Kesäkuisten vaunu- ym. hankinnat ja pohdinnat

Jumijumi

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Kesäkuiset 2023
Tilasin hollannista Bugaboo Donkey Duo 5 koska saa n.400€ halvempi kuin Suomesta 🙈 Myyjä sanoi löytyy jo varastosta niin tulee meille jo 1-2 viikon sisällä. Otan heti käyttöön 7/21 syntyneen lapsen ja 4/19 syntynyt lapsi vois istua rattaissa jos ei jaksa kävellä pitkiä matkoja ym. Istumalauta ja turvakaukalon adapteri myös tilasin.

Minkälaisia suunnitelmia muilla on?
 
Muokattu viimeksi:
Me ostettiin Beemoo merkkiset kolmirenkaiset yhdistelmävaunut käytettynä. Maksoivat vaan 25e ja ainut vika, että ratasosassa vähän auringon haalistamaa. Vaunukoppa todella siisti ja sisällä säilytetty. Aluksi mietin runkoa, mihin saisi turvakaukalon suoraan kiinni (esikoisella oli sellaiset ja oli kätevät alkuvaiheessa), mutta nyt mentiin hinta edellä! Tärkeintä mulle oli eturenkaat, jotka saa kääntyviksi tai lukkoon (näissä nyt siis vain yksi), ja joko yhdistelmät tai ratasosa, mihin sais sisälle edes pehmeän vaunukopan. Näissä oli.

Turvakaukalokin hankittiin käytettynä. Tiedän, että osa vierastaa, mutta oli ollut koronavuoden vauvalla, eli eipä kuulemma käytetty kuin sairaalasta kotiutuessa ja jokuset neuvolat. Teutonian kaukalo "sisäpienentimineen" (eli ne pienelle olevat lisäpehmusteet, jotka saa irti), telakka ja toppapussi, 50e.

Vastasyntyneelle sopivaa Tulan kantoreppua vielä harkitsen, kun meillä on vaan taaperokoko. Tai jotain pidempää liinaa, kun meillä oleva on vähän lyhyt (puoliso ei voi käyttää lainkaan) ja rengasliinammekin enemmän jo niskaa kannattelevalle. Esikoista aloin kantaa liinassa vasta lähemmäs 8-kuisena ja olikin sit jo taaperoreppukokoinen 11-kuisena. Haaveilen, että voisin alkaa seuraavaa kantaa jo vähän aiemmin.
 
Itsellä on tullut jonkinlainen pakkomielle Britaxin Smile 4:iin, mutta en ole vielä raaskinut käydä liikkeessä testaamassa olisiko ne meille passelit.. 😅 Esikoisen aikaiset yhdistelmävaunut on jo aikoja sitten myyty eteenpäin.
 
Kokemuksia Jollyroomista? Onko kukaan tilannut sieltä vaunuja? Saako Beemoon vaunuja muualta kuin sieltä? 😄
Meillä etsinnässä yhdistelmävaunut, jotka ei maksa maltaita ja niihin saa kaikki kolme olennaista kiinnitettyä; kopan, turvakaukalon ja istuinosan. Kellään suosituksia tähän? Oon käytettyjä vaunuja myös selaillut, saakohan niihin miten hyvin niitä turvakaukaloita kiinnitettyä nykyään? Turvakaukalon haluaisin ostaa ehdottomasti nimittäin uutena, ellei saa joltakin tutulta. En tiiä vaunuista hölkäsen pöläystä, niin josko joku asiaan perehtyneempi osaisi heittää vinkkejä vaunujen etsimiseen. 🧐
 
Kokemuksia Jollyroomista? Onko kukaan tilannut sieltä vaunuja? Saako Beemoon vaunuja muualta kuin sieltä? 😄
Meillä etsinnässä yhdistelmävaunut, jotka ei maksa maltaita ja niihin saa kaikki kolme olennaista kiinnitettyä; kopan, turvakaukalon ja istuinosan. Kellään suosituksia tähän? Oon käytettyjä vaunuja myös selaillut, saakohan niihin miten hyvin niitä turvakaukaloita kiinnitettyä nykyään? Turvakaukalon haluaisin ostaa ehdottomasti nimittäin uutena, ellei saa joltakin tutulta. En tiiä vaunuista hölkäsen pöläystä, niin josko joku asiaan perehtyneempi osaisi heittää vinkkejä vaunujen etsimiseen. 🧐
Tässä saikulla on kerennyt näitä asioita pohtimaan. En toki itsekkään ole ekspertti, mutta tein yksityisenä lastenhoitajana töitä useamman vuoden ( jo vuosia sitten). Tällöin tuli työnneltyä monenlaisia vaunuja. Parhaat ovat olleet bugaboottien vaunut. Ne on olleet todella kevyet, helposti yhdellä kädellä ohjattavat ja kasaan taitettavat.

Haluankin itselleni vaunut joihin saa yhdistettyä juuri turvakaukalon, kopan ja istuinosan. Lisäksi tärkeää 360 kiertävät suuret pyörät (jotta pääsee helposti liikkumaan haastavammassa maastossa ja vaunut liikkuvat sujuvasti). Tärkeää on myös vaunujen paino, runko saisi olla kevyt, pieneen tilaan menevä (kasattuna) ja mahtuisi hyvin meidän pienen auton takaluukkuun, ilman että vie kaiken tilan. Samalla tulisi olla suht kapeat, jotta mahtuu pienemmistäkin raoista menemään sujuvasti.

Me ollaan menossa testailemaan liikkeeseen vaunuja rakenneultran jälkeen. Itse koen tärkeäksi testata eri vaunujen liikkuvuutta ja sopivuutta omaan arkeen. Ei olla tehty päätöstä ostettaisiinko uutena vai käytettyinä. Se ihan riippuu löytyykö meille sopivia käytettynä. Kuitenkin vaunuja tulee työnnettyä useamman vuoden melkeinpä päivittäin niin koen todella tärkeäksi niiden hyvän käytettävyyden ja miellyttävän ulkonäön.

Turvakaukalon ostan uutena, ellen saa ystäviltä ostettua (aika moni saanut lapsen tänä vuonna). Joten toivoisin saavani ostettua heiltä hieman edullisemmin. Ehdottomasti kääntyvä telakka tulisi hankittua autoon.

Sängyn kanssa olen pohtinut sellaista säädettävää pientä sänkyä, jossa vauva voi olla 9kg asti. Se helpottaisi yö syöttöjä kun ei tarvitse vauvaa käydä nostamassa sängystä, vaan saisi sängyssä istuessa nostettua viereen. Lisäksi makuuhuoneemme on aika pieni, joten se ei veisi tilaa niin paljon.

Aika lailla ajatuksena on hankkia käytettynä mahdollisimman paljon, huomaan olevani joustavampi mm. Vaunujen ja kaukalon kanssa, koska niitä tulee käytettyä varmasti eniten.
 
Kokemuksia Jollyroomista? Onko kukaan tilannut sieltä vaunuja? Saako Beemoon vaunuja muualta kuin sieltä? 😄
Meillä etsinnässä yhdistelmävaunut, jotka ei maksa maltaita ja niihin saa kaikki kolme olennaista kiinnitettyä; kopan, turvakaukalon ja istuinosan. Kellään suosituksia tähän? Oon käytettyjä vaunuja myös selaillut, saakohan niihin miten hyvin niitä turvakaukaloita kiinnitettyä nykyään? Turvakaukalon haluaisin ostaa ehdottomasti nimittäin uutena, ellei saa joltakin tutulta. En tiiä vaunuista hölkäsen pöläystä, niin josko joku asiaan perehtyneempi osaisi heittää vinkkejä vaunujen etsimiseen. 🧐
Helmikuisista huutelen: mutta esim. Emmaljungaan saa hyvin adaptereita käyttämällä turvakaukalon kiinnitettyä, myös britaxin malleihin saa ilman adaptereita kiinnitettyä kaukalon.

Oikeastaan varmaan melkein kaikkiin saa kaukalon adaptereilla kiinni, britaxit tosin ainoat joihin saa ilman (ainakin oman tiedon mukaan). :)
 
Meille tulee tietenkin kuninkaallisten suosimat Silver Cross -vaunut.... VITSI.

Vaunuissa tärkein ominaisuus tulee olemaan, että niihin saa karvalakkifarkusta pullautettua turvaistuimen kiinni ja irti helposti ja että taittuvat mukavasti kasaan.

Normaalisti takakontissa reissaa iso karvakaveri, joten pitää miettiä varmaan uusiksi järjestelyt.

Ehkä rengasosa mahtuu tämmöisen persjalkaisen taakse taiteltuna takapenkin jalkatilaan?
 
Meille tulee tietenkin kuninkaallisten suosimat Silver Cross -vaunut.... VITSI.

Vaunuissa tärkein ominaisuus tulee olemaan, että niihin saa karvalakkifarkusta pullautettua turvaistuimen kiinni ja irti helposti ja että taittuvat mukavasti kasaan.

Normaalisti takakontissa reissaa iso karvakaveri, joten pitää miettiä varmaan uusiksi järjestelyt.

Ehkä rengasosa mahtuu tämmöisen persjalkaisen taakse taiteltuna takapenkin jalkatilaan?
Mulla 55kg sylikoira kulkee tarvittaessa matkustajan puolen etujalkatilassa. Valjaista on lyhyellä hihnalla kiinnitettynä "lattia"lenkkiin (korjaamolla kiinnitetty keskitunneliin lenkki+ hihnanpätkä pikalukolla). 🐕osaa kulkea myös takapenkillä, sekä takakontissa autojääkaapin kanssa.
 
Kokeneemmilta vaunuttelijoilta kysyisin että kummat olette kokeneet paremmaksi, kääntyvillä vai kiinteillä etupyörillä varustetut vaunut? Käyttö varmaan olisi ensisijaisesti kävelylenkit ulkona. Toki ihan kivahan se olisi jos vaunuilla pääsisi myös linja-auton kyytiin, kulkemaan kaupassa jne. Meillä myös joutuu kapuamaan vaunujen kanssa muutaman porrasaskelman, jotta pääsee kotiovelle asti, jos tällä on merkitystä.
 
Kokeneemmilta vaunuttelijoilta kysyisin että kummat olette kokeneet paremmaksi, kääntyvillä vai kiinteillä etupyörillä varustetut vaunut? Käyttö varmaan olisi ensisijaisesti kävelylenkit ulkona. Toki ihan kivahan se olisi jos vaunuilla pääsisi myös linja-auton kyytiin, kulkemaan kaupassa jne. Meillä myös joutuu kapuamaan vaunujen kanssa muutaman porrasaskelman, jotta pääsee kotiovelle asti, jos tällä on merkitystä.
Bussiin nousu ja sohjossa työntäminen oli ehdottomasti helpompaa kiinteillä eturenkailla, mutta muutoin (kaupoissa ja kadulla, varsinkin ahtaammissa paikoissa) olivat kääntyvät paremmat. Mä ite halusinkin kääntyvät, jotka saa lukkoon. Oli esikoisella ja tulee myös seuraavalle.
 
Kokeneemmilta vaunuttelijoilta kysyisin että kummat olette kokeneet paremmaksi, kääntyvillä vai kiinteillä etupyörillä varustetut vaunut? Käyttö varmaan olisi ensisijaisesti kävelylenkit ulkona. Toki ihan kivahan se olisi jos vaunuilla pääsisi myös linja-auton kyytiin, kulkemaan kaupassa jne. Meillä myös joutuu kapuamaan vaunujen kanssa muutaman porrasaskelman, jotta pääsee kotiovelle asti, jos tällä on merkitystä.
En ole Suomessa koskaan vaunuja/rattaita työntänyt. Lontoossa asuessani olen mennyt vaunujen kanssa busseilla, metrolla, rahannut rappuset ylös ja alas. Liikkunut kaiken maailman maastoissa (en loskassa). Kyllä etupyörien liikkuvuus on tärkeää, helpottaa liikkumista huomattavasti. @Onda n kanssa samoilla linjoilla, etupyörät tulee saada lukkoon. Niin toimii kaikissa tilanteissa 😊
 
Kaipaisin neuvoja ja suosituksia kaupunkieläjän vaunuille. Tullaan kulkemaan paljon julkisilla, ja lähinnä helppokulkuisessa maastossa. Minkälaiset renkaat, ja mitä muita asioita olis hyvä ottaa huomioon? Kompakti koko varmaan ainakin? Onko mitään suosituksia merkistä ja mallista? Mennään toki myöhemmin johonkin lastentarvikemyymälään testailemaan, mutta ajattelin tehdä jo kartoitusta etukäteen.
 
Kaipaisin neuvoja ja suosituksia kaupunkieläjän vaunuille. Tullaan kulkemaan paljon julkisilla, ja lähinnä helppokulkuisessa maastossa. Minkälaiset renkaat, ja mitä muita asioita olis hyvä ottaa huomioon? Kompakti koko varmaan ainakin? Onko mitään suosituksia merkistä ja mallista? Mennään toki myöhemmin johonkin lastentarvikemyymälään testailemaan, mutta ajattelin tehdä jo kartoitusta etukäteen.

En tiedä minkälainen vaunut/rattaat tykkäät mutta meillä on Emmaljunga edge duo outdoor black, tykkään paljon, helppo kuljettaa myös maastossa ja kaupungilla. 😊 Ja vielä meillä on bugaboo donkey Duo 5, sopii enemmän kaupungilla.
 
En tiedä minkälainen vaunut/rattaat tykkäät mutta meillä on Emmaljunga edge duo outdoor black, tykkään paljon, helppo kuljettaa myös maastossa ja kaupungilla. 😊 Ja vielä meillä on bugaboo donkey Duo 5, sopii enemmän kaupungilla.
Sen ku tietäis! :D Eihän siihen muu auta kuin lähteä tosiaan testailemaan.
 
Mä oon tänään potenut työmotivaation puutetta, joten perehdyin vaunuihin 😆
Oon yli 180cm pitkä, joten haluan että vauvan koppa on vähän korkeammalla ettei tarvii maassa asti kyykkiä, kääntyvät etupyörät ja kiva näkö 😊
Teutonian triot vaikutti kivoilta ja vähän korkeammilta- kääntyvät etupyörät ja suuret sellaiset plussaa.
Stokke Trailz olisi myös korkeampi, mutta kovin muovinen ja arvostelujen mukaan tasapaino on vähän ongelma. Lisäksi renkaat on ilmatäytteiset joita en ehkä halua.
Emmaljunga nxt90 vaikuttaa kivalta ja näppärältä, ulkonäkö ei oo ihan niin simppeli kun toivoisin mutta pitänee testata lisää. Vaikuttivat kyllä hyviltä.
Bugaboot miellyttää silmää eniten mutta ne on niin matalia etten edes harkitse 😃
 
Piti vielä sanoa että silloin esikoisen aikaan 13v sitten mulla ei ollut vaunuja jossa olisi ollut kääntyvät etupyörät mutta kaiholla niitä olisin kaivannut.
 
Mä oon tänään potenut työmotivaation puutetta, joten perehdyin vaunuihin 😆
Oon yli 180cm pitkä, joten haluan että vauvan koppa on vähän korkeammalla ettei tarvii maassa asti kyykkiä, kääntyvät etupyörät ja kiva näkö 😊
Teutonian triot vaikutti kivoilta ja vähän korkeammilta- kääntyvät etupyörät ja suuret sellaiset plussaa.
Stokke Trailz olisi myös korkeampi, mutta kovin muovinen ja arvostelujen mukaan tasapaino on vähän ongelma. Lisäksi renkaat on ilmatäytteiset joita en ehkä halua.
Emmaljunga nxt90 vaikuttaa kivalta ja näppärältä, ulkonäkö ei oo ihan niin simppeli kun toivoisin mutta pitänee testata lisää. Vaikuttivat kyllä hyviltä.
Bugaboot miellyttää silmää eniten mutta ne on niin matalia etten edes harkitse 😃

Mä oon näitä katsellut https://www.vaunuaitta.fi/nord-active-plus-lastenvaunut.html . Korkeudesta en osaa sanoa, mutta ehkä kannattaa tutustua? Itse taas olen lyhyt, joten matalat vaunut tulisi hankittua. Olen alkanut enemmän pohtomaan Bugaboiden hankkimista. Niistä hyviä käyttöoikeuksia au pairina ollessa 😊
 
Meillä on ollut esikoisella Bugaboon Fox 3, ja ollaan kyllä oltu mieheni kanssa todella tyytyväisiä. Kaikenlaisessa lumihangessa on päästy eteenpäin :smiling-eyes: Nyt toki kun vaippaikäisiä tulee olemaan kaksi, niin pitää miettiä uusien kahden istuttavien vaunujen/rattaiden hankintaa.
 
Muokattu viimeksi:
Minä taasen kuulun leiriin, joka inhoaa paatoksella kääntyviä etupyöriä! Semmoisia ei missään nimessä omiin vaunuihin! Haluan nelivedon.

Toimin lastenhoitajana yliopisto-opintojen ohessa alkuvuosina ja ne oli aivan painajaista ne kääntyvät pyörät. Kadulla niistä oli pelkkää haittaa. Tietty on varmaan vaunuteknologia vuosikymmenessä kehittynyt, mutta itsellä edelleen rautainen aversio kääntyviin etupyöriin....

Retrovaunuja olen myös aatellut. 80-90 -lukulaiset Emmaljungat olisi aikas jees. Haluan metallia vaunuihini, en muovia.
 
Takaisin
Top