Kasvisruokavaliota noudattavat

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Tein nyt keskusteluketjun kasvisruokavaliota noudattaville. :) Kaikki mahtuvat mukaan pulisemaan!
 
Olen itse vegaani, ollut lukion alusta vuodesta 2006 saakka. Intohimonani on bongailla ja ostaa testiin kauppojen vegaaniuutuuksia, varsinkin herkkuja, erityisesti jäätelöitä.:rolleyes: Ylipainoinen olenkin ollut nelisen vuotta, esikoisen raskausajasta lähtien ja kyllä terveellisemminkin voisin syödä.

Teen usein nakki-linssi-keittoa ja makaronilaatikkoa vegaanijauhelihasta. Tykkään myös wokeista ja ruokaisista salaateista.

Mitä te muut kasvissyöjät tykkäätte kokkailla?
 
Vierailen sekasyöjänä kysymään, mitä vegaanijauheliha on ja mistä kaupan nurkasta sitä ehkä voisi etsiä? Sitä voisi olla kiva kokeilla. Me tehdään aina välillä kasvisruokaa (tai ainakin lihatonta) härkiksestä ja soijarouheesta.
 
Vargynja, Lidlistä löytyy jauheliha-altaasta, muista kaupoista kylmähyllystä, jossa kasvispyörykät sun muut vegetuotteet tai sitten jauhelihojen läheisyydestä. :) Ja pakasteena on myös monissa K- ja S-kaupoissa, vegepakasteiden kanssa. Kiva kun sekaanejakin kiinnostaa kokeilla!
 
Vierailen sekasyöjänä kysymään, mitä vegaanijauheliha on ja mistä kaupan nurkasta sitä ehkä voisi etsiä? Sitä voisi olla kiva kokeilla. Me tehdään aina välillä kasvisruokaa (tai ainakin lihatonta) härkiksestä ja soijarouheesta.

Muu kasvisjauhis on tehty herneestä (+riisijauho, rypsiöljy, kookosrasva. Poutun sivuilta tarkemmat infot). Useissa kaupoissa on omat vegehyllyt, joissa nääkin tuotteet on. Toisissa kaupoissa ne saattaa löytyä vastaavien lihatuotteiden vierestä, ja toisissa kaupoissa noiden sijoitteluilla ei taas ole mitään logiikkaa. Kantsii kysyä henkilökunnalta, jos ei bongaa. Mut luulis, että nää löytyy about samasta paikasta kun härkikset yms.

Lidlissä ainakin on Next Levelin vegejauhista, joka taas on valmistettu herkkusienistä ja herne-, vehnä- ja soijaproteiinista.
 
Kiitos. :) En ole sellaisia härkisten läheisyydestä bongannut, mutta pitääkin tutkia ensi kerralla tarkemmin.
 
Itse olen ollut vegaani 5-6 vuotta. Tätä ennenkin kyllä vegaani/kasvisruokakausia, koska välillä liha vaan ällötti niin paljon, että oli kesken ruokailun käytävä oksentamassa. Tuosta se mun vegaanius oikeestaan lähtikin, sen jälkeen tuli vasta muut syyt kuvioihin.

Mun lempparia on punaiset linssit. Tomaattinen linssikeitto on parasta.
 
Itse olen sekasyöjä mutta lihaa ei meidän perheessä syödä päivittäin, ei edes välttämättä joka viikko.

Vegaanius vaan tuntuu mahdottomalta. Olen allerginen soijaproteiinille ja herne- ja härkisprotskukin aiheuttaa joskus orastavia reaktioita. Että jos jollain on vinkkejä miten edistää vegaanista ruokavaliota ilman näitä niin vinkkejä otetaan vastaan!
 
Mä en ite juurikaan soijaa käytä, kun se ei oikein sovi mulle. Soijarouheesta ei masu tykkää ja soijajuomista ja soijaproteiinista kurkku alkaa kutiamaan.
Kiinteä tofu käy ja siitä saa kyllä hyvän makusta kun sen osaa valmistaa :D ite kyl usein syön sen suoraan paketista, koska oon laiska.
Linssit ja pavut on myös kovassa käytössä! Niitä kantsii kokeilla. Toki ehkä alussa varovaisemmin, jos on herkkä vatsa.
 
Noista vegejauhiksista kysyisin. Tänään oli testissä Muupihvit kun burgereita tehtiin. Kyllähän se meni, mutta olipa todella suolaista!

Miksi kaikki lihankorvikkeet tuntuu olevan voimakassuolaisia? Tuleeko mieleen vähäsuolaisia vaihtoehtoja? Itse kun teen en lisää suolaa lähes lainkaan mutta joskus haluaisi ostaa valmistakin...
 
Se on totta, lihankorvikkeet maistuvat usein hyvin suolaiselta. Raskaana välillä teki oikein pahaa. Äkkiseltään vähemmän suolaisista tulee mieleen tofu ja soijarouhe, -suikaleet ja -leikkeleet.
 
Joo, mua kans ällöttää kun monet tuotteet on tosi suolaisia.
Noi vegejauhikset on myös aika suolaisia, mutta ite oon sekoittanut ne linssien ja kasvisten kanssa samaan kastikkeeseen niin ei maistu se suola niin voimakkaasti.
Niin kuin Bella Swan sanoi, tofu ja muut kuivasoijatuotteet on maultaan neutraaleja. Tosin tofusta löytyy myös maustettuja versioita.
 
Oon ollut kasvissyöjä n. 25 vuotta. Tosi mukava, kun nykyään löytyy normaali kaupoista kasvissyöjille sopiviä proteiinituotteita, kuten härskistä, nyhtökauraa ym. Tofusta en ole oikein ikinä välittänyt. Tykkään myös erilaisista pavuista. Joskus teen iltapaksi lämpimiä voileipiä valkoisista pavuista tomaattikastikkeessa ja tämä on myös lapsen herkku. Eka kerta lapsi ilmoitti hyi en syö, mutta maistettuaan tykkäsi tosi paljon. Jos on ollut raskas päivä ja illalla on kauhea nälkä, nuo on täyttäviä kyllä.
 
Miksi olette ryhtyneet kasvissyöjiksi? Kaipaatteko jotain entisestä ruokavaliostanne?

Entä te, jotka ette ole kasvissyöjiä, voisitteko kuvitella alkavanne sellaiseksi? Miksi tai miksi ette?
 
Olin 15, kun alkoi liha tökkiä. Syynä se, etten halunnut enää syödä eläimiä. Lisäksi halusin pudottaa painoa ja ajattelin samalla muutenkin petrata syömiseni kanssa. Olin juuri täyttänyt 16, kun olinkin n. puolen vuoden kasvissyönnin jälkeen jo vegaani.

Joskus mietin, kuinka hyvää esim. lehtipihvi tai Kinder-suklaa aikoinaan oli. Mutta olisivatko enää? En pysty kyllä edes maistamaan.
 
Takaisin
Top