Kasvatus kipinöitä

maarinen

Sukkela juttelija
Hei!
Oletteko muut ILOKSENNE huomanneet, että taaperopiipero ihmelapsi, on jotakin oppinut! Että hermojaraastava toisto ja opetus ovat tuottaneet tulosta! VIHDOINKIN jotain meni perille! Jeeeee!

ILONPÄIVÄ! Tänään!


 
Meillä se päivän polttava juttu on ollut KAUPASSAKÄYNTI! Ja eritoten siellä räyhääminen! Herranen aika! Siis mulla on välillä ihan itkua teettäny itellä kun tuo kultakutri on heittäytynyt kertatoisensa jälkeen mahdottomaksi.

Nyt tällä viikolla kun on ollut pakko lapsen kanssa kahdestaan hoitaa PALJON asioita, niin pikkusen mietitytti. Pelkäsin etukäteen että jätän tuon ehkä sinne kauppaan kärryihin yms yms yms kun väsyn jatkuvaan taisteluun. 

Noh, otin sen linjan, että aina autossa, ennen ulos menoa kysyin tytöltä , että JAKSATKO OLLA ILOINEN TÄÄLLÄ KAUPASSA/PANKISSA ym. Että MUISTATKO; ETTÄ KAUPASSA EI SAA RÄHISTÄ! joo jooo jooo-ooo hän aina vastasi, tietenkin! niin.

Sitten pitkin kauppareissun etenemistä, aina kassalle saakka toistin kärsivällisesti samaa kysymystä. Ja vastaus oli sama! (olempa minä ollut hölmö tähän saakka)

Prisma keskukseen sitten päästiin ja kärrykolikkoa ei olut. Mulle tulee pieni pintahiki....
"jaksatko kävellä kiltisti äitin mukana tuonne saakkaa, missä on postin oranssi pallo? sitten mennään kahvilaan!" joo-ooo-jooo

EI kiukuttelun häivääkään! täh?

Kahvilasta palatessa sama kysymys JAKASTKO KÄVELLÄ ILOISESTI tuonne lääkekaupan luokse nii mennään kotiin päiväåunille! Ehkäö noin kymmenen metrin kävelyn jälkeen tyttö lysähtää maahan ja näyttää sille, että nyt alkaa se tuttu RÄHINÄ! Seison siinä hiljaa vieressä ja odotan mitä tuleman pitää. SE kattoo mua ja sanoo, että enää en jaksa kävellä!

Ja huom! Muistin siis kehia sitä kokoajan, melkein jopa liikaakin miten hienosti se jaksaa olla ILOI*NEN! Kiltti ja kiltisti on meillä vissiin kauhusana joka langettaa vaan jotain eitoivottua!

Mutta tuo oli ilon päivä. Ja  tänään kauppareissu sujuimyöskin mallikkaasti jo ilman sen kummempia hössötyksiä! Jeeeeeee! Olisko oppi menny perille!?!
 
Noh...en oo opettanu vielä tyttöö olemaan kohtelias, kovin nolo olo siitä. En oo vaan tajunnut. Sanon kyllä ruokailun päätyttyä aina kiitos, vaan en ole vaatinut tytöltä sitä. Oltiin just viikko mummolassa ja siellä mummo opetti tytölle sanan KIITOS ja niijasi. Tyttöhän tästä innostui ja niijaili pitkin iltaa. Aamulla tyttö pyysi mummolta maitoa aikuisten lasiin (sellainen jalallinen liköörilasi) ja sanoi: KIITA! Mummo tietenkin aivan pakahtumaisillaan onnesta ja totesi kuinka tyttö on kohtelias. Ja minä vajosin ja vajosin alas, kun en tajunnut kiittää omaa isääni edes auton tankkauksesta. Mihinkä minun omat käytöstapani ovat kadonneet, kun lapsikin ne taitaa...Muistan vain omasta lapsuudestani, kuinka äiti AINA joutui muistuttamaan, että sano kiitos. Onko musta kasvattajaksi ollenkaan...HUOKS.  
 
Me tullaan ulkoleikeistä sisälle pesuhuoneen kautta. Minä autan tytön yli korkean kynnyksen, yritän sulkea huonosti lukkiutuvan ulko-oven ja kiiruhdan laittamaan pesuhuoneen sisäoven kiinni, ettei tyttö kävele sisätiloihin ulkovaatteissaan ja kengissään. Olen tolkuttanut tytölle, että ei mennä vielä sisälle, kengät pois, vaatteet pois. Sitten...vähän joulun jälkeen tulimme taas sisälle ja tyttö heti marssimaan avonaista ovea kohti. Minä höngällä perään vaan mitä ihmettä! Tyttö paiskasi oven kiinni ja sanoi: "Huppu pois, kengät pois, puku pois, hanskat pois." Työntää vielä samaan syssyyn vaunut ulko-oven eteen (niin kuin ne aina ovat kun olemme sisällä). Että perille meni, myös äidille
 
Täytyypäs päivittää tätäkin asiaa....

Mulla on sellainen "sääntö" täällä, että uutta leikkiä EI SAA aloittaa, ennekuin edellien leikki on siivottu pois. Kovasti sitä on puhuttu ja harjoiteltu.

Tässä yhtenä iltana en ois ite millään jaksanu enää komentaa. PikkuKakkosta siinä lattialla katseltiin makoillen... Lattialla oli levällään palapeliä ja leegoja. Sitten tyttö alkaa keräämään kauhealla tohinalla tavaraa pois. Laittaa niitä OIKEILLE paikoille ja selittää, että SITTEN leikitään nukketaloa!

Ihanaa! Luvassa hyvä tulevaisuus. Siisti lastenhuone... :)

(nyt se keräilee myös isänsä porakoneita yms. ja vie niitä isin yöpöydälle talteen...)

Mun kattilat saa olla rauhassa, koska nehän on AINA oikealla paikalla! Ja nyt tuo osaa mys oman vesilasinsa tuoda HETI keittiöön tiskipöydälle, kun lasi on tyhjä!

Voitte kuvitella, että mulla on voitionriemuinen olo!
 
Takaisin
Top