Kastejuhla vai nimenantojuhlat

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja illi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Onhan meitä "perinteiden" nimeen vannovia sittenkin [:D] Kiva että nykyaikana on valinnanvaraa ja tekipä niin tai näin, kukaan tuskin katsoo kieroon [:)] Pääasia että lapsukaiset saavat nimet.

Haluaisin pienet ja intiimit ristiäiset, kummit ja isovanhemmat vain paikalle. Ja toki vauvan tädit ja sedät. Taitaa vaan tämä meidän 52neliön kaksio olla liian ahdas noinkin pienelle porukalle. Ei sitä niinkään voi tehdä, että kastaminen tapahtuisi vaikkapa kappelissa ja kahvittelut kotona olisi vain osalle. Vatuttaa vuokrata jotain seurakuntataloa tms niin pienimuotoisiin juhliin.. Sitten sinne on kutsuttava kumminkaimanmummontädit ja kaikki ja prkl ahdistaa ajatuskin jo nyt [:@] Inhoan nimittäin syvästi 70%:ia sukulaisistani [:D]
 
mäkään en ooo ajatellu et kutsutaan muuta kun isovanhemmat ja kummankin sisarukset perheineen ja kummit. Yhteen laskettuna siitä sitten tuleekin jo 19 aikuista ja 10 lasta. Ihan riittävästi siltikin.
 
Mä en itse tällä hetkellä kirkkoon kuulu, mutta ajattelin liittyä siksi aikaa että saadaan lapsi kastettua.
Mies kyllä kuuluu, mutta se ei kuulemma riitä..
Saa sitten itse päättää haluaako vanhempana kirkkoon kuulua ja erota sitten jos siltä tuntuu..
Itse kävin pienenä seurakunnan kerhoissa ja viihyin niissä hyvin, niin olen ajatelut että annan myös lapselleni mahdollisuuden niihin jos hän haluaa..
 
Meillä kastetaan lapsi, kuulumme kirkkoon, vaikkemme ole lainkaan uskovaisia :)
Yksi syy on tuttu pappi, joka on ollut kouluaikana openani ja asuu lähistöllä, sekä vetää isompien lasten urheilukoulua:) eli juhla pysyy notkeana papista huolimatta[8D]
Kotona vietetään, vieraita tulee varmastikin alle 30.
 
Luulen, että meille vieraita tulee n. 10, joten varmaan mahdutaan pikkukämpässäkin pyörimään [:)] Eikä mun tarvii leipoa hurjasti [:D]
 
Itse kuulun myos ev.lut. kirkkoon, vaikken ole mitenkaan uskovainen, mutten aio myoskaan erota kirkosta. Ei sita tieda, jos joku vaikka haluaa pyytaa minut joskus pienokaisensa kummiksi, minulla kun ei kummeja viela ole. Kirkkoon kuulumisesta ei nyt mitaan haittaakaan ole.
Minun mieheni on buddhalainen, ja olen itsekin nyt taalla asuessa tutustunut ko. uskontoon, ja pidan siita :) Se ei ole niin semmoista saarnausta, on jotenkin rennompi ja iloisempi uskonto. Ja buddhahan on ollut ihan oikea ihminen. Jumalasta en sitten menisi samaa sanomaan, heh.
Joten, olemme siis mieheni kanssa samaa mielta, etta lapsemme kasvatetaan "buddhalaisittain". Ei siina kasvatuksessa mitaan eroa niinkaan ole, muttei elamaan tule kuulumaan luterilainen kirkko, ellei sitten lapsi itse halua myohemmin.

Buddhalaisuus nakyy meidan elamassa siten, etta joskus kaymme temppelissa, ehka kerran kuussa, aamu varhaisella, ja annamme munkeille "lahjuksia" vai mita ihmeita ne nyt onkaan, mutta sisaltaa yleensa ruokaa. Munkeillahan ei ole itsellaan rahaa, eika ne saa syoda enaa keskipaivan jalkeen. Joten ovat riippuvaisia meista muista ihmisista.
Meilla on myos sellaiset riipukset, joita pidamme kaulassa. Ei kylla aina pideta, mutta anyway. Riipuksessa voi olla joko buddhan kuva, tai sitten jokin munkki.

Mutta itse topiciin [:D] en edes tieda onko taalla minkaanlaisia nimenantojuhlia, epailen, ettei ole. Taalla lapsella on tapana olla nimi jo ennen syntymaa, ja ihmiset jo kyselevat minultakin, etta mika meidan lapsen nimi on. Kylla sille jo ehka on nimi. Mutta olen alkanut miettimaan toisia vaihtoehtoja, kun tama nimi on jo aika yleinen... mieheni kutsuu poikaa edelleen silla nimella, mika aluksi aiottiin antaa... Thaimaassa ihmisilla on vain yksi virallinen etunimi + lempinimi. Itse haluan antaa kaksi etunimea, ensin suomalainen kutsumanimi, mika siis olisi jo valmiina ja sitten toiseksi nimeksi thai-nimi. Sukunimi meilla on miehen thaimaalainen nimi, mutta se on muista thai-nimista poiketen todella helppo lausua ja sopii suomalaisenkin suuhun :)

Kuvassa allekirjoittanut itse viime syksyna temppelissa antamassa munkeille sita ruokaa! :)

 
Eilen juteltiin kummiasioista tai mä kysyin et kysytäänkö kummit nyt valmiiksi vai ootetaanko et Tiitiäinen on syntynyt...eipä kyllä mies vielä osannut sanoa juuta tai jaata...No ehkä se ei oo silleen vielä pohtinut asioita...Sen verran oli puhetta et varmaan pyydetään 2 kummia...Molemmat kuulutaan ev.lut kirkkoon ja tod. näk. kastetaan kirkossa...riippuu vähän anopista...Ja sen innosta järjestää kastejuhla..Siis negatiiviseen sävyyn...Se on innokkaasti järkkäämässä monen sadan hengen kestejä aina kun mahdolllista ja kun mentiin naimisiin, menimme maistraatissa jotei anoppi pääse järkkäämään isoja häitä...Siitähän se vetikin herneet nenään...Joten ihan lopullista päätöstä emme ole tehneet suuntaan tai toiseen...

Mielestäni lapsi saa sitten itse päättää kuuluuko kirkkoon vai ei myöhemmin...Kumpikaan emme ole edes joulukirkkokävijöitä, joten...Mutta katsotaan nyt...[;)]
 
Aamu81: Mä olen aina ihaillut buddhalaisten sisäistä rauhaa ja sopuisaa elämää ympäröivän maailman kanssa.. Hienoa, että teillä asiat on noin sopuisassa mallissa, vaikka kaksi erilaista kulttuuria on kohdannutkin!! *nostaa hattua* !! [:)] Tunnen myös perheitä, missä isä ja äiti on eri kulttuureista ja päätyneet antamaan teidän laillanne kaksi nimeä: molemmista kulttuureista. Musta sekin on hauska idea!! [;)]
 
Takaisin
Top