Kerrostalon äänet, väheneekö "kuuluvuus" kun asuntoon tulee huonekalut?

Lavinia

Sanavalmis juttuseppä
Etsitään kiireellä kotia ja nyt olisi yksi melko ok, mutta naapurin puhe kuului niin selvästi että olisin voinut seinän tai siis lattian läpi vaikka osallistua keskusteluun. Äänet tuli luullakseni alakerran asunnosta (käytävällä päättelin näin). Vaimeneekohan äänet yhtään kun kämppään tuo huonekaluja ja mattoja ym. vai auttaako mikään jos noin selvästi kuuluu? Eivät siis huutaneet, keskustelivat vain. Eivät tosin Suomea puhuneet vaan jotain mitä en tunnistanut, ehkä kulttuuriinsa kuuluu vähän kovempaa puhuminen, en tiedä.

Meilläkin lapsista lähtee kyllä ääntä, kuinkahan sekin kuuluisi sitten naapuriin. Ylin kerros olisi, mutta kai ne rakenteita pitkin kulkee yhtä lailla alas kuin ylöskin, ja töminät päälle :grin

Häiritseekö teitä muita kerrostaloasujia naapurin äänet kuinka paljon?
 
Meillä kuuluu naapurista joskus lasten kovaäänisempää komentelua ja vauvan itkua.
Ei sinänsä haittaa, koska heidän lapset menevät nukkumaan samoihin aikoihin kuin meidänkin,

Enemmän häiritsee, kun naapurin mies polttaa tupakkaa lähimpänä meidän ikkunoita ( ei siis omansa). Haju on toisinaan aivan kamala.
 
Sehän riippuu aivan siitä, paljonko on valmis itse sietämään toisten metelöintiä. Vaikka nykynaapurit olis ihan ok, niin jos ne muuttaa joskus pois siitä ja tilalle tulee remuava nuorisoporukka tai parikunta joka riitelee päivästä toiseen.

Itse olen asunut useammassa kerrostalossa, ja kaikissa suurin syy muutolle on ollut riitämätön äänieristys. Tällä hetkellä haaveilemme omasta talosta vähän syrjemmällä, siihen ei vain juuri nyt ole varaa joten vielä kärsimme metelöivistä naapureista (= YH äiti + 2 esiteiniä).
 
Olen asunut kerrostalossa ja vaikka naapureiden ääniä sieti taisi häiritä siinä määrin että en enää kerrostalossa halua asua. Häiritsevintä oli äänekäs musiikin kuuntelu, mitä on tullut todistettua jokaiseen vuorokauden aikaan. Hirveästi muita ääniä ei edellisessä asunnossa kuulunut, yhdessä toisessa kuului yläkerrasta enemmänkin ääniä.
 
Ei huonekalut vähennä ääntä toisista huoneistoista, huonekalut eivät äänieristä, mutta toki oman huoneiston kaikumista vähentää. Kaikumisen estäminen eli akustointi ja äänieristys ovat eri asioita. Äänieristeet laitetaan rakenteisiin ja esimerkiksi ilmanvaihtokanaviin. Voit toki myös seinät ja lattiat päällystää jollain äänieristematolla, jos rakenteisiin ei pääse äänieristettä laittamaan, mutta se nyt ei ole järkevää.

Minua häiritsee hyvin paljon muiden, tuntemattomien ihmisten äänet. Siksipä asun omakotitalossa ja naapureihin on hyvä hajurako.
 
Takaisin
Top