Kelan paperit

Mustikki

Satasella mukana keskusteluissa
Kaikilla alkaa olla vaihe että pitää alkaa hoitelemaan asioita Kelan kanssa. Täällä voidaan vaikka jaella vinkkejä ja kysellä neuvoa muilta.

Itselläni onkin heti kysyttävää. Olen kuullut tästä kelan "kaksi lasta kolmen vuoden sisällä"- asiasta mutta miten se laitetaan niihin papereihin. Osaisiko joku ihana auttaa? Mites sitten hoidetaan kun esikoinen jatkaakin kotona oloa mun kanssa? Pitääkö siihen taas päättää joku tietty päivämäärä vai voiko asian jättää "auki". Meillä oli kyllä alkuperäisissä suunnitelmissa että esikoinen olisi aloittanut tarhan ensi kuussa mutta raskaus muutti ihan vähän suunnitelmia emoticon
 
Mie mietin tota ihan samaa. Esikoinen täyttää 2 kun Nasu syntyy, ja kotihoidon tuella olen nyt ja esikoinen jää kotiin myös kun Nasu syntyy. Eli sit on kaksi alle 3 v kotona.. :)
 
mä hain eilen kelan asiointipalvelun kautta noita etuuksia ja siellä oli vaihtoehtona "käytetäänkö vuoden 2010 tuloja vai onko tulot noussu viimesen 6kk aikana väh. 20%".
Mä oon kans ollu hoitovapaalla esikoisen jälkeen, en oo töissä ollut ollenkaa niin laitoin, että käyttävät vanhoja tuloja :)
 
Kauanko on kestäny että äitiyspakkaus tulee kun on paprut laittanu postiin?
 
mä lähetin esikoisesta paperit kelaan 8.1.2011, päätös oli tehty 12.1 ja pakkaus tilattu 14.1.
eli tosi nopeasti silloin. nyt on kesänaika niin oisko käsittelyajat nyt sitten pidempiä..?

Mut katotaan, laitoin kelaan paperit netin kautta 15.8 ja huomenna 24.8 menee perille se raskaustodistus.. katotaan kauanko kestää :)
 
Siitä, että on toinen lapsi tulossa ennen kuin edellinen on 3v ei ole omaa kohtaa lomakkeissa (verkko/paperi) mutta kannattaa mainita lisätietokohdassa. Kelassa kyllä näkevät sen koneeltakin, mutta ei vara venettä kaada.

Päätösten tekoajoissa voi olla suuriakin heittoja eri kaupungeissa. Eri alueilla on omat yksiköt, joissa päätökset tehdään ja ne ruuhkautuvat vähän eri tavoin riippuen hakemusten määrästä/henkilökunnan määrästä. Keskimäärin voi sanoa, että Helsingissä on varmaan pisimmät jonot ja muualla lyhyemmät, mutta myös näin kesälomien jälkeen voi olla pidempiä jonoja muuallakin.

Asiat, jotka ovat epävarmoja, voi tässä vaiheessa jättää auki. On parempi saada joku päätös, johon sitten haetaan muutosta tilanteen muuttuessa. Mäkin hain nyt koko vanhempainvapaan itselleni, vaikka mieheni tulee pitämään isäkuukauden. Riippuen vain tulevasta työtilanteestani emme tiedä milloin hän sen aloittaa, joten parempi olla vielä sanomatta mitään.

Eli koska päätöksen tekoon tulee menemään aikaa kannattaa nyt hakea kaikki perusjutut ja miettii niitä lopullisia asioita sitten matkalla. Muutosten teko ei ole hankalaa ja yleensä niiden päätöksentekoajat ovat lyhyempiä.
 
^totta, hain kans koko vanhempainrahakauden itelleni vaikka mies pitää isäkuukauden.
näin toimittiin myös esikoisen kanssa ja olipa sitten jo päätös mitä muuttaa :)
 
15.8 laitoin netissä paperit kelalle ja 22.8 raskaustodistuksen, 28.8 on päätökset tehty ja pakkaus on tulossa :)
 
Sama täällä. Kaikki on jo valmista, vaikka tuolloin 24. pvä laitoin raskaustodistuksen. Todella nopeaa Kelalta! :)
 
Takaisin
Top