Kellojen siirtelyn lopettaminen

Pitäisikö mielestäsi kellojen siirtely lopettaa?

  • Kyllä

    Äänet: 20 100.0%
  • Ei

    Äänet: 0 0.0%

  • Kaikki äänestäjät
    20
Ihan pyllystä!!! Yöt on muutenkin mitä on ja sit kun pitää tunnilla veivata johonkin suuntaan niin alkaa mennä hermot sekä äidillä että lapsilla... eli aamulla kun normaalisti noustaan klo 7 nii huomenna noustaankin jo klo 6... voe elämä:banghead::angry4
 
Kyllä menee pasmat täälläkin sekaisin siirtelystä, onneksi ne on ollut "vain" kahdesti vuodessa..
 
Ihan pyllystä!!! Yöt on muutenkin mitä on ja sit kun pitää tunnilla veivata johonkin suuntaan niin alkaa mennä hermot sekä äidillä että lapsilla... eli aamulla kun normaalisti noustaan klo 7 nii huomenna noustaankin jo klo 6... voe elämä:banghead::angry4
Meillä oli herätys tänään 5.30, onko se huomenna jo 4.30??? Voi apua!
 
Ärsyttää, ärsyttää ja ärsyttää. Ei kellojen siirtely yleensä vaikuta mun tai lasten rytmeihin, mutta tää raivostuttaa että aurinko nousee myöhemmin ja laskee aikaisemmin. Täällä suomessa muutenki niin pimeetä ja synkkää ihan tarpeeks...
 
Ärsyttää, ärsyttää ja ärsyttää. Ei kellojen siirtely yleensä vaikuta mun tai lasten rytmeihin, mutta tää raivostuttaa että aurinko nousee myöhemmin ja laskee aikaisemmin. Täällä suomessa muutenki niin pimeetä ja synkkää ihan tarpeeks...
Minusta oli niin ihanaa, että aamu valkeni :)
 
En ymmärrä, miksi valoisa aika halutaan sijoittaa sellaiseen hetkeen, kun kaikki ovat sisätiloissa... suurin osa pääsee ulkoilemaan vasta iltapäivällä tai illalla, ja sitten on jo pimeää.
 
Meillä ei kellojen siirtely ole juuri vaikuttanut lasten nukkumiseen - tänäänkin nukkuivat noin 8.30 asti. :grin Mutta en silti ole mikään ajasta toiseen siirtymisen fani. Kuitenkin tänä vuonna on sanottava, että valoisammat aamut ovat tervetulleita, sillä ekaluokkalainen kävelee kouluun, ja lähtö pimeään on jännittänyt. Nyt se ehkä sujuu hieman helpommin.
 
Kellojen siirtely pitäisi lopettaa - paitsi jos päätetään jäädä normaali- eli talviaikaan. Muutaman viikon valoisammat aamut eivät paljoa lämmitä kun elokuussa on pimeää jo kahdeksalta... Puhumattakaan talvella kun koko koulussa ja töissäoloaika on pimeää. Nimimerkillä kesäajan kannattaja.
 
Mua ei nuorempana paljoa hetkauttanut kellojen siirtely, mutta kiitos 2 vuoden unettomuusjakson, vauvavuoden ym. niin olen ollut ihan sekaisin sunnuntain ja maanantain.
 
Joku vertasi kellojen siirtelyä hölmöläisten peiton jatkamiseen. Leikataan ylhäältä, liitetään alas, pituus pysyy samana. Pimeää siis on, jotakuinkin koko ajan. Onko sillä mitään merkitystä, onko pussipimeää klo 17 vai 18? Joka tapauksessa tarvitaan otsalamput, taskulamput, pyöränvalot, katuvalot, autonvalot, kaamosvalot, kynttilät jne. Kunhan ei siirrellä kelloja, niin pimeys on aivan sama. Kesällä taas on joka tapauksessa valoisaa ja jos se häiritsee unta, niin ei se kellonaika siinä mitään auta.
 
Minulle oli ennen ihan yhdentekevää, käännetäänkö kelloja vai ei, mutta sitten satuin olemaan töissä vastuussa tietojärjestelmästä, joka piti aina kellojen kääntelyn ajaksi ajaa alas, ja se taas ei ollut mikään pikkujuttu. Käytännössä se yö piti olla keväällä ja syksyllä töissä, ajaa osa järjestelmästä alas jo muutamaa tuntia aikaisemmin, jotta kaikki jobit ehtivät valmistua ennen loppujärjestelmän alasajoa. Grrr. (Oikeasti tuo on vain järjestelmän surkeaa suunnittelua/koodausta. Mikään fiksu järjestelmä ei käytä ajan mittaamiseen muuta kuin UNIX-aikoja, joihin taas ei kellojen kääntely vaikuta, mutta tuon järjestelmän suunnittelijoille ei kukaan ollut kertonut tällaista pikkuasiaa.) Tuskinpa tuo järjestelmä on ensimmäinen tai viimeinen tässä suhteessa kehnosti suunniteltu järjestelmä, joten kellon kääntely saa minun puolestani loppua.
 
Minulle on aivan sama, jäisikö kesä- vai talviaika, pääasia olisi että tuo turha veivaaminen keväisin ja syksyisin loppuisi pian. Näin vanhemmalla iällä se on oikeasti ruvennut hiukan häiritsemään omaa kehoa ja mieltä joka kerta kun siirto tehdään, ja kestää jonkin aikaa ennen kuin taas tasaantuu. Minulle valon määrällä ei ole merkitystä kuin kesäisin, kun sitä on liikaa. Mutta minä olenkin pimeästä pitävä ihminen.
 
Takaisin
Top