Kelan äitiysavustus

Thellu

Jostain jotain jo tietävä
Oletteko jo saaneet omanne? Otitteko pakkauksena vai rahana?

Me otimme pakkauksena vaikka tämä on toinen lapsemme. Ajatteltiin että se ei rahana ole juuri mitää tuo 140 euroa minkä siitä saa, ja kaikkihan nuo tulee tarpeen mitä pakkauksessa on. Sain omani jo tuossa vähän ennen joulua:) Oli pakkaus reilussa kolmessa vuojessa muuttunut.. Esimerkiksi toppapuku oli pienempi kuin mitä edellisessä pakkauksessa.
 
Oli ihana tutkia pakkausta ja hypistellä vauvan vaatteita..:) Paljon oli valkoisia värejä :) Ja ihanat kuosit oli peitossa ja pussilakanassa..  Pikkuhiljaa olen nyt saanut kaikki vauvan vaatteet pestyä ja laitettua omalle paikalle laatikostoon. 
Koko ajan alkaa vain  tuntua entistä todellisemmalta tuon pikkuisen tulo :) Vielä kolme kuukautta odottelua.. :)

Hyvää alkanutta vuotta 2012 kaikille huhtimasuille!:)
 
Minäkin sain tänään postissa tiedon pakkauksen saapumisesta ja innolla ootan et huomenna saan sen hakea! :) Kyllä 140e kuulostaa melko vähäiseltä siihen nähden mitä kaikkea pakkaus sisältää, mutta itselle olikin selvää pakkauksen ottaminen kun ensimmäistä lasta odotetaan.  Valkoiset värit kuulostaa hyvälle! :) Katsellaan huomenna lähemmin ja hypistellään tavaroita!
 
mä sain pakkauksen maanantaina ja tykkäsin ihan törkeesti. pussilakana, toppahaalari ja se makuupussi oli mun lempparit kuoseiltaan :) meillekin oli aivan selkeetä et pakkaus tulee kun ekaa ootetaan.
mä en oo viel pessy mitää vauvanvaatteita enkä muutenkaa järkänny mitää. mieli kyl tekis mutta me muutetaan ennen vauvan syntymää ni en oikee vielä viittis..

 
Minä olen vasta tänään saanut aikaiseksi lähettää netin kautta kaikki hakemukset, myös tuosta äitiysavustuksesta. Minäkin valitsin tuon pakkauksen, on se vaan aika ihana saada, kun ensimmäiselle vauvalle tulee ja kivalta pakkauksen sisältökin vaikutti, kun noita kuvia katselin. Miten kauan teillä meni tuon hakemuksen lähettämisestä paketin saapumiseen? Onnetonta, miten pieneltä tuo vanhempainraha tuntuu.Vaatii kyllä jonkinlaista kulutustottumusten muutosta ainakin tulevaksi vuodeksi ;)
 
meillä meni se pari viikkoa mikä on luvattu siel kelan sivuilla.. siis huolimatta joulusta ja uudesta vuodesta jotka osuivat mukavasti paprujen lähettämisen ja itse pakkauksen saapumisen väliin :)
 
Me otimme avustuksen rahana. Eihän se 140€ ole paljon suhteessa pakkauksen arvoon, mutta meillä on kaikki sen tavarat tallella ja vielä ihan hyvässä kunnossa. Joten koin että olisi ollut turhaa ottaa uusi pakkaus. Olen ostanut paljon vaatteita ystävältäni vähän käytettynä ja jo nyt ekalla lapsella oli enemmän vaatteita kuin olisi oikeasti tarvinnut. Suunnittelin että nostan summan käteiseksi ja laitan piiloon kunnes tulee oikeasti tälle uudelle vauvalle isompia hankintoja eteen. Pienet lisävaatteet yms ostan varmaan ihan muuten vain. Päätin kuitenkin että en osta vielä yhtään vaatteita sillä en tiedä tuleeko meille tyttö vai poika. Jos tulee poika menen varmaan hankkimaan muutaman poikamaisen vaatteen ja jos tulee tyttö niin se varmaan saa pärjätä ison siskon vanhoilla...poikkeuksena varmaan kastajaisvaatteet. Ne pitää olla omat...Mulla on aikomus laittaa sairaalasta kotiutumisvaatteiksi perinnettä vaalien samat kuin mitä oli meidän tytöllä ja sen kahdella serkulla.  
Kelalla meni papereiden kanssa päätöksen tekoon viikko siitä kun toimitin liitteet paperiversiona. Netissä olin täyttänyt ilmoitukset ennen Joulua mutta toimitin liitteet perässä vasta viime maanantaina ja viikko siitä oli tullut päätös äitiyspakkauksesta ja vanhempainrahoista. Aika nopeasti mun mielestä.
 
Hei Thellu ja muut! Pakkauksena äitiysavustuksemme otimme, kun esikoistamme odotamme. Ei niitä kaikkea tavaraa, vaatteita tms. mitä siinä pakkauksessa on niin 140:lla eurolla saa! Toki ymmärrän, että toista, kolmatta jne. lasta odottavat ottavat avustuksen rahana. Ihmettelen vaan, että missä se pakkaus viipyy, kun huomenna tulee kolme viikkoa niiden hakemusten laittamisesta! Saisi tulla jo - alan kohta hermostua! ;) Haluaisin jo kovasti päästä hypistelemään sen pakkauksen sisältöä.  

 
me otetaan pakkauksena, kun esikoista odotetaan :) jossain mainittiinkin, että pakkauksena sen arvo on yli kaksinkertanen siihen rahasummaan nähden. joskus jos toinen mukula saadaan JA on tallella kaikki tarpeellinen siitä pakkauksesta niin varmaan sitten hyödyllisempi se rahasumma, kun kaikki kama tuplana. :P
sen tavoitekäsittelyajan pitäis kelan mukaan olla kaksi viikkoa ja meillä meni kolme viikkoa että oli päätös tehty, ja nyt sitten kahden viikon sisällä päätöksestä se on postissa :) en malta odottaa että pääsee hypistelemään kaikkia ihania vaatteita...
jännä muuten, kelan sivuilta katsottiin se pakkaus kuvina, paljon valkosta vaatetta, vähän kirkasta ja jotain "poikaväriä". tottahan se on että mielummin kuitenki ''tytölle poikaväriä'' kun ''pojalle tyttöväriä'' mutta henkilökohtasesti oisin vielä onnellisempi prinsessaväreistä näin tyttöä odotellessa ;D no ei vaan, olen onnellinen että meillä on ylipäätään koko Kela olemassa ja ihana äitiyspakkaus :)
 
Ihanaa, vajaat kaksi viikkoa päätöksestä ja tänään oli pakkaus saapunut postiin. Vaikka sisältöä oli jo monesti käynyt katselemassa Kelan sivulla niin kyllä oli jännää avata paketti ja katsoa, mitä kaikkea siellä oli :) Tosiaan, aivan mahtava juttu, että äitiysavustus on olemassa! Mikä oli teidän suosikki pakkauksessa? Mä tykästyin heti siihen makuupussiin, aivan ihana kuosi ja sopii vaunujenkin väreihin kuin nenä päähän :) Onneksi vaatteissa on isojakin kokoja mukana, kun itse on ehtinyt hankkia noita pieniä kokoja kaapin täydeltä.
 
Mulla tulee huomenna neljä viikkoa siitä, kun lähetin ne äitiysavustus hakemukset, eikä ole kuulunut mitään! Sieppoo, mikä siellä maksaa? Toki se, että työnantajani lähetti sinne erikseen omat paperinsa  on voinut hidastaa prosessia. Olen vaan jotenkin kärsimätön, kun tuntuu, että muilla tullut nopeammin ne pakkaukset.. Vaikka eipä tässä mikään kiire ole - vielä! ;) Pitänee vaan kärsivällisesti kärvistellä.
 
Kestääpä tosiaan ihmeen kauan Emmy'. Luulisi, ettei tuohon äitiysavustuksen saamiseen tarvittaisi muuta kuin se lääkärintodistus neuvolasta, ettei työnantajalla pitäisi olla sen kanssa mitään tekemistä? Oletko käynyt katsomassa Kelan sivuilta, onko hakemuksesi jo kuitenkin käsittelyssä?
 
Selvisi syy sille miksei äitiyspakkausta ole kuulunut.. Raskaustodistus ei ollut löytänyt tietään Kelaan! Sillä lailla ja olin sen ohjeen mukaan työnantajalle lähettänyt. No nyt sen pitäisi olla matkalla Kelaan - kyllä ärsyttää kun itse tehnyt hommat ajoissa ja joku siinä välissä sössii siellä - argh - kyllä kiristää hermoja tuollainen toiminta! Toivottavasti Kelan päätöksen tekeminen ei nyt vie sitten kahta viikkoa! :/
 
Hei! Mäkin olen jo tässä kuukauden odotellut äitiyspakkausta ja ei ole kuulunut???
Kävin katsomassa kelan sivuilta ja siel luki vaan että asiakirja saapunut. Eli siis ne vasta siellä hoitelee mun papereita vai mitä... Ensimmäinen raskaus niin olen untuvikko näiden asioiden kanssa :D
 
Norppa83: Jos ei ala kuulumaan, niin kannattaa selvittää asiaa. Minulle tosiaan selvisi, ettei Kelaan ollut tullut kaikkia heidän tarvitsemiaan dokumentteja. Selvittelin asiaa Kelan asiakaspalvelijan ja työnantajani palkanlaskijan kanssa, niin nyt siellä Kelan verkkopalvelussa lukee, että "äitiyspakkaus postitettu". Eli nyt - vihdoin sen pakkauksen pitäisi olla minulle tulossa. Sama homma untuvikko minäkin olen näissä äitiys-asioissa. :)
 
Kiitos vastauksesta :)
Nähtävästi pitää sitten palkanlaskijalle soittaa kun kerran hänelle viimeksi ne laput lähti.
Ei vaan millään jaksa odottaa sitä pakettia!
 
Viime viikolla äitiyspakkaus tuli minulle (vihdoinkin!) Tykääsin eniten siitä kevyttoppapuvusta (jossa kirahveja, kameleita tms.) ja sitten tuosta makuupussista tykkäsin kanssa. Tärkeitä olivat myös peitto ja petivaatteet, jotka tulevat aivan varmasti tarpeeseen. Kaikkea tulee varmaan käytettyä, vaikka en noista pienimmistä vaatteista oikein tiedä, kun minulle on niitä kertynyt jo paljon.. En oikein osaa sanoa mitä mieltä olen noista kestovaipoista. Toisaalta haluaisin ekologisuuden vuoksi niitä alkaa käyttää, mutta pakko myöntää, että mukavuuden halu taitaa painaa vaa'an kertakäyttövaippojen puolelle. Mitä mieltä te olette? Nuo äitiyspakkauksen kestovaipat antavat nyt sitten mahdollisuuden ainakin kokeilla niitä.
 
Heippa! Täälläkin on päästy hypistelemään äippäpakkauksen vaatteita, haalari on ihana! :) Mä tässä odottelen kovasti tietoa kelan avustuksista ja pomo on lähettänyt laput kelalle, mutta eilen soitin sinne ja sanoivat, että vielä odottavat, että lähetän viimeisen palkkalaskelman. Harmi vaan, kun ei voi muita kelan asioita hoitaa, ennen kuin saa selville, miten paljon rahoja maksetaan. Mutta eiköhän ne jossain vaiheessa selviä. :) Malttamattomana minäkin vaan odottelen täällä tietoja. :) Me ollaan ostettu Imse Vimsejä kestoiksi ja sitten ajattelin harsoja kokeilla. Mutta sillä ajatuksella, että jos tuntuu liian raskaalta, niin on niitä kertiksiäkin kaapissa. :) Saapi nähdä miten käypi kestoilun kanssa meidän perheessä. Äippäpakkauksen mukana tuli mun mielestä aika kivat kestot, niin saa ainakin kokeilla. :) Mukavia loppuodotuksia pienokaisten kanssa! :)
 
Hih! Mäkin sain oman pakkauksen viime viikon keskiviikkona. Heti kun olin valittanut täällä ettei pakettia kuulu niin johan rupesi tapahtumaan. Ei edes tarvinut soittaa kelaan tai palkanlaskijalle, mä taisin tässä olla hirveen malttamaton :D

Meillä kokeillaan ekana noita kestovaippoja ja jos ei tunnu hyviltä niin kertiksiin siirrytän sitten.

 
Takaisin
Top