Olen itse maalta kotoisin mutta olen asunut useamassa eri kaupungissa viimeisen 10 v. aikana enkä koskaan ole viihtynyt. Nyt pääsin vihdon takaisin maalle asumaan. Matkaa lähimpään kaupunkiin n. 25-30 minsaa, kouluun 8 km.
Hyvät puolet: Oma rauha, luonto, tila elää omalla lailla (esim. voi vieraiden kanssa istua iltaa eikä tarvitse kerrostalon naapurimummon takia kuiskutella kello kymmenen jälkeen, voi pestä pyykkiä keskellä yötä ilman valituksia...ahh
). Oman kodin saa myös tehdä oman näköiseksi, kuten pihankin.
Itselläni on myös turvallinen olo maalla. Suurin pelko on varmaan että törmään hirveen koiran kanssa aamulenkillä.
Kaupungissa en iltaisin edes halunnut yksin liikkua kun saattoi olla hämärää porukkaa liikenteessä. (Sitäpaitsi aina jonkun idiootin lapsi tai vieras koira ängettiin kaveeraamaan oman koiran kanssa, vaikka usein varoitin ettei ehkä kannata kun koiramme on niin herkkä. Ihmiset ei vaan kuuntele ja se vasta alkoi pännimään. Nyt oma koira on ihan erilainen kun kaikki turhat ärsykkeet/ihmiset ovat kadonneet. Niin rauhallinen ja onnellinen.)
Ärsykkeistä puheenollen: rakastan maalla hiljaisuutta ja juurikin sitä ettei ympärillä koko ajan tapahdu kaikenlaista.
Huonot puolet: Rajalliset palvelut ja niiden saavutettavuus, joka paikkaan pitää liikkua autolla jos julkiset eivät kulje. Kaupat, sairaalat, päiväkodit, koulut... ei ole hirveästi varaa valita kun se lähin saattaa olla ainoa vaihtoehto.
Meilläpäin tiet myös aika vaarallisia, eli ei ole pyöräteitä, vain mutkittelevia sekä kapeita maanteitä. Eivät siksi sovellu lapsille pyöräiltäviksi.
Pienet paikkakunnat ja kylät ovat myös usein hyvin tiivitä yhteisöjä ja kannattaa miettiä tarkkaan onko se jotain mistä pitää/ei pidä. Kaikki tietävät kaikesta kaiken ja huhut leviävät nopsaan. Itse en pidä tästä ja tämän takia muutimme vähän kauemmas kylän keskustasta keskelle metsää. Eivätpähän naapurit eksy niin herkästi käymään ja itse en hakeudu muiden kyläläisten pariin.