KEMIKAALIT RASKAUSAIKANA

Pucci

Jostain jotain jo tietävä
Tällaisen aiheen ajattelin ottaa esille....

Miten olette menetelleet raskausaikana esim. meikkaamisen ja hiusten värjäämisen kanssa? Nykyisin kun joka tuutista varoitellaan erilaisten kemikaalien haitoista sikiöön.

Alkuraskaudesta pähkäilin tätä enemmänkin. Pitäisikö jättää hiukset värjäämättä ja miten meikkaamisen kanssa, kynsien lakkaamisesta yms. puhumattakaan?? Tulin kuitenkin siihen tulokseen, että jos kaikki nuo naiselliset turhuudet pitää karsia, niin nauttiiko tässä sitten enää mistään. En tarkoita että eläisin missään turhuuden yltäkylläisyydessä, mutta sellainen perus ehostaminen ja säännölliset kampaajalla käynnit on kyllä vahvasti kuuluneet elämääni.

Näin ollen olen siis edelleen meikannut normaalisti. Viikonloppuisin ja lomalla tykkään monesti liikuskelle ilman meikkiä, mutta töissä olen käyttänyt kevyttä ehostusta kuten ennenkin. samoin hiuslakkaa ja tuoksuja olen käyttänyt. Hiusten värjäämisen välin olen venyttänyt pidemmäksi kuin ennen, mutta muutaman kerran olen hiuksia tähän asti värjännyt. Ainut minkä jätin kokonaan pois on kynsien lakkaaminen ;) Samoin syömissä olen koittanut kiinnittää enemmän huomiota kuin ennen lisäaineisiin ja välttää turhia E-koodeja.

Tosin kokonaan en sellaiseen edes pystyisi koska esim. irtokarkit ovat suurinta herkkuani ja niitä olen kyllä itselleni sallinut. Mutta ruuat olen pyrkinyt tekemään itse (en muutenkaan erityisemmin välitä eineksistä) ja pyrkinyt käyttämään enemmän luomutuotteita. Olisikin kiva tietää miten te muut olette näihin juttuihin suhtautuneet?

 
Muutaman kerran olen kanssa hiukset värjännyt. Ajattelin että sen verran pitää saada ulkonäöstään huolehtia että edes sen 3 kertaa raskauden aikana värjäis. Eli seuraavan kerran ajattelin värjätä joskus ennen synnytystä ettei se juurikasvu olis ihan kamala.. Meikkaamistakaan en ole kokonaan lopettanut mutta sitä tulee kyllä nykyään tehtyä tosi harvoin. Ennen siis meikkasin päivittäin ja nykyään meikkaan vaan jos olen johonkin pidemmälle kun kauppaan lähdössä tai jos jotkut juhlan tapaset sttuu olemaan. Tää johtuu ihan siitä etten yksinkertasesti jaksa vaivautua.
 
Mä lopetin hiusten värjäyksen, aika harvoin värjäsin muutenkin (pari kertaa vuodessa). Ei nyt ihan kauheasti ole tuo väri kulahtanut vaikken ole värjännytkään, ehkä se on sitten jonkinlaista raskaushehkun aikaansaannosta emoticon

Edelleen meikkaan, sillä naama on täynnä punaisia läikkiä (naama kun kukkii kaikki muut vuoden ajat kuin kesän), en vaan yksinkertaisesti kehtaa lähteä ilman meikkiä töihin. Kotona viikonloppuisin kylläkin oleskelen ilman meikkiä.

E-koodeja myöskin hiukan välttelen, mutta ei sitä voi olla niihinkään törmäämättä. En ole viitsinyt ottaa turhaa stressiä asiasta. Onneks salmiakeissa (mun pahe) ei ole yleensä E-koodeja eikä liivatetta yms. Niitä jos syö liikaa niin sen kyllä huomaa aamulla kun sormus ei tahdo lähteä sormesta

Ihan mielenkiintoinen keskustelun aihe :)
 

Kotona olen joten ei tule hirveesti meikkailtua, mutta jos jonnekin lähikauppaa kauemmas lähden niin meikit päähän. Hiusten väri on aika lähellä omaani, joten ajattelin seuraavsta värjäyksestä selvitä raidoilla.

Jo ensimmäisestä raskaudesta vähensin kylppärin purnukat. Ja shampoo ja hoitoaine on ekologisia, liekkö sillä merkitystä, mutta ainakin kuvittelen niin ;) Eli ei siis tule käytettyä kaiken maailman naamioita sunmuita enää...Kosmetiikan jälleenmyyjälle niitä, kun tuuppasi kertymään;D

Luomu ruokaa ollaan suosittu jo pidempään ja valmisruokia ei syödä, kuin tosi harvoin. Olen innokas kokkaaja, joten teen mielelläni ruuat itse alusta asti. Tosin jos en olisi kotona, niin tuskin työpäivän jälkeen jaksettaisiin kaikkea itse tehdä.Niin nautin tästä hyvän ruuan ajasta, kun vielä voi:) Kesällä kasvattelin yrttejä ja niillä maustoin ruokani, toivottavasti kykenen/jaksan siihen ensikesänäkin. 

Pesupähkinätkin otin käyttöön jossakin vaiheessa, mutta en saanut tarpeeksi puhdasta niin jäivät pyörimään, jospa vaikka välillä johonkin lakanapyykkiin muistais käyttää. Pyykkiaineet siis enimmäkseen hajuttomia, mutta välillä kaipaa niihinkin hieman tuoksua, niin jotakin mietoa tuoksua olen välillä käyttänyt.

Mutta ajatuksena siis jo muutennkin vältellä turhia kemikaaleja. 

 
Nyt täytyy myöntää täältä päin, että en oo kyllä ottanu tätä asiaa oikeestaan ollenkaan huomioon odotusaikana.. :oTai no alkuun välttelin hajuveden käyttöä sillä jostain luin että se saattais heikentää poikavauvan hedelmällisyyttä.. Mutta nyttemmin kyllä oon ihan laittanu hajuvettäkin jos on sellainen tilanne ollut, hiuslakkaa käytän joka päivä koska mun tukka on vähän mitä on, meikkivoidetta pakko käyttää päivittäin kun iho on huono ja kampaajallekin nyt ens viikolla menossa värjäyttää tukkaa... Eli mitä tästä nyt vois päätellä, oon käyttäny kemikaaleja ihan yhtä lailla kuin ennenkin... :/ Mutta sit taas et onko niistä haittaa vai ei?...
 
Tähän aiheseen varmasti löytyy niin monta mielipidettä, mutta itse kovan pohdinnan jälkeen tulin siihen tulokseen että kun kohtuudella niin eikai suurta haittaa voi olla..Kerran raskauden aikana värjännyt hiukset, kohta voisi mennä uudelleen. Meikistä semmoinen perus meikkivoide, puuteri + ripsari linja ollut.. Hiuksiin on PAKKO käyttää muotoilutuotteita koska omistan ihanat luonnonkiharat pörröhiukset jolla on aivan oma tahtonsa :)

Tuollaisen kuitenkin löysin Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin sivuilta:

Kosmetiikan käyttö raskauden aikana - voiko hiuksia värjätä?

Kosmetiikkatuotteita voi käyttää raskauden ja imetyksen aikana. Käytön tulisi kuitenkin olla kohtuullista.

Alumiinia sisältäviä deodorantteja voi käyttää. Imeytyminen on vähäistä, ja ihoalue, mihin tuotetta käytetään, on pieni. 

Itseruskettavia ihovoiteita ja aurinkovoiteita voi käyttää kohtuudella. Itseruskettavissa ihovoiteissa vaikuttavana aineena on dihydroksiasetoni (DHA). DHA:n käytöstä raskauden aikana ei ole tehty tutkimuksia, mutta ei ole syytä olettaa sen olevan sikiön kannalta erityisen haitallinen. Kannattaa kuitenkin muistaa, että iholtakin voi imeytyä erilaisia aineita verenkiertoon. Raskauden aikana ihon pintaverenkierto voi olla lisääntynyt, ja laajoja iho-alueita käsiteltäessä imeytymistä voi tapahtua. Esim. osassa aurinkosuojavoiteita on käytetty aineita, joiden on koe-olosuhteissa osoitettu omaavan naissukupuolihormonin (estrogeeni) kaltaista aktiivisuutta. Koska kaikkien kemiallisten aineiden ja yhdisteiden osalta ei ole riittävästi tietoa niiden turvallisuudesta sikiön kannalta, kosmetiikan käytön tulisi olla kohtuullista. Aurinkosuojavoiteiden ohella tulisi muistaa vaatesuojan merkitys.

Hiukset voi värjätä raskauden aikana. Hiusvärit eivät ole sikiölle haitallisia kohtuukäytössä. Viikoittaista värjäämistä ei kuitenkaan suositella.

 
Tää on mielenkiintonen ja vähän kuumottava aihe.

Mä itse vältän turhia kemikaaleja muutenkin. Nyt raskausaikana olen ollut tiettyjen asioiden kanssa vielä tiukempi. Esim. Tanskassa ympäristöministeriö on antanut suosituksen että raskaana olevat tai imettävät äidit eivät käyttäisi kosmetiikkaa. Hiusvärit ovat kyllä kovimpia kemikaaleja joita kosmeetiikassa käytetään. Ammattitaitoinen kampaaja keksii varmasti raidoitus ym. tekniikoita jolloin väri ei ole ihokontaktissa, ja ainakin värjäysvälejen pidentäminen lienee paikallaan. Ekokampaamoista saa kasvivärjäyksiä jotka eivät siis sisällä myrkkyjä. Luonnonkosmetiikan puolelta löytyy myös myrkyttömiä tai hyvin vähä myrkkyisiä tuotteita.

Itse työskentelen ekokampaajana joten näitä asioita käsittelen työssäni usein. Toivottavasti mun paasaus ei pahottanut kenenkään mieltä. Jokainen tietää varmasti itselleen oikean ratkaisun!
 
Minä oon hiuksia värjänny samaan tahtiin kuin tähänkin asti, eli 4-5 viikon välein. Hiuksen kasvutahti on niin huikea ja oma väri eroaa nykyisestä väristä paljon, joten juurikasvun haluan piiloon.
Meikkiä käytän myös, en mitään hirveitä pakkeleita vaan ihan perus päivä meikkiä. Jotenkin en jaksa uskoa että aineita sikiöön saakka kantaustuis niin paljoo että olis haitallista. Istukka on kuitenkin siinä melkoisena suodattimena samoin kuin oman verenkierron puolustusjärjestelmät.
 
Jjuu, kyl mä olen samaa mieltä kesämasun kanssa, et kyllähän se vauvva siellä istukan sisällä aika turvassa on.. Eihän ne aineet kuitenkaan luulis sun verenkiertoon menevän O.o

..toki olen samaa mieltä, et kohtuudella! Itte oon menossa tiistaina värjäyttämään hiukset, ja värjäytän sillai 2 tai 3 kuukauden välein.. riippuu vähän miten oma mieliala antaa periksi ja meneekö peili rikki aamusin ko siihen kattoo emoticon hihi ^_^
 
Tätä mietin alkuraskaus aikana paljonkin, ja päätin itse jättää lähinnä pois kaiken sellaisen mitä on vaarallista hengittää tai mikä suoranaisesti voi imeytyä vereen. Eli kynsilakat, hiuslakan ja hiusten värjäysaineet. Mutta ripsiä ja kulmia olen kyllä värjännyt, mulla on punatukkaisen vaaleat ripset ja kulmat, enkä kestä jos naama näyttää 'kaljulta'! :) Meikkiä olen käyttänyt ihan normaalisti, lähes aina ulos lähtiessä (en kyllä koiraa lenkittäessä). On muutenkin välillä vähän vähemmän hehkeä olo, kun paisuu, jos ei edes meikata saa niin se olisi jo liikaa!! :D Kyllä mun mielestä on saatava tuntea itsensä naiselliseksi ja kauniiksi raskausaikanakin.
 
Minä käytän lähes paivittäin kans meikkivoidetta ja ripsiväriä, joista jälkimmäinen jää josku pois.. hiuksia kumminki värjäilen 1-3kk:n välein.. riippuen miltä itestä tuntuu... hajuvesiä n käytä oikeen muutenkaan... ja deoa tulee laitettua välillä... kun tarve vaatii.. rasvoja käytän muutenki hyvin vähän.
 
Tällä tytöllä loppui nyt silmämeikin käyttö (siis lähinnä ripsivärin). Ilmestyi näes silmäluomen alle näärännäppy, silmäluomi sen tähen turvonnut ja erittäin kipeä! Silmän kiinni pitäminen, silmän aukipitäminen, silmän liikuttaminen tuskallista. Ja tähän sain sitten antibioottivoidetta lääkkeeksi.
Ei kyllä olis halunnut yhtään antibiootteja enää, tuntuu että näin tän raskauden aikana on tullut syötyä tai tiputeltua silmiin antibiootteja enemmän kuin yleensä, prkl!... Pitäis kyllä olla ihan turvallisia antibiootteja, mut mut mut...
emoticon Hajuvedestä, olen alkanut ihon sijaan suihkuttelee vaatteisiin, mutta harvoin ilman olen, viikonloppuisin kotona juu, mutta töihin lähtiessä tulee suihkuteltua.
 
Takaisin
Top