Kesätöissä

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Oletko ollut kesätöissä? Minkä ikäisenä ensi kertaa ja millaisessa työssä?

Itse en koskaan saanut kesätyöpaikkaa, yrityksistä huolimatta. Kaupan alan työ jossa yhä olen on ensimmäinen työpaikkani ja alkoi kesän kynnyksellä parikymppisenä, mutta ei ollut kesätyö vaan vakituinen.
 
Olen ollut kesätöissä muistaakseni ensimmäisen kerran kun olin 15. Töitä on tehty lapsenvahtina, kanala-apulaisena, traktorikuskina, hevostallilla, vanhustenhoidossa...
 
Olen ollut kesätöissä 14 vuotiaasta alkaen, nykyinen anoppi hommasi mulle työn kaupungilta joka oli koulun ikkunoiden pesua. Sitä tuli muutama kesä tehtyä, kunnes ammattikoulun työharjoittelu paikasta kysyttiin myös kesäksi töihin ja sinne tuli sitten mentyä seuraavinakin kesinä ja edelleen samassa paikassa vakkarina töissä.
 
Kesätöitä on tehty vaihtelevassa määrin aina 15 vuotiaasta lähtien. On oltu työmaa-apulaisena, kirjapakkaajana tehtaalla, maalarina, kahvila-apulaisena...kaikki työpaikat (alle 18 v. ikäisenä) saatu kontaktien kautta, muuten eivät alaikäistä huolineet. :rolleyes:
 
Olen ollut varmaan 15v iästä asti kesäisin edes jossain töissä (paitsi ammattikoulussa kesä meni työharjoittelussa). Olen ollut marjatilalla noukkimassa, lapsenvahtina ja pisimmät työpätkät tein eläintarhalla kausitöissä eläintenhoitajana.
 
Opetin muistaakseni 14-vuotiaana lapsille suomea, sittemmin olin äitiysloman sijaisena 16-17-vuotiaana, pari kesää töissä lentokentällä ja siitä eteenpäin vakituisissa työpaikoissa.
 
Koskaan en saanut kesätöitä yrityksistä huolimatta. Kerran tai pari pääsin sentään työhaastatteluun. En saanut myöskään osa-aikaista työtä opintojen oheen. Määräaikaisia täyspäiväisiä sopimuksia on ollut muutama ja sitten sain osa-aikaisen toistaiseksi voimassa olevan työsopimuksen. Tuntimäärää ei ole nostettu mutta käytännössä melkein täyspäiväisenä sitä työtä tehnyt nyt useamman vuoden.
 
Ammattikoulussa ollessani olin kesätöissä samassa paikassa, missä olin ollut työssäoppimassa. Ennen sitä en ollut kesätöissä.
 
Olen aloittanut kesätyöt 13-vuotiaana sukulaisten lastenhoitajana, sen jälkeen kesätöitä on ollut torimyyjänä, siivoojana ja puistotyöntekijänä. Ammattiin valmistumisen jälkeen yksi kesätyö oli puhelinmyyjänä, kun omalla alalla ei kesällä ollut töitä tarjolla.
 
Takaisin
Top