Kengät lapselle

Kiitos linkistä! Kenkien valitseminen lapselle tuntuu olevan avaruustiedettä, huokaus. Kai se on vain lähdettävä rohkeasti kaupoille ja pidettävä nämä ohjeet mielessä. :bookworm:
Itse en ole löytänyt kaupasta yksiäkään lapselle sopivia kenkiä. Vaikka inhoan nettiostoksia, niin lapselle olen tilannut feelmaxin kenkiä ja ne ovat tähän asti aina olleet sopivia. Piirrän siis jalan pahville mittaan ja vertaan netin feelmax-kokotaulukkoon. Hyvin on toiminut. Myös talvikengät olivat riittävän lämpimät.
 
Meillä on ostettu jalkavaivaiselle lapselle fysioterapeutin ohjeiden mukaan kengät, eikä niistä ole sanomista tullut. Meillä tuolla lapsella tärkeintä on tukeva kantakuppi ja riittävän joustava pohja. Etenkin päkiän kohdalta täytyy joustaa tarpeeksi. Toisille isommista on ostettu samoilla ohjeilla kengät ja nuorin valitettavasti on joutunut sitten kierrättämään isompien käyttämät. Meillä ei kuitenkaan olla kengillä kuin enintään jokunen tunti päivässä. Kesäisin kulkevat mahdollisimman paljon ilman kenkiä (paitsi mökillä on pakko pitää kumisaappaita käärmeiden takia).
 
Minulla ei ole koskaan ollut ongelmia lapsen kenkien ostossa. Haalariostoksissa ennemmin, kun ne pitää osata ostaa ajoissa. Olen tilannut netistä useat kengät, meillä päin ainut kenkäkauppa Prisma.

Tosi hyvät vedenpitävät kengät kevääseen ja syksyyn Reiman Patterit, jos on kapea/kapeahko jalkainen lapsi. Niissä on irroitettavassa pohjallisessa hymy- ja surunaama, josta on helppo katsoa milloin kenkä jää pieneksi.

Viime syksynä oli kokeilussa Prismasta Vikingin vastaavat goretex-syksylenkkarit, olivat todella paljon kömpelömmät käytössä ja leveät. Tilasin juuri kolmannet Patterit lapselle, ja vanhat on säästetty jemmaan. Useimmista kengistä on netissä kokotaulukko, ja lapsen jalka on helppo mitata kotona ja lisätä kasvuvara mittaan. Voi myös kysyä kahden koon välillä miettiessä apua kaupan asiakaspalvelusta.
 
Koko ei minusta ole niin vaikea kuin se, että löytää joustavapohjaisen kengän ilman piilokorkoa ja nousevia varpaita.
 
Itse en ole löytänyt kaupasta yksiäkään lapselle sopivia kenkiä. Vaikka inhoan nettiostoksia, niin lapselle olen tilannut feelmaxin kenkiä ja ne ovat tähän asti aina olleet sopivia. Piirrän siis jalan pahville mittaan ja vertaan netin feelmax-kokotaulukkoon. Hyvin on toiminut. Myös talvikengät olivat riittävän lämpimät.

Kiitos vinkistä, täytyy itsekin perehtyä Feelmaxin popoihin!
 
Mun mielestä lapsen kenkien valinta on vaikeaa. Monien kenkien kohdalla on tullut pettymys, kun ne eivät kestä. Vikingin kengät on olleet kestävämpiä, mutta niissäkin menee ne tarrat nopeasti huonoksi. Meilläkään ei kenkiä myy kuin Prisma, Cm ja Intersport, valikoima on usein suppea. Taidan siirtyä netistä tilaamaan.
 
Kävin katsomassa Lidlin kumisaappaita, kun ne näyttivät kuvassa hyvältä ja Lidlin lastenvaatteet ovat olleet hyviä. Saappaat jäivät kyllä kauppaan, pohja oli jäykkä eikä muutenkaan vakuuttanut kyllä yhtään.
 
Keskustelusta inspiroituneena menin ja ostin feelmaxin popot 4-vuotiaalle. Olisi pitänyt jalassa sängyssäkin :) Muuten ostetaan Prismasta/Cittarista esim Vikingin kenkiä, joskus oli Reiman välikausikengät. Neiti tykkää asusteista joten kesäksi on myös alelaarin kangaskengät tms joita käytetään satunnaisesti. On sillä myös mustat kiiltonahka"korko"kengät juhlia varten kun vaatimalla vaati :D Kesäisin vaeltaa kyllä mieluiten paljain varpain :) Meille siis tärkeintä on että pääosin käytetään järkeviä kenkiä, joskus voi sitten löntystää vähemmän optimijalkineissa jotka lapsi on saanut valita, yleensä kukkasin/kimaltein koristelluina...
 
Takaisin
Top