Kesäkuun kuulumiset

mulla on alavatsassa sellanen tunne aika usein, että nyt kohtu kasvaa ja kovaa,kun on sellasta paineen tunnetta ja just niitä liitoskipuja. Tänään katoin vanhoja raskauskuvia ja mun masu näyttää nyt aika saman kokoiselta kun ekaa odotin jollain viidennellä-kuudennella kuulla. Viime yönä näin unta, että saatiin tyttö, joka oli syntyessään saman kokoinen kun mun poika kun se oli 6kk ikänen,heh aika jätti vastasyntynyt :) No, hassuja unia olen nähnyt muutenkin ja pistän kaiken raskauden piikkiin.
 
Mulla ei päänsärkyyn ole Panadol vaikuttanut, sitä saa syödä kuin leipää, eikä mitään tapahdu. Siksi neuvolalääkäri määräsi tota Panacodia, missä on parasetamolin lisäksi kodeiinia, mikä taas on opiaatti. Ei kuulemma ole haittaa vauvalle, mutta varsinkaan loppuvaiheessa ei saa käyttää kuin satunnaisesti, sillä siitä tulee riippuvaiseksi.

Mulla oli sitä joskus ennenkin määrättynä, kun neiti puuseppä vähän hieraisi kapeanauhahiomakoneella sormenpäänsä jauhelihaksi. Ei muuten tunnu mikään enää miltään lääkkeen jälkeen, hilipatiheijaa. Silloin aikaisemmin ei tullut mitään sivuvaikutuksia, mutta nyt raskaana ollessa se kiskaisee ihan jalat alta; sänky pyörii kuin karuselli ja pyörryttää ihan kamalasti, vaikka olis makuulla.

Sitä lääkettä ei todellakaan mielellään siis ota, mutta se päänsärky on jotain niin kamalaa, ettei mikään muu mahdu ajatuksiin, kuin se repivä kipu, ihan joka sekunti. Ja esim kolme päivää on aika pitkä aika noin sekunneissa mitattuna. Eikä sellainenkaan kai voi kovin hyvää vauvalle tehdä, saatika itselle.

Se on vain harmillista, että migreeni ei lopu kivun loppumiseen, vaan yrjöäminen jatkuu ja kun lääke lakkaa vaikuttamasta, kipu tulee takaisin, kunnes kohtaus sitten itsestään menee ohi. Ennen ei ole näin pitkiä ollut, mutta olenkin voinut keskeyttää ne täsmälääkkeillä, mitä taas nyt ei voi ottaa.

Tämän särkylääkkeen lisäksi olen joutunut ottamaan pahoinvointilääkettä, hiivalääkettä ja antibioottia. Ihan kamalan neuroottiseksi ei siis ole varaa ryhtyä, tai tässähän tulisi hulluksi ennen joulukuuta. Lääkkee on kuitenkin jokatapauksessa olleet pienempi paha. Noh, kaikki on varmaan kyllästymiseen asti lukeneet mun oksentelusta, joten pahoinvointilääkkeen puolustelu sikseen, mutta hiivakin voi hoitamattomana aiheuttaa keskenmenon ja virtsatietulehdus nousta munuaisiin, eli ei paljon ole vaihtoehtoja ollut.
 
Mulla on myös liitoskipuja melko runsaasti. Välillä vatsaa puristaa ja sattuu niin kovasti, että on heti päästävä istumaan. Usein ne kuitenkin menee ohi hetkessä.

Mun normaalilääkitys kuulostaa melkein samalta kuin Eve78. Poikkeuksena ainoastaan se, että mulla ei nuo perusantihistamiinit oikein jeesi niin allergiaan mulla on normaalisti vahvempia myrkkyjä. Mä kyselin mun keuhkotautien erikoislääkäriltä lääkityksestä ja se kyllä rajotti mua käyttämästä kaikkia normilääkkeitä. Mutta uskoisin, että lääkärit kyllä katsoo nämä asiat tapauskohtaisesti. Tsekkaa yhteisvaikutuksia tms. enkä usko, että suoraan kannattaa käyttää jotain lääkettä toisen (maallikon) neuvosta varsinkaan jos on muita lääkkeitä käytössä. Mä pyrin olemaan mahdollisimman vähillä ja turvallisilla lääkkeillä, mutta lapsen hapensaanti on kuitenkin turvattava. Olen myös huomannut tosiaan sen, ettei kaikki lääkärit kunnolla tiedä näistä allergia/astmalääkkeistä ja niiden käytöstä raskauden aikana. Kommentit on olleet sen verran epäselviä monella ja erilaisia vastauksia. Keuhkolääkäriltä sain selkeät ohjeet.
 
Liitoskivuista kärsitään täälläkin.. kovasti välillä sattuu varsinkin alavatsaan, istumaan täytyy silloin päästä.. ja tuosta paisumisesta, maha on ihan valtavA! :O kertakaikkiaan.. eilen kävin shoppaileen vaatteita niin tuli oikein niin ahdistus, kun farkkuhametta etsin itselleni ja ennen aina käyttänyt kokoa 32 niin nyt joutui sovittaan kokoja 34 ja 36! En ole elämässäni joutunut samaan tilanteeseen.. löysinkin sitten seppälästä tosi kivan farkkuhameen kokoa 34, joskaan ylin nappi ei tietystikkään mene kiinni, mutta laitoin pompulaviritelmän niin hyvin menee! :D On se vaan uskomatonta, kun ei mitkään entiset alaosat mee päälle; housut/hameet.. vähän välillä meinaa kriisiäkin pukata siitä, ei muutakun legginsejä oon ostanut ja joustavia housuja..Ainakin on syynsä uusia vaatevarastoa :P
 
Fantti82, HM:n vaatekoot tosiaan ovat ihan mitä sattuu. Jo aiemmin olen sen huomannut, siis normaaleissa vaatteissa, mutta nämä äitiysvaatteet on vielä hurjempia. Olen yleensä kokoa 38-40 ja nyt alennusmyynneissä kokeilin HM:n mammavaatteita samassa kokoluokassa. Housuissa koko 40 ei mennyt jalkaan ollenkaan mutta saman koon puserot olivat jättimäisiä! Eikä mulla nyt niin suurta eroa ylä- ja alaosissa normaalisti ole. No ostin sitten koon 42 pellavahousut, mutta nyt viikon jälkeen nekin tuntuu puristavan alamahasta! Pitää varmaan mennä kohta ostamaan koon 44 housut...

Me lähdetään Italiaan ensi viikolla ja ois kiva jos sieltä löytyisi jotain mukavaa vauvalle. Tosin vielä kun ei tiedä sukupuolta, niin pitää varmaan jättää kaikki ihanat mekot ostamatta - harmi! [:D]

Reissun suhteen olen stressannut hirveesti sillä, että mitä siellä saa syödä! Netin keskustelupalstoilla on neuvoja joiden mukaan minun pitäs elää viikko lähinnä vedellä ja leivällä, mutta kuka sitä nyt kestää siellä herkullisten juustojen, kinkkujen, jäätelöiden (ja viinien!) keskellä?! Täytyy varmaan kuitenkin yrittää pidättäytyä ainakin ilmakuivatuista lihoista ja pehmeistä juustoista (ja viineistä...). Niin ja ravintoloiden salaattiannoksista, toksoplasmoosin saaminen kun ilmeisesti siellä todennäköisempää kuin Suomessa.
Stressi on välillä ollut tosiaan aivan hirveä noiden kaikkien ohjeiden kanssa, mutta kai sitä pitää yrittää myös nauttia elämästä, eikä vaan stressata ruoasta. Saavathan naiset lapsia Italiassakin!
 
Olipa hyvä Jiu kun otit tuon reissaamisen puheeksi. Me ollaan lähdössä Kreikkaan elokuun puolivälissä ja oon nyt jo ihan stressinä siitä reissusta. Siellä on silloin ehkä 100 astetta lämmintä, mikä kyllä normaalitilanteessa olis ihanaa, mut nyt vähän jaksaminen ja mahdollinen turvotus jännittää. Myös tuo ruokapuoli on mietityttänyt. Neuvolassa sanottiin, että välttää kannattaa jääpaloja ja salaatteja ja aina kannattaa syödä kypsennettyä ruokaa. Toivottavasti nyt en saa hommattua mitään bakteeria sieltä riesaksi mulle tai vauvalle. Samaa ajatusta olen yrittänyt myös pitää mielessä, että synnyttäähän ne kreikkalaiset naisetkin ihan terveitä lapsia [:)] Jos jollain tulee jotain hyviä vinkkejä reissaamisen suhteen, niin täällä otetaan avosylin vastaan!!! 
 
nauttikaa matkoistanne!! me oltiin miehen kanssa euroopan kierto matkalla ekan raskauden aikana ja lähdettiin siis reissuun kun olin viikoilla 7+ jotakin. Käytiin 13 eri maassa ja sain kyllä syödyksi muutakin kuin vettä ja leipää!! Ja mitään vatsatauteja tms. en saanut. Ihan varmasti tuli joskus syötyä juustoa joka ei ollut pastöroitua. Kyllä juustot esim.pitsassa on varmasti ihan turvallisia niin kuumat ne uunitkin on. ja omia käsiä kanssa pitää muistaa pestä ettei saa omista sormista kaiken maailman pöpöjä. Ite söin siellä reissussa aiak usein banaaneja,kun ne on turvallisesti kuoren sisällä eikä kukaan ole päässy sörkkiään niitä :) Tuli muuten mieleen,että mitäköhän japanilaiset naiset syö raskausaikana...tuskin kaikkia siellä voivat olla ilman sushia: raakaa kalaa,mikä meillä Suomessa kiellettyä.
 
Ei hitto, repesin ihan täysin [:D] TAYSista tuli nyt sitten potilaskertomus tai mikä lie tosta viime viikkosesta reissusta sinne ja status-selostus alkaa lauseella: "yleistilaltaan hyvä nainen" [:D] Jos joskus tulee jotain naputtamista mieheltä ni on hyvä olla mustaa valkoisella "mä oon hyvä nainen!" [:D]
 
Pääskynen: Loistava kommentti kyllä paperissa!! [:D][:D]

Ja juu, eiköhän pidä siellä reissussakin vaan pitää maalaisjärki päässä. Ne paikalliset tosiaan kans saa ihan terveitä lapsia ympäri maailman, että meillä nää jotkut ruokarajoitukset on kyllä ehkä hieman yläkanttiin... [:)] Vähän siihen malliin että ei vara venettä kaada... Toki niillä, jotka ite asuu kussakin maassa, on erilainen vastustuskyky ja bakteerikanta kuin matkailijoilla, josta syystä ainakin mun maha menis normaalioloissakin veteläksi matkoilla.

Mä oon huomannu, että monilla matkoilla (siis ihan normaalisti, ei nyt raskaana ollessa oo kokemusta) mun herkkä mahani on pysyny kurissa, kun syö maitohappobakteereita joka päivä. Aloitan yleensä muutamaa päivää ennen matkaa ja lopetan vasta sitten, kun oon takas Suomessa.

Käytän ite relatabs-nimisiä purutabletteja, kun ne on mun mielestä hyvän makusia ja niitä tarvii ottaa vaan yks päivässä. www.rela.fi -sivulla sanotaan, että ne on turvallisia käyttää raskauden aikana ja että niistä on jopa hyötyä sekä äidille että vauvalle.
Mulla on muutenki herkän mahan lisäksi ihan järkyttävä laktoosi-intoleranssi ja senkin takia joudun joskus popsimaan näitä ihan täällä kotimaassakin, rauhoitellakseni mahaa siis. [:)]

Ja just hanavettä ei kannata juoda, jollei siitä tiedä varmasti, että se on juotavaa. Pullotettua vettä saa usein hillittömän isoissa kanistereissa ja suhteessa halvalla, että en lähtis leikkimään tällä asialla. Just tämän takia yleensä käsketään välttämään jäitä (koska usein ne tehdään paikallisesta hanavedestä) ja salaatteja (kun ne pestään sillä hanavedellä). Muistakaa myös ne ravintola-annosten lautasen-reunalla-olevat-pikku-salaatit, jos semmosia siis on tarjolla!!

Niin ja esim ne pizzanpäällisjuustot ois munki järjen mukaan ihan ok, kun ne on kuitenki paistettu, eli bakteerit on kuolleet uunissa. Hyvin kypsennetty ruoka on mun tietääkseni kans ok.

Eikä tarvii olla japanilainen ollakseen ongelmissa sushi-lakon kanssa: MÄ RAKASTAN SUSHIA!!! Ja oon ihan tuskissani, ku sitä ei saa syödä vielä PIIIIITKÄÄÄÄÄN aikaan... [:D]
 
huh,nyt on jännittänyt aamusta alkaen....klo: 17:00 olis ultraus apuaaa miten voi jännittää näin paljon.Itseasiassa pikkasen jopa pelottaa. Edellisen ultrauksen mukaan nyt olis menossa 15+0 saas nähdä mitä tällä kertaa selviää. Tää on siis ihan ylimääräinen ultraus ,kun toi edellinen keskenmeno vähän vielä vaikuttaa muhun ja haluan taas varmistaa että kaikki sujuu normaalisti. Huh,jos nyt yrittäis ottaa ihan iisisti ja relata.
 
Myö käytiin tuossa tiistaina tokassa neuvolassa - ja siellähän se sydän jumputti! [:)] Hyvältä kuulemma kuulosti tahti, syke oli jotain 150, taitaa olla rankkaa tuo kasvaminen, kun syke naperoilla on niin korkea aikuiseen verrattuna. Hetki kuunneltiin ja sit Tirri lähtikin jo viilettämään karkuun sitä laitetta.. [:D] Painoakaan ei ollu tullu kuin kilon pintaan viime kerrasta, vaikka mielestäni oon kyllä aiempaan suht samassa pysytelleeseen painooni nähden viisi kiloa painavampi nykyään.

Vitsi, on kyllä ihanaa tää raskaana olo! [:)] Neuvolaan mennessä taas pelotti, et jos ei kuulukaan mitään.. Kyllä se mullakin tuo keskenmeno vaikuttaa, mut nyt tän neuvolan jälkeen on jo tuntunu, et kyllä se oikeesti taitaa siellä ihan hienosti kasvaa, uskaltauduin jopa nyt sit ostamaan se ekan vaatteen! [:)]

Tsemppiä pinkkitimantti82 sinne ultraan, se on niiiin ihanaa saada tietää, mitä sinne kuuluu! Ja kyllä siellä varmasti on kaikki hyvin, tälle panikoimiselle vaan kun ei tahdo silti oikein mahtaa mitään, tuttu tunne..
 
Kaikki hyvin äidillä ja vauvalla,huh. Kyllä näytti vekara niin veljeltänsä että oiskohan poika taas tulossa. No sukupuoli ei kyllä selvinnyt ultrassa,mutta on hauska vähän arvailla kumpi sieltä sitten aikanaan pulahtaa :D
 
Takaisin
Top