Kemikaalien ja lisäaineiden yms. välttäminen raskausaikana

Vaikeahan sitä onkin tietää mikä todellista faktaa, ei ne tutkimuksetkaan aina ole vedenpitäviä. Näissä asioissa onkin varmaan jokaisen tehtävä omat päätökset eikä mikään niistä ole oikea tai väärä. Kyllä varmaan kaikki mammat täällä osaa suhtautua tietyllä kriittisyydellä meidän kaikkien kirjoituksiin :) ja pitää muistaa että nekin "myrkyt" joiden tiedetään sisältävän esimerkiksi karsinogeeneja eivät kaikille aiheuta automaattisesti syöpää, eli aina puhutaan vain riskeistä. Minusta on kuitenkin mielenkiintoista kuulla erilaisia näkökulmia ja työn puolesta olen myös kiinnostunut näistä tutkimustuloksista, johon kyllä aina suhtaudun pienellä varauksella vaikka ne olisi miltä taholta tehty.
 
Monesti tuntuu vain, että omaa myrkkyjen ym. käyttöä halutaan perustella loppuun asti riittämättömän tutkimustiedon takia. En ole itsekään hysteerinen näiden suhteen, mutta tietyt asiat jätän tekemättä, enkä salli niitä omille lapsillenikaan.

Ikävää jos joku on toivonut jonkun saavan allergisen reaktion hiusväreistä. (Mikäli minua tarkoitit kommentillasi, Yomanda, ni suosittelen tarkistamaan lukutaitoasi tai sitten osoittamaan kohdan, jossa näin toivoin.)
 
Mä en näe yhtään järkevää syytä, miksi värjätä hiuksia ylipäätään saati sitten raskausaikana. Oisko nyt se oikea hetki saada se allerginen reaktio hiusväreistä?
Miun mielestä tuo on juuri sitä, ei muuta.

Ja mun osalta aihe on tässä. Jos se on väärin että haluaa oikeaa tietoa asioista niin selvä.
 
Mie olen ihan ilman tutkimustietoa ja oman maalaisjärjen myötä sitä mieltä, että meillä on jo pitkään käytetty ja tullaan myös käyttämään kotimaisia- ja luomutuotteita. Ruuassa suositaan lähiruokaa, ja mahdollisimman paljon tuoreita aineksia. Maitoa ostetaan suoraan tilalta ja kasvikset kasvatetaan itse, riistaa saadaan metsästä, mehut keitetään itse. Tämä ei mielestäni ole ekohippeilyä, vaan meidän perheelle helpoin ja terveellisin vaihtoehto maaseudulla asuessa. Lisäaineet ja keinotekoiset makeutusaineet ei mielestäni kuulu ihmisen normaaliin ruokavalioon. Syön kyllä toisinaan kaupankin herkkuja, joissa kaikenlaisia lisäaineita on, mutta lapseni saa niitä maistaa mahdollisimman myöhään. Myöskään turhia kemikaaleja en käytä, meikkaan kyllä silloin tällöin, mutta pakkelipeikkona en halua kulkea, enkä hiuksiani värjätä raskaus- ja imetysaikana.

Ja ei, tämä ei ole mielestäni panikointia, vaan ihan rehellistä maalaisjärjenkäyttöä, eikä rasita elämääni millään lailla. Elämä on vaan valintoja, ja näillä valinnoilla koen oman ja perheeni hyvinvoinnin olevan korkeampi, kuin jos toimisin toisin.
 
Nyt naiset jäitä hattuun :Heartpink

Tällä kertaa ihan näin virallisena ylläpidon kommenttina, ei heinäkuisena. :wink :notworthy
 
Ois kyllä ihan törkeen siistiä muuttaa johkii korpeen ja kasvattaa omat lihat potut kasvikset mausteet pellavat viljat jnejnejnee ni joha sais syödä myrkyttömästi ja valmistaa vaatteet omasta pellavasta mutta 1. Mistä rahat 2. En ole valmis erakoksi :/

Muoks. Muutenki tuntuu että oon syntyny tähän maailmaan ihan liian myöhään, tommonen "alkukantainen" asuminen kiehtoo mua ihan simona! Heppoja kärryjen edessä, peltotöissä.. ulkoilua päivät pitkät kotihommissa, ei telkkareita tabletteja ymsyms autoja häirittemässä :)
 
Tou. voi että tuo kuulostaa hyvältä! itselläkin kaipuu lähemmäs luontoa, kun nyt asutaan taajama-alueella rivitalossa. tollanen omavaraisuus on varmaan työlästäkin, mutta palkitsevaa. ehkä joskus kun ollaan rikkaita :>
 
Varmaan sitä hiusväriasiaa kannattaa miettiä, mikäli kommenttini kovasti tunteisiin otti. Sitähän ei ollut tarkoitettu kenellekään, enkä siinä mistään toivomisesta puhu. Jos mun mies sanois mulle noin, niin ihan oikeessahan siinä olisi, mitä tohon nyt ees vois vastata.

Maalle muuttaminen ei ole kallista. Samalla saa lähes stressittömän miljöön, kun ei kuulu ees autojen äänet omalle pihalle. Toisaalta ei saa nauttia yhtiökokouksista, eikä oo naapurissa siwaa.
 
hmm. on siinä omakotitalon, etenkin vanhemman, hoidossa tämmöselle poropeukalolle kuitenki aika paljon tekemistä. tuleepi luultavasti kalliimmaksikin kuussa kuin tämä energiansäästökaksiomme tällä hetkellä. ei se ihan mutkatonta sekään ole :)
 
Työtä ja askaretta toki riittää, mutta kyllä tämmönen ihan kahen duunarin palkoilla pyörii. :) ennemminkin vaatii jonkun verran tyhmyyttä ja hulluutta. :p
 
Minun on tullu käytettyä kaikkea samalla tavalla ku ennenku. Meikkaan kyllä tosi vähän.. Joskus on tullu sävyttää kasvovoidetta käytettyä ja kulmia piirrettyä. Kestovärjäys kulmille ja ripsille on tullu välillä haettua, pitäis itseasiassa nytkin.
Hiuksia en oo vaalentanut sitten viime kevään, kun päätin että kasvatan oman värin takasin.
 
Miun mielestä tuo on juuri sitä, ei muuta.

Ja mun osalta aihe on tässä. Jos se on väärin että haluaa oikeaa tietoa asioista niin selvä.
Mä ymmärsin Mammamarian tarkoittavan, että olisi paha juttu jos nyt raskaana sattuisi saamaan allergisen reaktion hiusväreistä. Tuskin halusi mitenkään pahoittaa mieltä. Harmi jos tämä ketju on saanut ihmiset hermostumaan, se ei ollut tarkoitukseni.

Joku voi vuosikymmeniä värjätä tukkaansa ilman mitään oireita, mutta sitten yhtäkkiä tuleekin tosi paha reaktio. Näistähän on ollut juttua. Hiusväreihin ja kemikaaleihin liittyy aina riskinsä. Mä olin kova tyttö värjäämään tukkaani nuorempana, mutta jossain vaiheessa huomasin miten päänahka saattoi kihelmöidä värjäyksen jälkeen ja joskus kutisikin. Päätin lopettaa touhun. Oman hiusvärin takaisin saaminen oli pitkä, mutta kannattava urakka. Olen viimeksi värjännyt koko pääni syksyllä 2012. Vuosi siitä otin vaaleita raitoja ja nyt siis olen n.1,5v. ollut ihan luomuna. Oma tukanväri on todella kiva, miksi en tajunnut aiemmin miten kiva se on. Hiukset tuntuvat nyt muutenkin erilaisilta, taipuisemmilta, vanhemmilta ja ylipäänsä kauniimmilta, kuin värjättynä. Värjätty tukka näyttää helposti lässähtäneeltä, kun luomuna on jotenkin kuohkeampi. Kannatan kokeilemaan.

Itse olen taipuvainen ajattelemaan, että esim. lisääntyneet syöpädiagnoosit johtuvat osittain siitä, että ihmiset elävät kauemmin. Niin ikään diagnostiikka on parantunut. Monet syövät ovat huonoa tuuria ja sattumaa, toisiin syöpiin saa geneettisen alttiuden (esim. jotkut rintasyöpätyypit). Tuskin kukaan pelkästään hiusväristä tai deororantista sairastuu, vaan usein se on monen tekijän summa jossa kokonaisuus ratkaisee.

On myös tärkeä huomio, että kaikki luonnonmukainen ei aina ole terveellistä, vaikka jostain syystä usein näin ajatellaan. Luonnossa itsessään on paljon kaikkea vaarallista, esim. erilaisia homeita ja kaasumainen alkuaine radon, joka voi osaltaan aiheuttaa syöpää. ...Noh, mutta ehkä tässä on peloteltu ja lietsottu hysteriaa ihan tarpeeksi :grin!
 
Muokattu viimeksi:
Keskustella saa mutta ei arvostella ketään, teki kukin miten tekee (ellei oikeesti tietoisesti vaaranna toista), tän päivän keskustelu meni arvosteluksi esim. siitä etteikö kestä 9kk värjäämättä.
Mutta kukin tyylillään :)
 
Ihan hyviä pointteja puolesta ja vastaan, hysteriaan en minäkään halua lähteä, mutta en näe mitään syytä tietoisesti kerätä päivittäin elimistööni aineita joilla on todistetusti yhteyksiä vaarallisiin sairauksiin.
Eli jos voin syödä puhdasta ja käyttää luomua (joka on kuitenkin yleensä puhtaampaa kun ei luomu) niin teen sen koska en näe mitään syytä olla tekemättä niin :)
Musta se että joku ei todistetusti aiheuta mitään pahaa mutta siihen on viitteitä on ajattelemisen arvoinen asia.
Olen ihan vakuuttunut siitä että jos kaikki söis ja käyttäis vähemmän puolivalmisteita ja kemikaaleja niin ihmiset olis yleisesti huomattavasti terveempiä. Toki, kemikaalitonta elämää viettävä luomuhörhökin voi sairastua syöpään, silti uskallan väittää että puhdasta terveellistä ruokaa syövä ja kemikaaleja välttävä elää keskimäärin terveempää elämää kun valmisruokaa ja puolivalmisteita syövä joka ei välitä kemikaaleista tuon taivaallista.
Ja ihan varmasti meistä jokainen teke niin kun uskoo parhaaksi ja haluaa lapsilleen parasta. Meillä vaan on erilaiset näkemykset siitä mikä on vaarallista ja mikä turvallista :)
Rauhaa ja rakkautta vaan kaikille :)
 
Takaisin
Top