Kasvissyöjän lapsesta kasvissyöjä?

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
"Etkai vaan tee lapsistasikin vegaaneja??" Monesti kuultu. Meidän perheessämme olen ainoa vegaani, mutta koska puolisoni on sekasyöjä, lapset syövät kaikkea. Jos miehenikin olisi kasvissyöjä, emme varmaankaan ostaisi esim. lihaa vain lapsia varten, mutta en kieltäisi heitä vaikkapa päiväkodissa nauttimasta samaa kuin muutkin. Olen kuullut myös, että en saa päättää lasteni puolesta ja väkisin tehdä heistä vegaaneja. Mutta eikö tämän voisi silloin kääntää toisinkin päin: en saa päättää lasteni puolesta että he syövät lihaa. Eli aika turha tuo mielestäni.. Lapseni saavat isompana sitten päättää jatkavatko sekasyöjinä vai eivät.
Mitä ajatuksia teillä on? Jos olette tai olisitte kasvissyöjiä, onko tai olisiko lastenne ruokavalio sama? Voiko toisen puolesta päättää mitä ruokavaliota pitää noudattaa?
 
Mieheni on vegaani ja mä oon lakto-ovo kasvissyöjä, kotona kyllä syön vegaanisesti. 4-vuotias ei syö lihaa meidän päätöksestä, mutta ei oo myöskään kokonaan vegaani mun toiveesta. Jos hän on mun kanssa vaikka kahvilassa niin ostan tavallisen pullan tai karjalanpiirakan ja miehen kanssa sitten taas vegaanilinja. Itse saa päättää sitten myöhemmin haluaako syödä lihaa. Tää on meidän linja, jonkun verran ollaan kuultu kauhisteluita, mut ei oo niistä stressattu. Jokainen perhe päättää nää jutut omalla kohdallaan. Nykyään vegaaniruokavalio on ihan yleisissä ravitsemussuosituksissakin hyväksytty myös lapsille, niin ehkä pikkuhiljaa yleinen mielipide myös avartuu. Toivottavasti ainakin 😊
 
Mielestäni vanhemmat päättää mitä kotona on ruokana on se sitten vegaanista tai sekaruokaa. Jos oltaisi vegaaneja lapsi söisi kotona samaa ruokaa kuin muut. Poissa kotoa saisi päättää itse (ikätasoisesti). Jotenkin hassu ajatusmaailma ylipäätään tuo että "ette kai tee lapsesta vegaania". Ihan kuin vegaanius olisi jokin ikävä asia. Minä ainakin miellän sen positiiviseksi valinnaksi. Jos sen tekee oikein (niin että huolehtii ravintoaineiden saannista) se ei ole keneltäkään pois ja on kiistatta ekologisempi. Ei kai kukaan kysy että ette kai opeta lasta käyttämään kangaskassia ja kierrättämään.
 
Olen itse harmillisen nirso, mutta teen parhaani, jotta lapseni söisivät hyvällä ruokahalulla ihan kaikkea mahdollista. Allergioille ei oikein voi mitään, mutta muuten pitäisi olla mahdollisimman neutraali suhtautuminen kaikkeen ruokaan. Kunhan lapset vähän kasvavat, lähdetään matkustelemaan eri puolille maapalloa, jotta lapset oppivat arvostamaan mitä tahansa ruokaa, ja montaa muuta asiaa joita keskivertosuomalainen pitää itsestäänselvinä. Eli ei, meillä ei noudateta ruokavalioita, ellei ole ruoka-aineallergiasta kyse.
 
Me ollaan kaikki sekaaneja, mutta itse teen paljon kasvisruokaa ja valitsen mielelläni myös vegaanisia vaihtoehtoja. Yritän myös lasta totuttaa kasvisvaihtoehtoihin, koska uskon että tulevaisuudessa sitä syödään entistä enemmän
 
Takaisin
Top