en vaan jaksaisi enää odottaa!!

Ihania masukuvia tullut lisää[:D]kade... Mulla ei näy oikeen vieläkään kuin se oma pieni makkara. meil on muikku varmaan samanlaiset makkarat jotka sit vähitellen kovettuu[:D] 

en mäkään tiedä miltä supistelu tuntuu[&:]! en oo tiennyt mitä toi kohdun kovettuminen ym on ja luin tänään netistä. neuvola soitti heti mulle ja ensi viikoksi on lääkäri. käski seurailla ja jos voimistuu niin aikaisemmin yksityiselle. en jaksa kyl alkaa huolehtia, seurailen rauhassa. HUOH[:o]

supistukset kuuluu monella raskauteen, itseä nyt vaan huolettaa toi että tulevat levossakin ja aika usein. jos se nyt sitä on... mut ainakin neuvola sanoi et oireet on selkeesti suppareita.

kaikille taas haleja!

Ihania masu-kuvia. Minulla ei vielä supisteluja ole ollut, jos menee kuten viimeksi (liki 19v sitten) [:D] niin supistelee vasta kun alkaa vauva syntymään. Mutta muita huolia kasaantunut siitäkin edestä [:(] Perjantaina on sydämen uä-tutkimus, sivuäänen takia. Toivottavasti sydän on ehjä, terve. Astman takia kävin vastaanotolla ja sydämestä löytyi yllättäen sivuääni.  Paino ei ole noussut, päinvastoin.. tippunut -1.8kg. Huolissani vauvan hyvinvoinnista. Ja ei kahta ilman kolmatta. Yksi koiristamme (italialainen kaunotar) alkoi pahasti ontumaan, käytettiin kuvissa ja kuvien mukaan olkapäässä on kalkkeutumaa ja rustottumaa. Nyt käydään läpi keinoja, miten neiti saadaan kuntoon.

Muuten olo ollut hyvä, energinen [:)]  Jaksaa vielä lunta luoda ja töissä käydä mummuja ja pappoja nostelemassa. Vauvakoiran kanssa ollaan kovasti koulutuksissa käyty. Kovasti kesää odottelen <3

Voikaa hyvin ja pitäkää hyvää huolta masusta ja masuasukista [:)]

Ompas ihania vauvamasuja [:)] Omani taitaa tehdä vielä tuloaan, kun on jo rv 19 tasan, eikä noin selkeää linjaa näy.. sitä siis odotellessa ja kasvatellessa voin ihastella muiden jo muotoutunutta vauvelimasua! [:D]

Supistuksia en ehkä osaa tunnistaa (luultavasti on ollutkin, en vain osaa yhdistää missä tilanteessa), mutta neuvolatäti oli ehdottomasti sitä mieltä, että olen varmasti niitä kokenut, vaikken olisikaan niitä tunnistanut. Ja sanoi, ettei niistä sitten ainakaan hätääntyä, jos ei kerran ole tuntenutkaan...no niinpä! [;)] Äly ja väläys.

Mutta onko siis hyvä kun alan nyt niitä kuulostelemaan...tai sitten en. Ja aina jos tuntuisikin jotain outoa niin tuleeko se nyt olemaan aina supistuksen vika. Vaikea sanoa.

Täytyy tästä mennä iltapalan tekoon, tuntuu että nyt vasta alkaa nälkä oikeasti tekemään tuloaan jatkuvalla syötöllä. Eli nälkä siis koko ajan, eikä loppua näy! Mutta mikä vaaville vain parasta, sitä annetaan! [:D][:D]

Yritän saada masukuvia tuonne masukuva-ketjuun, mutta ongelmia kuvan liittämisen kanssa.. oon niin huono niiden kuvien muokkauksen osalta.[&:]

Heipat kaikille!! [:)]

Jaksamista kaikille selkä- ja issianvaivojen kanssa taisteleville! Eipä niihin vaivoihin taida auttaa muutakuin lepo..[:o] Eli työt sikseen ja lepoa mammat![:D]

Täällä päästiin jälleen työn makuun tänään kovan flunssan jälkeen! Ääni on kyllä vieläkin maassa mutta muuten olo mitä parhain![:)]

Ihania masukuvia tullut tänne!!!![:D] Mullakin kumpu näkyy jo mukavasti![:D] Töissä asiakkaista kukaan ei ole vielä kysellyt mitään , mutta luulis pian alkavan kysellä kun muuten oon aika hoikka ja nyt on yhtäkkiä alkanu masu paisua [:D][:D] 

Selkeitä liikkeitä en oo vielä tuntenu [:o]...joitakin pieniä muljahduksia kylläkin, mutta en oikein ole uskaltanut rekisteröidä niitä vielä varmoiksi vaavin liikkeiksi..

Minä täällä jo kuumeisesti suunnittelen vauva huoneen sistusta. Jotakin sisustustarroja/sabluunoita oon jo vähä miettiny..Haluais niin jo laittaa kaiken valmiiksi[:D][:D] Mies onneksi mua vähä toppuuttelee että "ei nyt kulta vielä hätäillä" [:)] Sen kyllä päätin että rakenneultran jälkeen heti samana päivänä käydään lastentarvikeliikkeessä ja tehdään ensimmäiset hankinnat! Sitten jo uskaltaa alkaa ostella kun yli puolenvälin ollaan![:)] Ei vaan millään jaksais odottaa!![:D] Onko muut tehny jo ahkerasti hankintoja????

Meillä on neuvola keskiviikkona, Jippiii [:D] Jotenki nämä neuvoloiden ja ultrien välit tuntuu tosi pitkiltä!

Huomenia

Tietääkö kukaan, voiko 1-2kuppia kahvia päivässä aiheuttaa supistuksia?[&:] Netistä en löytänyt mitään tuosta asiasta.

Eilen illalla sängyssä vauva liikuskeli kovasti. Rupesin tarkkailemaan vatsaa ulkoa päin, vaikka kuulemma mitään ei TIETENKÄÄN vielä näy. Oikein kovan "potkaisun" aikana yhtäkkiä hieman sivuun keskikohdasta ilmestyi oman sormeni kokoinen kohouma ja katosi. Eli näin se todellakin, en kuvittele! Näytti niin epätodelliselta ja hassulta. enempäää ei sitten näkynytkään vaikka kuinka tuijotin[:)].

Mukavaa tiistaita!

ihanaa tolteekki!! [:)]
ei oo mulla mitään tietoo tuosta kahvin ja supistusten vaikutuksesta toisiinsa.. mut en usko et kahvi vaikuttaa supisteluihin.. ?!
mun pitää taas mennä vaivoineni lääkäriin.. issias ei jätä rauhaan. eilinenki päivä; mitään raskasta en todellakaan tehnyt (en edes uskaltais kun on supistellut niin paljon) ja illalla oli pakarat tulessa ku säteili niin pahasti raajoihin.. voi mua polosta.. [:(] tätä tää vaan on, kaiken se kestää, kaiken se kärsii.. [:)]

viime yö oli taas helpompi, vaan kerran muistaakseni heräsin pissalle.. [:D]

jee, tänään saan hakea postista sen dopplerin!! saa alkaa kuulosteleen pikkusen sydänääniä.. ja tilasin minä sen bola korunki, oli se niin ihana. tiiä sitte onko mitään taikaa mutta ajatus oli niin kaunis et tilasin [:D]

ja ne nomination-kurun palaset oli kans siellä halpoja, joten tilasinpa niitäki sitte pari kipaletta.. [:)]

ei muuta kuin pakettia odotteleen! [:)]

LA:

24.6. niiva
29.6. heidikki
30.6. baby86
1.7. Anskulova, HK80, henttara, Pisara
2.7.
3.7.
4.7. Nina_, JoLi
5.7. Pumpuli82
6.7. Pihlajainen, monsku,
7.7. Muikku80
8.7. Durina,
9.7. Tolteekki, miiva85, Jasmiini, Tiger, sahrami
10.7. Bixio, Rila, geanna,
11.7. Nonunen, Kedorla
12.7. söpsötin
13.7. wagana, Millinen, kitano,
14.7. Memaik, hainhammas,
15.7. MiniMöö, hetao,
16.7. TyhjäSyli, päivänkakkara, jagmo, tanjaana
17.7. Mie, Mipu76,
18.7. Satsu73, hexuli, Elaisah, eljulka,
19.7. j79,
20.7. Maisis, pevi, Vaavi2010
21.7. Hilma, Sanni86, Mickey.Mouse
22.7.
23.7. Lai, Milu, katariina, Ellen80, minnikristiina 
24.7. emma82, niiva, Sädetikku84, eloquu, norppa123, mallukka90 
25.7. Inka, samala,
26.7. Dora76, Minnuska19,
27.7. Anouk77, pepi
28.7. Luppa82, Yppy (tai 30.7.), susu80
29.7. susu80, taiga, HKL,
30.7.
31.7. Zipi, Tintsu82, j3nni
5.8. Nappisilmä

Rakenne:

4.2. niiva rv 20
10.2. baby86 20+1, Pumpuli82
11.2. Pisara rv 20
12.2.Nina_ rv 19+5
15.2. JoLi, heidikki
17.2. Rila rv 20
22.2. Muikku80, wagana rv 19+6,
23.2. Millinen rv 20
24.2. Pihlajainen rv 21+2, hetao
25.2 Kedorla rv 20+4
26.2. päivänkakkara rv 20, Tolteekki rv 20+6, kitano rv 20+3, j3nni
1.3. Mipu76 rv 20+2, Satsu73 20+6, hexuli
2.3. Durina rv 21+5, Vaavi2010 rv 20, MiniMöö
3.3. TyhjäSyli rv 20+5

4.3. Mickey.Mouse rv 20+1
5.3. Nonunen rv 21+5, Sädetikku84 rv 19+6, Ellen80 rv 20+1
9.3. Elaisah rv 21+2, Sanni86 rv 20+6
10.3. Maisis rv 21+1
11.3. HKL rv 20, Luppa82 rv 20+1, Taiga rv 20
16.3. Yppy rv 21+0
29.3 bambi rv 24

hitto kauhee ajatus... siis kun mulle haetaan nyt äippälomasijaista (pakko hakea jo, iso vastuu ja pitkä perehdytys!). Entä jos sattuukin jotain??? Koko talolta perutaan sisäinen haku ja ulkoinen myös. on siinä juma selittämistä sitten. heh joo, taas positiivisin mielin.[8|]

tiger, aika jänskää, saat alkaa kuunnella vauvelia silloin kun tykkäät[:)] 

mä täs kans odottelen iltapäivän potkuja, klo13-14 ne on joka päivä alkaneet. iltaisin on kovin meno. toivottavasti tosta ei tuu sellainen että kun joskus vauva ei liikukkaan tiettyyn kellonaikaan niin sitä jo panikoi... sit ois doppler tietty hyvä!

Takaisin