Kertooko lapsi päivästään?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Kertooko lapsesi tavallisesti hoitopäivästään kotona? (Tai eskari- tai koulupäivästä?)

Esikoinen kertoi vielä eskarissakin hyvin vähän päivästään. Nyt ekaluokalla kertoo sentään jo enemmän. Yleensä selviää sentään mitä aineita on ollut (lukujärjestykseen on merkattu suurimmalta osalta vain koulupäivien pituudet), mitä on ollut ruokana ja sen jos on sattunut jotain ikävää tai erityisen kivaa. Välillä kertoo myös välituntileikeistä.
 
Esikoinen on papupata ja kertoo aina kaiken mitä on tehnyt, olin se sitten päiväkodissa, kerhossa tai mummin kanssa.:shy:
 
Olen jo pienestä pitäen kysynyt pojalta hänen päiväkotipäivästään, vaikkei hän ole osannutkaan aina kertoa kovin hyvin asioista, varsinkaan tietysti silloin kun ei osannut vielä puhua kunnolla. Nykyään 4-vuotiaana hän osaa jo kertoillakin kaikenlaista, ja joka päivä edelleen kyselen, oliko kivaa, keitä kavereita siellä oli, mitä he päivän aikana tekivät siellä, keitä hoitajia oli paikalla jne.. Toivon, että kylvän tässä sitä siementä, että jatkossa poika uskaltaisi kertoa siitäkin, jos jokin asia on mennyt huonosti tai jos on sattunut jotakin ikävääkin. Niistä ikävistä ja haasteellisista hetkistä toki päiväkodin henkilöstö yleensä kertoo siinä vaiheessa kun mies hakee poikaa hoidosta, ja koitetaan sitten niistä huonoistakin asioista keskustella kotona pojan kanssa. Tämä on vielä 4-vuotiaan kanssa vähän semmoista alustustyötä tulevaisuutta varten, toivon, että hän oppisi ajan kanssa keskustelemaan myös niistä mahdollisista huonoista asioista paremmin ja rakentavammin. Nytkin kyllä saadaan aikaan ihan hyviä keskusteluja pojan puheen puutteista huolimatta.
 
Kotimatkalla autossa kyselen lapselta (3,5v.) miten päivä on mennyt, mitä oli ruokana, kenen kanssa leikki. Sieltä sitten tulee ihan mitä vastaukseksi... menee mielikuvitus, eiliset ja tämänpäiväiset ja viime yön unet sekaisin :D Sellainen satuilija. Vähän sama ajatus kuin KaarinHa:lla, että osoitan mielenkiintoa lapsen kuulumisia kohtaan ja toivon että lapsi uskaltaisi kertoa sitten aivan kaikesta.
 
Meillä lapset 6v ja 4v kertoilevat paljonkin, mutta yleensä parhaiten iltaisin nukkumaan mennessä vasta, kun ovat rauhassa minun tai isänsä kanssa kaksin. Koulun ja päiväkodin jälkeen vastaukset on usein aika lyhyitä. Iltaisin juttelu on toki mukavaa, mutta vähän raskasta myös, itsekin tahtoisi hetken siinä omaa aikaa ja ajoissa nukkumaan. 1,5v vastailee äännähdyksillä ja ilmeillä kun kysellään, muttei vielä osaa puhua.
 
Yleensä lapset kertoo itse päivästään. Jos ei, niin sit mä kyselen kun kiinnostaa tietää. Musta se on välillä ihana hetki kun ollaan rauhoituttu ja molemmat kertoo vuorollaan mitä tuli tehtyä hoidossa ja eskarissa, mitä leikkejä oli, opeteltiinko jotain, mitä ruokaa oli jne :)
 
Takaisin
Top