Kesäkuun kepposet

Mitä muuten peekay sun raskauteen kuuluu? Joko potkuja tulee ja onko muita tuntemuksia? :) Ei muista koskaan tästä kysellä, mutta mielelläni minä ainakin luen juttuja sun raskauteen liittyen.

Heh, minäkin hermoilin menkkojen odottelun ja mahdollisen raskauden kanssa viime viikosta alkaen, mutta onneksi menkat alkoi eilen. Kolmas kerta on nyt menkoissa ja edellinen väli oli vaan 26 päivää ja nyt sit 36 päivää. Ilman pillereitä siis. Cerzette-paketti odottaa mutta en ole vielä halunnut aloittaa.
Tähän meidän tämän hetkiseen elämäntilanteeseen ei millään sopisi ihan heti uusi vauva. Mies nimittäin sai töitä yli 300 km päästä, mutta minä en tahdo muuttaa sinne ainakaan lopullisesti, enkä varsinkaan myydä meidän kotia täältä! Lisäksi minun vanhemmat asuu tässä lähellä ja heidän apu on monta kertaa ollut tarpeen. Eli jos asuttais 300 km päässä ja ois kaksi pientä lasta, niin vois käydä aika hankalaksi elämä...! Ärsyttää ja harmittaa muutenkin koko tämä homma, vaikka olenkin tosi iloinen miehen puolesta, onhan tuo uusi työ merkittävä uralla eteneminen. Mutta kun meidän koti on täällä ja oisin vihdoin halunnut oikeasti asettua aloilleen. Itkeä tirautinkin tämän vuoksi eilen ihan kunnolla.

Minua jäi kiinnostamaan tuo Fantin mainitsema turvaistuin, ja niskatuki. Meidänkin pitäis ehkä kohta siirtyä uuteen,  tyttö kun ei kohta enää mahdu pituuden puolesta tuohon kaukaloon. Painon puolesta tosin menis varmaan vielä, niin hoikkanen on. Viimeksi kysyi neuvolassa, että paljonko me annetaan ruokaa! Vastasin sit että menee reilu 3 dl soseita päivässä ja maidot päälle! Ei oikein enempää voi antaa, terkkarikin totesi.

meemi (ja muutki ketä kiinnostaa):
tästä raskaudesta. No nyt just menee ihan ok. Menossa siis 17+1 tänään. Ekat 15 vkoa väsytti niin julmetusti, että ei tienny miten päin ois ollu. Nyt siis vähän helpottanut tuo väsymys, mutta ei edelleenkään ihan kokonaan kadonnut. Sitä väsyy nyt tosi helposti... jos vaikka aamupäivällä käyn kaupassa tai teen jonkun kotityön, niin iltapäivällä ja illalla en jaksa enää yhtään mitään. Suurin osa ajasta menee siis ihan vaan Olivian kanssa ollessa, ja mies saa edelleen kitistä kotitöiden tekemättömyydestä... huoh.

Onneks sentään saatiin viimein tuo tiskikone asennettua pari viikkoa sitte, eli ei tarvii enää ite tiskata (yks homma vähemmän). Sais vaan vielä jotain kavereita käymään kylässä, niin ois jotain aikuisseuraakin joskus :) Mies kun on aina edelleenkin päivät nukkumassa ja yöt töissä.

Pikkukakkonen potkiskelee tuolla masussa sillon tällön. Tai ehkä useamminki, mutta en vain kaikilta tekemisiltäni huomaa sitä aina. :) Pitää muistaa syödä jatkuvasti, ettei tuu paha olo, mutta vähemmän on oksettanu ku viime vuonna Oliviaa oottaessa. Ja raskausdiabeteksestä ei vielä ole näkynyt merkkiäkään... toivossa on hyvä elää :)

Nyt kutsu käy taas!

Niin siis... onko tuo niskatuki juttu ihan joku irrallinen juttu? Voiko sellaisen laittaa mihin tahansa istuimeen? Meillä kun on se tilanne, että aina kun Mette nukahtaa turvakaukaloon niin sen pää retkahtaa pahasti eteen. Siellä se sitten nukkuu pää retkahtaneena, reppana. Pelkään aina, että jos tulis kolari silloin kun se nukkuu... Varsinkin sivukolari olis paha. Niin, että jos tuonne turvakaukaloon voisi saada jonkun tuen tuota ongelmaa helpottamaan niin olen erittäin kiinnostunut vinkeistä. :)

Tänään ollaan Meten kanssa näytetty mun asuntoa kahdelle välittäjälle ja toiselle niistä annettiin se nyt myyntiin. Saapa nähdä saadaanko yhtään voittoa, mutta pääasia, että tulee nyt asia hoidettua.

Mua jännittää aika lailla kun keskiviikkona on 5 kk neuvola. Mette on aiemmista rokotuksista saanut niin kovat reaktiot, että pelkään mitä nyt on taas edessä... Mette on tänään tasan 5 kk. :)

Zoe: muistan, että jossain vaiheessa kerroit (tai sitten sekotan...?), että poistitte Kasperilta vaikkua korvista käyttämällä Ceridal öljyä. Oliko se ihan tuota tavallista Lipolotion öljyä? Kaadoitteko vaan korvaan? Metellä on aika lailla tuota vaikkua niin mietin, että jos sillä saisi poistettua.

Joo, me sitä Ceridalia on käytetty, ku lääkäri ei nähny vaikun vuoksi tärykalvolle asti ku yritti tarkastaa pojan korvat. Hän sitten suositteli tuolla Ceridalilla puhdistamaan, kun sitä ei tartte huuhdella pois niin ku esim. Remo-Waxia. Tosiaan ihan sitä tavallista Ceridal Lipolotion-öljyä laitoin muutaman suihkauksen iltaisin Kasperin korviin. Meillä siis on tuo Ceridal suihkepullossa, mutta voi varmasti tiputella myös esim. ruiskulla. Sen verran laitoin, että se korvakäytävä oli täynnä ja sitte pumpulitupot yöksi päälle. Muistaakseni kolmena iltana piti laittaa, niin sitten tuli vaikkukokkareet itekseen ulos. Sittemmin oon aina ennen korvien tarkastusta laittanu muutamana iltana tuota Ceridalia pojan korviin ja hyvin niihin on lääkärit nähny.

Tuossa on linkki aiheeseen Ceridalin sivuille.

Meemi, eipä ole kokemusta, mutta tuosta voisi varmaan olla apua. Meillä on siis aivan sama ongelma.

Meillä kanssa vauvan pää retkottaa kaukalossa nukkuessa. Vaikka kaukalossa on oma pääntuki niin ei sekään asiaa auta. Ilmeisesti siis ihan yleinen ongelma tämäkin...

Minä kävin ostamassa tuon linkittämäni niskatyynyn. Tänään pääsee koekäyttöön ja voin sitten kertoa oliko hyvä ostos. Mikä istuin teillä on Hurtti? Meillä on Britaxin Römer Baby Safe plus isofix. Se on tosiaan jo 6 vuotta vanha ja luulenpa, että kallistuskulma on nykyisissä parempi. Siinäkin on tosiaan sellainen erillinen pääntuki istuimessa, mutta se ei estä retkahdusta eteenpäin. Toivottavasti tämä auttaisi kun on se niin kamalan näköistä kun toinen retkottaa päätään.

Kiitos Zoe tiedoista ja linkistä. Nyt päästään korvia putsailemaan. :)

Edit:
nyt on sitä niskatyynyä testattu. Kaukalossa siinä on se huono puoli, ettei sitä mahdu kunnolla tunkemaan kaulalle sinne sivuille ja taakse johtuen kaukalossa olevasta pääntuesta. Ja meillä ainakin pikkuneiti sujuvasti ottaa tuon tuen käteensä kaulalta. :) Mutta ajattelin hieman tuunata tuota. Pistän siihen jonkun kuminauha systeemin, jonka pujotan kaukalon pääntuen taakse niin, että tuo tuki tulee siihen eteen. Sillain ehkä paremmin toimis... On tuo silti parempi kuin ei mitään.

Meillä on Akta cracon telakallinen kaukalo, sen tarkemmin en tiedä kun on myös useammalla muksulla jo ollut. Hyvä kuntoinen tosin ja kolaroimaton tietenkin. Neiti tuskin suostuisi kaukalossa kiltisti istumaan, jos köyttäisin mitään ylimääräistä siihen kiinni. :)

Meillä kanssa neidin pää  retkahtaa turvaistuimessa heti  kun vaipuu sikeään uneen. Meillä on käytössä Britaxin turvaistuin muutaman vuoden vanha en muista tarkenpaa nimeä. En tiedä mitä sen kans tekisi. Ongelma tulee pitkillä matkoilla.

Mä muuten tein pyyherullan ja laitoin sen kaukalon telakan alle sinne reunaan niin, että kaukalo kallistuu taakse hieman enemmän. Isoxix kiinnikkeet yltävät siis siitä huolimatta kiinni. Se auttoi vähän ongelmaan. Joltain kuulin, että oli auttanut tässä Britaxin istuimessa kun laittoi takaisin sen vastasyntyneelle tarkoitetun tukityynyn. Sitä testataan seuraavaksi. Mua oikeesti hirvittää tämä tilanne kun joka reissulla Meten pää retkahtaa ja aina kun jarruttaa kovemmin niin kuulee kun pää tömähtää.

Meillä ei onneksi oo tuota pään retkahtamisongelmaa, varmaan tuo istuin on sen verran makuuasennossa. Mutta hyvä, kun tuli tämmönenki asia esille. Tietääpä kiinnittää siihenki huomiota, kun seuraavaa istuinta valitaan. Täällä maalla kun joka paikkaan on pitkä matka eikä julkisia oo, niin joudutaan paljon liikkumaan autolla.

Taas ois vauvan pukemisongelma. Mitä te ootte pukeneet muksuille päälle näillä helteillä? Lähinnä ulos siis.. Sisällä meillä on oltu vaippasillaan tai bodylla. Ulos oon laittanu auringon pelossa pitkähihasta päälle, mutta niissä poika hikoilee ihan hirveesti. Kai sitä vois ulkonaki oleskella varjossa pelkällä bodylla vai mitä mieltä ootte? Ja vaunuissa, kunhan kattoo ettei sinne pääse aurinko paistamaan. Pitäs hankkia ohuita pitkälahkeisia housuja, meillä kun pojan housut on lähinnä collegea tai velouria, ja ne on turhan kuumia.    

Meillä käytetään kesävaatteina ohuita potkupukuja. Johtuen tämän mamman laiskuudesta. Ne on niin helppo vetää päälle. Ja kuumimmat tunnit vietetään sisällä, kun ei ole ihan pakko tuonne paahteeseen lähteä.

Mistä ihmeestä iltapäivälehtienyms. toimittajat ovat keksineet ne kammottavat "helle hellii"-höpinänsä. Koirakin oli kauhuissaan, kun hain sen tarhasta sisälle vilpoisampaan, ei ensin meinannut tulla, luuli kai joutuvansa lenkille ja olisi vain vetänyt ojan pohjalle makaamaan.

Aah..helle hellii...minä ja meidän "akka" kuulutaan kyllä niin tähän kategoriaan!!! emoticon

Kun mieskin on nyt just sopivasti saanut olla lomalla tämän kuluneen 3 päivää niin ollaan kyllä otettu ilo irti tästä lämmöstä koko perhe! Kun aamulla 9 aikaan viedään likka ulos nukkumaan niin sisään on siirrytty sitten oikeastaan illalla puol 8 kun yöunille on aika. Päivisin käyty kaupungilla ja torilla kahvilla, hengailtu kotosalla tai käyty kyläilemässä. Illalla ennen nukkumaanmenoa, kun ei ole enää aurinko paistanut tuohon meidän leikkikentälle, ollaan käyty keinumassa ja ihmettelemässä kaikkea kummaa.

Käytiin maanantaina ostamassa aurinkovarjo vaunuihin ja kotona meillä on isolla terassilla markiisi joka antaa siellä hyvää lisävarjoa. Likalla on ollut vaatetuksena vaippa ja mekko (+välillä legginssit) ja aurinkoa ei olla päästetty vauvaan paistamaan vähääkään (pääasiassa vaunun kopan varjossa tai terassin katon alla). 

Iloisempaa tyttöstä saa hakea kun tuo on naama virneessä KOKO AJAN! Ottaa aina välillä tirsat ja sitten jatkuu touhut. Tänään keksi kävelymatkan leikkiä isin kanssa piilosta, kun alkoi vetää rättiä naamalleen ja aina kun isi kysyi, missä on, niin naama naurussa kikattaen kiskaisi rätin pois..ja uudelleen...ja uudelleen... kylvyssä käytiin tänään jo 3 aikoihin, kun päätin kokeilla jos malttais nukkua yhdet päikkärit sisällä kun olisi vähän viileämpää ja tuolla kun tuota tukkaa on niin paljon niin se oli ihan hikinen, no kyllähän tuo sen 1,5 tuntia nukkui ja taas takaisin pihalle, kun heti oli levoton sisällä ja katseli vain ulos ja siellä rauhoittui kuin napista painamalla!! =) Syömisetkin on suoritettu terassilla ja ruoka on maittanut paremmin ulkoilmassa, niin kuin itselläkin.

Miehen kanssa ollaan aina viihdytty ulkona ja varsinkin minä olen aina ollut ulkoilmaihminen KESÄLLÄ ja samaa rataa näköjään jatkuu elämä vaikka perheenjäsenet lisääntyy. Niin ja vielä ei mielestäni ole ollut edes kuuma (viime kesänhän minä palelin raskaudessani)!!! 

Niin ja istuimista, meillä on yhden lapsen käyttämä BRIO (jokin) telakalla ja yhden kerran olen huomannut (meillä peili josta näkee vauvan koko ajan) että olisi pää retkahtanut eli ilmeisesti tuo kuuluu niihin jotka ovat enemmän kallellaan.

Kuulostaa ihanalta enna. :)

Meillä on helleasuna ulkona ollut pitkähihaista bodya ja puolipotkareita/pitkävartisia sukkia. Nuo polvisukat ovat tosi käteviä muuten mekkojen kanssa. :) Meillä vaan mekot on kaikki lyhythihaisia, että tarvii sitten body olla alla. Tosin vaunun sisällä ei oo niin väliä. Oon myös kutonut ohkasia "säärystimiä", joita laitan lyhythihaisen mekon kanssa käsivarsiin tai sitten jalkoihin. Hengittävät, mutta suojaavat auringolta.

Meillä Mette on ihan tosissaan kipee taas rokotusten jäljiltä. Eilen sillä oli kuume nousussa kun nukkumaan laitoin. En antanut lääkettä kun tuntui hyvin nukahtavan jne. Pari tuntia nukkui niin alkoi kuulua vaikerrusta. (normaalisti en edes reagoisi tuollaiseen) menin katsomaan niin toinen yritti oksentaa. Oksennukset oli kurkussa niin ei pystynyt itkemään. :( Nostin ylös tulikuuman tytön ja se oksensi suoraan mun päälle useamman kerran. Annoin sitten heti lääkettä, maitoa ja takaisin nukkumaan. Edelleen aamulla Mette on tosi kalpea, kuumeinen ja syö huonosti. Ripulilla ei ole (ainakaan vielä) mutta maha mölisee kyllä ja ilmavaivoja on paljon. Toivottavasti nyt pian alkaisi helpottamaan.

Menee hermot... olen tilannut nuo Ora Terra kuomurattaat meille matkarattaiksi. Tilasin ne VauvaPop liikkeestä täältä Vantaalta. Niiden piti tulla viime viikolla. Silloin soitin sinne ja kerrottiin, että tulevat vasta tämän viikon keskiviikkona, eli eilen. Eilen aloin soittaa sinne. Soitin todella monta kertaa, ei vastata. Tänään jatkoin soittoyrityksiä, ei vastata. Lopulta soitin rinnakkaisliikkeeseen Ideaparkiin, jossa kuitenkaan ei ole mitään tietoa, miksi ei vastata tai meidän rattaista. Lopulta päätin tänään, että menen paikanpäälle kysymään, ovatko tulleet. Tänään 9.6. siellä ovessa oli lappu: Suljettu tänään 7.6. sairastaupauksen vuoksi. OK. Soitin sitten taas sinne rinnakkaisliikkeeseen, että mahtaakohan olla kauan vielä suljettu ja, että tietäiskö joku muu meidän rattaista. Siellä oltiin ainoastaan tosi hämmästyneitä. Pahoiteltiin kyllä kovasti asiaa. Ainoa joka voisi tietää on ulkomailla ja ehkä huomenna tavoitettavissa. Huomenna siis jatkuu asian selvittely. Hieman ehkä outoa... ja TYLSÄÄ. Olis kiva saada ne jo käyttöön.

Voi, että kun toiselle tuleekin pahat oireet rokotuksista. Meidän neidillekin nousi yöllä kuume ja rokotuskohdat punoittavat mutta ei hän ole ollenkaan yhtä huonovointinen kuin Mette. Nyt tarkkailemme tytön vointia ja mietimme uskalletaanko lähteä viikonloppu reissuun jo tänä iltana vai jääkö lähtö myöhemmäksi tai kokonaan tekemättä...

äh. HIKI!! Ei jaksa kirjottaa tai tehdä mitään, ku ilma seisoo ja on vaan HIKI!!! Mä NIIN vihaan helteitä!!!!!!!! Tulis jo talvi!! :/

Takaisin