Kesälomista

Monstera11

Oman äänensä löytänyt
Heippa. Vähän aikaista miettiä kesälomia, mutta kysytään nyt kuitenkin..

Ensimmäinen lapsi siis tulossa ja olen ihan pihalla tällaisten asioiden kanssa. Täällä varmaan jollain on tietoa, miten nämä lomajutut toimii..

Eli siis, jos jään heinäkuun alussa äitiyslomalle niin miten kesälomien kanssa toimitaan? Minulla on neljä viikkoa kesälomaa ja mietin, voinko pitää ne kesäkuulla? Mitä jos työnantajalle ei käy, että pitäisin lomani touko- kesäkuussa? Voiko työnantaja kieltää sen? Maksaako työnantaja lomat sitten rahana?

Mitä, jos joudun sairaslomalle ennen äitiyslomaa? Miten lomien sitten käy?

Ja jostain luin, että lomat voi jättää äitiysloman toiseen päähän. Miten se sitten käytännössä toimii? Eikö kesälomat täydy pitää johonkin tiettyyn päivämäärään mennessä?

Paljon kysymyksiä. Osa vähän typeriäkin. Kertokaa, miten olette omat lomanne suunnitelleet.. :)
 
Siihen en osaa vastata, voiko työnantaja kieltää lomien pitämisen touko-kesäkuussa, mutta omalla työpaikallani on ainakin ollut tapana pitää lomat ennen äitiyslomalle jäämistä. Sen tarkemmin en ole näiden ihmisten kanssa puhunut, oliko se oma toive, yhteisen neuvottelun tulos vai mikä. Itse hyvin todennäköisesti pidän lomat ennen äitiysloman alkua, ihan jo siksikin, että työsopimus vain 31.12.2021 saakka.
 
Ja vielä tämä: "Eikö kesälomat täydy pitää johonkin tiettyyn päivämäärään mennessä?"

Kyllä varmaan valtaosassa työpaikoissa lomat pitää pitää tiettyyn päivämäärään mennessä, mutta oletan, että aika paljon organisaatiokohtaisia eroja. Meillä (kolmannella sektorilla) pitää pitää aina ennen uuden lomakauden alkua kaikki vanhat lomat pois ja jos ei pidä, pitää olla hyvä syy sille, miksi niiden pitäminen ei ole onnistunut.
 
Kannattaa aloittaa siitä, että kysyt työnantajalta paikan käytännöistä. Ne voi vaihdella paljon, vaikka jotkut raamit lakikin asiaan asettaa. Itse olen vähän kahden vaiheilla pidänkö lomat kokonaan ennen äippälomaa vai säästänkö osan siihen päähän, kun olen palaamassa töihin. Yksi kaveri on pitänyt lomia myös äitiysloman ja hoitovapaan välissä. Eli oli hetken "töissä", mutta siis lomilla ja jatkoi sitten hoitovapaalle. Sai näin vähän enemmän rahaa siihen väliin. En tiedä, onko tämä kaikkialla mahdollista.
Jos tulet sairaaksi lomilla, uskoisin, että tässä toimitaan, kuten muutoinkin eli tietyiltä määrin lomat siirtyvät siihen, kun palaat takaisin töihin, tai tarvittaessa maksetaan rahana, jos työsuhde päättyy vanhempainvapaasi aikana. Korjatkaa joku jos olen väärässä, mutta näin mun pahoinvoivien aivojeni mukaan asia menisi. :bag:
 
Riippuu työnantajasta. Jos et saa pitää lomaankesäkuussa niin voithan jäädä jo 2kk ennen laskettua aikaa äitiyslomalle ja ottaa lomat rahana joka siis suht sama asia... mut sitten tosiaan myös loma loppuu 1kk ennen kuin "normaalisti". Eka lapseni syntyi maaliskuussa 2020 ja sain pitää kesälomat jo tammikuussa jotta sijakseni pääsisi heti aloittamaan uuden työkauden joululomien jälkeen. ( olen töissä varhaiskasvatuksessa). Eli lomailin noin 3 viikkoa jonka jälkeen alkoikin jo äitiysloma. Lomat voi toki säästää kun palaa töihin, mutta pomo voi myös pakottamaan pitämään ne juurikin touko/kesäkuussa.
 
Kannattaa tarkistaa työnantajalta, millaisia käytäntöjä juuri teillä on. Työnantajan ei ole pakko myöntää lomaa juuri haluamallesi ajankohdalle, mutta toki siitä voi yrittää sopia. Ja jos lomaa ei halua pitää ennen äitiyslomaa, niin tiedän, että ainakin joissain firmoissa loman on voinut säästää ja pitää vasta äitiyslomalta paluun jälkeen.
 
Hei, mulla samankaltainen tilanne. Esimies sanoi että voin jäädä 30vrk ennen laskettua aikaa äitoyslomalle, mutta sen saa itse päättää! Kelalta sanottiin 30-50vrk ja sen aloitusajankohta on äidin oma valinta. Itse suunnittelin pitäväni lomat ennen äitiyslomaa ja koska työ on fyysisesti raskasta, varaudun että saikkua pitänee ottaa jossain vaiheessa. Eli jään kesäkuun lopulla äitiyslomalle(40vrk) ja pidän kesäkuun lomaa ja äitiyspäiväraha lasketaan tällöin huhtikuusta 12kk taaksepäin. Näin ei vaikuta mahdolliset sairaslomat alentavasti äitiysrahaan...
 
Mun työpaikalla sellainen käytäntö että jos lomat jää pitämättä ennen äitiyslomaa, ne jää käytettäväksi myöhemmin tai saa ottaa rahana. Työpaikka kohtainen.
 
Työpaikkakohtaistahan tuo on. Mun esimies lupasi selvitellä, kun toivoin, että voisin pitää lomat vasta vanhempainvapaan jälkeen. Mielummin lomailisin vauvan kanssa, kuin monta kuukautta kesällä yksinäni. Kesäloman saa kuitenkin jo äitiysloman muodossa.
 
Työpaikkakohtaista tosiaan. Sovin esimieheni kanssa, että pidän tämän vuoden lomat vasta vanhempainvapaan jälkeen. Varmaan samaan putkeen myös vapaiden aikaan kertyneet lomat. Tämä on kaikkien puolesta paras ratkaisu.
 
Mulla ei ole yrittäjänä lomia, mutta puoliso juuri kertoi töissä, niin hän saa pitää lapsen synnyttyä 3vko isyysvapaat + 4vko kesälomaa joustavasti. Niin ei jää lomalle ns. liian ajoissa, jos menee esim yliajalle.

Lisäksi hän jää vanhempainvapaalle keväällä niin sen vapaan jälkeen pitää vielä kesälomat+talvilomat ennen kuin palaa töihin.
 
Mä olin ensin ajatellut että olisin ottanut rahana kertyneet lomat, mutta oonkin tässä mutustellessa tullut tulokseen, että vois kyllä kesäkuussa pari viikkoa lomailla, jos olis vielä sellaisessa voinnissa, että pystyis puuhaamaan jotakin, esim. Asuntoautolomaa tms:happy:
 
Palkanlaskijalta kysyin loma-asioita ja hän sanoi, että olisi hyvä pitää äitiysloman aikana kertyviä lomia pois vanhempainvapaan ja mahdollisen hoitovapaan välissä.
Vuoden 2020 loman eli 28 päivää pidän kesällä ennen äitiyslomaa. Se on esimiehellekin paras ratkaisu, sillä jos olisin töissä vielä kesäkuussa, niin voisi herkemmin olla edessä sairauslomaa, kun siinä vaiheessa olo ei ehkä salli fyysisesti raskasta työtä.
Jos on määräaikainen, niin silloin meillä täytyy pitää kaikki kertyneet lomat pois ennen työsuhteen päättymistä / äitiysloman alkamista. Rahana meillä ei ole vapaita yleensä saanut.
 
Palkanlaskijalta kysyin loma-asioita ja hän sanoi, että olisi hyvä pitää äitiysloman aikana kertyviä lomia pois vanhempainvapaan ja mahdollisen hoitovapaan välissä.
Vuoden 2020 loman eli 28 päivää pidän kesällä ennen äitiyslomaa. Se on esimiehellekin paras ratkaisu, sillä jos olisin töissä vielä kesäkuussa, niin voisi herkemmin olla edessä sairauslomaa, kun siinä vaiheessa olo ei ehkä salli fyysisesti raskasta työtä.
Jos on määräaikainen, niin silloin meillä täytyy pitää kaikki kertyneet lomat pois ennen työsuhteen päättymistä / äitiysloman alkamista. Rahana meillä ei ole vapaita yleensä saanut.

Muistakaa se, että loma on kuitenkin loma vaikka olisi raskaana ja jäämässä kuitenkin pois. Omalla alalla jos sairastuu lomalla, saa sairaslomaa ja lomapäivät siirtyy sairasloman ajalta eteenpäin. :happy: En tiedä toimitaanko näin kuinka monien työpaikoilla. Mutta tuo että työnantaja passittaa lomalle, ettei tarvis maksaa sairaslomasta, kuulostaa aika epäreilulta työntekijää kohtaa.
 
Hyvä pointti! Sairausloman iskiessä lomalla lomapäivät siirtyvät säästöön.
Mulla tämä sairausloman välttäminen oli lähinnä keino suostutella esimies siihen, että saan pitää kesäloman putkeen äitiysloman kanssa. Kun on ollut töissä niin järjettömän rankka vuosi, että haluaisin sanoa adios koko paikalle mahdollisimmam pian. Esimiehelle on meinaa hankalaa, jos olen kesäkuussa töissä ja joudunkin saikulle, sillä sijaisia on todella hankala saada.
 
Takaisin
Top